Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2006, 10:28   #21
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Geir!
Vent nå med å konkludere til de som har peiling på slikt har fått gjort ferdig sine undersøkelser.
Er det det en tekniker som går rundt med låsepinnene i buksa så kunne det skjed hos SAMTLIGE flyskelskaper i verden, så spar oss for slikt pisspreikissed
FBU is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 10:40   #22
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Dette er nok LN-RND for siste gang ENKB.

LN-RND var også den første maskinen som kom til ENKB etter at SAS-Commuter overtok for Norwegian Air Shuttle
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 10:42   #23
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Geir




Dette flyet har vært til vedlikehold i natt ifølge SAS. Det er åpenbart at en eller annen tekniker ikke har gjort jobben slik han skulle.

Dette føyer seg inn i rekken av SAS-feil når det gjelder vedlikehold. Håper nå at SAS slutter helt med å "rakke ned" på billigselskapers vedlikeholdsrutiner. Det er tydeligvis ingen som slurver slik med vedlikeholdet som SAS. Her må det KRAFTIG innskjerping til!!! Slike ting skjer bare i Uganda, Bangladesh og hos SAS.

Mulig Ryanair ikke selger gjennomgående biletter, men de har iallefall ikke slike vedlikeholdstabber jevnt og trutt.

DETTE ER ALT FOR DÅRLIG SAS!!! TATT MED BUKSA NEDE IGJEN!
Dagens en SMULE over streken, eller?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 10:46   #24
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Geir: Kroken synes, skal du trolle må det ikke være så åpenbart.

Når blir det avgjort med sikkerhet at den blir en write-off? Synd for SAS at de plutselig nå står uten reservemaskin - får håpe F50'ene viser seg fra sin beste side fremover.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:02   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,276
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Er klar over at F-50 er "solide arbeidshester" etc etc, men det maa da finnes grenser for hvor mye kodd som gaar ann aa skje med de 6....naa 5 F50 som SAS opererer. Bliur spennende aa hore aarsaken til at flyet naa ligger paa OSL som en strandet hval.

Selv ikke 3 ruller med gaffateip kan fikse dette
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:02   #26
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

regner det som helt sikkert at denne er write-off - se på bildene!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:22   #27
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Someone


Er klar over at F-50 er "solide arbeidshester" etc etc, men det maa da finnes grenser for hvor mye kodd som gaar ann aa skje med de 6....naa 5 F50 som SAS opererer. Bliur spennende aa hore aarsaken til at flyet naa ligger paa OSL som en strandet hval
Enig - blir spennende å høre hva årsaken er.

At spørsmålet om vedlikehold/rutiner komme ropp i en en sak hvor et fly finner det for godt å legge seg på "magen" synes jeg ikke er uventet. Men enig at en skal vente på at undersøkelsene er ferdig før en konkluderer.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:27   #28
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Bra det skjedde på bakken, og ikke ved landing, da. Siden det skjedde noen timer etter at den hadde vært til vedlikehold, kan det kanskje hende det har noe med manglende trykk/lekkasje hydraulikken å gjøre? (jeg har ikke peiling, bare ser for meg at tyngdekraften ville gjøre sitt om det var tilfellet)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 11:59   #29
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

CK, fikk du godt betalt av VG for at de kunne benytte dette bildet?

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 12:28   #30
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Jo, det var over streken. Beklager det, men jeg er flypassasjer og jeg er sååå lei av SAS. Nå er det varslet enda mere "pilotbråk". Det er slike som meg som blir sittende på flyplasser fordi SAS ikke vil/ kan. Jeg flyr ikke fordi jeg synes det er gøy å sitte på med en B737. Jeg flyr fordi jeg har en jobb der jeg må reise i ny og ne'.

Og det HAR vært noen vedlikeholdstabber hos SAS i det siste. Og dette flyet VAR til vedlikehold i natt. Det er nok en eller annen som ikke har gjort jobben helt ferdig i henhold til vedlikeholdsmanualen. Vi får vente å se hva man finner ut - det burde ikke ta så fryktelig lang tid.

Og det ER faktisk mange SAS-folk som mener at billigselskapene er så billige fordi de skjærer ned faretruende mye på vedlikeholdet. Det ser unektelig ut som at SAS bør feie for egen dør først når det gjelder vedlikeholdsrutiner.

Tipper Norwegian-ansatte ler godt i dag.
Geir is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 12:48   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Geir


Og det ER faktisk mange SAS-folk som mener at billigselskapene er så billige fordi de skjærer ned faretruende mye på vedlikeholdet.
Billigselskapene opererer til en stor grad med splitternye fly som trenger lite ettersyn. Hverdagen for disse er naer .......


Quote:
Tipper Norwegian-ansatte ler godt i dag.
Isaafall er de dumme. What goes around, comes around, og neste gang er det en DY-mekk som kommer i avisen. Det tror jeg ogsaa DY-folket er klare over ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:04   #32
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Nyhetene på NRK1 meldte for et øyeblikk siden at det var en person inne i flyet, men også at "det vil koste titalls mill før flyet er operativt igjen". Det siste tror jeg nok vi kan se bort ifra, men det skulle hentes inn erstatning. Blir Skyways en fast gjest på vestlandet i tiden fremover?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:05   #33
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Hehe, NRK sin reporter setter ny standard og spurte SAS: "Vurderer dere å sette alle Fokker 50 på bakken etter dette?"



...det var dette med journalister igjen da.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:06   #34
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Noen nevnte her at "glad ikke jeg går rundt med pinnene i lomma"
Hvilke pinner er det snakk om? Og kan disse pinnene gjøre at hele flyet detter i bakken?
Regner med at det er snakk om en låsemekanisme, men det bør vel ikke være slik at om disse tas ut, så detter flyet? Hvorfor kan de da tas ut i så fall?
Dette virker merkelig!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:07   #35
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Hehe, NRK sin reporter setter ny standard og spurte SAS: "Vurderer dere å sette alle Fokker 50 på bakken etter dette?"
Husk at for hvermannsen er dette et ikke helt uinteressant spørsmål. Når dette skjer som er "mystisk" for mannen i gata, så var i grunnen spørsmålet helt greit. Ikke alle journalister er tullinger.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:10   #36
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by LN-KGL


CK, fikk du godt betalt av VG for at de kunne benytte dette bildet?
joda, jeg får nok til å kjøpe den siste Turbo Prop Production List fra TAHS iallefall...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:13   #37
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Låsepinnene er fysiske pinner som man setter i bl.a. understell for å forhindre at sånt som dette skjer hvis hydraultrykk forsvinner, noen dytter borti en bryter, etc. Pinnene skal ikke ta store laster, men hindre at ting blir satt i bevegelse før det oppstår altfor store krefter. Er blant de sakene på en flymaskin som har en tag som det står "Remove before flight" på.

Står forresten i VG at selskapet skal få hentet opp en maskin fra Rekkof som erstatning.

Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 13:33   #38
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Kan ikke dy meg, men må komme med en anekdote jeg leste en gang: En F-27 kom inn litt tungt, og tok bakken temmelig hardt. Samtalen mellom tårn og pilot forløp omtrent slik:
Tower: OUCH! That was a bit of a Fokker!
Pilot: Yeah, that was almost the end of a beautiful Friendship....



Edit: Måtte kverke en trykkfeilsdjevel.
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 15:14   #39
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Statens havarikommisjon for transport kommer ikke til å undersøke saken nærmere, da hendelsen skjedde mens flyet var til vedlikehold.

- Uhellet skjedde verken under taksing eller flyging, derfor kommer vi ikke til å se på saken, sier direktør Sverre Quale i Havarikomisjonen til VG Nett.

- Helt uproblematisk

Det var sannsynligvis en svikt i vedlikeholdsrutinene som førte til at Fokker 50-flyet kollapset og landet på buken tirsdag morgen.

- Dette er helt uproblematisk, men veldig kostbart, sukker Dag Falk-Petersen, operativ direktør i SAS Braathens.

vg.no
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 19:20   #40
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

NRK Dagsrevyen hadde reportasje om saken. Ulykken skjedde pga at det manglet en sikkerhetspinne for understellet. Det var en person inne i kabinen da ulykken skjedde, men ingen ble skadet.

Tabbekasse?
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnes det hjelpsomme SAS - brukere her inne? Ståle Småprat 3 16-02-2011 18:27
Commuter med vei-landing i Canada Discus Flyforum 0 06-06-2010 09:23
SAS Commuter avvikles Oggi Flyforum 9 14-06-2006 17:02
SAS Commuter LN-FOC Flyforum 3 22-07-2005 22:57
SAS Commuter LN-FOC Flyforum 5 20-04-2005 14:01


All times are GMT +2. The time now is 22:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.