![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ser ikke at denne har blitt lagt ut ennå... ?
Som dommer har jeg fulgt denne saken med stor interesse (merk, ikke min sak). Avgjørelsen i saken om midlertidig forføyning er nå publisert på domstolens nettsider. Kjennelsen kan leses her: http://www.domstol.no/upload/OBYF/In...port%20AS-.pdf
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 16-01-2013 at 19:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for dette!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Noe sier meg at en anke er nær forestående....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg er ingen stor tolker av domsdokumenter, men jeg kan ikke se annet enn at DAT har forberedt seg uhyggelig dårlig ..... Her var det mange løse ender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Står vel rimelig klart her at DAT har hatt muligheten til å skaffe seg SCAT om de virkelig ville, noe flere her inne hardnakket har hevdet at ikke var mulig.
Som MOW sier, virker som om de har gjort en ganske slett jobb i forkant her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
DAT har vel uttalt at det ikke er aktuelt å anke.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Den store diskusjonen om dette var jo forøvrig i forbindelse med Lofoten-anbudene, og en interessant ting er vel at avklaringen om tilgjengelighet først kom i september 2012 (etter Lofoten, om jeg husker rett) og at dette utelukkende er tilgjengelig via Field Aviation som i neste omgang må få dette utstyret fra WF (se dommens side 8/9). Det er altså ikke slik at dette 1) er i produksjon, eller 2) var klart tilgjengelig i forrige runde. En annen interessant sak er at den engelske formuleringen fra Field Aviation er en smule i klinsj med uttalelsene fra WFs direktør (men WFs presisering er imidlertid datert etter eposten fra Field Aviation). Retten mener tilsynelatende at formuleringen ikke må ses på som at utstyret kun kan installeres hvis man skal fly (dvs. man har vunnet anbudet), mens den andre tolkningen (DATs tolkning) nokså klart også er en mulighet ("specifically required" høres nokså spesifikt ut i mine ører - og spørsmålet er da om det er "specifically required" hvis man taper anbudet). Det er imidlertid underlig at DAT ikke har fulgt opp dette. Videre så synes jeg vel at rettens tolkning av "unødvendig konkurransehindring" er en smule snever, men jeg vet ikke hva disse boksene kan tenkes å koste i form av investeringskostnad (+ eventuelle inntektstap ved å ta flyene ut av drift i perioden). Er denne kostnaden tilstrekkelig stor relativt til kontraktens omfang så vil jeg tro at dette er en "unødvendig konkurranseulempe" som favoriserer aktøren som allerede har utstyret installert (da vil forventet avkastning på "investeringen" være lav, og få aktører vil ønske å investere i dette - konsekvensen er en konkurransehindring). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her er hva jeg fikk til svar fra Field Aviation den 21.9. Kan ikke se at det harmoniserer helt med hva som fremkommer i dommen
Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne formuleringen fra brevet ditt, -TIB, er interessant:
"Field Aviation has also been contacted by the Norwegian CAA regarding availability of GLS-1250 units for future requests for flight operations contracts in Northern Norway, and it is therefore likely that information regarding the availability of GLS-1250 units under lease will become part of the next set of tender documents." |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det som er interessant er har Field Aviation to måneder etter DAT henvendte seg, fortsatt ikke har fått noe form for beskjed fra Widerøe om at disse skal være tilgjengelig for alle selv om de er i dialog med Widerøe om dette. Kanskje de glemte dette i farten, selv om de har presisert dette til departementet i flere vendinger.
Quote:
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OBS! Dette er ikke den endelige dommen, dette er kun en kjennelse etter en begjæring om midlertidig forføyning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei, jeg kan dessverre ikke kommentere denne avgjørelsen.
Det fremkommer vel tydelig i post 1?
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg siktet da heller ikke til din post, men jeg ser at de øvrige debattantene ikke har fått med seg at det dreier seg om en midlertidig avgjørelse, ikke en dom.
For ikke-juristene der ute, altså flertallet: En dom er en endelig avgjørelse (i det den blir rettskraftig). En midlertidig avgjørelse (midlertidig forføyning/arrest) treffes forut for hovedsaken og gjelder (normalt) inntil hovedsakens rettslig spørsmål avgjøres i endelig dom. Dvs, lovligheten av konkurransegrunnlaget er ikke endelig avgjort. Staten har bare fått medhold i at avtaleinngåelsene i anbudskonkurransen ikke skal måtte utsettes inntil endelig avgjørelse foreligger. Håper det var forståelig for menigmann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En midlertidig forføyning behøver ikke å følges opp med en "hoved"sak. For eksempel kan akkurat det at man ikke har fått medhold i den midlertidige avgjørelsen gjøre at selve hovedformålet med søksmålet bortfaller. Hvorvidt det er tilfelle i DATs tilfelle er meg ukjent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Last edited by sukram; 16-01-2013 at 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
De har jo i hvert fall funnet en prosessfullmektig som har vært flink til å skrive timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OT: En lei og urettferdig avgjørelse i media | Utflyttet | Flyforum | 7 | 17-10-2007 21:17 |
SAS Components , Avgjørelse utsatt | sail4fun | Flyforum | 7 | 11-07-2006 12:28 |
Avgjørelse om kortbanenettet i dag? | LN-BRK | Flyforum | 9 | 01-11-2005 19:52 |
BA avventer avgjørelse om A380 | Farmer | Flyforum | 0 | 20-05-2005 22:04 |