Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2013, 21:49   #41
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nå har jeg aldri sagt at noen bør gå ned i levestandard. Jeg bare fortalt hvordan man kan spare penger uten å gå ned i levestandard. Men folk er forskjellige og alt passer ikke for alle.

Det siste året har jeg kun hatt én tur med Ryanair og jeg har faktist aldri bodd på det billigste hotellet på stedet jeg kom til. Jeg setter pris på både lokasjon og standard selv om jeg prøver få det til en best mulig pris. På den siste turen bodde jeg på det beste og dyreste hotellet på reisemålet og jeg betalte også ekstra for å bo på "champagne-avdelingen" med enda bedre service og standard.

Om det er et hotell jeg har lyst til å bo på har jeg ingen problem med å bestille 5-stjerners. Jeg har aldri anbefalt noen om å gå ned i levestandard, men å ha et mere bevisst forhold til hva de bruker pengene på og bevisst forhold til hva de faktisk prioriterer. Jeg har bodd på hverdens høyeste hotellrom i 117. etasje fordi jeg prioriterte å gjøre det.

Jeg har prøvd å kjøre og jeg brukte vel en halvtime mere på å kjøre selv enn hva det tar å reise kollektivt. At jeg i tillegg kan sitte og lese eller slappe av istedenfor hver eneste dag å følge med på avstanden til bilen forran mener jeg er en forbedring av livskvalitet, men folk er selvsagt forskjellige.

Og selv om man er i en situasjon for bil er mere nødvendig så er det mulig å velge en modell med 20 hk mindre kom koster 100.000 mindre uten at det betyr at man må redusere livskvalitet eller levestandard.

Jeg kan ikke se hvilke av tipsene som skulle tilsi et mindre spennende liv, å ha et rasjonelt forhold til pengebruk betyr på ingen måte at man trenger leve mere asketisk eller ha det trist.
I foelge aarstotalen din, hadde du 6 flighter med Ryanair, saa to stopp for aa komme deg til destinasjonen. Det er ihvertfall 12 timer bortkastet kun paa bakken med Ryanair, men det gjelder jo ikke bare Ryanair at ting tar mye lengre tid.

Dessuten har du sagt at du ikke har status. Det betyr at du har en mye tidligere oppmoetetid en folk med status har. Feks. kan man med fasttrack og gullinnsjekk paa de fleste flyplasser skjaere av fra 10 minutter til timesvis med koe ved innsjekk, sikkerhetskontroll, boarding, ventetid for aa faa ut bagasje og saa videre. Og bortsett fra DM turen din, har jeg tilgode aa se at du har reist med noe annet enn oekonomiklasse

Du har ogsaa sagt at du kun reiser kollektivt naar du er paa reise. Det er ogsaa veldig tidskrevende.

Naar det er sagt, gjelder dette DEG og din situasjon (ogsaa til og fra jobb), ikke noe feil med dine valg i din situasjon, jeg proever bare aa paapeke at jeg er uenig i din konklusjon om hvordan du setter verdien paa status, samt at folk er forskjellige og at selv om du faar i foelge deg selv mer bang for your buck, kan det hende at 50 reisedoegn med mer kvalitet paa og med litt lojalitet gaar ting smidigere, du faar mer poeng igjen for reisene du tar og sparer masse tid.

Naar det gjelder alkohol, kaffe, baat, bil og andre interesser, er ting absolutt forskjellige.

Jeg sier ikke at du ikke faar ett hyggelig liv selv om du er sparsommelig naar du er i Oslo. Jeg sier ikke at vaar venn i Pattaya som ikke gaar ut i Norge har ett daarlig liv. Men det er naa engang slik at ting som er sosialt, som aa gaa ut aa ta ett par pils, spise en bedre middag paa Palace grill eller andre hyggelige restauranter er noen mange liker aa gjoere og slikt koster ofte en del grunker i Norge. Og jeg er ganske saa sikker at det hever livskvaliteten. Det aa ha bil for aa komme seg til fjellet, skitur i skauen, svigers i Toensberg etc. etc. er en frihet som mange liker og det er klart at det koster penger, men leder til ett mer sosialt og hyggelig liv. Og har man ikke raad til aa gjoere begge delene (reise 70 doegn per aar) kan man jo feks reise 40-50 og reise litt mer smart saann at man faar mer igjen?

Sudcaravelle bestemte seg for aa gaa for den store motoren paa sin bil. Var det noedvendig? Selvsagt ikke, men naar han gir gass kommer gliset garantert frem. Det er verdt noe i mine oeyne for han og meg, mens de ekstra hestene/sylindrene kanskje for deg eller andre ikke betyr en doeyt.

Jeg valgte aa anskaffe meg en bil #3 av den litt mer sportye utgaven som kostet en god del penger. Bokstaven S kostet meg enda mer. Gjorde jeg det for aa showe off for naboen? Nei, saa norsk jantelov er jeg ikke. Var det noedvendig? selvsagt ikke, men jeg storkoser meg med den bilen.

Saa folk er forskjellige, herlig er det, mitt poeng var aa komme med gode raad og sette fingeren paa noen jeg var uenig med deg i.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 21:52   #42
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det med småkjøp av diverse nips, tull og tøys og diverse kioskvarer er jo virkelig et tips som monner. Dette ser man ofte på Luksusfellen hvor mange bruker en femsiffret beløp hvert år i diverse kiosker og bensinstasjoner på å kjøpe diverse små ting. 30kr hver dag for en middels dårlig kaffe blir fort over 10.000 i året.

Et annet issue er det med å få tid til alt, men det er en annen diskusjon. Dessuten koster det å sørge for at kjærringa er happy

Last edited by Someone; 15-01-2013 at 21:55.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 22:01   #43
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Men Dag VIking, jeg oppfatter deg som veldig oppegående. Om du har en bil med 109, eller 129 hester, vil det gjøre noe med din livskvalitet?
Eller vil de feks 50k ekstra du hadde spart på å ta den med 109 hk gitt deg råd til noen ekstra flyturer?
Det sto vel 100 000kr for 20hk, noe som ikke rimer. 100 000kr vil typisk gi rundt 50hk ekstra på en nybil. Og ja, de hestene kan få frem gleden ved å kjøre bil for en del.
Ville jeg kjøpt en billigere bil for å fly mer? Nei. Jeg har 160-200 døgn borte fra hjemmet pr år, så da har jeg mer glede av en komfortabel og morsom bilreise til Norefjell og Hemsedal sammen med venner og familie enn enda flere flyturer. Min bil har forøvrig ingen modellbetegnelse, så det er ikke pga naboen.

Men igjen, dette er individuelt. Det går ikke an å definere livskvalitet for andre enn seg selv.
Noen har jo mer glede av en flaske med vodka enn en flaske Barolo også
Old 15-01-2013, 22:04   #44
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det sto vel 100 000kr for 20hk, noe som ikke rimer. 100 000kr vil typisk gi rundt 50hk ekstra på en nybil. Og ja, de hestene kan få frem gleden ved å kjøre bil for en del.
Ville jeg kjøpt en billigere bil for å fly mer? Nei. Jeg har 160-200 døgn borte fra hjemmet pr år, så da har jeg mer glede av en komfortabel og morsom bilreise til Norefjell og Hemsedal sammen med venner og familie enn enda flere flyturer. Min bil har forøvrig ingen modellbetegnelse, så det er ikke pga naboen.

Men igjen, dette er individuelt. Det går ikke an å definere livskvalitet for andre enn seg selv.
Noen har jo mer glede av en flaske med vodka enn en flaske Barolo også
Uten å dra ting lengre så blir det utrolig morro med ei STOR flaske vodka :P hehe
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 22:18   #45
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
For meg sier det mer enn nok, at du ikke selv ser hvilket av punktene som tilsier at livet blir slik eller slik, og herunder særlig ifht respekt for familie / venner. Og deg om det, vi er jo alle forskjellige heldigvis
Så absurd, mindre respekt for familie/venner?! Ved å drikke/røyke mindre? Ved å lage middag i stedet for å kjøpe Fjordland? Ved å gå til barnehagen, hvis det tar 10 minutter og likevel er på veien til jobb (som sagt - alt passer ikke for alle)? Eller å leie i stedet for å eie hytte? Nå har jeg lest gjennom Roberts liste tre ganger, og fatter ikke hva du mener. Det er da ingen ekstreme forslag, kun helt vanlige utgifter som man kanskje kan droppe eller redusere?

At du heller går rundt grøten og kommer med svada i stedet for bare å si hva du mener, gjør at jeg er enig med deg om én ting: vi får la det ligge, du ønsker tydeligvis ikke en konstruktiv diskusjon, kun å komme med frekke kommentarer om andres levesett.
Old 15-01-2013, 22:18   #46
bergejm
ScanFlyer Blue

bergejm's Avatar

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Synes det er så festlig slik noen av dere slenger rundt ord som kjipklasse o.l. Man føler nesten at man blir sett ned på fordi man reiser bak gardinen. For min del kunne det ikke falle meg inn å bruke mine oppsparte kroner til på å sitte langt fram i kabinen når jeg skal ut å fly for egne penger. Jeg kommer fram til samme sted og tid som de som sitter foran og klarer meg helt godt selv om jeg er litt over middels i størrelse og har alltid nydt hvert minutt av mine flyreiser jorden rundt.
Jeg elsker å fly og reiser heller oftere enn dyrere.
Men, men - hver sin smak. De som ønsker det skal gjerne få sitte foran å kose seg uten at det plager meg eller at jeg ser ned på dem eller prater om stedet der de sitter i kabinen i nedlatende ordelag!
Word! Folk er forskjellige, men å betale mer enn dobbelt opp(ofte) for en bedre middag og sitte noen få rader lengre fremme i flyet er ikke min topprioritet heller. Når jeg er ute og reiser driter jeg mildt sagt i hotellet så lenge det er et ok treningsmuligheter på hotellet/i nærheta, det er til syvende og sist kun et sted man tilbringer natta..
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 22:24   #47
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Så absurd, mindre respekt for familie/venner?! Ved å drikke/røyke mindre? Ved å lage middag i stedet for å kjøpe Fjordland? Ved å gå til barnehagen, hvis det tar 10 minutter og likevel er på veien til jobb (som sagt - alt passer ikke for alle)? Eller å leie i stedet for å eie hytte? Nå har jeg lest gjennom Roberts liste tre ganger, og fatter ikke hva du mener. Det er da ingen ekstreme forslag, kun helt vanlige utgifter som man kanskje kan droppe eller redusere?

At du heller går rundt grøten og kommer med svada i stedet for bare å si hva du mener, gjør at jeg er enig med deg om én ting: vi får la det ligge, du ønsker tydeligvis ikke en konstruktiv diskusjon, kun å komme med frekke kommentarer om andres levesett.
Jo takk sjøl, makan til aggressiv og provosert holdning er det lenge siden jeg har møtt fra ett fullstendig ukjent individ over internett. Jeg må ha truffet ei sår nerve, for jeg skulle aldri trodd at noen kunne ta så av av en uskyldig kommentar...
Old 15-01-2013, 22:25   #48
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Jo takk sjøl, makan til aggressiv og provosert holdning er det lenge siden jeg har møtt fra ett fullstendig ukjent individ over internett. Jeg må ha truffet ei sår nerve, for jeg skulle aldri trodd at noen kunne ta så av av en uskyldig kommentar...
Trur du bør tenke på hvordan du forumlerer deg. Ikke uten grunn han skrev det han skrev.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 15-01-2013, 22:25   #49
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
I foelge aarstotalen din, hadde du 6 flighter med Ryanair, saa to stopp for aa komme deg til destinasjonen. Det er ihvertfall 12 timer bortkastet kun paa bakken med Ryanair, men det gjelder jo ikke bare Ryanair at ting tar mye lengre tid.
Her må jeg bare legge meg flat og beklage at jeg har feilinformert. Jeg er tydeligvis "miljøskadet" av dette forumet og har begynt å skrive FR istedenfor Ryanair i reiseloggen min så kun 1 av 3 reiser kom frem da jeg grep'et etter Ryanair i reiseloggen for det siste året. Poenget står uansett uendret at jeg har reist mye mere med SAS enn Ryanair det siste året og karakteristikker med kun LCC og skabbete hoteller stemmer ikke. Og det uten at jeg derved sier at det er noe galt med å reise med LCC om det tar en dit en skal når man ønsker å reise.

Quote:
Dessuten har du sagt at du ikke har status. Det betyr at du har en mye tidligere oppmoetetid en folk med status har. Feks. kan man med fasttrack og gullinnsjekk paa de fleste flyplasser skjaere av fra 10 minutter til timesvis med koe ved innsjekk, sikkerhetskontroll, boarding, ventetid for aa faa ut bagasje og saa videre. Og bortsett fra DM turen din, har jeg tilgode aa se at du har reist med noe annet enn oekonomiklasse
Jeg har flydd business class med både SAS og Lufthansa etter DM-turen sist vår. Og om man kan få status uten at det betyr at man må betale for mye ekstra for det så er det ingen grunn til å unngå det.

Selv har jeg ingen problemer med å nyte en flight på økonomiklasse og vil heller bruke litt mer penger på et hotell med bedre lokasjon og standard... etter til flere reiser. Betaler man for en flybilett så får man gjerne minst 3 reiser på økonomi for det én på businness koster. Men folk er forskjellige og prioriterer forskjellig. Mitt poeng er at folk skal være klar over at de faktisk har prioritert noe selv om de ofte ikke tenker på det.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 15-01-2013 at 22:32.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 22:37   #50
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
"Hei du, livet ditt må være kjempetrist og ensomt ettersom du sparer penger og bruker dem på reise. Mitt liv er mye bedre fordi jeg drikker og har bil, hytte og hund. Derfor respekterer jeg samtidig familien min. En uskyldig hilsen fra Polaris."

Old 15-01-2013, 22:48   #51
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Dette engasjerte visst mere enn jeg trodde. Mine råd var ikke ment som angrep på noen og jeg kan heller ikke se at noen av dem vil bety at man må leve et begredelig liv.

Noen vil eie bilen de bruker til å kjøre til svigers, for noen holder det å leie bilen for den helgen og andre igjen vil heller bruke pengene på å invitere svigers med på en reise. Folk er forskjellige, og det er bra.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 15-01-2013, 22:48   #52
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Jeg oppfattet nå ditt første innlegg som både aggresivt og provoserende. Og ikke minst nedlatende. Til en som kanskje til og med er en som du ikke kjenner.
Mulig du ikke mente det slik, men sånn ble det ihvertfall oppfattet av meg. Og andre også virker det som.
Old 15-01-2013, 22:53   #53
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Dette engasjerte visst mere enn jeg trodde. Mine råd var ikke ment som angrep på noen og jeg kan heller ikke se at noen av dem vil bety at man må leve et begredelig liv.

Noen vil eie bilen de bruker til å kjøre til svigers, for noen holder det å leie bilen for den helgen og andre igjen vil heller bruke pengene på å invitere svigers med på en reise. Folk er forskjellige, og det er bra.
Rådene dine er gode, men enkelte må tydeligvis kritisere velmenende råd.
Greit hvis man vasser i penger og ikke trenger å tenke på hva man bruker de på. Uansett nedlatende og spydig bør man ikke være når man prøver å komme med fornuftige ting.

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg oppfattet nå ditt første innlegg som både aggresivt og provoserende. Og ikke minst nedlatende. Til en som kanskje til og med er en som du ikke kjenner.
Mulig du ikke mente det slik, men sånn ble det ihvertfall oppfattet av meg. Og andre også virker det som.
Jupp, mange andre oppfatter det slik som deg imm.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 16-01-2013, 05:23   #54
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Thumbs up Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Nok en Robertaas tråd hvor man ser mye angrep og surmuleri… Gøy å se den gode gamle misunnelsen og janteloven blomstre frem her..

Når jeg først så denne tråden var jeg spent på hvor mye visse personer skulle angripe han (jeg nevner ikke navn for da renner det inn flere stygge mail på PM), men synes han slapp noenlunde greit unna denne gangen.

At Robertaas (som faktisk toer å stå fram med navnet sitt og ikke sitter og kjekker seg bak et ”artig” pseudonym) gidder å bidra her inne med så mange ”bitre forumkollegaer” skjønner jeg ikke. Jeg synes i alle fall det kommer mye bra og selv om jeg ikke er enig i alt så leser jeg det med glede.

Tror herr Aas har trakket noen folk på tærne her med noen trillekofferter, finere hotellrom etc. som han neppe blir tilgitt for på en del år.

Mer mot denne tråden: Hvordan man skal prioritere pengene sine er vel omtrent like konkret å diskutere som smak… Detter er jo fullstendig individuelle meninger. Jeg personlig synes det er ganske hovent å påstå at man ikke kan kose seg på langflighter economy. Er man en positiv person og/eller har et bra reisefølge så kan dette være en fantastisk opplevelse.
Ville ikke bli overrasket om det er folk her inne som har noen bedre halvdeler som ikke akkurat er noen glansbilder – men koser vettet av seg med dem for det.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2013, 06:20   #55
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nok en Robertaas tråd hvor man ser mye angrep og surmuleri… Gøy å se den gode gamle misunnelsen og janteloven blomstre frem her..

Når jeg først så denne tråden var jeg spent på hvor mye visse personer skulle angripe han (jeg nevner ikke navn for da renner det inn flere stygge mail på PM), men synes han slapp noenlunde greit unna denne gangen.

At Robertaas (som faktisk toer å stå fram med navnet sitt og ikke sitter og kjekker seg bak et ”artig” pseudonym) gidder å bidra her inne med så mange ”bitre forumkollegaer” skjønner jeg ikke. Jeg synes i alle fall det kommer mye bra og selv om jeg ikke er enig i alt så leser jeg det med glede.

Tror herr Aas har trakket noen folk på tærne her med noen trillekofferter, finere hotellrom etc. som han neppe blir tilgitt for på en del år.

Mer mot denne tråden: Hvordan man skal prioritere pengene sine er vel omtrent like konkret å diskutere som smak… Detter er jo fullstendig individuelle meninger. Jeg personlig synes det er ganske hovent å påstå at man ikke kan kose seg på langflighter economy. Er man en positiv person og/eller har et bra reisefølge så kan dette være en fantastisk opplevelse.
Ville ikke bli overrasket om det er folk her inne som har noen bedre halvdeler som ikke akkurat er noen glansbilder – men koser vettet av seg med dem for det.
Hehe, du har kosey deg godt på alle de lange økonomiflightene dine i fjor

Mye god underholdning i mange av hans tråder, soleklart. Noen av trådene Robert starter og debattene han deltar aktivt i er bare svada og det er åpenbart at han er såpass smart at han ikke mener ting alvorlig (se kaffetråden, glorete hotelltråden, Samsonite og bambuset om hunder på fly), han troller noe voldsomt, selvsagt med vilje.

Men han er en person som definitivt bringer mer enn dette og gode ting til forumet og jeg synes flyprat er bedre med han.

Denne tråden utviklet seg ikke slik jeg hadde forventet, ble veldig fort skjevt her og man havnet fort vekk fra kjernen av debatten.

Jeg synes mange av poengene hans er gode, men synes fokus på lojalitet gir mye mer tilbake i form av en bedre reiseopplevelse og også at lojalitet lønner seg.

Vet han kommer til Chicago i mai, er jeg i byen skal jeg plukke han opp på flyplassen, spare han en halvtime og 2.25USD, samt vise han hvor herlig de ekstra hestene i kjerra er
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2013, 06:24   #56
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Vet han kommer til Chicago i mai, er jeg i byen skal jeg plukke han opp på flyplassen, spare han en halvtime og 2.25USD, samt vise han hvor herlig de ekstra hestene i kjerra er
Herlig - lag en tripreport om denne "riden da"..

Enig med resten du skriver..

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2013, 07:43   #57
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
han ikke mener ting alvorlig (se kaffetråden, glorete hotelltråden, Samsonite og bambuset om hunder på fly), han troller noe voldsomt, selvsagt med vilje.
Dette ble igjen veldig mye mere personfokus enn hva jeg hadde hadde planlagt. Jeg poster ikke noe på forumet som bare er svada eller bare for å provosere, men jeg velger av og til å spissformulere. At man stopper servere kaffe på fly tror jeg ikke, men det må likevel være mulig å se at det finnes argumenter for dette. At folk stopper kjøpe trillekofferter med fire hjul tror jeg heller ikke, men det må være mulig å se at det også er rasjonelle grunner til at noen velger to hjul. Selv om man liker å bo på dyre hoteller og det finner mange som gir utrolige opplevelser så må det gå ann å innrømme at ikke absolutt alle gir så mye mere for pengene eller er innredet med god smak.

Om man virkelig synes det er fint at folk er forskjellige så bør man også kunne godta at andre med gode grunner velger å prioritere annerledes enn en selv uten å se det som et personlig angrep.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 16-01-2013 at 08:11.
Old 16-01-2013, 07:59   #58
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Muligens er det fordi jeg kjenner til disse tipsene, og mange flere fra før..men takk for en fantasisk tråd! Har ledd så fælt så jeg holdt på å dette av stolen her.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2013, 09:56   #59
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Tja forstå det den som kan, jeg bruker gjerne en del penger på US DM tur, men bor nå gjerne på kjipe hostell til 50-100 kroner natta. Sådan er det med studentøkonomien man må prioritere hardt der.

Uansett så kan en slik US DM billett koste mindre enn en økonomibillett i høysesong og særlig mtp at en slik billett nesten er fullflex. Så reiser man jo mye bedre også. Om man virkelig har lyst til å se hvordan pengene brukes så kan man bruke et enkelt budsjettering og regnskapsprogram.

Kan anbefale YNAB til dette:
http://www.youneedabudget.com/
de har tilbud via Steam til 30 euro. Bruker 5 min hver dag til å plotte inn dagens forbruk på de respektive budsjettpostene. Da får man oversikt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2013, 12:52   #60
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Tja forstå det den som kan, jeg bruker gjerne en del penger på US DM tur, men bor nå gjerne på kjipe hostell til 50-100 kroner natta. Sådan er det med studentøkonomien man må prioritere hardt der.

Uansett så kan en slik US DM billett koste mindre enn en økonomibillett i høysesong og særlig mtp at en slik billett nesten er fullflex. Så reiser man jo mye bedre også. Om man virkelig har lyst til å se hvordan pengene brukes så kan man bruke et enkelt budsjettering og regnskapsprogram.

Kan anbefale YNAB til dette:
http://www.youneedabudget.com/
de har tilbud via Steam til 30 euro. Bruker 5 min hver dag til å plotte inn dagens forbruk på de respektive budsjettpostene. Da får man oversikt.
Hostell trenger da ikke være kjipt selv om det er billig, betalte vel en 200-250 kroner pr pers pr natt for dobbeltrom med privat bad i Cape Town i sommer, og sånn ellers var også stedet kanon.

Finner heller ikke programmet for annet enn 50 euro, men skal man virkelig kjøre budsjett så finnes det alternative steder å få tak i det *kremt*

Henshaw is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules