Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 13-02-2006, 10:21   #10
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Replying to Topic 'Ikke enighet mellom pilotene og SAS'

Skal PRØVE å gi en LITEN indikasjon på hva problemet er.

Først og fremst. En Kollektivavtale er og blir en bindende avtale for begge parter. I avtalen som ble skrevet 2004 gav pilotene selskapet kostnadsreduksjoner og muligheter for sådan for over 700 mill. Den VIKTIGSTE gjenytelsen man ville ha, og fikk, var konsernansettelse. Når nå selskapet løper fra dette punktet fordi det ikke passer dem, da kan man for alvor lure på hva man skal med kollektivavtaler i det hele tatt. Det kan nevnes at selskapet de siste årene har blitt dømt gjentatte ganger i arbeidsretten, og har måttet betale flere mill. i erstatning til foreningene. De har altså INGEN respekt for ingåtte avtaler.

Så litt om HVORFOR SK-pilotene vil ha konsernansettelsen.

SAS ønsker å sette de nasjonale selskapene mot hverandre ved at det billigste selskapet får produksjonen. Da får man en nedadgående spiral i en kamp om å underby hverandre. Vi mener at man skal konsentrere seg om å konkurere mot eksterne selskaper i stedet for avdelinger i mellom.

SASBraathens eier ingenting så vidt jeg vet. Hvertfall ingen fly. Og vet dere hvem de leaser dem av? SAS Asset Management, som naturligvis ligger i konsernet. Konsernet bestemmer m.a.o. hvilken pris SKBU skal betale. De har altså ikke samme mulighet som f.eks. DY til å forhandle seg frem til kjøp/leasingavtaler med diverse aktører. Så vil nok noen spørre seg om det har noe å si? I aller høyeste grad. Eks. MD-90. SAS ville kvitte seg med dem fordi de ble for dyre å drive. OK. Ut med dem. Men så får BLUE1 (100% eid av SAS) dem. Hvordan ble flyene billige nok for dem å operere? Sannsynligvis fikk de nok en helt annen leasingpris. Tipper p.g.a. politisk beslutning

Men sett at man faktisk klarer å gjøre butikk av det og drive i pluss. Da er man vel garantert å få fortsette?
Sorry, ikke tilfelle. Eks. SAS Commuter Norlink.
SAS tok en politisk beslutning om at kun WF skulle operere turboprop i Norge, og de ville derfor legge ned Commuterproduksjonen i Norge. Heftig motstand selvfølgelig. Man prøvde å hevde at man produserte billigere enn WF og derfor burde få fortsette. Ledelsen vendte det døve øret til og fnøs. Det ble så DOKUMENTERT ved en benchmark at man på det tidspunkt produserte 30% billigere enn WF. Ubehagelig for SAS selvfølgelig og reaksjonen deres sjokkerer meg den dag idag: De la på en høyere andel av overhead-kostnadene (administrative kostnader fra konsernet). På papiret økte dermed Norlinkoperasjonens administrative kostnader med 65%! Og så sa de: "nå er ikke lenger Norlink billigere enn WF!"
Man klarte så å karre til seg vestlandsproduksjonen med et nødskrik (fordi man var billigere enn WF. Men konsernet står enda på sitt og sier at denne produksjonen skal overføres. Hvilken syk ledelse er det som regjerer på den måten?! Jeg blir trist og opprørt fordi jeg fatter ikke at det er mulig.

Slik vi ser det må vi være ansatt der produkjonsmidlene er og der de viktige beslutningene blir tatt, nemlig KONSERNET. Ellers er vi ferdige.

Dette har altså INGENTING med lønn eller hvilke fly vi skal fly. Dette dreier seg om vårt eksistensgrunnlag.

Cloudius

PS! Har prøvd å fatte meg i ekstrem korthet, så innlegget er ikke så utfyllende som jeg kunne tenke meg. Håper det gir en liten indikajson likevel.
Cloudius is offline   Reply With Quote

Posting Rules