![]() |
|
![]() |
#41 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Last edited by RWY 24; 02-10-2011 at 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men her skal altså alle ha erstatning for tort og svie, 250 euro, hvis man blir over to timer forsinket, uavhengig om man har lidd noe økonomisk tap eller ikke. Til tross for at et selskap teoretisk sett kan ha verdens beste tekniske prosedyrer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Det er forøvrig regler som ligner, men tar utgangspunkt i billettprisen og har færre unntak, for togreiser. Se rådsforordning 1371/2007 artikkel 17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Tar du fly Oslo-Bergen og blir en time forsinket, har du ikke krav på noen ting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, da føler jeg meg som en idiot som ikke krevde skobutikken for 2000 kr da jeg tidligere i høst hadde noen fjellsko som gikk i stykker, selv om butikken reparerte skoene uten ekstra kostnad for meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Legal Eagle
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Legal Eagle
|
![]()
Dette har vel verken noe med tort og svie eller tekniske prosedyrer å gjøre? Det er bare en forenklet måte for flyselskapet å betale tilbake det de skylder kunden for ikke å ha levert det de har tatt betalt for. Prisavslag, altså. Enkelt og greit med standardiserte satset i steden for masse mas, krangel og dokumentasjon.
Last edited by RWY 24; 03-10-2011 at 00:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Legal Eagle
|
![]()
Riktig, og det er faktisk "lovpålagt" i alle bransjer (følger av lov eller alminnelige kontraktrettslige prinsipper). Det som er anderledes i flybransjen og i enkelte andre bransjer, er at det er laget egne satser for utbetaling. Effektivt og enkelt for alle parter.
Last edited by RWY 24; 03-10-2011 at 00:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg måtte henvise til EUClaims tilbud om å kjøpe min fordring før LH ga et tilbud i det hele tatt. Deretter tok Flyklagenemnda saken for å få erstatningen opp til korrekt beløp. LH innrømmet ikke skyld, men om de kaller saken "goodwill payment" eller erstatning iht 206/2004 går for det samme for min del. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser det er en gammel tråd, og bruk av begreper er diskutert. Generelt i Norge så bruker man i dagligtale erstatning, hevelse og kompensasjon om hverandre. Det er også en misforståelse over hva flyselskapene selger til deg som kunde i følge kontrakten. Og som bransje så er transport annerledes enn f.eks. detaljutsalg og dermed også ikke direkte sammenlignbart.
For å ta det siste først, så er det ingen eller få flyselskaper som selger et produkt med tidsgaranti for passasjertransport. Det man kjøper er i utgangspunktet en transport mellom a til b. Med på kjøpet så følger en del produkter som er annonsert i følge kontrakten. Så man kan normalt ikke kontraktsmessig gå tilbake å kreve erstatning/kompensasjon/hevelse på bakgrunn av forsinkelse. Det har tidligere kun blitt regulert gjennom konkurranseforhold (man vil beholde kundene/goodwill). Derfor har mange forbrukerorganisasjoner, EU og andre land kommet til diverse reguleringer og nå sentrert til 261/2004. Den gir blant annet rett til standardbeløp for kompensasjon etter visse vilkår, og gir dermed et tidsperspektiv å forholde seg til. Så EU261/2004 gir deg som kunde kompensasjon som følge av bestemmelsen, man kan søke ytterligere kompensasjon om det finnes grunnlag for dette. Deriblant erstatning som følge av kontrakten, hvor denne kan i følge artikkel 12 i forordningen justeres mot kompensasjonen denne gir rett på. Kompensasjonen er kompensasjon for f.eks. at flyet er forsinket, erstatning er erstatning for f.eks. tap som følge av at flyet er forsinket. Når det gjelder teknisk feil på fly, så har rettslig presedens gitt at flyselskapet må bevise at hendelsen har blitt til så uventet at flyselskapet ikke har hatt mulighet til å forutsi. Flyklagenemnda har en del saker, og deres praksis har vært å sende flyselskapenes dokumentasjon til luftfartstilsynet, og utifra deres uttalelser avgjort hvor vidt det tekniske er et ekstraordinært tilfelle. Jeg anbefaler at man går igjennom nemndas avgjørelser for å få et innblikk i dette.
![]() |
#51 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå har EU domstolen i oktober "reconfirmed" Strugeon-dommen;
The Court of Justice has confirmed its previous ruling that passengers whose flights have been delayed for a long time may be compensated Ellers er det vel verdt å merke seg at Flyklagenemda, gjennom å bruke Luftfartstilsynets tekniske avdeling til å avgjøre hva som er ekstraordinære omstendigheter når det gjelder instillinger pga "tech", ser ut til å være litt på kollisjonskurs med intensjonen i "Wallentin-Hermann v Alitalia"-dommen og ofte lander på at "tech" er en ekstraordinær omstendighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
2. The frequency of the technical problems experienced by an air carrier is not in itself a factor from which the presence or absence of ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of Article 5(3) of Regulation No 261/2004 can be concluded. 3. The fact that an air carrier has complied with the minimum rules on maintenance of an aircraft cannot in itself suffice to establish that that carrier has taken ‘all reasonable measures’ within the meaning of Article 5(3) of Regulation No 261/2004 and, therefore, to relieve that carrier of its obligation to pay compensation provided for by Articles 5(1)(c) and 7(1) of that regulation." Der har du intensjonen fra EU, og det er vel det som er argumentert. Man kan alltids stille spørsmål ved flyklagenemndas kompetanse til å vurdere LT.s dokumentasjon i forhold til dette, og må da evt. da ta det gjennom retten. Saken i seg selv gjaldt tekniske mangler funnet under ordinært vedlikehold - som førte til at flyet senere ble innstilt. Det er også utdypet "That party must establish that, even if it had deployed all its resources in terms of staff or equipment and the financial means at its disposal, it would clearly not have been able – unless it had made intolerable sacrifices in the light of the capacities of its undertaking at the relevant time – to prevent the extraordinary circumstances with which it was confronted from leading to the cancellation of the flight."
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dersom man går inn i nemndas avgjørelser ang. kanselleringer/forsinkelser med teknisk grunn ser det generelt ut til at nemnda og LT holder seg til at om feilen ikke er oppdaget under normal sjekk/vedlikehold er den ekstraordinær. Fant bare et tilfelle med UA der en gjentagende hydraulikklekasje (oppsto på samme sted 3 uker etter reparasjon) ble bedømt som ikke ekstraordinær.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg klagde saken inn for flyklagenemda. De klarte å komme med en konklusjon om at det at høytaleren ikke fungerte er en extraordinary cirkumstance og at Austrian ikke trengte å betale kompensasjon. Jeg skjønner jo selvsagt at Austrian ikke kunne fly med høytaleranlegg som ikke fungerte, men de har jo også et ansvar for å gjøre noe med det. Hvis de ikke kan gjøre noe med det, så burde de være så reale at de i allefall betaler ut en liten plaster til de som skulle reise....
Er det egentlig så lett å bare hevde at det er en extraordinary cirkumstance hvis noe sånt skjer? Er egentlig flyklagenemda noe seriøst eller er det bare en flokk med uvitere som sitter og tar avgjørelser i vilden sky? Har opplevd flere ganger at Austrian hevder extraordinary cirkumstances, så jeg begynner i allefall å bli litt for lei dette flyselskapet. Kommer nok aldri til å fly med dem igjen, hvis ikke jeg MÅ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det står i hver eneste sak hvem som er sakkyndige, deres bakgrunn, og med begrunnelse for deres vurdering. Er man uenig i deres vurdering så er det mulig å ta det gjennom retten.
![]() |
#56 | ||||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
Da kan man lett se hvem som står bak avgjørelsen, og at alle var enige. Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Som jeg oplever det her med erstatninger, så er der altså mange som lægger hjernen hjemme i skuffen og opfører sig som så fornærmede børn, som ikke på noget tidspunkt kan forstå at læse skilte, opsøge info selv...det virker som om, at flyselskaber og lufthavne er et stort "tag selv bord"..Når jeg har oplevet det "in persona" og det har jeg mange mange gange, så virker det meget bevidst, som om " at nu skal jeg ha`nogle penge" ud af det her, og de skal bare !!! ellers falder der brænde ned....Prøv dog at opsøge info selv...Der er uanede muligheder på nettet i lufthavne, men ikke mindst hos de ansatte i lufthavne og flyselskaber...
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning | Are G | Reiseforum | 83 | 30-01-2024 13:26 |
Flygning forsinket mer enn 8 timer, krav på erstatning? | Flygern | Reiseforum | 6 | 17-07-2011 07:57 |
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning | TC-JGY | Flyforum | 1 | 22-11-2010 09:55 |
Noen blir mer fortvilet enn andre når de kommer for sent til flyet | gardkarlsen | Flyforum | 15 | 12-03-2009 14:59 |
"Er flyet forsinket...da blir det kjempeparty" | LN-HAT | Flyforum | 16 | 23-11-2005 23:00 |