![]() |
|
![]() |
#581 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Som sagt før; jeg greier ikke helt å se problemet med å kreve engelsk kunnskaper fra alle som er involvert i luftfart i Norge. Alle nordmenn jeg kjenner er bedre i engelsk enn mange piloter fra andre sider av verden, og ufattelig mye bedre enn f.eks ATC i Kina! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
|
![]() Quote:
Selve den biten som foregår på radio kunne fint vært kun engelsk. Men det er utrolig mange andre man snakker med i løpet av en dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Hvis det er slik at myndighetene vil kreve det for alle privatpiloter også, så greier jeg ikke helt å se hvor problemområdet er... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
Det er en grunn til at land som Tyskland heller ikke har forlagt språkkravet.
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
|
![]() Quote:
Men hvem som har fått for seg at det å fjerne språkkravet vil løse problemene med bemanning skjønner ikke jeg. Ikke står det flygeledere i kø for å komme til Norge og ikke er det opplæringskapasitet til å ta de i mot heller. Så det å eventuelt fjerne språkkravet ser jeg på som ett "spill for galleriet". Vise at man gjør noe, men det vil ha så godt som null effekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Men når det er sagt; jeg er helt enig i at en lemping av språkkravene ikke er en saliggjørende løsning på mangelen på flygeledere! Ref andre diskusjoner så er det jo ikke bare bare å hente inn flygeledere fra India, og vilkårene i resten av europa ligger nok over de norske, spesielt i f.t. levekostnader. Løsningen er at utdannings- og opplæringskapasiteten forbedres, så jeg håper både Avinor, myndigheter og flygelederne om nødvendig går litt nye veier for å øke kapasiteten både på utdanning og ute "på line". Enkelte hevder at flygelederne selv ikke ønsker å øke tilgangen for å opprettholde vilkårene. Det har jeg absolutt ingen holdepunkt for å hevde, så jeg håper bare at dere finner ut av det, slik at problemene fra sist sommer ikke gjentas. Det er mulig at Avinor har råd til det, men det har definitivt ikke flyselskapene lenger... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Hva med et krav om at vaktsjefen skal kunne både nasjonalt og engelsk språk; og skal være relativt raskt tilgjengelig?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Jeg har også hørt påstandene om at utdanningen av nye flygeledere treneres "for å opprettholde tilstanden", men alle de flygelederne jeg jobber sammen med, er dritt lei overtidsmas, dårlige ferier, hyppig helgearbeid og en turnus som i beste fall er helsemessig tvilsom. Nå skal jeg ikke forsøke å sammenligne med andre grupper i luftfarten, men helheten er nok tjent med at bemanningen økes i Avinor, så får man ta de negative konsekvensene med økte kostnader på kjøpet. Hovedmålet må jo være å kunne levere en stabil tjeneste med minst mulig forstyrrelser. Enda et aspekt er forholdet til lovverket. Arbeidstilsynet avdekket jo at Avinor ikke har vært i stand til å drive tjenesten i henhold til gjeldende lovverk, noe hvertfall jeg mener er svært bekymringsfullt. Avinor har lagt seg til uvaner i sånt henseende, og det må også ryddes opp i. Desverre ser jeg for meg at situasjonen i en kortere periode kan bli verre, rett og slett fordi man ikke kan drive tjenesten på samme fleksible (les: lovstridige) måten man gjorde før. Mange av de tiltakene Avinor har lansert internt, og de utspillene som kommer fra enkelte politikere i media, er i stor grad preget av et infantilt behov for å vise handlekraft. Jeg anser mye av dette som særdeles lite gjennomførbart, for ikke å snakke om realismen i forslagene. Det eneste som kan hjelpe situasjonen er å øke bemanningen, noe som betyr at det kan bli endel smertefulle perioder i fremtiden også før man kommer opp på et nivå som gjør det mulig å levere stabil drift. Avinor er avhengig av de ansatte for å få dette til, og erfaring fra tidligere "skippertak" viser at konsernet jevnt over evner å snuble i selvlagde hinder rett før målet nås. For ikke å snakke om uheldige utspill i media fra ledelsen, noe de fleste i arbeidslivet vet ikke er spesielt god indremedisin. Men jeg er likevel ikke sikker på om sommeren 2013 kommer til å gå på skinner, toget er i ferd med å forlate perrongen i den sammenhengen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Da blir det vel råd til supervisor på hvert sted når blant annet prisen pr flygeleder dumpes.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]()
Prisen per flygeleder dumpes?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]()
Det er som skrevet over her åpenbart at fjerning av språkkravet ikke er annet enn et forslag for "å vise at vi gjør noe". Det har ingen praktisk betydning for å bedre bemanningssituasjonen - det er opplæringskapasiteten det står på. Og her er vi allerede på et nivå hvor man ikke kan bli stort mer effektiv. Jeg går ut i fra at flyselskapene, passasjerene og alle som flyr er interessert i at de som styrer trafikken har nok trening til å håndtere den på en sikker og effektiv måte. Vi kan ikke bli mer effektive ute på enhetene når det gjelder opplæring - da vil det gå på akkord med sikkerheten og det er naturligvis helt uaktuelt.
Fjerning av norskkravet vil ikke være noe praktisk problem i 90-99% av tiden når det gjelder operative hensyn. Problemet oppstår ved en krisesituasjon hvor det står om sekunder og minutter. Da har man ikke tid til at et ledd i varslingskjeden ikke behersker engelsk (godt nok). Det kan være den lokale politimann (de har ikke språkkrav) eller noen av de andre nevnte yrkene over i posten. Jeg sier ikke at disse ikke kan engelsk, men de må testes og ha det formelle på plass. Og det må gjelde absolutt alle som muligens kan bli implisert i en redningsaksjon etc etc. Vi gjør faktisk mer enn å si cleared to land eller cleared for takeoff - det er ekstremt mye telefonarbeid og koordineringer - her går alt på norsk i dag. Dette er med andre ord ikke gjort over natten og de som tror dette kan redde 2013 eller 2014 har rett og slett ikke peiling. Desverre er det flere av de som styrer landet eller i det minste ønsker å styre det (politikere), som har gått høyest ut i denne diskusjonen og det er skremmende. De vet åpenbart ikke hvordan ting fungerer. Fjerner vi norskkravet fjerner vi en barriere for å ha en så sikker og effektiv havari og redningstjeneste som mulig. At det i det hele tatt diskuteres i en sikkerhetsbransje er for meg utrolig. Last edited by ClearedILS; 31-12-2012 at 12:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
Enhetene med supervisor i dag er Sola, Stavanger ACC, Flesland, Værnes, Bodø ACC, Bodø Twr, Røyken og Gardermoen. Såvidt jeg vet er det bare Røyken og muligens Gardermoen som har sup om natta. Vaktleder/sup er helt meningsløst og ressurssløsing ved mindre enheter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Ja det skullle være et smileyfjes der :-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]() Quote:
Før sommeren 2011 sendte tillitsvalgte på Røyken et bekymringsbrev om bemanningssituasjonen til Dag Falk Pedersen. Istenfor å ta innholdet seriøst ble de tillitsvalgte refset for ikke å ha fulgt "linja"! Underbemanningen har det vært rapportert om i årtier nå. Hvorfor må Avinor år etter år ha unntak fra AML? Fordi det ikke er nok folk til å drive på annet vis. Når det i tillegg til unntak på unntak fra AML er begått over 1500 brudd på AML bare på Røyken, bør noen skjønne at det ikke er FLL som er lite "velvillige". Et privat selskap hadde aldri i verden fått lov å drive på denne måten. Hva med de "nye flinke lederene" som skal være i posten i kort tid, som skal være flinkest i klassen og spare inn mest? Ref Randi Flesland, Dag Falk osv. Disse burde vært gått nærmere i sømmene. Å lette på norskkravet hjelper ingen ting. Men gjennomfør det gjerne. Håper ikke jeg er VFR pilot over Bjerkvik eller Spylirknotten, får motorproblemer og må ty til norsk når det sitter en inder på andre enden. Last edited by Fornax; 31-12-2012 at 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]() Quote:
Hvis du ikke ser noen problemer, bør du kanskje ta deg en VFR-tur til noen lokale flyplasser. Tror vi ikke skal heve terskelen for å ta kontakt med ATC mer, gutta på klubbhuset vil jo helst ikke snakke med noen.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Og jo, jeg har vert rundt en del VFR også i 30 år, og anser ikke at det er noe problem å kreve at piloter, leger, brannfolk, sykepleiere, politi, meteorologer etc i flybransjen snakker engelsk. Alt kan jo problematiseres ved å kaste inn sikkerhetskortet, men når dere til og med skriver at det er utrolig "at det diskuteres i en sikkerhetsbransje" syns jeg dere drar det litt vel langt. Alle innen luftfart er vel en del av denne sikkerhetsbransjen eller...? I flyselskapene har det vert effektiviseringer og nytenking i en årrekke; Dokumentasjon standardiseres, skoling kuttes til et minimum, halvårlige sjekker skal forberedes og i stor grad gjøres i fritiden, arbeidstider er økt, matpauser fjernet, lønnen kuttet, utlendinger overtar, og AML som dere nevner vet jeg ikke lenger hva er engang. Som jeg avsluttet mitt forrige innlegg med; jeg håper dere finner ut av det, og at dere er litt åpne for nye måter å gjøre ting på! Håper ikke det er en for provoserende avslutning, for jeg tror jeg lister meg ut av denne diskusjonen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() Quote:
Like it or not, men tiden da man kunne skryte av å ha sikkerhetskrav strengere enn myndighetsforskriftene er stort sett forbi. Ingen som kan ta seg råd til det. Og slk blir det i ATC også. Automatisering og fjernkontroll vil overta mer og mer. And life will go on..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det gjelder engelskferdighetene blant folk i Norge så er vel nivået generelt godt, men det at man har lest engelskspråklig litteratur er ikke det samme som at man behersker språket. Det kan imidlertid godt være at disse likevel er bedre i engelsk enn kinesere. Hvorvidt dette er et godt sammenlikningsgrunnlag vet jeg ikke. Quote:
Last edited by TOS; 31-12-2012 at 16:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |