![]() |
|
![]() |
#561 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
DERFOR klippet jeg sitatet der hvor jeg gjorde. Quote:
Så får politikere/Stortinget heller vedta lover på tvers av Luftfartstilsynets anbefalinger, for å tekkes hylekoret som "hadde spart i årevis" for ferieturen de så sårt har "fortjent". Og den egentlige grunnen til dette er jo at aktuell tjenestetilbyder ikke har levert tilfredstillende etter samfunnets forventninger. Quote:
Lufttrafikktjenesten har da ingen problemer med å tilpasse seg verken aldersgrense eller språkkrav, det er utfordringene rundt oss som LTT jeg prøver å påpeke for dine døve ører. Vi i LTT snakker alle ICAO level 4+ for lengst. Last edited by bamseh; 29-12-2012 at 13:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]() Quote:
Ellers kan det bare repeteres nok en gang, vi kan gjerne utdanne 100 ut fra skolen men det hjelper ikke når det kun er feks 20 "lærlingplasser". Begge tallene her er eksempler og ikke faktiske tall. Det er allerede store prosjekter i gang for å slå sammen funksjoner med andre land/selskaper. Det vil nok kunne bedre situasjonen litt, heldigvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
*Dette vil selvfølgelig variere fra enhet til enhet, men her var det jo snakk om privatisering av tårntjenesten, og da er det et greit gjennomsnittseksempel (all den tid utlendingene må begynne på de mindre enhetene - å la de hoppe rett inn på f.eks. GM vil ALDRI bli akseptert).
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
Til info, jeg vil anslå at det er 20-30 flygeledere fra Sverige, Danmark, Finland og Island som jobber i Norge i dag. Tror det er ei fra Balkan også. Så det er mulig for disse utlendingene å få jobb i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Quote:
Da blir spørsmålet: Dersom Luftfartstilsynet ikke kan evaluere et regelverk basert på at dagsaktuelle hendelser fører til spørsmål om regelverket er hensiktsmessig, når skal de da kunne evaluere det? Skal de følge en oppsatt plan, der hver enkelt forskrift evalueres hvert 20. år? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Politikerne får jo bare antyde som de vil. Det er opplæringskapasiteten som hindrer stor nok rekruttering, ikke regelverket.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Det er rimelig klart at det er den store flaskehalsen, ja. Så får vi anta at også regelverket rundt opplæring har vært gått gjennom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Utdannelsen er kortet inn, i forhold til hvordan den var for 10 år siden. Det vil ikke være forsvarlig, å gjøre den særlig mye kortere. Innholdet i utdannelsen, følger nå en internasjonal standard.
Mange er naturtalent, og danser lett gjennom det hele, men den største prosentdelen trenger den tiden dem har fått til rådighet, og kanskje mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Siste utgave av fagbladet Flygelederen omtaler også prosessen rundt det å fjerne språkkravet.
Link til artikkelen: https://dl.dropbox.com/u/70101615/0_...ett_Spraak.pdf Hele utgaven kan leses på: www.flygeleder.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
|
![]() Quote:
Husker for noen aar siden at flere av de norske flygelederne (3 om jeg husker rett) som kom til Abu Dhabi ACC og ble faktisk testet her bare oppnaadde level 3, og en av dem klarte bare level 2... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Hele hurven er testet ja. Sensuren foregikk i Australia. Majoriteten fikk 5, mens det var en del 6, og noen få på 4.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 65
|
![]()
Er det RELTAen vi snakker om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]() Quote:
Last edited by branserud; 30-12-2012 at 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,626
|
![]()
Er det igrunnen noe krav om språktest for GA piloter? Men uten bestått språktest med minst nivå 3 er radiotelefoni begrenset til Norge. Eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]() Quote:
http://www.luftfartstilsynet.no/selv...rticle1385.ece Det er innført krav om testing av språkferdighet for flygere både i Norge og internasjonalt. Bestemmelsene vedrørende språkferdighet som gjelder for norske sertifikatinnehavere er gitt i BSL C 5-2a, forskrift om flytelefonistsertifikat og BSL JAR FCL 1 og 2, Amendment 7/6 (se henholdsvis JAR-FCL 1.010 og 2.010, med tilhørende AMC). I henhold til bestemmelser fra ICAO ble det gitt en overgangsordning for innføring av krav om språkferdighet. Dette innebærer at alle flygere som skal benytte en flyradio må avlegge prøve for testing av språkferdighet på minimum nivå 4 innen 5. mars 2011. I overgangsperioden mellom mars 2008 og mars 2011 har alle flygere med CPL eller ATPL mottatt brev fra Luftfartstilsynet med påtegning level 4. De som har PPL og har hatt behov for å fly utenfor landets grenser har, ved henvendelse til LT, også fått tilsendt samme brev. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Siden level 4 og 5 er tidsbegrenset, må de uansett testes før eller senere.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
Yes, det var mer en jämförelse på vad man fick i LN och SE land när reglerna kom
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Jeg har nå hørt at enkelte selskap har gitt sine piloter en automatisk 6er, og derfor er det ikke sikkert at vi som har fått 6er på hederlig vis, ikke blir fredet. Om det er hold i ryktene, vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |