Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2012, 22:44   #41
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Dersom det er slik at dette er en problemstilling som dukker opp ofte, og ikke bare som en enkeltstående hendelse, så synes det slik at det er rom for forbedringer. Det er jo ikke noe problem å legge tjenester ut på anbud for den enkelte operatør dersom det ikke påfører andre aktører ulemper (og ulempene kun rammer oppdragsgiver), men dersom dette resulterer i forsinkelser for andre også så bør muligens OSL se på andre løsninger. To køer er neppe løsningen, for så mange taxiveier har man vel ikke? Da er muligens løsningen som skissert av andre her at OSL leverer denne tjenesten. OSL kan selvsagt velge å legge tjenesten ut på anbud.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2012, 23:36   #42
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default

På FBU gjorde SAS og Braathens dette sammen, og det fungerte utmerket. De krever imidlertid at man har to aktører med riktig kapasitet og at man klarer å samarbeide.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 00:31   #43
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det var en rate på 10 ankomster i timen ja, en rullebane og ikke preparerte oppstillingsplasser ja. Taxi vei til de-ice sør var brøytet og der stod køen..
Nordic Aero opererte kun 1 de-ice truck.
Så du mener at den skulle kunne ta seg av alle DY`s avg like hurtig som SGH`s 4 ?

Få deg kunnskap om situasjonen før du uttaler deg....

For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....
Jammen da er det jo greit, du hadde bakkaradaren og kameraer. Da får du jo selvsagt hele bildet :-) Jeg vet ikke helt hvem du er, men du skal ikke stole på alt du ser på TV. Det kan faktisk tenkes at noen sitter på mer kunnskap en deg.

Men nok om det, det snør ikke lenger. Case closed for min del :-)
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 02:23   #44
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
OSL Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Hvilke selskap er det som de-icer alle andre maskiner enn SAS og Norw på GMoen da?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 09:19   #45
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Kjører ikke OSL samme linje som SVG?
Mener å huske at i SVG finnes 2 spor, et til SGH og et til Aviator ( Norport )
krølle is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 09:26   #46
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kjører ikke OSL samme linje som SVG?
Mener å huske at i SVG finnes 2 spor, et til SGH og et til Aviator ( Norport )
....da hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 10:04   #47
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kjører ikke OSL samme linje som SVG?
Mener å huske at i SVG finnes 2 spor, et til SGH og et til Aviator ( Norport )
På Alfa Syd (deice til RWY 01L) er det opp til 5 spor som kan brukes samtidig. Men, det hjelper lite når køen starter ved taxiway K og sistemann er nummer 15 for avgang.
I tillegg var det mer enn 25 fly som ventet på startup, men ble holdt tilbake fordi noen brukte fryktelig lang tid på å deice. Da blir det dårlig med frigjorte stands og man måtte innføre 10/60 rate. Mao kom raten fordi deice gikk sakte.
Jeg antar det er avholdt noen møter i etterkant om hvordan dette skal foregå neste gang snøen faller på Romerike.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 12:00   #48
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
På Alfa Syd (deice til RWY 01L) er det opp til 5 spor som kan brukes samtidig. Men, det hjelper lite når køen starter ved taxiway K og sistemann er nummer 15 for avgang.
I tillegg var det mer enn 25 fly som ventet på startup, men ble holdt tilbake fordi noen brukte fryktelig lang tid på å deice. Da blir det dårlig med frigjorte stands og man måtte innføre 10/60 rate. Mao kom raten fordi deice gikk sakte.
Jeg antar det er avholdt noen møter i etterkant om hvordan dette skal foregå neste gang snøen faller på Romerike.
Kunne man brukt både M og N som kø, en til hvert selskap, eller er det regler som gjør noe slikt umulig?

Takk for fakta forresten.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 12:28   #49
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Ser at det fortsatt er forsinkelser på OSL. Håper dette bedrer seg snart da jeg har en knapp connection i HEL i morgen.
Er det de få snøfnuggene i lufta som er årsaken i dag også?
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 12:37   #50
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Kan det være at det regner og at det fryser på rullebanen? Eller hvordan er været på OSL?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 12:40   #51
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Kan det være at det regner og at det fryser på rullebanen? Eller hvordan er været på OSL?
Kan se slik ut

Quote:
>>> ENGM (OSLO/GARDERMOEN RWY 01RL/19LR) <<<

METAR 311111Z 01004KT 7000 -FZRA SCT003 BKN005 M01/M02 Q0992 TEMPO
4000 FZRA BR BKN003

TAF AMD 310800Z 3109/0109 VRB05KT 5000 -SN BKN012 TEMPO 3109/3113
1400 SN BR VV004 PROB30 3109/3113 FZRA BECMG 3112/3115
17010KT RADZ BKN007 TEMPO 3115/0106 1000 -RADZ BR BKN003
PROB30 3118/0106 0300 FG VV001

>>> TAF NOT YET VALID <<<
TAF 311100Z 3112/0112 VRB05KT 5000 -FZRA BKN008 TEMPO 3112/3117
17010KT -RADZ BKN004 TEMPO 3115/0106 1000 -RADZ BR BKN003
PROB30 3118/0106 0300 FG VV001
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 22:21   #52
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
....da hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen?
Hvorfor ikke, har diskutert mindre viktige saker før

Lett å sitte i provinsen og vite hva som er best, men her i SVG, prøver de og holde flyene på stand til det nærmer seg klart på de-icing, da får en ikke kø bakover. Selvfølgelig så passer en på at en har ledige stands, men, men det tiner vel snart
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2012, 01:00   #53
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Saa istedetfor aa proeve aa bortforklare og skylde paa underleverandoerer (kjent DY stil) og OSL, er det kanskje bedre aa legge seg flate og innroemme at det ikke er godt nok og kanskje kalle underleverandoeren inn paa teppet?
Øøøø? Norwegian har da ikke nevnt sine underleverandører i det hele tatt. Det har vært folk i tråden her. For alt vi vet har Norwegian hatt et skikkelig oppvaksmøte med diverse.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2012, 03:44   #54
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Øøøø? Norwegian har da ikke nevnt sine underleverandører i det hele tatt. Det har vært folk i tråden her. For alt vi vet har Norwegian hatt et skikkelig oppvaksmøte med diverse.
Nå er det ikke noe nytt at SGH er raskere på de-ice enn Nordic Aero, uansett hvem de de-icer. Og jeg føler jeg har vært passasjer på nok flighter til å ha et brukbart statistisk grunnlag

Og DY sitt valg er jo styrt av pris ikke kvalitet her
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 07:14   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Ser ikke ut som de har fått orden i sysakene enda. Det skiller forøvrig ca 7% både på ankomst og avgangspunktlighet på OSL til nå i desember, vesentlig mer enn det har vært i sommerhalvåret.

http://www.hegnar.no/personlig_okono...icle714813.ece
Quote:
Norwegian har i dag hatt en punktlighet på bare 15 prosent.

– Enkelte har fokusert på at vi har hatt tekniske problemer, og at det er årsaken. Det stemmer ikke. Det er rett og slett avisingen som tar tid. Og vi må være sikre på sikkerheten er ivaretatt før vi lar flyene lette, forteller hun.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 08:27   #56
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Ouch! Buss til Åleby er jo ikke noe man lengter etter....
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 08:44   #57
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Man får de tjenester man betaler for. Så det er lite å beklage seg over - for de som sitter i køen på DY!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 08:54   #58
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Pinlige bortforklaringer fra DY sin side. Avising tar tid. De må være sikre på at flysikkerheten går først. Bla bla bla. Jeg tipper det er oppvaskmøte på bakrommet mellom DY og selskapet de kjøper tjenester av. Alternativt er det lagt inn i budsjettene som en risiko at de vil ha X antall dager hver vinter med store forsinkelser fordi de ikke ser poenget med å betale for en beredskap som inntreffer såpass sjelden når man ser året under ett.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 09:12   #59
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Man får de tjenester man betaler for. Så det er lite å beklage seg over - for de som sitter i køen på DY!
Nå er det ikke kundene til Norwegian som kjøper avisingstjenester. Av og til er jeg litt imponert over hva man i flybransjen mener sluttkunden skal ha oversikt over og hva man mener leverandørene ikke har noe ansvar for.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 09:23   #60
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Pinlige bortforklaringer fra DY sin side. Avising tar tid. De må være sikre på at flysikkerheten går først. Bla bla bla. Jeg tipper det er oppvaskmøte på bakrommet mellom DY og selskapet de kjøper tjenester av. Alternativt er det lagt inn i budsjettene som en risiko at de vil ha X antall dager hver vinter med store forsinkelser fordi de ikke ser poenget med å betale for en beredskap som inntreffer såpass sjelden når man ser året under ett.
Tror nok du er mer Spot On enn du ( vi ) aner. En deicing bil med mannskap er ikke av de billigste. Når du så skal bruke den "noen" dager i året så spørs det om ikke enklete selskap heller tar den ekstra tidstyven istedet for de ekstra utgiftene.
Så kan en i ettertid diskutere hva som er billigst, ekstra utstyr eller rebookings, care, tapt anseelse etc.
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Staten er ikke helt fornøyd med WF vil ha litt penger tilbake. storg Flyforum 2 24-07-2018 06:20
Fra München til Oslo med SAS? Ikke helt enkelt. robertaas TripReports 16 06-12-2012 10:02
Ikke fornøyd med Thai Air. Fred Reiseforum 25 07-02-2012 23:53
Ikke fornøyd med pasientfly på AES fkrlf Flyforum 1 31-01-2008 10:22
Passasjerene ikke fornøyd med Ryanair Hurum Flyforum 12 14-12-2006 12:26


All times are GMT +2. The time now is 03:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.