Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2012, 12:06   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Re: Hvilken stor Airbus brukte Scanair midt på 80-tallet?

Jeg kan tilføye at disse tre Airbus A300-maskinene det gjaldt ble overtatt av Premiair ( i dag Thomas Cook Scandinavia).
Flyene, med 298 seter, var utstyrt med noen uhensiktsmessige motorer ((P&W så vidt jeg husker), og ble vel i sin tid vurdert som et feilkjøp av SAS. De var dog populære å jobbe ombord på for crew'ene. Jeg tror maskinene senere (etter salg fra Skandinavia) fløy i Tyrkia..

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 12:04   #2
johanfrc
Wondering...

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jeg kan tilføye at disse tre Airbus A300-maskinene det gjaldt ble overtatt av Premiair ( i dag Thomas Cook Scandinavia).
Flyene, med 298 seter, var utstyrt med noen uhensiktsmessige motorer ((P&W så vidt jeg husker), og ble vel i sin tid vurdert som et feilkjøp av SAS. De var dog populære å jobbe ombord på for crew'ene. Jeg tror maskinene senere (etter salg fra Skandinavia) fløy i Tyrkia..

Tally-Ho
Yep. De kom alle 3 på tyrkisk reg.

LN-RCA blev til OY-CNA da den fløy for Conair (leased til ZAS Airline of Egypt, Dominicana og Brittania Airways) og Premair. Siden blev den TC-OYC for Bosphorus European Airways, blev leased til Sudan Airways i 2003, og sendt tilbage til BEA i 2004 og har siden da været stored i IST.

SE-DFK blev til OY-CNK da den fløy for Conair (leased til ZAS Airline of Egypt, Sultan Air og Corsair) og siden videre til Premiair. Den blev til TC-OIM i 2001 (hos Bosphorus European Airways), men blev impounded i 2002 i IST. Tror ikke den har fløyet siden da.

SE-DFL blev til OY-CNL da den fløy for Conair (laesed til ZAS Airline og Egypt, Dominicana og Sobelair, inden den kom til Premiair. Derefter kom den i 2001 også til Bosphorus European Airways som TC-COA, men har heller ikke fløyet siden BEA gik konkurs i 2004.

Et bilde af alle 3 fly i IST:
http://www.airliners.net/photo/Bosph...120/0847601/L/

Johan Clausen
johanfrc is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2012, 22:59   #3
arcticmontecarlo
Newcomer

Det var vel også en fjerde maskin, den tredje levert. Mener den hadde linjenummer 122. Litt etter hukommelsen dette men tror den havarerte i Kuala Lumpur sent i 1983 mens den var leaset ut... Husker ikke reg. på den.
arcticmontecarlo is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules