![]() |
|
![]() |
#1481 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
47,5 timers arbeidsuke er vel hele 10 timer mer enn det som norsk arbeidsmiljølov til sier at en ansatt skal ha.
Om de har gått med på det, samtidig med at lønnene går ned, så er det vel strengt tatt bare som et bittelite plaster på et blødende sår. Skal SAS overleve, så må det effektiviseres i flere ledd enn bare på personalkostnader. |
![]() |
![]() |
#1482 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Dog teller man ofte blant de ledende figurer i vär bransje noen sörgelige eksempler av säkalte "Nostalgikere" - metaforisk, folk som "beklager Hindenburg-fallet", dvs hvor fly-religion, fly-tro, fly-dogmatikk - i farlig blanding nettopp med bäde kunnskap og klökt - anvendes for ä täkelegge alle muligheter for äpen velkomst/tilgang av mange maurtue-sparkende nye idéer.
|
![]() |
![]() |
#1483 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
"Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart." |
|
![]() |
![]() |
#1484 |
Newcomer
Join Date: Sep 2012
Posts: 47
|
![]()
Hva er lønnsnivået i SK?
Cabin crew 300 000 til 800 000 1st Off 600 000 til 1 000 000 Capt 800 000 til 1 400 000 Jeg lurer |
![]() |
![]() |
#1485 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() Men nå må vel excel arkene lagres før noen kan si noe om dette ... men hva har vi andre med dette om vi ikke søker en slik jobb som er velsignet med bla 60timers uker... |
|
![]() |
![]() |
#1486 | |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1487 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Evt brukbare linker til forskriftene
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1230-1817.html http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0221-0189.html
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
#1488 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]() Quote:
Ellers er det vel ikke overraskende at det er CAU som er de som holder det hele igjenn. Etter å ha fulgt med på forumet noen år så virker det som det stort sett er CAU som ikke har forstått alvoret i situasjonen. Derfor er det naturlig nok CAU som kommer sist slik at man kan bruke det at alle andre har signert som pressmiddel. For 10-15 år siden så var det en tenåring som hadde aksjer i Eriksson konsernet, som var på generalforsamling og begynte å spørre ut toppledelsen, de høyt utdannede eldre økonomene, med dyre fine dresser og høy lønn om hvorfor det ikke var spill og andre ting på Erikssons mobil telefoner når Nokia og andre hadde det. De klarte jo ikke svare så de prøvde heller stoppe spørsmålene hans, men etter press fra salen måtte de prøve å svare, men noe gode svar klarte de ikke gi. Kanskje har også SAS for mye eldre herrer med for høy lønn?? Hva med å si opp hele konsernledelsen og lyse ut stillingene på nytt og tilby samme lønn som tilsvarende stillinger i Norwegian. Når DY har klart å få inn dyktige folk til de lønningene de har så klarer sikkert SAS det også, de har jo 4 ganger så stor befolkning å rekrutere fra. Hvorfor må det være så høy lønn når jobben er interesant og utfordrende? |
|
![]() |
![]() |
#1489 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Så vidt jeg vet så er det også en del av arbeidstiden i andre bedrifter, selv om man ikke får gjort noe effektivt. F.eks. venter på kunder, oppdrag, er i beredsskap. Så lenge man er disponibel for arbeidsgiver. Mobile selgere har jeg sett regner transport fra arbeidssted til kunde som en del av arbeidstiden. Sykepleiere på nattevakter som ikke trenger å gjøre noe før det skjer noe. For å nevne noen eksempler.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
#1490 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: OSL/FMO
Posts: 98
|
![]()
"Klar til å trykke på kriseknappen"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8401351 Giske har vært helt klar på at "gratispassasjerer" ikke blir godtatt. Det mener han tydeligvis fortsatt. Nå er det vel egentlig litt for spennende her, synes jeg ![]() |
![]() |
![]() |
#1491 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1492 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]() Quote:
Jeg skal love deg at sykepleiere på nattevakt definitivt arbeider selv om det ikke "skjer noe" - rydding, klargjøring av pasientrom, føring av journaler og annet forefallende arbeid som er "til overs" og ofte ikke kan gjøres når pasientene er våkne. |
|
![]() |
![]() |
#1493 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Posts: 315
|
![]()
"Ifølge dansk TV 2 handler det siste hinderet før enighet om arbeidstiden. CAU nekter å utvide arbeidsuken. Til sammenligning gikk Norsk Kabinforening i sin avtale med på å øke arbeidsuken fra 44 til 47,5 timer."
Sukk, ingen bombe der. |
![]() |
![]() |
#1494 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Får håpe at ledelsen sier takk for sist, og flytter mest mulig av produksjonen bort fra Danmark og over til Sverige og Norge.
|
![]() |
![]() |
#1495 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1496 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
|
![]()
Maks 47,5 timer per syv dager og maks 195 arbeidsdager i året utgjør vel en maks årlig total på 1323 timer. For en vanlig 8-16-jobb er totalen 1750 timer i året.
|
![]() |
![]() |
#1497 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]() Quote:
Angående ledergruppen til SAS, så kunne den med fordel ha vært slanket... |
|
![]() |
![]() |
#1498 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: OSL/FMO
Posts: 98
|
![]()
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor CAU skal forhandle om arbeidstid, når de andre har godtatt. Likt må jo være likt i et selskap, eller har jeg virkelig misforstått?? Spørsmål igjen: hva er det som gjør at CAU ser på seg selv som så suverene at de skal ha det annerledes i Danmark?
|
![]() |
![]() |
#1499 | |
*A Gold/OW Emerald
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1500 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: OSL/FMO
Posts: 98
|
![]()
Akkurat nå tror jeg faktisk det er det de er i ferd med å gjøre. Tipper noen i ledelsen eller styret straks sier "nok er nok"...
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |