Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2012, 10:37   #1481
ohegge
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

47,5 timers arbeidsuke er vel hele 10 timer mer enn det som norsk arbeidsmiljølov til sier at en ansatt skal ha.

Om de har gått med på det, samtidig med at lønnene går ned, så er det vel strengt tatt bare som et bittelite plaster på et blødende sår.

Skal SAS overleve, så må det effektiviseres i flere ledd enn bare på personalkostnader.
ohegge is offline  
Old 19-11-2012, 10:53   #1482
Frequent Traveller
Anthill kicker

Frequent Traveller's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
... Etterhvert har jeg innsett (etter at jeg selv har blitt en av de eldre) at alder ikke er alt her i livet - vel så viktig er kunnskap og kløkt.
Dog teller man ofte blant de ledende figurer i vär bransje noen sörgelige eksempler av säkalte "Nostalgikere" - metaforisk, folk som "beklager Hindenburg-fallet", dvs hvor fly-religion, fly-tro, fly-dogmatikk - i farlig blanding nettopp med bäde kunnskap og klökt - anvendes for ä täkelegge alle muligheter for äpen velkomst/tilgang av mange maurtue-sparkende nye idéer.
Frequent Traveller is offline  
Old 19-11-2012, 10:59   #1483
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
47,5 timers arbeidsuke er vel hele 10 timer mer enn det som norsk arbeidsmiljølov til sier at en ansatt skal ha.
Fra AML § 1-2:
"Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart."
SpotOn is offline  
Old 19-11-2012, 11:08   #1484
elgen
Newcomer

Hva er lønnsnivået i SK?

Cabin crew 300 000 til 800 000
1st Off 600 000 til 1 000 000
Capt 800 000 til 1 400 000

Jeg lurer
elgen is offline  
Old 19-11-2012, 11:10   #1485
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
Hva er lønnsnivået i SK?

Cabin crew 300 000 til 800 000
1st Off 600 000 til 1 000 000
Capt 800 000 til 1 400 000

Jeg lurer
Om frua tjener 8000.000 i året så blir hun anmeldt for underslag....

Men nå må vel excel arkene lagres før noen kan si noe om dette ...

men hva har vi andre med dette om vi ikke søker en slik jobb som er velsignet med bla 60timers uker...
sail4fun is offline  
Old 19-11-2012, 11:11   #1486
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Fra AML § 1-2:
"Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart."
Her er forskriften for dem som ønsker å lese den.
Bacardi is offline  
Old 19-11-2012, 11:22   #1487
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Evt brukbare linker til forskriftene

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1230-1817.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0221-0189.html
Old 19-11-2012, 11:24   #1488
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:

Om de har gått med på det, samtidig med at lønnene går ned, så er det vel strengt tatt bare som et bittelite plaster på et blødende sår.

Skal SAS overleve, så må det effektiviseres i flere ledd enn bare på personalkostnader.
Jeg har en anelse om at de har litt andre måter å beregne arbeidstid på. Det kan f.eks være mye venting, beredskapsvakter, transport til og fra hotel osv som man regner som arbeidstid uten at man gjør annet en å sitte på rumpa å vente.

Ellers er det vel ikke overraskende at det er CAU som er de som holder det hele igjenn. Etter å ha fulgt med på forumet noen år så virker det som det stort sett er CAU som ikke har forstått alvoret i situasjonen. Derfor er det naturlig nok CAU som kommer sist slik at man kan bruke det at alle andre har signert som pressmiddel.

For 10-15 år siden så var det en tenåring som hadde aksjer i Eriksson konsernet, som var på generalforsamling og begynte å spørre ut toppledelsen, de høyt utdannede eldre økonomene, med dyre fine dresser og høy lønn om hvorfor det ikke var spill og andre ting på Erikssons mobil telefoner når Nokia og andre hadde det. De klarte jo ikke svare så de prøvde heller stoppe spørsmålene hans, men etter press fra salen måtte de prøve å svare, men noe gode svar klarte de ikke gi. Kanskje har også SAS for mye eldre herrer med for høy lønn?? Hva med å si opp hele konsernledelsen og lyse ut stillingene på nytt og tilby samme lønn som tilsvarende stillinger i Norwegian. Når DY har klart å få inn dyktige folk til de lønningene de har så klarer sikkert SAS det også, de har jo 4 ganger så stor befolkning å rekrutere fra. Hvorfor må det være så høy lønn når jobben er interesant og utfordrende?
Futura is offline  
Old 19-11-2012, 11:32   #1489
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg har en anelse om at de har litt andre måter å beregne arbeidstid på. Det kan f.eks være mye venting, beredskapsvakter, transport til og fra hotel osv som man regner som arbeidstid uten at man gjør annet en å sitte på rumpa å vente.
Så vidt jeg vet så er det også en del av arbeidstiden i andre bedrifter, selv om man ikke får gjort noe effektivt. F.eks. venter på kunder, oppdrag, er i beredsskap. Så lenge man er disponibel for arbeidsgiver. Mobile selgere har jeg sett regner transport fra arbeidssted til kunde som en del av arbeidstiden. Sykepleiere på nattevakter som ikke trenger å gjøre noe før det skjer noe. For å nevne noen eksempler.
Old 19-11-2012, 11:35   #1490
Vegas73
ScanFlyer Blue

"Klar til å trykke på kriseknappen"

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8401351

Giske har vært helt klar på at "gratispassasjerer" ikke blir godtatt. Det mener han tydeligvis fortsatt. Nå er det vel egentlig litt for spennende her, synes jeg
Old 19-11-2012, 11:37   #1491
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Konsernsjefen sier fra seg førtidspensjon fra SAS
19. november 2012 kl. 10:14 av Sindre Ånonsen

Konsernsjef Dag Falk-Petersen har valgt å si fra seg sin førtidspensjon fra SAS, som strekker seg fram til han fyller 60 år.
-Jeg viser til de siste dagers omtale av min uforsikrede førtidspensjonsavtale fra SAS, hvor det er blitt reist spørsmål ved om denne avtalen medfører habilitetsmessige problemer i forbindelse med utøvelsen av konsernlederjobben i Avinor. Jeg konstaterer også at omtalen har vært negativ for Avinor og konsernets ansatte. For å sikre at det ikke kan reises habilitetsmessige spørsmål i forhold avtalen - og for å skape ro omkring konsernet, velger jeg å si fra meg førtidspensjonen med umiddelbar virkning, og vil selv orientere SAS om dette, sier Falk-Petersen i en kommentar.
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-151318
Old 19-11-2012, 11:40   #1492
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Så vidt jeg vet så er det også en del av arbeidstiden i andre bedrifter, selv om man ikke får gjort noe effektivt. F.eks. venter på kunder, oppdrag, er i beredsskap. Så lenge man er disponibel for arbeidsgiver. Mobile selgere har jeg sett regner transport fra arbeidssted til kunde som en del av arbeidstiden. Sykepleiere på nattevakter som ikke trenger å gjøre noe før det skjer noe. For å nevne noen eksempler.
Statsansatte har et begrep som heter "reisetid", typisk når man sitter på fly/tog (eller flyplasser) uten å arbeide. Teller ikke i forhold til overtid, tillegg og maksimal arbeidstid, men kan avspaseres time for time.

Jeg skal love deg at sykepleiere på nattevakt definitivt arbeider selv om det ikke "skjer noe" - rydding, klargjøring av pasientrom, føring av journaler og annet forefallende arbeid som er "til overs" og ofte ikke kan gjøres når pasientene er våkne.
blazius is offline  
Old 19-11-2012, 11:41   #1493
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

"Ifølge dansk TV 2 handler det siste hinderet før enighet om arbeidstiden. CAU nekter å utvide arbeidsuken. Til sammenligning gikk Norsk Kabinforening i sin avtale med på å øke arbeidsuken fra 44 til 47,5 timer."

Sukk, ingen bombe der.
Frode789 is offline  
Old 19-11-2012, 11:43   #1494
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Frode789 View Post
"Ifølge dansk TV 2 handler det siste hinderet før enighet om arbeidstiden. CAU nekter å utvide arbeidsuken. Til sammenligning gikk Norsk Kabinforening i sin avtale med på å øke arbeidsuken fra 44 til 47,5 timer."

Sukk, ingen bombe der.
Får håpe at ledelsen sier takk for sist, og flytter mest mulig av produksjonen bort fra Danmark og over til Sverige og Norge.
Old 19-11-2012, 11:45   #1495
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Får håpe at ledelsen sier takk for sist, og flytter mest mulig av produksjonen bort fra Danmark og over til Sverige og Norge.
Helt enig i det, CAU viser gang på gang at man ikke er i stand å ta ansvar. Et SAS uten CAU hadde vært et bedre SAS, men å en annen side er jeg ikke så naiv at jeg tror at det alle SAS sine problemer, dessverre.
SE-AER is offline  
Old 19-11-2012, 11:47   #1496
Enhanced
ScanFlyer Blue

Enhanced's Avatar

Quote:
Maks 47,5 timer per syv dager og maks 195 arbeidsdager i året utgjør vel en maks årlig total på 1323 timer. For en vanlig 8-16-jobb er totalen 1750 timer i året.
Enhanced is offline  
Old 19-11-2012, 11:50   #1497
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
For 10-15 år siden så var det en tenåring som hadde aksjer i Eriksson konsernet, som var på generalforsamling og begynte å spørre ut toppledelsen, de høyt utdannede eldre økonomene, med dyre fine dresser og høy lønn om hvorfor det ikke var spill og andre ting på Erikssons mobil telefoner når Nokia og andre hadde det. De klarte jo ikke svare så de prøvde heller stoppe spørsmålene hans, men etter press fra salen måtte de prøve å svare, men noe gode svar klarte de ikke gi. Kanskje har også SAS for mye eldre herrer med for høy lønn?? Hva med å si opp hele konsernledelsen og lyse ut stillingene på nytt og tilby samme lønn som tilsvarende stillinger i Norwegian. Når DY har klart å få inn dyktige folk til de lønningene de har så klarer sikkert SAS det også, de har jo 4 ganger så stor befolkning å rekrutere fra. Hvorfor må det være så høy lønn når jobben er interesant og utfordrende?
Skulle gitt Giske den utfordringen å finne en kvalifisert, ung nordmann med gründer/entreprenørskapskompetanse til å ta plass ved styrebordet for SAS. Det kunne ville vært bra for selskapets ledelse og virksomhet.

Angående ledergruppen til SAS, så kunne den med fordel ha vært slanket...
CRJ900 is offline  
Old 19-11-2012, 11:51   #1498
Vegas73
ScanFlyer Blue

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor CAU skal forhandle om arbeidstid, når de andre har godtatt. Likt må jo være likt i et selskap, eller har jeg virkelig misforstått?? Spørsmål igjen: hva er det som gjør at CAU ser på seg selv som så suverene at de skal ha det annerledes i Danmark?
Old 19-11-2012, 11:54   #1499
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Quote:
Originally Posted by Vegas73 View Post
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor CAU skal forhandle om arbeidstid, når de andre har godtatt. Likt må jo være likt i et selskap, eller har jeg virkelig misforstått?? Spørsmål igjen: hva er det som gjør at CAU ser på seg selv som så suverene at de skal ha det annerledes i Danmark?
De blir vel populære om de velter hele tua.
ex_trd is offline  
Old 19-11-2012, 11:58   #1500
Vegas73
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
De blir vel populære om de velter hele tua.
Akkurat nå tror jeg faktisk det er det de er i ferd med å gjøre. Tipper noen i ledelsen eller styret straks sier "nok er nok"...

Posting Rules