Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2012, 20:00   #1321
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Men iflg. dr.dk:
De er muligvis igen begyndt at forhandle, men CAU formanden stod live på tv for kort tid siden og sagde at de ikke havde hørt fra SAS siden kl. 10.

Han havde set i medierne at SAS havde avvist deres tilbud, men SAS havde ikke fortalt fagforeningen det.

Jeg kan ikke se han skulle have nogen grund til at sige sådan hvis det ikke er sandt.

Han virkede desuden meget imødekommende og forhandlingsvillig - og sagde direkte at hvis SAS ikke kunne godkende deres nuværende tilbud, så måtte de jo ringe og sige hvad de så vil have - så var han sikker på at de kom frem til en løsning.

Det er vel mere eller mindre en accept af alt SAS beder om, så det ser ud til at de er villige til at gå meget langt.
Old 18-11-2012, 20:06   #1322
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Poenget er vel at dersom man ikke går med på kuttpakken så har ikke SAS en finansiell backing fra bankene som de trenger for å drive videre. Da er det slutt relativt kjapt, og jeg betviler at vi snakker om mange måneder i drift med høyere lønn. Hvis man tenker slik du indikerer så vitner det om uansvarlighet, og det kan jeg ikke helt tro er tilfellet.
Du tror alltså inte att SAS olika fackförbund skulle bete sig oansvarigt? Det tror faktiskt jag att de skulle kunna göra och jag tycker historien ger mig rätt.

Jag tror hursomhelst att det här var klart från början och att det handlade om ultimatum. SAS går i konkurs i morgon. Frågan nu är om det är dotterbolag eller koncernen samt om EB-poängen räddas om konkursen var planlagd från början?
Fredrik74 is offline  
Old 18-11-2012, 20:07   #1323
Thomas
ScanFlyer Rusty

Er det satt noen frist? Hvem bestemmer at nok er nok, bankene? Ledelsen?
Det må være litt av en følelse for de ansatte som ikke vet om de har noen jobb å gå til om 7 timer. De fortjener en avgjørelse snart, enten den ene eller den andre veien!
Old 18-11-2012, 20:09   #1324
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Er det satt noen frist? Hvem bestemmer at nok er nok, bankene? Ledelsen?
Det må være litt av en følelse for de ansatte som ikke vet om de har noen jobb å gå til om 7 timer. De fortjener en avgjørelse snart, enten den ene eller den andre veien!
Fristen er kl. 23.59
Old 18-11-2012, 20:11   #1325
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Er det noe forskjell på hvor avtalene er plassert med tanke på hva som eies og hva som leases?

-A
Absolutt!

Tenk deg hvem har forpliktelser overfor ansatte og pensjonister. Er det SAS Airline eller SAS Group? Hint Hint
Old 18-11-2012, 20:12   #1326
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Her kunne jeg lekset deg opp etter veggen og gitt deg en real omgang muntlig juling for å komme med usakeligheter, men jeg orker ikke fordi du er den du er. Lovverket er minimum, og SAS-pilotene gjør ikke annet enn å bevege seg mot det. Hva mener du de skulle gjort? Slått SAS-konkurs fordi de mener at å jobbe etter regelverket går utover flysikkerheten? Det er faktisk mulig å jobbe etter regelverket, og samtidig si at man mener det er for liberalt. Det er har overhodet ikke noe å gjøre med hvor mye penger som legges på bordet. Du forsøker å skape situasjoner og konflikter som ikke finnes om ting du ikke forstår.
Støttes.

Hvem eier eiendommene til SAS (hangarer etc)? Er det Group eller Airline? Hvem "eier" pensjonsforpliktelser (var det totalt 31mrd?) og "Eurobonusgjeld"?

Dersom svaret er Group-Airline-Airline er jeg redd løpet er kjørt og en av de tristeste dagene i Skandinavisk luftfart er kommet..

Når Group i tillegg eier noen fly (ref BU662) kan jeg ikke forstå annet enn at det er mye verdier i Group som må forvaltes videre til det beste for aksjonærene og man må la SAS-Airline gå..

Jeg føler virkelig med pensjonister og ansatte fra SAS i dag

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 18-11-2012, 20:13   #1327
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Lukter en styrt "skjult konkurs", lett å legge skylden på de ansatte etterpå ..
Old 18-11-2012, 20:13   #1328
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Absolutt!

Tenk deg hvem har forpliktelser overfor ansatte og pensjonister. Er det SAS Airline eller SAS Group? Hint Hint
Jeg formulerte meg litt upresist. Det jeg lurte på er: vet du om avtalene for henholdsvis leasede og eide fly er plassert? Er det SAS Group eller er det SAS Airline som holder avtalene?

-A
Utflyttet is offline  
Old 18-11-2012, 20:16   #1329
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Akkurat nå er jeg mest bekymra for cupfinalen
IL-2 is offline  
Old 18-11-2012, 20:17   #1330
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Her kunne jeg lekset deg opp etter veggen og gitt deg en real omgang muntlig juling for å komme med usakeligheter, men jeg orker ikke fordi du er den du er. Lovverket er minimum, og SAS-pilotene gjør ikke annet enn å bevege seg mot det. Hva mener du de skulle gjort? Slått SAS-konkurs fordi de mener at å jobbe etter regelverket går utover flysikkerheten? Det er faktisk mulig å jobbe etter regelverket, og samtidig si at man mener det er for liberalt. Det er har overhodet ikke noe å gjøre med hvor mye penger som legges på bordet. Du forsøker å skape situasjoner og konflikter som ikke finnes om ting du ikke forstår.
Usakelig?

De samme fagforeningen som i lengere tid har kjørt en massiv kampanje for kortere arbeidsdager, kaller både EU og
diverse selskaper for uansvarlige, legger fram undersøkelser som viser at halvparten sovner i cockpit etc etc.
Disse legger idag fram ett forslag som betyr LENGERE arbeidsdager enn det ledelsen forslag gjør. Dette kalles dobbeltmoral
der jeg kommer ifra.

Men la oss ta den debatten senere hvis dette går igjennom.

W
Wahoo is offline  
Old 18-11-2012, 20:19   #1331
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Blir det min siste SASflight som går om en halvtime? Tør ikke tenke på hva som kan bli alternativet i fremtiden, NSB eller LCC?
Old 18-11-2012, 20:22   #1332
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Tror du kan regne med det, Dag Viking! Dessverre ser det slik ut.. Ledelsen kjører et kynisk spill mot fagforeningene - og gir dem grunnlag for å gi all skyld på fagforeningene når konkursen slår inn ved midnatt..
Old 18-11-2012, 20:24   #1333
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Akkurat nå er jeg mest bekymra for cupfinalen
I så fall vil jeg si at du har lite å bekymre deg over. De 22 overbetalte spillerne kommer seg sikkert til Ullevål og får det avgjort, selv om noen publikummere flere blir hjemme.
Old 18-11-2012, 20:25   #1334
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Tror du kan regne med det, Dag Viking! Dessverre ser det slik ut.. Ledelsen kjører et kynisk spill mot fagforeningene - og gir dem grunnlag for å gi all skyld på fagforeningene når konkursen slår inn ved midnatt..
Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?
ole99 is offline  
Old 18-11-2012, 20:28   #1335
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Slik det fremstilles i media, justerer piloter antall arbeidstimer i stedet for lønn.. Hvor enige de er kan alltids diskuteres.. CAU var vel villig til å gå opp "hele" 3,5 arbeidstimer i uken..
Old 18-11-2012, 20:28   #1336
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen fortsatt legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?
De kan skylde på hvem de vil, men til syvende og sist vil det være ledelsen som har ledet selskapet ut i uføret..

Dersom ledelsen og styret mener noe annet har det manglet ledelse..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 18-11-2012 at 20:30.
STARSHIP 2 is offline  
Old 18-11-2012, 20:29   #1337
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?
Styret kan pent legge skylden på fagforeningene for å ha sakte satt selskapet i en situasjon der dette kan skje, og fagforeningene kan beskylde styret for akkurat det samme. Det er nok historie til å gå rundt til alle her.

-A
Utflyttet is offline  
Old 18-11-2012, 20:33   #1338
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvor mange andre har ledige fly stående i et så pass anseelig antall da? Ikke mange andre som kan hoppe inn på kort varsel enn FR. Andre kan kanskje overta et par ruter, og sysselsette 3-4 fly, men det er maks.
Dersom SAS skulle gå konkurs, vil ikke da ca 200 fly stå uten arbeide? Og vil ikke et bostyre være interessert i å leie ut de fly som SAS eier for å få inn penger til boet, eventuelt selge fly snarest mulig for samme? Og de fly som SAS leaser. Vil ikke eierne av de flyene også ha interesse av å få flyene i arbeide snarest mulig? Det skulle vel bety at det ikke bare er Ryanair som har fly tilgjengelig.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 18-11-2012, 20:35   #1339
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Fløy Bergen-Oslo i kveld med SAS i en fullsatt LN-BUC. Selv om dette åpenbart er en enorm påkjenning for besetningen, klarte de å holde motet oppe, smilte og oppførte seg nesten som om det skulle vært en helt ordinær SAS-flight. Riktignok takket de ekstra mye for valg av flyselskap, noe jeg også opplevde på tre tidligere SAS-flyvninger denne uken.
Old 18-11-2012, 20:37   #1340
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Dersom SAS skulle gå konkurs, vil ikke da ca 200 fly stå uten arbeide? Og vil ikke et bostyre være interessert i å leie ut de fly som SAS eier for å få inn penger til boet, eventuelt selge fly snarest mulig for samme? Og de fly som SAS leaser. Vil ikke eierne av de flyene også ha interesse av å få flyene i arbeide snarest mulig?
Det er nok en god del papirarbeid involvert for at et fly skal bytte eier eller bli operert av noen andre.

Posting Rules