![]() |
|
![]() |
#1241 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
SAS sier nei til kabinansattes krav
Timer fra konkurs har SAS-ledelsen sagt nei til både kabinansatte og pilotenes krav. http://e24.no/boers-og-finans/sas-si...-krav/20301232 |
![]() |
![]() |
#1242 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
Det verste nå er om det ikke kommer en avklaring i dag, det vil være ekstremt viktig å normalisere situasjonen allerede i kveld. Pr avdelingen har dessuten en formidabel jobb den neste uken. Usikkerheten må fjernes, ellers er det uansett slutt. Det virker dessuten som at dette ikke er høyt spill fra ledelsens side, men realiteter. Det er eierne som har satt beinharde krav med spesielt Giske og arbeiderpartiet i front. De har helt sikkert konkludert at den politiske belastningen er for stor ved å tilføre ny kapital igjennom emisjon som sist. Om konkurs blir en realitet nå , er det de ansatte selv som velter selskapet.
|
![]() |
![]() |
#1243 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
|
![]() Quote:
Det er en samlet Transportkomitee på Stortinget som er enige om de tiltak ledelsen nå mener er riktige for fortsatt drift av selskapet. Den politiske belastningen blir nok jevnt fordelt om noen skulle ha behov for dette. |
|
![]() |
![]() |
#1244 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,212
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1245 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Jeg trodde det var mulig å redde SAS til det ble klart at de tvinges til å selge WF. Den som må selge det mest lønnsomme de har har null styring selv. Så spørs det om fremtidige utbetalinger til tidligere ansatte rett og slett er for enorme til at de kan bæres. Kanskje 30 mrd. http://www.na24.no/article3514668.ece
Superpensjonister, CPH hub, og Stockholm administrasjonen har mest og tape. Forutsatt at en konkurs gir oppstart av en ny virksomhet som gir jobb til de fleste som gjør noe annet enn å skrive til hverandre så blir det kanskje ikke verdens ende. Blir det ikke konkurs nå så er det sikkert ikke siste lønnskutt for å gi arbeidsføre gullpensjonister full pott. SAS-pensjonister i nye stillinger er visst etter oppfordring fra journalister inhabile vedr å gjøre milliardhandler for offentlige midler med SAS, det er jo enda noe. |
![]() |
![]() |
#1246 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
(Dagbladet): Styreleder Fritz Schur i SAS sier til Danmarks Radio at forhandlingene med fagforeningene går veldig dårlig, melder NTB.
Avtalene for verken de kabinansatte eller pilotene med ledelsen har landet. http://www.dagbladet.no/2012/11/18/n...dsel/24430812/ |
![]() |
![]() |
#1247 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]()
Hvis SAS går konkurs og melder det ud her i aften vil der så blive offentliggjort nye aktører eller tror I, at de venter til imorgen?
|
![]() |
![]() |
#1248 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1249 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Med andre ord udugelige ledere eller forretningsmodeller som ikke har livets rett. På samme måte som det finnes udugelige og grådige ledere finnes det også udugelige og grådige fagforeninger - tro det eller ei - og SAS har hatt nok av begge deler. I tillegg har man en forretningsmodell som ikke har livets rett i 2012. Da går det som det har gått og det er ikke så mye mer å si om det bortsett fra at alle parter gjør lurt i å lære av dette. Når det gjelder de generelle vilkår i bransjen så er det en meta diskusjon som ikke har noe med hverken SAS eller DY å gjøre. De er bare nødt til å tilpasse seg de rådende rammevilkår og regelverk som til enhver tid eksisterer fra politisk hold både nasjonalt, europeisk og internasjonalt. Men det er en annen diskusjon. W |
|
![]() |
![]() |
#1250 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,154
|
![]()
Håper at partene blir enig i dag!! Vi trenger et levedyktig SAS, tror kanskje ikke folk er klar over konsekvensene dette vil medføre.. Fingrene krysses fortsatt!
Kim |
![]() |
![]() |
#1251 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]()
Ifølge et belgisk nyhedsmedie er Ryanair ved at gøre sig klar til at indtage CPH på mange af deres middelhavsruter, hvis SAS går konkurs. Det er vel ikke sådan et selskab der er brug for i CPH hvis SAS skulle gå hen og gå konkurs.
|
![]() |
![]() |
#1252 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Stemmer det at Ryanair har en masse fly vinterlagret som vil være mulig å sette inn på ulike ruter på relativt kort varsel?? Vil de da også kunne brukes innenriks i Norge?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
#1253 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Nå kjenner jeg ikke detaljene i Sverige, men dette med 3 ukers sammenhengende ferie i sommermånedene er hellig i Norge.
__________________
|
![]() |
![]() |
#1254 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#7 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#1255 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
FR har rundt 80 fly lagret, så disse kan nok garantert settes inn på kort varsel, både i Norge, Sverige og Danmark. Burde heller ikke være noe problem å få ta i kvalifisert flygende personell på kort varsel om det skulle skorte på dette.
|
![]() |
![]() |
#1256 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
Påstand: På tross av en eventuell resignasjon fra fagforeninger som medfører ubetinget gjennomslag fra SAS ledelsen, vil nok styre og stell fra både ledelse og fagforeninger lett kunne sammenlignes med pyramidespill.
Eneste vei ut vil være avvikling i form av konkurs. Pensjonsforpliktelsene tar livet av dagens SAS alene - trist.. Dette er ikke noe som har oppstått gjennom siste uken, snarere et resultat av mangelfull strategisk lederskap kombinert med drepende fagforeninger. Blir neppe plass til 14000 ex -SAS'ere for å demme opp, evt fortsette i et nytt SAS. |
![]() |
![]() |
#1257 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Er fortsatt skeptisk til om FR vil akseptere Avinor sine avgifter.
|
![]() |
![]() |
#1258 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1259 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Da er SAS styret i møte melder dansk radio
|
![]() |
![]() |
#1260 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Wild guess; Stamrutene fra OSL-CPH/ARN/SVG/HAU/BGO/AES/MOL/TRD/BOO/EVE/TOS/LYR/ALF blir relativt fort dekket, men trolig med lavere frekvens enn SAS har i dag. Noe annet vil overraske meg... |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |