![]() |
|
![]() |
#1221 |
Flysitter
|
![]()
SAS fyller opp tankene og de ansatte blir bedt om å ha med extra kontanter i tilfelle konkurs
http://e24.no/naeringsliv/fyller-opp...nkurs/20301228 |
![]() |
![]() |
#1222 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1223 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1224 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]() Quote:
Mulig disse ryktene kommer fra ansatte som i beste mening snakker med pressen, so trekker fra og legger til der det passer dem. Men hvis ikke PR avd i SAS har en info ops kampanje for dette scenariet bør de snarest lage en og pumpe info inn i markedet for å avdramatisere og det MÅ SKJE NÅÅÅ!!!Falske rykter som ikke blir motsagt og kontret kan bidra til å knekke et selskap i disse medietider! Last edited by Radiv; 18-11-2012 at 10:58. |
|
![]() |
![]() |
#1225 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Gode poenger. Jeg tror du har helt rett i det du skriver her. |
|
![]() |
![]() |
#1226 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er en lang tråd, og jeg har ikke lest gjennom alle innleggene så jeg beklager om dette har blitt diskutert tidligere. Mitt utgangspunkt er: Dersom det kun finnes en løsning / ett sett med tiltak som alle må på plass for at butikken skal overleve så er det vel strengt tatt ikke noe å forhandle om, men mer et spørsmål om "take it or leave it". Har jeg misforstått?
Eller er forhandlingene noe som gjennomføres for at alle foreninger/berørte skal ha mulighet til å si "vi utforsket alle muligheter, men måtte bare akseptere diktatet"? |
![]() |
![]() |
#1227 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så da har man tydeligvis noe å snakke om. |
|
![]() |
![]() |
#1228 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Tradisjonen tro vil man om 2 år ha kjørt gjennom spareprogrammet uten å ha redusert kostprisen og vil ha kjørt mange kampanjer med billetter under kostpris for å møte konkurransen. Man har jo det siste tiåret spar nesten 40 milliarder SEK uten at kostprisen har gått ned. De må da tilbake til eierne for å be om mere penger. Flyene er da 2 år eldre, mens de ansatte vil da i snitt være godt over 2 år eldre. Er selv på "milage run" for Eurobonus denne uken og ønsker selvsagt ikke at noen skal miste sin jobbe eller pensjon, men dette er de økonomiske realitetene.
![]() |
#1229 |
Upgrade me....
|
![]()
Jeg håper å tror dette nermer seg en løsning på kort sikt. Men ser vel konturene av at vi får inn en slags ny aktør.
Utover det så kan man iløpet av denne turbulente SAS perioden konkludere med en del ting. De fleste som skriver her inne virker å ha en virkelighetsoppfatning som i aller største grad blir preget av det de forestiller seg selv. Den totale mangel på historiekunskaper om arbeidsliv. Det virker også å være en ting som teller. Er det billig så er det bra.... Nirvana må da være den dagen vi får alt vi konsumerer fra Kina og alle tjenester leveres av billigst mulig arbeidskraft. Blir festelig å se om dere i det hele tatt vil ha råd til å komme dere på nett for å diskutere og synse den dagen ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#1230 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg har inntrykk av at denne planen skal gjennomføres sporenstreks. Ikke i løpet av 2 år som de forrige planene. Jeg tror SAS vil slite vist ikke Q1 2013 blir vesentlig bedre enn Q1 2012. Salg og slikt er selvsagt ikke gjort over natten. Men kutt i lønn og samling av administrasjon kan gjøres relativt kjapt. |
|
![]() |
![]() |
#1231 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen som har status nå? Er det kun pilotene som gjenstår? Har Cabin akseptert SAS sine krav?
|
![]() |
![]() |
#1232 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1233 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS utsettes nå også for ganske heftige rystelser også når det gjelder omdømme. Flere dagers artikler og skriverier om både høye lederlønninger, ekstremt gode pensjonsavtaler og ikke minst usikkerhet, og beskjed om at man bør betalte med kredittkort - er neppe en heftelse som man kvitter seg med over natta.
|
![]() |
![]() |
#1234 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS ledelsen har kalkulert inn den økonomiske kostnaden ved å krisemaksimere. Når man fortellet markedet at det ikke er sikkert at man flyr på mandag og at man anbefaler kunder å kjøpe med konkursforsikring så bortfaller store deler av billettsalget over natten. Ikke litt, slik som SAS forteller, men massivt. Det vet alle som har kjennskap til materien.
Ved å krisemaksimere på den måten har man sendt det kraftigste mulige signal til alle fagforeningene i SAS og gambler på at foreningene blir skremt nok til å godta tilbudet. |
![]() |
![]() |
#1235 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1236 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Konklusjon: trusselen er i aller høyeste grad reell.... Last edited by Dash; 18-11-2012 at 12:30. |
|
![]() |
![]() |
#1237 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Sa snart om banker og leie-selskaper mister troen, sa snart er det over. Da en GECAS, BBAM eller ILFC begynner a trekke sine fly, sa vil de andre snart fölge etter. Domino effekt...
![]() |
#1238 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Med denne krisemaksimeringen som vi ser nå med å tanke opp før konkurs osv.
( by the way ekstremt talentløst å gå ut med dette i media ) Hvor stor blir skadene egentlig nå for SAS omdømmemessig dersom de IKKE skulle gå konkurs og skal fly som normalt fremover ? Finnes det noen tilsvarende erfaringer fra rundt i verden de senere år ? |
![]() |
![]() |
#1239 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er nok en realitetsoppfatning mer enn en krisemaksimering. Så kan man spør seg hvem som rammer SAS hardest når selskapet ligger nede for telling: ledelsen og eierne som krever kutt, eller fagforeningene som ikke går med på kuttene uten forbehold. Jeg har en klar oppfatning, men mange her er sikkert uenige. Aksepter vilkårene ledelse og eiere krever. For å redde SAS er du missgornøyd ned de nye vilkårene: start å lete etter ny jobb.
![]() |
#1240 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |