Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2012, 10:43   #1221
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

SAS fyller opp tankene og de ansatte blir bedt om å ha med extra kontanter i tilfelle konkurs
http://e24.no/naeringsliv/fyller-opp...nkurs/20301228
Old 18-11-2012, 10:50   #1222
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Det skrives mye om piloter og kabinbesetning, men det må da vises godt at 800 administrative stillinger skal bort, har hørt lite om disse.
Jeg opprettholder lista over planlagte flygninger enn så lenge jeg da....

Ca 800 mill i året er jo penger det og?
Radiv is offline  
Old 18-11-2012, 10:51   #1223
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
SAS fyller opp tankene og de ansatte blir bedt om å ha med extra kontanter i tilfelle konkurs
Den kilden der høres så spekulativ ut fra hvor dumt utspillet høres ut. Skal SAS kaste ut passasjerer på de avgangene hvor man må prioritere fuel pga en eventuell konkurs? Og ta ut kontanter? Flyr SAS til steder hvor man ikke aksepterer kredittkort? Eller kontantpåstånden for å sikre kronerulling i tilfelle man ikke hadde nok fuel likevel og ikke får fylle...
CRJ900 is offline  
Old 18-11-2012, 10:56   #1224
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Er det mulig? PR sjefen til sas, hadde jeg sparket på timen.
Mulig disse ryktene kommer fra ansatte som i beste mening snakker med pressen, so trekker fra og legger til der det passer dem.

Men hvis ikke PR avd i SAS har en info ops kampanje for dette scenariet bør de snarest lage en og pumpe info inn i markedet for å avdramatisere og det MÅ SKJE NÅÅÅ!!!Falske rykter som ikke blir motsagt og kontret kan bidra til å knekke et selskap i disse medietider!

Last edited by Radiv; 18-11-2012 at 10:58.
Radiv is offline  
Old 18-11-2012, 11:00   #1225
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Tror neppe ledelsen, eierne eller bankene går med på at totale kutt går under 3 mrd som kravet er.
Så det foreningene evt kan "forhandle" om er å kutte mindre på enkelte ting og mer på andre.

Hadde jeg vært ung SAS ansatt så hadde jeg helt klart foretrukket en konkurs. Man har allerede
ikke spesielt bra vilkår og de forpliktelsene og problemene SAS fortsatt har kommer til å hjemsøke dem i årevis og være ett stort
handikapp i konkurransen i årene fremover. Med andre ord en svært usikker arbeidsplass med svake utsikter til
bedre vilkår med det første - heller det motsatte. Ved en konkurs vil det raskt dukke opp nye muligheter i andre selskap eller ett "nytt" SAS
som har bedre forrutsettninger for å overleve på sikt.

Hadde jeg vært eldre SAS ansatt så er helt klart å foretrekke at SAS fortsetter. Mest pga av pensjonen,
men også fordi man ikke har så mange år igjen i jobb og da spiller ikke de kortsiktige konsekvensene særlig
mye rolle så lenge SAS ikke går konk og pensjonen overlever. Det kan også være slitsomt å starte "på nytt" og
vannskelig hvis man er over 50 å få ny jobb.

Så den enkelte har vel litt å fundere over også..

Ett annet poeng man kan spørre seg om er jo om fagforeningene er "habile" i
denne situasjonen. De slåss jo for sin egen overlevelse nå også. Blir det en konkurs
kan man regne med at det betyr slutten for mange av dem. Det er vel heller ikke god PR
for f.eks Parat eller CAU å være den "den som senket SAS"..

W

Gode poenger.
Jeg tror du har helt rett i det du skriver her.
apeks is offline  
Old 18-11-2012, 11:06   #1226
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Alle lande forhandler samlet i CPH pt.
Dette er en lang tråd, og jeg har ikke lest gjennom alle innleggene så jeg beklager om dette har blitt diskutert tidligere. Mitt utgangspunkt er: Dersom det kun finnes en løsning / ett sett med tiltak som alle må på plass for at butikken skal overleve så er det vel strengt tatt ikke noe å forhandle om, men mer et spørsmål om "take it or leave it". Har jeg misforstått?

Eller er forhandlingene noe som gjennomføres for at alle foreninger/berørte skal ha mulighet til å si "vi utforsket alle muligheter, men måtte bare akseptere diktatet"?
SpotOn is offline  
Old 18-11-2012, 11:19   #1227
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Dette er en lang tråd, og jeg har ikke lest gjennom alle innleggene så jeg beklager om dette har blitt diskutert tidligere. Mitt utgangspunkt er: Dersom det kun finnes en løsning / ett sett med tiltak som alle må på plass for at butikken skal overleve så er det vel strengt tatt ikke noe å forhandle om, men mer et spørsmål om "take it or leave it". Har jeg misforstått?

Eller er forhandlingene noe som gjennomføres for at alle foreninger/berørte skal ha mulighet til å si "vi utforsket alle muligheter, men måtte bare akseptere diktatet"?
Never mind.. Ser fra Dagens Næringslivs nettsider følgende: "SAS-ledelsen er krystallklar på at rammen for kostnadskuttene er det ikke mulig å gjøre noe med. Men det er et visst forhandlingsrom: Mer arbeid mot mindre lønnskutt er én mulighet. "

Så da har man tydeligvis noe å snakke om.
SpotOn is offline  
Old 18-11-2012, 11:36   #1228
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hadde jeg vært eldre SAS ansatt så er helt klart å foretrekke at SAS fortsetter. Mest pga av pensjonen,
men også fordi man ikke har så mange år igjen i jobb og da spiller ikke de kortsiktige konsekvensene særlig
mye rolle så lenge SAS ikke går konk og pensjonen overlever. Det kan også være slitsomt å starte "på nytt" og
vannskelig hvis man er over 50 å få ny jobb.
Jeg har unner ingen presset de ansatte i SAS er under nå, men realitetene er at om SAS overlever uten å gå gjennom en konkurs vil de eldre svelge endel kameler og bite seg fast, men de som er yngere vil se seg om etter andre selskaper og andre karriærer pga mindre konkurransedyktige ytelser fra selskapet. De er antagelig også klar over hva som vil skje om 2 år.

Tradisjonen tro vil man om 2 år ha kjørt gjennom spareprogrammet uten å ha redusert kostprisen og vil ha kjørt mange kampanjer med billetter under kostpris for å møte konkurransen. Man har jo det siste tiåret spar nesten 40 milliarder SEK uten at kostprisen har gått ned. De må da tilbake til eierne for å be om mere penger. Flyene er da 2 år eldre, mens de ansatte vil da i snitt være godt over 2 år eldre.

Er selv på "milage run" for Eurobonus denne uken og ønsker selvsagt ikke at noen skal miste sin jobbe eller pensjon, men dette er de økonomiske realitetene.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 18-11-2012, 11:37   #1229
Tjab
Upgrade me....

Jeg håper å tror dette nermer seg en løsning på kort sikt. Men ser vel konturene av at vi får inn en slags ny aktør.

Utover det så kan man iløpet av denne turbulente SAS perioden konkludere med en del ting. De fleste som skriver her inne virker å ha en virkelighetsoppfatning som i aller største grad blir preget av det de forestiller seg selv.
Den totale mangel på historiekunskaper om arbeidsliv.

Det virker også å være en ting som teller. Er det billig så er det bra....

Nirvana må da være den dagen vi får alt vi konsumerer fra Kina og alle tjenester leveres av billigst mulig arbeidskraft. Blir festelig å se om dere i det hele tatt vil ha råd til å komme dere på nett for å diskutere og synse den dagen Jeg tviler

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 18-11-2012, 11:46   #1230
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Tradisjonen tro vil man om 2 år ha kjørt gjennom spareprogrammet uten å ha redusert kostprisen og vil ha kjørt mange kampanjer med billetter under kostpris for å møte konkurransen. Man har jo det siste tiåret spar nesten 40 milliarder SEK uten at kostprisen har gått ned. De må da tilbake til eierne for å be om mere penger. Flyene er da 2 år eldre, mens de ansatte vil da i snitt være godt over 2 år eldre.
Om 2 år så er flåten mer enhetlig, MD-ene og classicerne er borte. Snittalderen på flåten er mest sannsynlig lavere om 2 år enn den er i dag.

Jeg har inntrykk av at denne planen skal gjennomføres sporenstreks. Ikke i løpet av 2 år som de forrige planene. Jeg tror SAS vil slite vist ikke Q1 2013 blir vesentlig bedre enn Q1 2012.

Salg og slikt er selvsagt ikke gjort over natten. Men kutt i lønn og samling av administrasjon kan gjøres relativt kjapt.
Dash is offline  
Old 18-11-2012, 11:47   #1231
Flaps40
ScanFlyer Blue

Er det noen som har status nå? Er det kun pilotene som gjenstår? Har Cabin akseptert SAS sine krav?
Flaps40 is offline  
Old 18-11-2012, 11:54   #1232
Flaps40
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Om 2 år så er flåten mer enhetlig, MD-ene og classicerne er borte. Snittalderen på flåten er mest sannsynlig lavere om 2 år enn den er i dag.

Jeg har inntrykk av at denne planen skal gjennomføres sporenstreks. Ikke i løpet av 2 år som de forrige planene. .................
Kanskje det ville være lønnsomt å umiddelbart parkere hele gjenværende MD80 og 737CL flåten? Og returnere flyene til Lessors så fort Lessors aksepterer retur eventuelt levere til scrap de MD80 / 737CL SAS fremdeles eier. Tar man med i regnestykket de B717 SAS disponerer pluss en omfattende innfasing av nye og brukte fly, er det trolig nok kapasitet til å dekke det rutenettet SAS for tiden kan operere lønnsomt.
Flaps40 is offline  
Old 18-11-2012, 11:56   #1233
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

SAS utsettes nå også for ganske heftige rystelser også når det gjelder omdømme. Flere dagers artikler og skriverier om både høye lederlønninger, ekstremt gode pensjonsavtaler og ikke minst usikkerhet, og beskjed om at man bør betalte med kredittkort - er neppe en heftelse som man kvitter seg med over natta.
AirbusTrond is offline  
Old 18-11-2012, 12:21   #1234
tiemand
ScanFlyer Blue

SAS ledelsen har kalkulert inn den økonomiske kostnaden ved å krisemaksimere. Når man fortellet markedet at det ikke er sikkert at man flyr på mandag og at man anbefaler kunder å kjøpe med konkursforsikring så bortfaller store deler av billettsalget over natten. Ikke litt, slik som SAS forteller, men massivt. Det vet alle som har kjennskap til materien.

Ved å krisemaksimere på den måten har man sendt det kraftigste mulige signal til alle fagforeningene i SAS og gambler på at foreningene blir skremt nok til å godta tilbudet.
tiemand is offline  
Old 18-11-2012, 12:21   #1235
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Jeg håper å tror dette nermer seg en løsning på kort sikt. Men ser vel konturene av at vi får inn en slags ny aktør.

Utover det så kan man iløpet av denne turbulente SAS perioden konkludere med en del ting. De fleste som skriver her inne virker å ha en virkelighetsoppfatning som i aller største grad blir preget av det de forestiller seg selv.
Den totale mangel på historiekunskaper om arbeidsliv.

Det virker også å være en ting som teller. Er det billig så er det bra....

Nirvana må da være den dagen vi får alt vi konsumerer fra Kina og alle tjenester leveres av billigst mulig arbeidskraft. Blir festelig å se om dere i det hele tatt vil ha råd til å komme dere på nett for å diskutere og synse den dagen Jeg tviler
Undrer meg mer og mer over behovet for debattanter her til å rakke ned på andre, synes det er en trist utvikling.
haavig is offline  
Old 18-11-2012, 12:26   #1236
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Ved å krisemaksimere på den måten har man sendt det kraftigste mulige signal til alle fagforeningene i SAS og gambler på at foreningene blir skremt nok til å godta tilbudet.
Man må jo anta at det ledelsen forteller er sant, uten at det krisemaksimeres. Vist de driver å krisemaksimerer så driver de et jævelig høyt spill. Ikke bare ledelsen i SAS, men alle de 3 regjeringene som støtter opp om ledelsen.

Konklusjon: trusselen er i aller høyeste grad reell....

Last edited by Dash; 18-11-2012 at 12:30.
Dash is offline  
Old 18-11-2012, 12:27   #1237
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
SAS ledelsen har kalkulert inn den økonomiske kostnaden ved å krisemaksimere. Når man fortellet markedet at det ikke er sikkert at man flyr på mandag og at man anbefaler kunder å kjøpe med konkursforsikring så bortfaller store deler av billettsalget over natten. Ikke litt, slik som SAS forteller, men massivt. Det vet alle som har kjennskap til materien.

Spörsmalet er jo om det virker eller om man ikke skrekker om de banker som stiller med lan-garantier. En sjef som ikke har huset sitt i orden er ingen god og sikkert lan-mottaker...

Sa snart om banker og leie-selskaper mister troen, sa snart er det over. Da en GECAS, BBAM eller ILFC begynner a trekke sine fly, sa vil de andre snart fölge etter. Domino effekt...
Old 18-11-2012, 12:32   #1238
apeks
ScanFlyer Silver

Med denne krisemaksimeringen som vi ser nå med å tanke opp før konkurs osv.
( by the way ekstremt talentløst å gå ut med dette i media )

Hvor stor blir skadene egentlig nå for SAS omdømmemessig dersom de IKKE skulle gå konkurs og skal fly som normalt fremover ?

Finnes det noen tilsvarende erfaringer fra rundt i verden de senere år ?
apeks is offline  
Old 18-11-2012, 12:39   #1239
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Med denne krisemaksimeringen som vi ser nå med å tanke opp før konkurs osv.
( by the way ekstremt talentløst å gå ut med dette i media )

Hvor stor blir skadene egentlig nå for SAS omdømmemessig dersom de IKKE skulle gå konkurs og skal fly som normalt fremover ?

Finnes det noen tilsvarende erfaringer fra rundt i verden de senere år ?

Det er nok en realitetsoppfatning mer enn en krisemaksimering.
Så kan man spør seg hvem som rammer SAS hardest når selskapet ligger nede for telling: ledelsen og eierne som krever kutt, eller fagforeningene som ikke går med på kuttene uten forbehold.
Jeg har en klar oppfatning, men mange her er sikkert uenige.

Aksepter vilkårene ledelse og eiere krever. For å redde SAS er du missgornøyd ned de nye vilkårene: start å lete etter ny jobb.
Old 18-11-2012, 12:41   #1240
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det danske kabinepersonale i SAS har accepteret det udspil, som ledelsen i det skrantende flyselskab har lagt på bordet. Det oplyser næstformand i kabinepersonalets fagforening CAU, Jean Pierre Schomburg, til flere medier søndag formiddag.
http://www.bt.dk/danmark/kabineperso...ledelsens-krav

Posting Rules