![]() |
|
![]() |
#1201 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Alle lande forhandler samlet i CPH pt. Stop landskampen.
![]() |
#1202 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1203 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1204 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1205 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1206 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det har nok bare noe med prosesstid å gjøre .... Slapp av.
|
![]() |
![]() |
#1207 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var bare 100% ironi fra min side. Hva som kommer fra "pressen" nå de neste 24 timene tror jeg vi glatt kan overse...
|
![]() |
![]() |
#1208 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Svenska, Danska & Norska pilotföreningarna har gett SAS ett bud. Enligt förhandlingsmannen Jens Lippestad har budet tillmöttesgått SAS krav samtliga punkter.
Lippestad är tydligen förhandlingsledare för samtliga piloter. http://mobil.svd.se/c.jsp?rssid=1614...6&cid=25651571 Last edited by L-1011; 18-11-2012 at 05:27. |
![]() |
![]() |
#1209 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Siden SAS tydeligvis har lagt ned egen PR-avdeling overtar de ansatte. Kronikk fra en SAS Pilot:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1210 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.takeoff.dk/eurobonus-kunder-powershopper/
Men torsdag indstillede det schweiziske selskab håndteringen af ordrerne og stillede krav til SAS om øjeblikkelig betaling. Selskabet driver bonusbutikker i 78 lande og efter en kort lukning af Eurobonus-butikken genåbnede den torsdag aften. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2509383.ece SAS skylder bonusreiser for én milliard Tilsvarer ti dagers omsetning for flyselskapet. - Vi kan ikke gi noen garantier om at vi flyr fremover. Styret fatter sin beslutning i morgen om hvordan fremtiden ser ut, sier pressesjef i SAS-konsernet Elisabeth Menzi til svenske Expressen.se http://www.dagbladet.no/2012/11/17/n...dsel/24426094/ Så langt har SAS-ledelsen fastholdt at de regner med å fly som normalt på mandag. Lørdag kveld understreker de at de ikke kan gi noen garantier. ------------------------------------------------ Mye skriverier og dårlig publisitet for SAS. Denne uken SAS tapt masse med penger. Både i forbindele med uttak i Eurobonusbutikken og kjøp av billetter med Eurobonus i stedet for kjøp av vanlige billetter og at man har valgt å kjøpe billetter med andre selskaper. Desto lengre dette pågår desto mere penger tömmes av en krympende pengebinge Enig med at lönnen ikke er det störste problemet i SAS. Det jeg mener er de problemene er: -Gammel fly flåte - Dårlig utnyttelese av personal. Dvs den tiden de faktisk flyr.. - Utrolig höye pensjons kostnader - Vanvittig omstendig og komplex administrasjon/organisasjon - En innarbeidet kultur. - Ingen fungerende strategi - Inblading av en del fagforeninger så fort man skal gjöre det minste endring. - Inn blanding politiskt i driften. Blir spennende å se hva kabin og piloter kommer opp med for sparetiltak. Löser man ikke pensjonen så kommer man å få store problemer. Gjör man ikke hurtige enringer i sparetiltakene så jaaa.. SAS har en stor generasjon 55+ som snart går i pensjon Statene får ikke gjort så mye pga av Eu. Löser man ikke problemene tror jeg man får problemer mot aksje markedet i og med at man har värt krystalklar med tidsfrister |
![]() |
![]() |
#1211 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Det skrives mye om piloter og kabinbesetning, men det må da vises godt at 800 administrative stillinger skal bort, har hørt lite om disse.
Jeg opprettholder lista over planlagte flygninger enn så lenge jeg da.... |
![]() |
![]() |
#1212 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det største problemet med flyflåten er ikke alderen. Det er diversifiseringen. At alderen er det store problemet tror jeg er en myte skapt av Bjørn Kjos.....Det koster en del og ha en ekstra flytype i flåten. Det skal utarbeides rutiner og prosedyrer, piloter og CA må kurses, en må ha delelager og teknikere som er spesialisert på den typen. F. eks så er jo MD80, 737-700 og a319 omtrent 140 seter. Det samme for MD87, 737-600 og 717 som har rundt 120 seter.
På CPH hender det jo fra tid til annen at et fly går teknisk. Da er det ofte sånn at de har ekstra fly stående, men crewet som egentlig skulle fly ikke er sertifisert til å fly den typen som er tilgjengelig. At MD80, som for mest tyn, ikke er så drivstoffgjerrig er sant. Men den har jo verken avskrivingskostnader eller kapitalkostnader. Dessuten så er mange av SAS sine MD-er solgt til Allegiant Air. Allegiant Air er en low-cost carrier i USA, og JA de tjener penger på en flåte bestående av MD80. |
![]() |
![]() |
#1213 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 18-11-2012 at 10:15. |
|
![]() |
![]() |
#1214 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1215 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
– Ritzau erfarer at forhandlingene om SAS' spareplan fortsatt er i gang fordi flygernes tilbud til selskapet ikke er i nærheten av å oppfylle ledelsens krav, skriver nyhetsbyrået Ritzau tidlig søndag formiddag http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2510589.ece |
|
![]() |
![]() |
#1216 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser ut som ordet ikke ble utelatt fra posten min....rettet nå
|
![]() |
![]() |
#1217 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser det står i VG nå som også skrevet over at tilbudet fra pilotene er avvist fra ledelsen. Trodde ikke dette var lønnsforhandlinger ?
Forsto det slik at kuttene var et ultimatum ? Altså av typen "godta ellers er vi konkurs" ? |
![]() |
![]() |
#1218 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når er styremøte idag?
Syns det hørtes litt for greit ut at man hadde gitt etter på alle kravene inatt. Og så er også de kabinansatte igjen å bli enige med... dette kommer til å holde hardt! Men når alle innser alvoret, lander man trolig på at det er bedre med en jobb enn uten. |
![]() |
![]() |
#1219 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1220 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tror neppe ledelsen, eierne eller bankene går med på at totale kutt går under 3 mrd som kravet er.
Så det foreningene evt kan "forhandle" om er å kutte mindre på enkelte ting og mer på andre. Hadde jeg vært ung SAS ansatt så hadde jeg helt klart foretrukket en konkurs. Man har allerede ikke spesielt bra vilkår og de forpliktelsene og problemene SAS fortsatt har kommer til å hjemsøke dem i årevis og være ett stort handikapp i konkurransen i årene fremover. Med andre ord en svært usikker arbeidsplass med svake utsikter til bedre vilkår med det første - heller det motsatte. Ved en konkurs vil det raskt dukke opp nye muligheter i andre selskap eller ett "nytt" SAS som har bedre forrutsettninger for å overleve på sikt. Hadde jeg vært eldre SAS ansatt så er helt klart å foretrekke at SAS fortsetter. Mest pga av pensjonen, men også fordi man ikke har så mange år igjen i jobb og da spiller ikke de kortsiktige konsekvensene særlig mye rolle så lenge SAS ikke går konk og pensjonen overlever. Det kan også være slitsomt å starte "på nytt" og vannskelig hvis man er over 50 å få ny jobb. Så den enkelte har vel litt å fundere over også.. Ett annet poeng man kan spørre seg om er jo om fagforeningene er "habile" i denne situasjonen. De slåss jo for sin egen overlevelse nå også. Blir det en konkurs kan man regne med at det betyr slutten for mange av dem. Det er vel heller ikke god PR for f.eks Parat eller CAU å være den "den som senket SAS".. Derfor anser jeg det som lite sannsynlig at noen stemmer nei idag. Det vi ser nå er bare ett spill, og de mest ekstreme foreningene har bare behov for a "vise flagget sitt" så vil de nok skrive under til slutt. W Last edited by Wahoo; 18-11-2012 at 11:01. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |