![]() |
|
![]() |
#1141 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Selvfølgelig, og det er vel ingen som har hevdet noe annet...? Forskjellen er at kabinens avtale gir en bedre fordeling enn pilotenes.
|
![]() |
![]() |
#1142 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#1143 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har meldt meg helt ut av dette forum. Intet og tilføre intet å lære.
Her diskuteres det ut i fra subjektive og særdeles egoistiske beveg-grunner. Ber dog alle lese Øverland sine ord : Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Lykke til med diskusjoneb videre. |
![]() |
![]() |
#1144 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men generelt så må jeg si at de fleste her inne har hatt en grei tone i denne ufattelig lange tråden, og spesielt noen av dere som jeg stadig har vært uenige med, har fremført deres argument på en helt grei måte. Blant annet du og han der underbetalte småbedriftslederen... Men over til det saken dreier seg om - personlig så syns jeg det tyngste i kravene er; - Å gå ned 15% i lønn, som gir en lønnsnedgang på ca 30% de siste par årene. - Å øke til 195 arbeidsdager - dette er 195 døgn borte fra familien. (DY har 177) - Å nesten halvere pensjonen, og samtidig gjøre den innskuddsbasert. - At pensjonsalderen går opp fra 60 til 65 år. 47,5 timers uke, noe kortere ferie, kortere stop mellom langturer, mindre weekendfri, lavere diett, dårligere hotell etc etc plasserer jeg i småsaksavdelingen, men de bidrar til at innrømmelsen som kreves totalt sett er ganske voldsom. Likevel så tror jeg ikke at det er noen veg utenom at disse innrømmelsene gis. Om det blir nøyaktig som krevd vet jeg ikke, og hvis foreningene kan komme med alternativ som gir en like stor innsparing for SAS, men som kan svi litt mindre for de ansatte, så håper jeg SAS er voksne nok til å la realitetene og ikke prinsippene styre! EDIT: Ooops - der forsvant innlegget til TOS som jeg svarte på...... Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 02:23. |
|
![]() |
![]() |
#1145 |
SVG/ENZV
|
![]()
For det flyvende personellet, hvor lett er det for dere å få ny jobb?
Ser at Sandkasse selskapene søker hele tiden og viser til gode fordeler. Hvilke ulemper vil skifte av jobb gi? Fordeler? etc. Når man ser hva SAS/fagforbundene har gjort med dere og deres arbeidsvilkår, kan man jo tenke at det ikke er så ille når man da ser på hvor mange som heller fortsetter i SAS enn finner seg andre jobber. Selvsagt ser jeg at utestasjonering med eller uten familie ikke er bare bare, dog er det jo fortsatt jobb muligheter for de fleste, også de som nærmer seg Norsk pensjonsalder, eller tar jeg feil? Og, en halvering av en pensjon på 75k utbetalt i måneden, ville fortsatt være veldig god pensjon ![]()
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter Last edited by XPilot; 17-11-2012 at 05:32. |
![]() |
![]() |
#1146 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hittade informationsbroschyren om nya villkor på svenska hos Dagens Industri
|
![]() |
![]() |
#1147 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og hvor har du dette tallet i fra? 75k utbetalt i mnd tilsvarer en pensjon/lønn på rundt 1,5 millioner pr år i brutto uten ekstra fradrag. |
|
![]() |
![]() |
#1148 | |
SVG/ENZV
|
![]() Quote:
![]() |
#1149 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel små sjanser for at han har 75 000kr UTBETALT pr mnd fra sin pensjon?
Last edited by Dag Viking; 17-11-2012 at 07:14. |
![]() |
![]() |
#1150 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
XPilot, det er ikke bare å dra til Sandkassa som du sier. Om man er singel og ikke så interessert i skandinaviske verdier og natur kan det sikkert være en mulighet, men å bryte opp for å ta med familien blir noe helt annet. Trist å se på det hele og man lurer på hvilket selskap som står for tur neste gang. |
|
![]() |
![]() |
#1151 |
Newcomer
|
![]()
Jeg ønsker SAS lykke til fremover, men når man ser hvor mye de betaler ut til førtidspensjonert Dag Falk Pedersen (og sikkert en god del flere) og andre fordeler de får (nesten gratis å fly..) er det kanskje ikke så rart det går nedover.. Uansett hva de gjør med lønningene til de som jobber i dag, vil det ikke hjelpe stort om man ikke tar tak i det sorte hullet der..
|
![]() |
![]() |
#1152 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ser at SAS ikke lenger skal fly med purser på korte ruter med mindre avgangen er bemannet med en som allerede er purser. Hva innebærer dette?
Referanse: informasjonsbrosjyren til de ansatte. |
![]() |
![]() |
#1153 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da vil en CC med CA1 kvalifikasjoner være sjef i kabinen, og slik at det jo også i dag dersom det ikke finnes AP ledig.
|
![]() |
![]() |
#1154 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hva er forskjellen på CC, CA1 og purser?
#1155 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS Pursern har mycket högre lön.
Tidigare i tråden är det en länk till en SAS purser som berättar att med en lönesänkning på 15% per månad så kommer hon få sin lön minskad med mellan 7000-10000 NOK per månad. Det innebär att hon just nu har en mycket mycket bra månadslön på SAS. |
![]() |
![]() |
#1156 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Da SAS sjefen la frem spareplanen hadde jeg personling inntrykk "Ok, na begynner de smertefulle grep. Nesten altfor sent, men de begynner". Og min personlig inntrykk ble at dette er radikalt, men at SAS vil klare seg. Mange her inne tror at dette "4Excellence NG" er den finale lösning til alle SAS sine problemer. Det stemmer ikke. Det er bare den förste av mange smertefulle omstillinger. Og trolig den som er minst smertefullt. Na - bare 5 dager senere - er jeg personlig overbevist at man kan ikke reformere SAS. Det hva SAS ikke har er tid. Og disse diskusjoner med fagforeninger tar tid. I dette tida taper SK mange millioner kroner i omsetning til sine konkurrenter. Jeg er personlig ogsa sjokkert hvor amatörisk SAS ledelsen har handtert de siste dagene og la det eskalere. Husk, at de virkelig smertefulle ting har man ikke enda diskutert, nemelig pa hvilked mate man bruker sine begrensede og verdifulle ressourcer. SAS har blitt en anakronistisk institusjon, like flexibel som den katoliske kirke. Denne epoken, hvor SAS som (sosial-demokratisk) ideal og konstrukt fungerte vel, ga positive resultater og ble livsnödvendig for den skandinavisk samfunnet, denne epoken er rett og slett over. Livet vil ikke stoppe opp i Norden dersom SAS stopper a flyve. Det vil ta noen fa uker, og sa vil alle ruter - som viser nok volum og dermed en lönnsomhet - bli tatt over av nye operatörer. Episoden viser nok en fundamentalt problem. Alltid vil de fagforeninger diskutere med, noe som er ok siden de ansatte har en rett til dette, men de vil diskutere sa lang som det tar, uansett hvor mye tid det tar. Rett na har man ingen tid a diskutere lengre, man ma agere, ellers blir man slatt konkurs. Dette fundamentale grunn-holdning vil forsatt vaere tilstede i fremtida. En konkurs vil vaere en bittert sak for de ansatte. Men - fra forretnings syn - er det en sjans a starte pa nytt. Ta de deler av SAS som leverer gode resultater og bygge pa dette. Men samtidlig kvitt deg med de murstein som henger rund SAS sitt halse og drar rett na heile skuta ned. Og gi denne nye delen en ung, frisk og dynamisk image. Selv om ikke det gjennomstar deler av SAS sa vil ikke alle arbeidsplasser forsvinne. De konkurrenter vil ta opp folk, spesielt de som er veldig fagopplaert og har bred erfaring. Dette er en skatt som SAS sitter pa, men den kan ikke selges... Det vil komme flere nye konkurrenter og navaerende partners inn i marked, tilbyd vil bli bredere og bedre, det vil trolig vaere pa noen ruter bli enda billigere a fly. Sa kan en konkurs ogsa vaere begynnelsen av noe helt nytt og annet. Og de fleste kunder bryr seg svaert lite om hvilked navn star pa flyet. Husk hvor store media-oppslag det ble etter Cimber sitt konkurs. Og na har samfunnet i Danmark en enda bedre tilbud enn för.
![]() |
#1157 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Bare til info så jobber en norsk lærer ca 180 dager i året. |
|
![]() |
![]() |
#1158 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er jo ikke tvil om at den særdeles gunstige pensjonsordningen de flygende historisk har hatt i SAS
er ett av de store slukene. Flere økonomer mener at de regnskapsmessige pensjons-forpliktelsene til SAS beløper seg helt opp i 30 mrd og ikke 12 mrd som SAS mener. 30 mrd... dette er en vannvittig sum! Til en sammenlikning får ALLE pensjonister i hele Norge tilsammen ca 150 mrd i 2012... NA24: SAS skjuler en enorm bombe Etter noen år i dette forum er vel pensjonene det eneste jeg ikke har hørt pilotene/kabinen klage over. Hva pensjonen nøyaktig er på er en godt bevart hemmelighet man ikke har ønsket å snakke om. Lamox nevner at hans "første trinn" ligger på 60% av lønnen. Det kan stemme, men dette øker. Det jeg har klart å Google meg til er at etter passerte 65 får man "nesten full lønn". Når vi i tillegg vet at de best betalte SAS piloter kan tjene opptill 1,2 mill så snakker vi jo pensjoner i størrelsesorden den som Avinor-sjefen har og kanskje t.o.m. bedre. Pensjonene har såvidt jeg har forstått vært en hellig ku i SAS de siste 10 årene i kutt-prosessene og har blandt annet ført til de lave begynner lønningene det snakkes om her. Men som sagt, alt dette har vært hysj-hysj til nå, og det kan man jo forstå når fagforeningene heller vil ha fokus på andre vilkår som arbeidstid og sikkerhet. Slike ordninger er ikke god PR når vi vet hvor stusselig pensjoner "vanlige" folk får. Nå får jeg vel den vanlige "du vet ikke hva du snakker om", men fyll heller inn med fakta da disse tidene uansett er forbi nå så ingen grunn til å gå i skyttergravene ![]() Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot gode pensjonsordninger HVIS selskapet har råd til det.. W Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 11:44. |
![]() |
![]() |
#1160 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dagens Industri spekulerar i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.
Kanske är det plan B? Blue1 som existerar idag som eget finskt flygbolag men enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"? En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras löner och pensionsvillkår. http://www.di.se/artiklar/2012/11/17...am-nytt-bolag/ |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |