Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2012, 20:45   #1121
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Det kan da virkelig ikke stemme at SAS ansatte kan gå 7 uker mellom hver helgefri. Det strider fullstendig mot arbeidsmiljøloven og jeg kan ikke forestille meg at noen i Norge eller Skandinavia forøvrig ville kunne få disp fra loven for å kunne gjennomføre en slik turnus!?
Jo det stemmer. Ikke at det altid vil være tilfældet, men 1 weekendfri pr. kalendermåned kan give op til 7 uger imellem dem. Det forstår jeg godt man gerne vil have afklaret nærmere og evt. få en garanti for at der er kortere imellem. Desuden ved du først d. 15. i måneden hvornår din weekendfri næste måned ligger - altså ned til 2 ugers varsel.

Det er ikke altid lige let at opretholde et socialtliv, da venners og families liv ikke nødvendigvis er planlagt med så kort varsel.
Old 16-11-2012, 20:46   #1122
Wahoo
ScanFlyer Molded

NRK: Avinor sjef med storpensjon fra SAS

De eldre SAS-ansatte har fryktelig mye å tape på en konkurs for å si det mildt..

W

Last edited by Wahoo; 16-11-2012 at 20:50.
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 20:48   #1123
Kleppan
ScanFlyer Blue

Som sagt her før, la SAS gå konkurs, holdningene til ansatte, lønn, vilkår er langt over hva de fleste i Norden har. 195 dager....jebus jobber mange mere enn det, weekend fri..blablabla....Hva vil dere tilbake til..fly cph-bkk, 6 dager fri og retur bkk-cph, der man da sitter med captain fra bkk-cph, i gate til cph-osl sitter høylytt å skryter av sin kveld på Soi Cowboi??
Kleppan is offline  
Old 16-11-2012, 21:15   #1124
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Jeg har ikke lyst til at gå i deltaljer med vilkårene offentligt. Det synes jeg er en sag mellem arbejdsgiver og ansatte og ikke min opgave at offentliggøre, men lad os tage udgangspunkt i de ting som er offentliggjort i folderen.
Er det ikke en gang noen som kan si noe om hvor ofte man har helgefri eller hva som er pensjonsalder?
Old 16-11-2012, 21:48   #1125
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er det ikke en gang noen som kan si noe om hvor ofte man har helgefri eller hva som er pensjonsalder?
Helgefri: Det vil variere, men SAS er ikke forpliktet til å gi mer enn èn-1 frihelg pr mnd. Denne kan i ytterste konsekvens falle på første helgen i en mnd og den siste i neste.

Pensjon: Idag 62 år, SAS vil heve den til 65.
Cloudius is offline  
Old 16-11-2012, 21:59   #1126
elgen
Newcomer

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Problemet er heller ikke primært per diems eller løn, som medier (og mange andre) altid fokuserer på.

Problemet er at få et familieliv til at fungere når man bl.a. kan have op til 4 mdr's standby om året. Op til 7 uger mellem weekendfri. Og en masse andre ting, der kan have stor indflydelse på folks liv, men som ikke nødvendigvis er nævnt i folderen. Desuden en masse uafklaret om pensionen.

Men det forventer jeg ikke at der er mange her der har forståelse for. Flyvende skal vel helst stå til rådighed 24/7 året rundt - og gerne til minimumsløn på korttidskontrakter. Alt for at alle andre kan rejse på weekendtur til under kostpris.
Herregud - dersom du ikke klarer å få et familieliv til å fungere med så lite arbeidstid, så har du et problem.
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 22:01   #1127
elgen
Newcomer

Quote:
Jo det stemmer. Ikke at det altid vil være tilfældet, men 1 weekendfri pr. kalendermåned kan give op til 7 uger imellem dem. Det forstår jeg godt man gerne vil have afklaret nærmere og evt. få en garanti for at der er kortere imellem. Desuden ved du først d. 15. i måneden hvornår din weekendfri næste måned ligger - altså ned til 2 ugers varsel.

Det er ikke altid lige let at opretholde et socialtliv, da venners og families liv ikke nødvendigvis er planlagt med så kort varsel.

Vel, det er da svært enkelt å ha sosialt liv når man får meget god lønn for å komme på jobb ifbm stby :-) Det er jo en super jobb å jobbe i SAS! Inntil nå.
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 22:03   #1128
elgen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Som sagt her før, la SAS gå konkurs, holdningene til ansatte, lønn, vilkår er langt over hva de fleste i Norden har. 195 dager....jebus jobber mange mere enn det, weekend fri..blablabla....Hva vil dere tilbake til..fly cph-bkk, 6 dager fri og retur bkk-cph, der man da sitter med captain fra bkk-cph, i gate til cph-osl sitter høylytt å skryter av sin kveld på Soi Cowboi??
Helt enig med deg, med unntak av at det er mange som har bedre vilkår, men da jobber man i en virksomhet som tjener gode penger. Og det kan man ikke sammenligne med her.
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 22:09   #1129
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
Vel, det er da svært enkelt å ha sosialt liv når man får meget god lønn for å komme på jobb ifbm stby :-) Det er jo en super jobb å jobbe i SAS! Inntil nå.
Du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om, så ingen grund til at kommentere nærmere på det.
Old 16-11-2012, 22:10   #1130
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Herregud - dersom du ikke klarer å få et familieliv til å fungere med så lite arbeidstid, så har du et problem.
Tja, jeg tror du ser deg blind på antall dager. En relativt vanlig dagtidsjobb har 230 arbeidsdager pr år. I et slikt tilfelle vil man normalt ha alle kvelder og helger til disposisjon med familien.

Med 195 arbeidsdager i SAS/DY betyr det i praksis nesten like mange kvelder/helg./helligdager borte fra familien ettersom hele dagen går med. (Èn arbeidsdag her er ikke 8 timer). I tillegg også mange netter ettersom man ligger ute på stopp.

Så kan de som evt har lyst diskutere hva som er et rimelig kompensasjonsnivå, men å hevde at man har voldsomt mye fri til familien mener jeg blir direkte feil.

Last edited by Cloudius; 16-11-2012 at 22:12.
Cloudius is offline  
Old 16-11-2012, 22:16   #1131
elgen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Tja, jeg tror du ser deg blind på antall dager. En relativt vanlig dagtidsjobb har 230 arbeidsdager pr år. I et slikt tilfelle vil man normalt ha alle kvelder og helger til disposisjon med familien.

Med 195 arbeidsdager i SAS/DY betyr det i praksis nesten like mange kvelder/helg./helligdager borte fra familien ettersom hele dagen går med. (Èn arbeidsdag her er ikke 8 timer). I tillegg også mange netter ettersom man ligger ute på stopp.

Så kan de som evt har lyst diskutere hva som er et rimelig kompensasjonsnivå, men å hevde at man har voldsomt mye fri til familien mener jeg blir direkte feil.
Det er nå et poeng. Det er jo ikke sånn at SAS-ansatte går i en lang galle av arbeidsdager og fridager hele året. Det er også noe som heter ferie i SAS.

Selv har jeg 23 arbeidsdager med ferie i året, og jeg synes det er fint ifht andre land. Hva har du?
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 22:26   #1132
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Men det forventer jeg ikke at der er mange her der har forståelse for. Flyvende skal vel helst stå til rådighed 24/7 året rundt - og gerne til minimumsløn på korttidskontrakter. Alt for at alle andre kan rejse på weekendtur til under kostpris.
Og her er vi ved kjernen av problemet til SAS, de har solgt billetter til under kostpris. Dette er noe andre ikke kan holde på med, men SAS har brukt milliarder fra sine rike eiere til å sponse billettprisene.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 16-11-2012, 22:59   #1133
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.
Tre veckor är det som gäller, men det går att förhandla bort i kollektivavtal.
ESSA_TWR is offline  
Old 16-11-2012, 23:04   #1134
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er nå et poeng. Det er jo ikke sånn at SAS-ansatte går i en lang galle av arbeidsdager og fridager hele året. Det er også noe som heter ferie i SAS.

Selv har jeg 23 arbeidsdager med ferie i året, og jeg synes det er fint ifht andre land. Hva har du?
Ifølge den informasjonfolderen det var lenket til lenger opp i tråden så står det 42 dager ferie for flightdeck og 37 for kabin (+5 andre dager, som jeg ikke helt forstod var).

I en "vanlig" jobb på bakken, dvs. ikke skiftarbeid, så har man normalt 25 dager ferie + alle de bevegelige helligdagene. Det er vel 10-12 av disse i løpet av et kalenderår. Ergo, har man i en "vanlig" jobb rundt 37 ferie- + fridager, samt iallefall søndagene fri (de i kontorjobb har også normalt sett lørdagene fri).

Jeg synes vel ikke det høres ut som at man har veldig mye ekstra fri i luftfartsbransjen, men slik har det vel vært over lengre tid.
TOS is offline  
Old 16-11-2012, 23:07   #1135
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Det kan da virkelig ikke stemme at SAS ansatte kan gå 7 uker mellom hver helgefri. Det strider fullstendig mot arbeidsmiljøloven og jeg kan ikke forestille meg at noen i Norge eller Skandinavia forøvrig ville kunne få disp fra loven for å kunne gjennomføre en slik turnus!?
Piloter i SAS har hatt denne bestemmelsen i alle år; Minimum 1 friweekend pr kalendermnd KAN medføre 7 uker mellom hver weekendfri, men vanligvis blir det jevnere fordelt. Vi har heller ingen begrensning på antall standby pr år, men å ha for mange på standby er jo bortkastede penger for SAS, så det begrenser seg selv...
Lamox is offline  
Old 16-11-2012, 23:07   #1136
NorthWest
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
NRK: Avinor sjef med storpensjon fra SAS

De eldre SAS-ansatte har fryktelig mye å tape på en konkurs for å si det mildt..

W
Dette er EN pensjonert pilot som mottar 75.000 i mnd, 900.000 i året, hvor mange andre er det som har samme utbetalinger?? Sikkert ikke få !!! Og mange står sikkert i kø for å oppnå det samme, er det rart SAS har problemer??
NorthWest is offline  
Old 16-11-2012, 23:11   #1137
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Slike kommentarer åpner jo virkelig for seriøse svar...? Makan til barnslig innlegg!
Lamox is offline  
Old 16-11-2012, 23:17   #1138
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ifølge den informasjonfolderen det var lenket til lenger opp i tråden så står det 42 dager ferie for flightdeck og 37 for kabin (+5 andre dager, som jeg ikke helt forstod var).

I en "vanlig" jobb på bakken, dvs. ikke skiftarbeid, så har man normalt 25 dager ferie + alle de bevegelige helligdagene. Det er vel 10-12 av disse i løpet av et kalenderår. Ergo, har man i en "vanlig" jobb rundt 37 ferie- + fridager, samt iallefall søndagene fri (de i kontorjobb har også normalt sett lørdagene fri).

Jeg synes vel ikke det høres ut som at man har veldig mye ekstra fri i luftfartsbransjen, men slik har det vel vært over lengre tid.
Desuden tæller en ferieuge i "vanlige" jobs vel 5 dage(hverdage) + en weekend mens den hos flyvende tæller 7 dage.
Old 16-11-2012, 23:21   #1139
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
NRK opplyste på nyhetene kl.19:00 norsk tid idag at SAS-ansatte i kabin og cockpit kan med dagens avtale gå av med pensjon ved fylte 55 år med 75% lønn, og nesten full lønn etter fylte 60 år. Helt ekstremt lukrativt sammenlignet med bransjer hvor f.eks Mastergrader og bachelorgrader kreves for å utføre arbeidsoppgavene, som i tillegg må jobbe til minst fylte 62-67 år. Størrelsen på innskuddene har nok mye å si, men likevel.... Noen som vet om NRK snakker sant?
Nei, det er feil. Med 30 års opptjening kunne jeg med tidligere avtale gå av med 60% av full lønn ved fylte 60 år, med den justerte avtale i sommer må piloter i Norge en arbeide til 62 år for å få det samme. Med det nye avtaleforslaget må en arbeide til 65 år og får en lavere pensjon med egen risiko på nivået (innskuddsbasert).

Min bror med master i økonomi som arbeidet i bank gikk i vår av med full pensjon ved fylte 62 år...

Hvilken avtale Avinor direktøren som også gikk fra en direktørstilling i SAS har jeg absolutt ingen anelse om.
Lamox is offline  
Old 16-11-2012, 23:29   #1140
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Helgefri: Det vil variere, men SAS er ikke forpliktet til å gi mer enn èn-1 frihelg pr mnd. Denne kan i ytterste konsekvens falle på første helgen i en mnd og den siste i neste.

Pensjon: Idag 62 år, SAS vil heve den til 65.
Vel på den regnemåten kan det jo også tenkes at man kan få to helger fritt etter hverandre også. Den siste helgen i første måned og den første helgen i neste måned. Og to helger etter hverandre kan jo ikke være så ille.

Vidar
LN-VLE is offline  
Closed Thread

Posting Rules