Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2012, 17:58   #1101
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Tidene er også over da man er villig
til å først reise 1-2 timer i "feil vei" for å komme til andre kontinenter
Prøver man å spre alle IC destinasjoner på flere flyplasser blir tilbudet ganske så kjedlig. Ender vel opp med kun BKK og NYC da fra skandinavia

Last edited by Dash; 16-11-2012 at 18:48.
Dash is offline  
Old 16-11-2012, 18:06   #1102
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Jamen det er muligt at der er "en stor andel" nordmænd som "oplever" det som unødvendigt at flyve via CPH. Men jeg oplever også en meget stor andel af nordmænd, som ikke bor i nærheden af OSL, som foretrækker at flyve via andre lufthavne end OSL, i hvert fald når de skal hjem fra udlandet.
Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Men det er jo sant. Det er en stor andel nordmenn som opplever det som unødvendig å skulle fly via København når man kunne flydd direkte fra enten Gardermoen eller sin aktuelle hjemby.
Så du mener at SAS burde operere som et punkt-til-punkt-selskap ut fra flyplasser i Norge? Spørs hvor stort grunnlaget rundt om i Europa og verden er "fra den aktuelle hjemby" uten hubvirksomhet, enten det gjelder KRS, BGO, OSL eller MOL.

Siden SAS er i media for tiden er det nok av OSL-patrioter som utnytter sjansen til å gjøre et poeng ut av at de ønsker seg flere direkteruter ut fra lokalflyplassen på Jessheim, og skyver gjerne resten av Norge foran seg, selv om, som jefi99 sier, mange nordmenn bryr seg nøkken om rutetilbudet fra OSL. Takke meg til CPH, forhåpentligvis også i framtida. Syns det er en riktig hyggelig flyplass

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Og det er vel ikke rent sjeldent det har blitt poengtert i forumet her også at det for IC ville vært mer liv laga å ha hub på OSL enn i CPH og på ARN...
Hvorfor det? Er vel hverken spesielt mye større grunnlag verken lokalt eller med transfer i OSL enn i CPH (ARN har vel riktignok noe større lokalmarked). Dessuten er intraeuropeisk vel så viktig for SAS, og der er CPH eneste logiske plassering av en hub siden OSL og ARN ligger langt oppi granskauen fra kontinentet. AMS-CPH-WAW er for eksempel ei logisk rute. Hvor mange europeere hadde derimot giddet å fly AMS-OSL/ARN-WAW? Det er jo en kjempeomvei.
Mjolnir is offline  
Old 16-11-2012, 18:09   #1103
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by killbox View Post
Skal til å bestille flybilett for neste helg med Sas, bør jeg kjøpe det på kreditt eller satse på at sas ikke går konkurs innen søndag?
Hvis du har kredittkort for hånda har du vel ingenting å tape på å bruke det? Det verste som kan skje er at du får pengene tilbake fra kredittkortselskapet og må kjøpe ny billett med et annet selskap.
Mjolnir is offline  
Old 16-11-2012, 18:11   #1104
Swedeline F28
ScanFlyer Silver

Swedeline F28's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.
Har de kört med i år och dar... Ett år hadde pappa bara en vecka i juni och resten i maj.
Old 16-11-2012, 18:20   #1105
Makrell i tomat
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Siden SAS er i media for tiden er det nok av OSL-patrioter som utnytter sjansen til å gjøre et poeng ut av at de ønsker seg flere direkteruter ut fra lokalflyplassen på Jessheim, og skyver gjerne resten av Norge foran seg, selv om, som jefi99 sier, mange nordmenn bryr seg nøkken om rutetilbudet fra OSL. Takke meg til CPH, forhåpentligvis også i framtida. Syns det er en riktig hyggelig flyplass
Det er mange nordmenn som bryr seg nøkken om Stavanger eller Trondheim også. Kanskje vi skulle begynne å argumentere for å legge ned alle utenlandsruter fra disse byene, så kan dere dra til København hver gang dere skal et sted, for det er jo en så hyggelig flyplass..

Personlig ville jeg foretrekke at flere nordmenn ville se verdien av et sterkere Gardermoen med alle fordeler det vil ha for norsk næringsliv og turisme. Nordmenn som gir blanke i Gardermoen og ønsker å styrke København er nesten landsforædere i mine øyne. Jeg ser ikke noe formildende ved det.
Makrell i tomat is offline  
Old 16-11-2012, 18:29   #1106
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hvis du har kredittkort for hånda har du vel ingenting å tape på å bruke det? Det verste som kan skje er at du får pengene tilbake fra kredittkortselskapet og må kjøpe ny billett med et annet selskap.
Forskjellen er vel at det øyeblikket man trenger å gjøre noe med saken er det ikke sikkert at et tilsvarende sete på samme strekning på samme tider koster det samme lengre.

-A
Utflyttet is offline  
Old 16-11-2012, 18:36   #1107
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Makrell i tomat View Post
Nordmenn som gir blanke i Gardermoen og ønsker å styrke København er nesten landsforædere i mine øyne. Jeg ser ikke noe formildende ved det.
Dette har intet med patriotisme å gjøre. Det er business. Enkelt og greit. Lager man et skikkelig tilbud for de reisende, kommer de tilbake med glede. Gir du dem en kjip oppelvelse, vil de velge andre alternativer der det er mulig.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 16-11-2012, 18:48   #1108
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Di.se har lagt ut hele informasjonsbrosjyren som SAS sendte til sine ansatte med de nye vilkårene.

http://www.di.se/SiteImages/2012/11/16/sas-broschyr.pdf
I guder hvad er problemet?

Perdiem efter 3 timer - hvorfor ikke følge statens regler hvor diæter først udløses efter 24 timer?
JELSC is offline  
Old 16-11-2012, 18:54   #1109
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
I guder hvad er problemet?

Perdiem efter 3 timer - hvorfor ikke følge statens regler hvor diæter først udløses efter 24 timer?
Problemet er heller ikke primært per diems eller løn, som medier (og mange andre) altid fokuserer på.

Problemet er at få et familieliv til at fungere når man bl.a. kan have op til 4 mdr's standby om året. Op til 7 uger mellem weekendfri. Og en masse andre ting, der kan have stor indflydelse på folks liv, men som ikke nødvendigvis er nævnt i folderen. Desuden en masse uafklaret om pensionen.

Men det forventer jeg ikke at der er mange her der har forståelse for. Flyvende skal vel helst stå til rådighed 24/7 året rundt - og gerne til minimumsløn på korttidskontrakter. Alt for at alle andre kan rejse på weekendtur til under kostpris.

Last edited by FlyHi; 16-11-2012 at 18:57.
FlyHi is offline  
Old 16-11-2012, 18:59   #1110
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Makrell i tomat View Post
Nordmenn som gir blanke i Gardermoen og ønsker å styrke København er nesten landsforædere i mine øyne. Jeg ser ikke noe formildende ved det.
Landsforædere faktisk. Vi snakker faktisk om flyruter her

Tror det er langt mellom folk med slike overdrevet sterke tullete meninger utenfor Flyprat
Boeing_fan is offline  
Old 16-11-2012, 19:04   #1111
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Tror det er langt mellom folk med slike overdrevet sterke tullete meninger utenfor Flyprat
Sjekk kommentatorfeltene til avisene .. gutta her er amatører i forhold.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 16-11-2012, 19:06   #1112
Kleppan
ScanFlyer Blue

Historiene på media blir bare verre og verre, ref dagsrevyen 161112. Ok gå konkurs hylekoret med underbetalte SAS ansatte gidder ikke å høre på dere lengre....
Kleppan is offline  
Old 16-11-2012, 19:10   #1113
ole99
:-)

NRK opplyste på nyhetene kl.19:00 norsk tid idag at SAS-ansatte i kabin og cockpit kan med dagens avtale gå av med pensjon ved fylte 55 år med 75% lønn, og nesten full lønn etter fylte 60 år. Helt ekstremt lukrativt sammenlignet med bransjer hvor f.eks Mastergrader og bachelorgrader kreves for å utføre arbeidsoppgavene, som i tillegg må jobbe til minst fylte 62-67 år. Størrelsen på innskuddene har nok mye å si, men likevel.... Noen som vet om NRK snakker sant?

Last edited by ole99; 16-11-2012 at 19:25.
ole99 is offline  
Old 16-11-2012, 19:14   #1114
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Problemet er heller ikke primært per diems eller løn, som medier (og mange andre) altid fokuserer på.
Jeg er litt usikker på om det er noe poeng i å svare en som alltid avslutter sine postinger med å fastslå at jeg sikkert ikke forstår, ettersom jeg jobbet med begge bena på bakken, men jeg prøver allikevel.

Det jeg først og fremst reagerte på var få frihelger. Hvordan er dette i forhold til i dag? Det slår meg også som ganske tett med 5/3, men jeg vet ikke hvor vanlig dette er i resten av Europa.

De øvrige vilkårene ser, for meg, ikke urimelige ut isolert sett. Det som er vanskelig å vurdere er jo hvor stor den reelle lønsnedgangen blir i en jobb der en betydelig andel av lønna er ulike tillegg og man ikke kjenner de gamle satsene.

Pensjonsavsnittet oppfatter jeg som rimelig klart, selv om størrelsen på innskuddet ikke er nevnt. Det kan hende det er fordi jeg nylig har vært gjennom ei pensjonsendring og har en del informasjon fra den gangen. Jeg leser det også som at det ikke blir endringer for kabin i Sverige og Danmark, men det stemmer kanskje ikke?
Old 16-11-2012, 19:14   #1115
Wahoo
ScanFlyer Molded

...og Avinor sjefen (tidligere sas pilot) får utbetalt 75.000,- pr mnd i pensjon fra SAS og er erklært inhabil ifm mulg eiendomskjøp fra SAS....

W

Last edited by Wahoo; 16-11-2012 at 19:20.
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 20:24   #1116
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:

Problemet er at få et familieliv til at fungere når man bl.a. kan have op til 4 mdr's standby om året. Op til 7 uger mellem weekendfri. Og en masse andre ting, der kan have stor indflydelse på folks liv, men som ikke nødvendigvis er nævnt i folderen. Desuden en masse uafklaret om pensionen.

Men det forventer jeg ikke at der er mange her der har forståelse for. Flyvende skal vel helst stå til rådighed 24/7 året rundt - og gerne til minimumsløn på korttidskontrakter. Alt for at alle andre kan rejse på weekendtur til under kostpris.
Fair nok - men der glemmes behændigt hos alle sas-sympatisørerene er man jo stadig er omfattet af restriktive bloktime regler, som jo reelt gør at de frygte 60timer/uge ikke vil være virkelighed ofte.
JELSC is offline  
Old 16-11-2012, 20:33   #1117
Makrell i tomat
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Er man også landsforræder hvis man flyver med Lufthansa, KLM, Ryanair, Wizzair, Qatar Airways eller Finnair etc?

Er svenskere landsforrædere hvis de ikke kører Volvo eller Saab?

Er danskere landsforrædere hvis de drikker Heineken eller Budweiser?
Jeg skrev nesten landsforræder. Forskjellen er at svensker fortsatt får kjøpt biler i Sverige selv om Volvo og Saab blir borte, og dansker får fortsatt øl. Gardermoen er eneste flyplassen i Norge som har potensial til å bli en internasjonal flyplass som kan tiltrekke utenlandsk næringsliv, forskning og investeringer til Norge. Ved stadig å fremheve københavn og nedsnakke OSL slik mange nordmenn gjør så spiller de på lag med en konkurrent og undergraver Oslo og Norges mulighet til å utvikle seg i den internasjonale konkurransen. Det synes jeg er trist, men dessverre også litt typisk norsk. Nasjonalfølelsen strekker seg kun til 17.Mai og det å vinne på ski. Når det gjelder næringsliv og infrastruktur finnes ikke samhold.
Makrell i tomat is offline  
Old 16-11-2012, 20:37   #1118
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg er litt usikker på om det er noe poeng i å svare en som alltid avslutter sine postinger med å fastslå at jeg sikkert ikke forstår, ettersom jeg jobbet med begge bena på bakken, men jeg prøver allikevel.

Det jeg først og fremst reagerte på var få frihelger. Hvordan er dette i forhold til i dag? Det slår meg også som ganske tett med 5/3, men jeg vet ikke hvor vanlig dette er i resten av Europa.

De øvrige vilkårene ser, for meg, ikke urimelige ut isolert sett. Det som er vanskelig å vurdere er jo hvor stor den reelle lønsnedgangen blir i en jobb der en betydelig andel av lønna er ulike tillegg og man ikke kjenner de gamle satsene.

Pensjonsavsnittet oppfatter jeg som rimelig klart, selv om størrelsen på innskuddet ikke er nevnt. Det kan hende det er fordi jeg nylig har vært gjennom ei pensjonsendring og har en del informasjon fra den gangen. Jeg leser det også som at det ikke blir endringer for kabin i Sverige og Danmark, men det stemmer kanskje ikke?
Jeg har ikke lyst til at gå i deltaljer med vilkårene offentligt. Det synes jeg er en sag mellem arbejdsgiver og ansatte og ikke min opgave at offentliggøre, men lad os tage udgangspunkt i de ting som er offentliggjort i folderen.

Du kan for såvidt have ret i at de vilkår enkeltvis og isoleret set ikke er så fantastisk afskrækkende, men det som er problemet er mere summen af dem og usikkerheden om hvordan det reelt kommer til at indvirke på folks dagligdag. Der er mange uafklarede deltaljer omkring dette og det er vel det fagforeningerne gerne vil have afklaret og specificeret inden du kan skrive under.

Løn, diæter osv er absolut ikke det vigtigste i denne sammenhæng - selvom det naturligvis kan mærkes med en 15& lønnedgang. Allerede dag har rigtig mange store problemer med at få familieliv til at hænge sammen - og det er de naturligvis bange for bliver helt umuligt når mange begrænsninger fjernes. Der er masser af eksempler på hvor både mand og kone er flyvende, enlige osv - de får ikke meget tid sammen eller med deres børn i fremtiden. Det har de naturligvis selv valgt, men det er vel ikke meget at forlange at man får et rimeligt overblik over hvornår man har fri.

47,5 time om ugen - vil (som Savipix siger) naturligvis ikke blive normen hver uge, da man på et eller andet tidspunkt rammer loftet på 900t årligt, men 1/4 året på standby og minimal indflydelse på fridage, samt op til 7 uger mellem weekendfri. Derudover ubegrænset antal enkeltstående standby og blanke dage. SAS kommer naturligvis ikke til at benytte sig af dette fuldt ud, men det er en potentiel blanko check over ens tid og liv man skriver under på - og det burde kunne gøre bedre, så man i det mindste har lidt sikkerhed for at kunne planlægge hvornår man har fri.

Men markedskræfter råder jo og desværre er der store dele af markedet der presser vilkårene helt i bund. Derfor er jeg også ganske overbevist om at man vil se mange dygtige medarbejdere forsvinde den kommende tid. Det er synd (uanset om det er i flybranchen eller andre brancher), men desværre er det jo åbenbart den måde "vi" gerne vil have samfundet udvikler sig på. Der er nok ikke meget at gøre ved det udover at finde et andet job.
Old 16-11-2012, 20:41   #1119
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:

Det kan da virkelig ikke stemme at SAS ansatte kan gå 7 uker mellom hver helgefri. Det strider fullstendig mot arbeidsmiljøloven og jeg kan ikke forestille meg at noen i Norge eller Skandinavia forøvrig ville kunne få disp fra loven for å kunne gjennomføre en slik turnus!?
VC-10 is offline  
Old 16-11-2012, 20:41   #1120
Helganes
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Navigator View Post
Halloooooooo!!! Hvor langt ut på viddene går det an å komme. Denne tråden handler om SAS spareprogram, ikke OSL VS CPH etc.
Hallo! SAS forer CPH med trafikk fra Norge og Sverige. SAS er Kastrups største kunde. Kollaps av SAS vil føre til negative økonomiske konsekvenser for hele Københavns-området. Samme med OSL som SAS også forer med trafikk. OSL som knutepunkt er irrelevant i forhold CPH dersom man har valget. Ligeså er både CPH og OSL irrelevante i forhold til knutepunkter i Europa dersom man kan velge begge bort. Når kunder gjør det, velger bort SAS, og hvorfor de gjør de, er i høyeste grad relevant for debatten om en eventuell konkurs i SAS og hvordan de skal spare penger og kanskje bygge opp et levedyktig rutenett. Skal OSL og CPH ha samme posisjon? Må CPH svekkes for at SAS skal tjene med penger? Må OSL styrkes? osv.. SAS eksisterer ikke i et vakum, ei heller en diskusjon om SAS.
Helganes is offline  
Closed Thread

Posting Rules