Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2012, 14:56   #1081
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Di.se har lagt ut hele informasjonsbrosjyren som SAS sendte til sine ansatte med de nye vilkårene.

http://www.di.se/SiteImages/2012/11/16/sas-broschyr.pdf
Jeg trodde faktisk at man hadde implementert statlige satser for per diem for lenge siden (både nivå og struktur), men det er tydeligvis nytt av året. Hvor mye er per diem satsene kuttet (det har kanskje kommet frem i tråden, men den er lang nå...)?
TOS is offline  
Old 16-11-2012, 15:13   #1082
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg trodde faktisk at man hadde implementert statlige satser for per diem for lenge siden (både nivå og struktur), men det er tydeligvis nytt av året. Hvor mye er per diem satsene kuttet (det har kanskje kommet frem i tråden, men den er lang nå...)?
Man ændrer til svenske satser på per diem for alle - også i DK og NO. De svenske er vel de laveste af de tre.
Old 16-11-2012, 15:24   #1083
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Man ændrer til svenske satser på per diem for alle - også i DK og NO. De svenske er vel de laveste af de tre.
OK. Nå er riktignok endel av disse satsene ikke så langt unna det man får i den norske stat, og satsen for Norge er faktisk høyere enn det man får i Norge (ellers er de vel litt lavere). Det må vel iallefall være fornuftig å ha samme sats for alle, uavhengig av om de flyr fra NO, SE eller DK.
TOS is offline  
Old 16-11-2012, 15:29   #1084
RIBRO
ScanFlyer Gold

Hva betyr det at pilotene får en, felles ansiennitetsliste? Har de hatt flere før? Jeg husker det var "problem" med å få samlet alle i en liste tidligere, men hva er status her?
RIBRO is offline  
Old 16-11-2012, 15:29   #1085
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Hva betyr det at pilotene får en, felles ansiennitetsliste? Har de hatt flere før? Jeg husker det var "problem" med å få samlet alle i en liste tidligere, men hva er status her?
Var ikke det en kilde til konflikt i både overtakelsen av Linjeflyg og Braathens i sin tid...?
TOS is offline  
Old 16-11-2012, 15:45   #1086
Wahoo
ScanFlyer Molded

SAS bekrefter igjen at planen ikke er åpen for forhandlinger;

SAS: Dette er vårt ultimatum (DN.no)

W
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 15:46   #1087
Pjokken
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
For ein gong skuld er eg 110% einig i det TOS seier! Tykkjer Giske var uvanleg klar og sterk i går!
1.amunuensis fra Bi var hvertfall veldig tydelig på at vi hadde en politiker på eiersiden (les:Giske) som prøver å slå politisk mynt på denne saken
Pjokken is offline  
Old 16-11-2012, 15:57   #1088
elgen
Newcomer

Quote:
Di.se har lagt ut hele informasjonsbrosjyren som SAS sendte til sine ansatte med de nye vilkårene.

De lider ingen nød, disse SAS-ansatte, dette er vilkår langt over Norwegians basispakke :-)
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 15:59   #1089
elgen
Newcomer

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:

Quote:
Originally Posted by Pjokken View Post
1.amunuensis fra Bi var hvertfall veldig tydelig på at vi hadde en politiker på eiersiden (les:Giske) som prøver å slå politisk mynt på denne saken
My point exactly. Giske er Norges sleipeste yrkespolitiker.
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 16:02   #1090
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Ekstremt provokerende citat.

Men ellers en ganske interessant artikel. Alligevel undrer jeg mig over at det nu er relevant hvad avisredaktører mener er bedst for selskaber, og hvad de er "for" eller "imod". Det er fair nok at aviserne har en holdning. Men det her er "over the edge":
Men det er jo sant. Det er en stor andel nordmenn som opplever det som unødvendig å skulle fly via København når man kunne flydd direkte fra enten Gardermoen eller sin aktuelle hjemby. Når tallmaterialet fra da de tre landene var adskilt hverandre samtidig viser dårlig økonomi for Danmark og Sverige oppleves det jo som at norske reisende betaler i dyre dommer for at DK og SE skal ha mange sysselsatte og dyre direktører (for å sette det på spissen).

Og det er vel ikke rent sjeldent det har blitt poengtert i forumet her også at det for IC ville vært mer liv laga å ha hub på OSL enn i CPH og på ARN...
CRJ900 is offline  
Old 16-11-2012, 16:03   #1091
Pjokken
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
De lider ingen nød, disse SAS-ansatte, dette er vilkår langt over Norwegians basispakke :-)
Feil! I Norwegian jobber man f.eks 5/4. Det er stor forskjell fra 5/3 til 5/4 tro meg!
Pjokken is offline  
Old 16-11-2012, 16:06   #1092
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
Hvilke vilkår er der du mener er bedre i denne pakken enn hos Norwegian? Jeg bare spør for jeg har ikke peiling. Men andre sier jo at dette er under Norwegian standard for faste ansatte, og jeg trodde poenget med denne pakken var at vilkåerne skulle blir likere, slik at SAS sin kostnadsbase nærmet seg Norwegian....
Dash is offline  
Old 16-11-2012, 16:11   #1093
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag tycker inte dessa arbets villkår är uppseende väckande alls.
Media har och vissa berörda fackförbund ju framställt det som SAS piloter och kabinpersonal kommer få "slavliknande" villkår.
L-1011 is offline  
Old 16-11-2012, 16:21   #1094
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Quote:
Feil! I Norwegian jobber man f.eks 5/4. Det er stor forskjell fra 5/3 til 5/4 tro meg!
Hva betyr dette; 5 dager på og 4 av eller noe slikt?
Radiv is offline  
Old 16-11-2012, 16:22   #1095
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Når jeg så debatten så virket det som om førsteamanuensisen fra BI mente FrP politikeren, for jeg synes selv det var litt vanskelig å se hva Giske gjorde som skulle være å slå politisk mynt på situasjonen. Noen kan kanskje forklare...?
TOS is offline  
Old 16-11-2012, 16:55   #1096
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva betyr dette; 5 dager på og 4 av eller noe slikt?
5/3 är fem produktionsdagar och 3 fri. Sen finns det ingen möjlighet att planlägga med 47.5timmar konstant heller då man skulle överskrida max block hours på en månad mht Subpart Q (myndighetsreglerna) relativt fort och därmed utplåna den önskade flexibiliteten.

Last edited by Savipix; 16-11-2012 at 16:58.
Savipix is offline  
Old 16-11-2012, 17:02   #1097
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Men det er jo sant. Det er en stor andel nordmenn som opplever det som unødvendig å skulle fly via København når man kunne flydd direkte fra enten Gardermoen eller sin aktuelle hjemby. Når tallmaterialet fra da de tre landene var adskilt hverandre samtidig viser dårlig økonomi for Danmark og Sverige oppleves det jo som at norske reisende betaler i dyre dommer for at DK og SE skal ha mange sysselsatte og dyre direktører (for å sette det på spissen).
Jamen det er muligt at der er "en stor andel" nordmænd som "oplever" det som unødvendigt at flyve via CPH. Men jeg oplever også en meget stor andel af nordmænd, som ikke bor i nærheden af OSL, som foretrækker at flyve via andre lufthavne end OSL, i hvert fald når de skal hjem fra udlandet.
Jeg tror absolut ikke at nordmænd generelt har mindreværdskomplekser over at de bliver "nødt til" at flyve via CPH (eller ARN), og jeg tror absolut heller ikke at disse tænkte (teoretiske) mindreværdskomplekser har noget at gøre med at Norge har været underlagt først den danske trone, og siden den svenske. Men jeg oplever at holdningen i Europa er, at franskmændene, der i årtier har besiddet som det mest arrogante folkefærd i Europa, nu er mistet den titel. Og det bekræfter sætningen i den artikel ganske fint.

En anden ting er, at hadet til CPH som SAS' hub ofte kommer ud som, "hvorfor skulle vi i BGO/SVG/OSL/TRD/KRS dog flyve via CPH, når vi nu lige så godt kan flyve via FRA/AMS/LON/CDG... Og det kan man jo undre sig over.

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Og det er vel ikke rent sjeldent det har blitt poengtert i forumet her også at det for IC ville vært mer liv laga å ha hub på OSL enn i CPH og på ARN...
Men måske du skulle tage med i betragtning at 90+% af brugerne her på forumet er norske...
Old 16-11-2012, 17:40   #1098
Wahoo
ScanFlyer Molded

Man gjør en stor tabbe hvis man legger følelser, politikk eller nasjonalisme i hvor/hvordan SAS bør
organisere seg i framtiden. Det er kun den beste løsningen sett fra ett bedriftsøkonomisk ståsted
som er god. Alt annet er selvmord og idioti. Det eneste vi med sikkerhet vet vet at den løsningen som er
idag langt fra er ideel. Hvilken løsning som er best tror jeg vi bør overlate til økonomene og ledelsen i SAS.

Tidene er over da man hadde stor administrasjon i alle land. En liten administrasjon i ett land må holde.
Kundene forventer non-stop avganger mellom de store byene i europa. Tidene er også over da man er villig
til å først reise 1-2 timer i "feil vei" for å komme til andre kontinenter
- med minde det er betydlig billigere eller man er fly-entusiast... . Og betydlig billigere blir neppe SAS med det første.. .

W
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 17:45   #1099
killbox
ScanFlyer Blue

Skal til å bestille flybilett for neste helg med Sas, bør jeg kjøpe det på kreditt eller satse på at sas ikke går konkurs innen søndag?
killbox is offline  
Old 16-11-2012, 17:50   #1100
Vegas73
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by killbox View Post
Skal til å bestille flybilett for neste helg med Sas, bør jeg kjøpe det på kreditt eller satse på at sas ikke går konkurs innen søndag?
Uavhengig av konkurstrusler eller ikke, benytter i allefall jeg alltid kredittkort ved bestilling av flyreiser (og forøvrig all annen handel over internet)...

Posting Rules