Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2012, 00:48   #1041
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Debatten om SAS på NRK1 i kveld

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Det kan nok skyldes at han ikke er av de mest trente i slike situasjoner. Første gang jeg har sett han opptre i offentlig debatt i fjernsynssammenheng. Forøvrig var det ikke spesielt imponerende, og til dels uklart hva han forsøkte å formidle.
Det virket veldig uprofft av Norwegian å sende en mann helt uten mediatrening. Jeg får tro at han er faglig dyktig, men det kom ikke frem og det kom heller ikke klart frem hva han prøvde å formidle. Eneste inntrykket jeg satt igjen med var at han var veldig ukomfortabel og ønsket seg bort derifra. Et skikkelig arbeidsuhell fra Norwegian.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 16-11-2012, 01:00   #1042
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508971.ece
"Betalingsfrykt stengte eurobonus-butikken

SAS-kunder fikk ikke brukt eurobonus-poeng."

De som driver butikken var usikre på om de ville få penger fra SAS for alle som nå rusher til buikken for å bruke opp poeng.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 16-11-2012, 06:47   #1043
Wahoo
ScanFlyer Molded

Hvis danskene nå klarer å få til forrandringer for sin egen del i "forhandlingene" som pågår
vil dette velte hele lasset. Som Giske også sa er det helt uaktuelt å gjøre forskjell, altså er det
ikke "forhandlinger".

W
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 06:57   #1044
apron
ScanFlyer Blue

Når har SAS lønnsutbetaling til ansatte?
apron is offline  
Old 16-11-2012, 06:59   #1045
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Når har SAS lønnsutbetaling til ansatte?
20nde i Norge
sail4fun is offline  
Old 16-11-2012, 07:19   #1046
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvis danskene nå klarer å få til forrandringer for sin egen del i "forhandlingene" som pågår
vil dette velte hele lasset. Som Giske også sa er det helt uaktuelt å gjøre forskjell, altså er det
ikke "forhandlinger".

W
I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.
Fredrik74 is offline  
Old 16-11-2012, 07:30   #1047
Nils
Newcomer

En ting jeg ikke skjønte på debatten i går var at Giske sa kreditten kun var ment til bruk ved krisesituasjoner som f.eks en askesky.

Nå er det jo ikke noen krisesituasjon, hvorfor haster det så mye da ?
Nils is offline  
Old 16-11-2012, 07:32   #1048
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg er helt sikker på at SAS får en avtale i havn, og at selskapet vil være i ordinær drift fremover. Så blir det spennende å se om de klarer å være bærekraftige på sikt.

Quote:
"Vi forventer at flyve mandag. Vi har lagt en plan frem, og en aftale skal på plads søndag. Alle parter er klar over situationens alvor og ved, at vi skal have en aftale på plads," sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark sent torsdag aften til CHECK-IN.dk, men havde på det tidspunkt svært ved at forudsige de kommende dages forløb.
Quote:
"Jeg tror ikke, at ejerne vil tillade en ukontrolleret konkurs med katastrofale følger for infrastrukturen i det nordiske område. Så længe der er penge i kassen, tror jeg, de nordiske regeringer vil tvinge SAS til at fortsætte flyvningerne," sagde senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank i går til Ritzau.
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=70083
Old 16-11-2012, 07:58   #1049
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
og Spanair var hva for noe?
Tja, Spanair var et spansk selskap som SAS kjøpte seg inn i.
Hva har det med hva slags lønn SAS hypotetisk vil tilby ved nyetablering av baser?
BU016 is offline  
Old 16-11-2012, 08:04   #1050
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Jeg har aldri sagt at SAS eller Norwegian må tilby ansatte på baser i Spania norske lønninger og arbeidsvilkår. Er du en motstander av at norske arbeidsplasser, som kanskje kan reddes ved å foreta vilkårs-justeringer i takt med både den lokale og globale økonomien, beholdes i Norge, skatter til Norge, kjøper varer og tjenester i Norge, enn at de blir outsourcet?
Jeg er ikke motstander av norske arbeidsplasser. Men skal man slåss globalt så må man gjøre det på globale vilkår. Det vil spanske vilkår i Spania osv osv.
BU016 is offline  
Old 16-11-2012, 08:29   #1051
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
En ting jeg ikke skjønte på debatten i går var at Giske sa kreditten kun var ment til bruk ved krisesituasjoner som f.eks en askesky.

Nå er det jo ikke noen krisesituasjon, hvorfor haster det så mye da ?
Er snakk om forskjellige kreditter. Fra staten er det først og fremst snakk om en garanti som bankene krever for å stille opp. Sier bankene stopp er det raskt game over
Old 16-11-2012, 08:45   #1052
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Det kommer altså an på hvilken avtale som er gjort. I Norge er det også vanlig at bedrifter med høysesong om sommeren kjører ett annet opplegg.

W
Wahoo is offline  
Old 16-11-2012, 08:49   #1053
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Tja, Spanair var et spansk selskap som SAS kjøpte seg inn i.
Hva har det med hva slags lønn SAS hypotetisk vil tilby ved nyetablering av baser?
SAS sa vel i går at de etablerer arbeidsplasser i Scandinavia....
sail4fun is offline  
Old 16-11-2012, 08:53   #1054
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er snakk om forskjellige kreditter. Fra staten er det først og fremst snakk om en garanti som bankene krever for å stille opp. Sier bankene stopp er det raskt game over
Det regjeringen stiller opp med kan vel sammenlignes med å kausjonere for et boliglån. Og så sier de at de ikke vrir konkurransen, men bare sikrer arbeidsplasser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 16-11-2012, 09:00   #1055
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Mye SAS folk her inne tror jeg, debatten preges av sterke følelser og ikke av objektivitet.

I en forhandlingssituasjon som dette der man i alle fall etter det vi hører i media står på kanten av stupet, er det viktig å være løsningsorientert og konstruktiv.

Man må jo kunne tenke seg en modell der man midlertidig går ned i lønn, for å få selskapet over kneika.

Men skjønner godt av opparbeidet pensjon sitter langt inne å stryke.

Men det er jo viktig å gjøre noen skikkelige grep NÅ.
Lease inn nye fly, og selg MD 80ene evt med tap. Oppgrader motorene hvis det er mulig, osv osv.

Man må tørre å ta tøffe valg i SAS nå, og det må alle være villige til, og de ansatte MÅ være ferdigforhandlet seg imellom før de setter seg ved bordet, eller vil de bli brukt av ledelsen.

Men her inne må det være mulig å prøve å tenke konstruktivt, og utenfor boksen uten at man blir moderert bort - det er tross alt bare et diskusjonsforum !
Radiv is offline  
Old 16-11-2012, 09:02   #1056
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Lease inn nye fly, og selg MD 80ene evt med tap. Oppgrader motorene hvis det er mulig, osv osv.
Det er jo det som holdes på med nå, selv om tempoet kanskje kunne vært høyere. Men å bytte ut noen og tjue fly tar litt lenger tid enn å bytte bukse

Dessuten er det vel så viktig å ta grep på organiseringen
Old 16-11-2012, 09:05   #1057
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post

MDene er vel skrevet ned til 0. Så da må de jo betale for å bli kvitt de vist de skal selges med tap De har jo lagt en plan for å bli kvitt MDene og 737classics. Innen utgangen av januar så er det vel en 7-8 stk 737NG og a320 på plass.
Dash is offline  
Old 16-11-2012, 09:45   #1058
LN-VLE
ScanFlyer Gold

var i kontakt med en SGH ansatt i går. Jeg er full av beundring over den profesjonalitet jeg ble møtt med. Det kan ikke være lett å gå på jobb i disse tider for ansatte i SAS med den uroen det er rundt selskapet. Det viser etter mitt syn kvaliteten i de ansatte.
LN-VLE is offline  
Old 16-11-2012, 09:52   #1059
L-1011
ScanFlyer Molded

Ska inte alla MD80 vara borta inom 13 månader?
Jag tycker det är ett högt tempo. Förutsatt att SAS överlever så börjar A320 dyka upp i slutet av december...
Det SAS måste göra i framtiden är att bara flyga linjer med lönsamhet.
L-1011 is offline  
Old 16-11-2012, 09:57   #1060
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Ska inte alla MD80 vara borta inom 13 månader?
Jag tycker det är ett högt tempo. Förutsatt att SAS överlever så börjar A320 dyka upp i slutet av december...
Det SAS måste göra i framtiden är att bara flyga linjer med lönsamhet.
Utgangen av 2014 har det blitt sagt at MD skal være ute av trafikk. Så det er jo nærmere 2 år til... Og SAS må få tak i flere a320 for å klare det. Sålangt er det vel bare 9(?) a320 som er på vei, mens der er 17(?) MDer på CPH basen. Men noe aktivitet virker det som flyttes fra CPH til ARN og OSL. For flere og flere av rutene inn til CPH blir nå flydd med 737. Så ikke sikkert de trenger å dekke inn alle MDene med airbus.
Dash is offline  
Closed Thread

Posting Rules