![]() |
|
![]() |
#1001 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva er det for noe å si? Vist sparepakken nå går i gjennom, så er jeg overbevist om at SAS kommer til å bestå i mange tiår til. SAS går for tiden nesten i 0. (ett par hundre mill i minus). Planen til SAS må gjennomføres til punkt og prikke for at SAS skal få nye låneavtaler. Presset på at SAS skal klare dette er så enormt, at jeg er overbevist om at SAS klarer planen vist fagforeningene signerer på mandag.
Planen går jo ut på å senke kostnader med 3 milliarder, uten at det går utover produksjonen. Produksjonen skal derimot økes. Så 3 milliarder i reduserte kostnader, og status Q i inntekter vil gi et årlig overskudd på omlag 3 milliarder. Det håper jeg og tror er bærekraftig. |
![]() |
![]() |
#1002 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dett er klynk til fakta kommer på bordet.
Bevis! Hvorfor er de så i det mess de er i nu? og jeg køber ikke "det er alene ledelsens skyld" |
![]() |
![]() |
#1003 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]() |
#1004 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Trenger du virkelig bevis for det? Du skriver på Dansk og regner da med du er fra DK. Om du ikke evner å se svaret på det,og etterspør bevis, så er jeg virkleig skremt. Et eksempel. Når sist i Skandinavia ble en kollektivavtale bare kastet for å erstattes uten samtaler og forhandlinger? Noe SAS ville til å begynne med. Nei, det er naturligvis fagforeningene sin skyld, ene og alene, at SAS er der de er. En avtale krever jo ikke signaturer fra ledelse (ironi......) Videre er det helt sikkert foreningene som presset gjennom at Spanair skulle kjøpes, at man skulle spionere (angivelig) på konkurenter, inngå ulovlig cargo samarbeid osv. Det er også foreningene som har fremsatt krav om at det er behov for en administrasjon som var stort som et middels land. Så selvfølgelig er det foreningene sin skyld at SAS sliter i dag. Jeg som medlemm av en forening har heller ikke hatt lønnsvekst siden 2002, lønnskutt 3 ganger i samme periode, diettkutt på 15 prosent. Økt arbeidstiden min med 35 prosent, jobber flere helger en noen gang, osv osv. Nå vil du sikkert si at det skulle bare mangle da avtalene tidligere var for gode. Å vet du hva?, det var de. Derfor har foreningene gått med på dette,og dårligere og dårligere avtaler siden 2001. Så ja, helt klart at det er foreningene sin skyld at SAS er på konkursens rand i dag. |
|
![]() |
![]() |
#1005 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1006 |
Star Alliance only.
|
![]()
Følg med på NRK1 21.30 i kveld. Debatten har Sas som hovedtema
![]() |
![]() |
![]() |
#1007 | |
:-)
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1008 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
- Easyjet sier at konkurransen i Norsk luftfart er for hard til at de ønsker å etablere seg. - Vi har sett en rekke flyselskaper som har gått konkurs i europa de siste årene, som kan tyde på en kraftig overkapasitet. - Ryanair med sine lave kostnader parkerer 80 fly fordi de ikke finner nok lønnsome ruter. Prisene på IC kan sikkert presses litt nedover med DU sitt inntog og er kanskje den mest usikre delen. |
|
![]() |
![]() |
#1009 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1010 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men det er fortsatt en innbilt sannhet at vi er overbetalte luksusdyr. Men et par artikler i dag peker litt mer mot sannheten, endelig. |
|
![]() |
![]() |
#1011 | |
critical mind
|
![]() Quote:
EZY har aktiv sökt om slots pa OSL; noko som ikke tyder at de vil holde seg ut. Det bare kom seg ikke til enighet med noen underleverandörer om betingelser... Det hva stemmer er at det finnes seg forsatt en betydelig strukturellt overkapasitaet i marked, og SK er den aktör med de höyeste kostnader per dagens dato. Og ogsa den som har minst pust...
![]() |
#1012 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Det er OGSÅ foreningernes skyld. Hvilket passer med det jeg skrev tidligere, at det ikke alene er ledelsens skyld. |
||
![]() |
![]() |
#1013 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
SAS - Om konsten att senka ett flygbolag Finnes i iBooks også ... |
|
![]() |
![]() |
#1014 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det er ingen med erfaring fra forretningslivet utenfor SAS som ved sine fulle 5 tror ett sekund på at ledelsen i SAS ikke har forsøkt å få til større nødvendige kutt på langt tidligere tidspunkt som foreningene har torpedert med kompromisser. Man klarer ikke å svi av 100 mrd på 12 år uten å legge merke til det - selv fagforeninger. W |
|
![]() |
![]() |
#1015 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS går ikke konkurs! Jeg har klokketro på de ansatte og ser frem til neste tur hvor jeg kan glede meg over crewets sedvanlige gode innsats!
God kveld!
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 15-11-2012 at 22:04. |
![]() |
![]() |
#1016 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men jeg har lært meg å leve med kommentarer som dette. At jeg er overbetalt, som nesten ikke jobber, og er medlemm av en forening som bare krever og krever. Selvølgelig har foreningene sett dette, og dette er påpekt en rekke ganger. Og selvfølgelig har foreningene gjort brølere. Men det er vel ingen i det hele tatt (forretningsliv eller ikke) som er ved sine fulle 5, som tror at en forening bevist gjør sine egne arbeidsplasser utrygge. Dette blir bare useriøst, og fordummende. Last edited by SAS-Steward; 15-11-2012 at 22:10. |
|
![]() |
![]() |
#1017 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forhandlingene i Danmark fortsetter i morgen, fredag:
http://borsen.dk/nyheder/virksomhede...er_fredag.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1018 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Rykten säger att danskarna säger nej just nu.
Samma rykte säger även att imorgon kommer arbetet starta med att finna en konkursförvaltare och Vice ordförande Jacob Wallenberg(SAS största privata ägare) kommer själv delta i förhandlingarna. Blir det ett slutgiltigt nej på söndag från ett eller flera fackförbund är iaf jag övertygad om att SAS flygplan inte kommer att flyga några passagerare på måndag. Time will tell... |
![]() |
![]() |
#1019 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Selvsagt sier man ikke nei på torsdag når forhandlingsfristen går ut på søndag ...
|
![]() |
![]() |
#1020 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Stop nu al den rygtespredning ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |