Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2012, 20:05   #1001
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Tror du på julenissen,mange ti år
Hva er det for noe å si? Vist sparepakken nå går i gjennom, så er jeg overbevist om at SAS kommer til å bestå i mange tiår til. SAS går for tiden nesten i 0. (ett par hundre mill i minus). Planen til SAS må gjennomføres til punkt og prikke for at SAS skal få nye låneavtaler. Presset på at SAS skal klare dette er så enormt, at jeg er overbevist om at SAS klarer planen vist fagforeningene signerer på mandag.

Planen går jo ut på å senke kostnader med 3 milliarder, uten at det går utover produksjonen. Produksjonen skal derimot økes. Så 3 milliarder i reduserte kostnader, og status Q i inntekter vil gi et årlig overskudd på omlag 3 milliarder. Det håper jeg og tror er bærekraftig.
Dash is offline  
Old 15-11-2012, 20:24   #1002
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Er kravene til ansatte for drøye, ja!
Dett er klynk til fakta kommer på bordet.
Quote:
Har SAS brutt alle spilleregler i arbeidslivet? Jepp.
Bevis!

Quote:
... til motsetning av hva de fleste her tror, fagforeningene tar ansvar, og har beviselig gjort dette gjennom flere år nå.
Hvorfor er de så i det mess de er i nu? og jeg køber ikke "det er alene ledelsens skyld"
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 20:37   #1003
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Hva er det for noe å si? Vist sparepakken nå går i gjennom, så er jeg overbevist om at SAS kommer til å bestå i mange tiår til. SAS går for tiden nesten i 0. (ett par hundre mill i minus). Planen til SAS må gjennomføres til punkt og prikke for at SAS skal få nye låneavtaler. Presset på at SAS skal klare dette er så enormt, at jeg er overbevist om at SAS klarer planen vist fagforeningene signerer på mandag.

Planen går jo ut på å senke kostnader med 3 milliarder, uten at det går utover produksjonen. Produksjonen skal derimot økes. Så 3 milliarder i reduserte kostnader, og status Q i inntekter vil gi et årlig overskudd på omlag 3 milliarder. Det håper jeg og tror er bærekraftig.
Hvorfor antar du Status Quo i inntekter? Vi ser en stadig ökende inntok av konkurrenter i core markeder av SAS, vi ser ökt konkurranse pa langruter. Hvorfor tror du at SK vil da holde en status quo?
Old 15-11-2012, 20:41   #1004
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Dett er klynk til fakta kommer på bordet.

Bevis!

Hvorfor er de så i det mess de er i nu? og jeg køber ikke "det er alene ledelsens skyld"
Klynk, fakta ligger der, og de er refferert en rekke ganger. Bare å ta seg tid til å lese litt. PS kanskje ikke bare på dette forum.

Trenger du virkelig bevis for det?
Du skriver på Dansk og regner da med du er fra DK.
Om du ikke evner å se svaret på det,og etterspør bevis, så er jeg virkleig skremt. Et eksempel.
Når sist i Skandinavia ble en kollektivavtale bare kastet for å erstattes uten samtaler og forhandlinger? Noe SAS ville til å begynne med.

Nei, det er naturligvis fagforeningene sin skyld, ene og alene, at SAS er der de er.
En avtale krever jo ikke signaturer fra ledelse (ironi......)
Videre er det helt sikkert foreningene som presset gjennom at Spanair skulle kjøpes, at man skulle spionere (angivelig) på konkurenter, inngå ulovlig cargo samarbeid osv.
Det er også foreningene som har fremsatt krav om at det er behov for en administrasjon som var stort som et middels land.
Så selvfølgelig er det foreningene sin skyld at SAS sliter i dag.

Jeg som medlemm av en forening har heller ikke hatt lønnsvekst siden 2002, lønnskutt 3 ganger i samme periode, diettkutt på 15 prosent. Økt arbeidstiden min med 35 prosent, jobber flere helger en noen gang, osv osv.
Nå vil du sikkert si at det skulle bare mangle da avtalene tidligere var for gode.
Å vet du hva?, det var de. Derfor har foreningene gått med på dette,og dårligere og dårligere avtaler siden 2001.
Så ja, helt klart at det er foreningene sin skyld at SAS er på konkursens rand i dag.
SAS-Steward is offline  
Old 15-11-2012, 20:49   #1005
fokkeren
ScanFlyer Blue

Quote:
Klynk, fakta ligger der, og de er refferert en rekke ganger. Bare å ta seg tid til å lese litt. PS kanskje ikke bare på dette forum.

Om du ikke evner å se svaret på det,og etterspør bevis, så er jeg virkleig skremt. Et eksempel.
Når sist i Skandinavia ble en kollektivavtale bare kastet for å erstattes uten samtaler og forhandlinger? Noe SAS ville til å begynne med.

Nei, det er naturligvis fagforeningene sin skyld, ene og alene, at SAS er der de er.
Videre er det helt sikkert foreningene som presset gjennom at Spanair skulle kjøpes, at man skulle spionere (angivelig) på konkurenter, inngå ulovlig cargo samarbeid osv.
Det er også foreningene som har fremsatt krav om at det er behov for en administrasjon som var stort som et middels land.

Jeg som medlemm av en forening har heller ikke hatt lønnsvekst siden 2002, lønnskutt 3 ganger i samme periode, diettkutt på 15 prosent. Økt arbeidstiden min med 35 prosent, jobber flere helger en noen gang, osv osv.
Nå vil du sikkert si at det skulle bare mangle da avtalene tidligere var for gode.
Å vet du hva?, det var de. Derfor har foreningene gått med på dette,og dårligere og dårligere avtaler siden 2001.
Så ja, helt klart at det er foreningene sin skyld at SAS er på konkursens rand i dag.
Opp av og begynn å jobbe i helse vesnet,god lønn,pensjon,jobb hver tredje helg og betalt spisepause
fokkeren is offline  
Old 15-11-2012, 20:55   #1006
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Følg med på NRK1 21.30 i kveld. Debatten har Sas som hovedtema
Star Flyer is offline  
Old 15-11-2012, 20:57   #1007
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:

Hva om dere i kabin og cockpit, uavhengig av hva som skjer på mandag, går sammen eller lekker ut til media om alle fuckupsene til SAS-ledelsen og styret opp gjennom årene. Slik situasjonen har vært de siste 10 årene blir den fremstilt svart / hvitt i media hvorav "alt" som er galt med SAS er de ansatte på gulvet sin feil.
ole99 is offline  
Old 15-11-2012, 20:57   #1008
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hvorfor antar du Status Quo i inntekter? Vi ser en stadig ökende inntok av konkurrenter i core markeder av SAS, vi ser ökt konkurranse pa langruter. Hvorfor tror du at SK vil da holde en status quo?
Jeg tror det Skandinaviske markedet nå er ved en grense for hvor lavt billettprisene kan gå. - Norwegian har begynnt å konsentrere seg mer om andre markeder.
- Easyjet sier at konkurransen i Norsk luftfart er for hard til at de ønsker å etablere seg.
- Vi har sett en rekke flyselskaper som har gått konkurs i europa de siste årene, som kan tyde på en kraftig overkapasitet.
- Ryanair med sine lave kostnader parkerer 80 fly fordi de ikke finner nok lønnsome ruter.

Prisene på IC kan sikkert presses litt nedover med DU sitt inntog og er kanskje den mest usikre delen.
Dash is offline  
Old 15-11-2012, 20:58   #1009
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Opp av og begynn å jobbe i helse vesnet,god lønn,pensjon,jobb hver tredje helg og betalt spisepause
Kanskje det ;-)
Får begynne å titte litt rundt.
SAS-Steward is offline  
Old 15-11-2012, 21:00   #1010
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Hva om dere i kabin og cockpit, uavhengig av hva som skjer på mandag, går sammen eller lekker ut til media om alle fuckupsene til SAS-ledelsen og styret opp gjennom årene. Slik situasjonen har vært de siste 10 årene blir den fremstilt svart / hvitt i media hvorav "alt" som er galt med SAS er de ansatte på gulvet sin feil.
Dette er noe media vet, men av en eller annen grunn ikke skriver om. Noe jeg synes er litt merkelig.
Men det er fortsatt en innbilt sannhet at vi er overbetalte luksusdyr. Men et par artikler i dag peker litt mer mot sannheten, endelig.
SAS-Steward is offline  
Old 15-11-2012, 21:01   #1011
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Jeg tror det Skandinaviske markedet nå er ved en grense for hvor lavt billettprisene kan gå. - Norwegian har begynnt å konsentrere seg mer om andre markeder.
- Easyjet sier at konkurransen i Norsk luftfart er for hard til at de ønsker å etablere seg.
- Vi har sett en rekke flyselskaper som har gått konkurs i europa de siste årene, som kan tyde på en kraftig overkapasitet.
- Ryanair med sine lave kostnader parkerer 80 fly fordi de ikke finner nok lønnsome ruter.

Prisene på IC kan sikkert presses litt nedover med DU sitt inntog og er kanskje den mest usikre delen.
Javel, men FR har i sist vinter parkert like mange fly. Dette er ingen oppsiktsvekkende tegn, tvert imot, business as usual for them.

EZY har aktiv sökt om slots pa OSL; noko som ikke tyder at de vil holde seg ut. Det bare kom seg ikke til enighet med noen underleverandörer om betingelser...

Det hva stemmer er at det finnes seg forsatt en betydelig strukturellt overkapasitaet i marked, og SK er den aktör med de höyeste kostnader per dagens dato. Og ogsa den som har minst pust...
Old 15-11-2012, 21:24   #1012
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Nej der ligger halve påstande beregnet til at vække medynk - ingen fakta.

Quote:
Du skrev at ALLE " spilleregler i arbeidslive" det er ovenstående udokumenterede påstand ikke noget bevis på.

Quote:

Det er OGSÅ foreningernes skyld. Hvilket passer med det jeg skrev tidligere, at det ikke alene er ledelsens skyld.
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 21:26   #1013
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Det finnes faktisk en bok hvor mye av det er beskrevet ... går skuta under kunne det kanskje lages et Volume Two .. det er nok å ta av.

SAS - Om konsten att senka ett flygbolag

Finnes i iBooks også ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 15-11-2012, 21:39   #1014
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Derfor har foreningene gått med på dette,og dårligere og dårligere avtaler siden 2001.
Det er nettopp problemet i ett nøtteskall.

Det er ingen med erfaring fra forretningslivet utenfor SAS som ved sine fulle 5 tror ett sekund på at ledelsen
i SAS ikke har forsøkt å få til større nødvendige kutt på langt tidligere tidspunkt som foreningene har torpedert med kompromisser.
Man klarer ikke å svi av 100 mrd på 12 år uten å legge merke til det - selv fagforeninger.

W
Wahoo is offline  
Old 15-11-2012, 21:43   #1015
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

SAS går ikke konkurs! Jeg har klokketro på de ansatte og ser frem til neste tur hvor jeg kan glede meg over crewets sedvanlige gode innsats!

God kveld!
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 15-11-2012 at 22:04.
LNv22 is offline  
Old 15-11-2012, 21:59   #1016
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er nettopp problemet i ett nøtteskall.

Det er ingen med erfaring fra forretningslivet utenfor SAS som ved sine fulle 5 tror ett sekund på at ledelsen
i SAS ikke har forsøkt å få til større nødvendige kutt på langt tidligere tidspunkt som foreningene har torpedert med kompromisser.
Man klarer ikke å svi av 100 mrd på 12 år uten å legge merke til det - selv fagforeninger.

W
Det er det dummeste jeg har hørt på lenge, og bare beviser til gangs at du ikke har videste peiling på hva du snakker om.
Men jeg har lært meg å leve med kommentarer som dette. At jeg er overbetalt, som nesten ikke jobber, og er medlemm av en forening som bare krever og krever.
Selvølgelig har foreningene sett dette, og dette er påpekt en rekke ganger.
Og selvfølgelig har foreningene gjort brølere.
Men det er vel ingen i det hele tatt (forretningsliv eller ikke) som er ved sine fulle 5, som tror at en forening bevist gjør sine egne arbeidsplasser utrygge. Dette blir bare useriøst, og fordummende.

Last edited by SAS-Steward; 15-11-2012 at 22:10.
SAS-Steward is offline  
Old 15-11-2012, 22:04   #1017
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Forhandlingene i Danmark fortsetter i morgen, fredag:

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede...er_fredag.html

Quote:
Forhandlingerne mellem fagforeningsrepræsentanter og SAS' ledelse fortsætter i morgen fredag, oplyser formanden for det danske kabinepersonale (CAU), Helge Thuesen, til Ritzau. "Jeg kan kun sige, at vi mødes igen i morgen og taler videre. Det er det eneste, jeg kan sige," siger Helge Thuesen.
Fly med oss is offline  
Old 15-11-2012, 22:44   #1018
L-1011
ScanFlyer Molded

Rykten säger att danskarna säger nej just nu.
Samma rykte säger även att imorgon kommer arbetet starta med att finna en konkursförvaltare och Vice ordförande Jacob Wallenberg(SAS största privata ägare) kommer själv delta i förhandlingarna.

Blir det ett slutgiltigt nej på söndag från ett eller flera fackförbund är iaf jag övertygad om att SAS flygplan inte kommer att flyga några passagerare på måndag.
Time will tell...
L-1011 is offline  
Old 15-11-2012, 22:54   #1019
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Samma rykte säger även att imorgon kommer arbetet starta med att finna en konkursförvaltare och Vice ordförande Jacob Wallenberg(SAS största privata ägare) kommer själv delta i förhandlingarna.
Selvsagt sier man ikke nei på torsdag når forhandlingsfristen går ut på søndag ...
Old 15-11-2012, 22:57   #1020
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post

Blir det ett slutgiltigt nej på söndag från ett eller flera fackförbund är iaf jag övertygad om att SAS flygplan inte kommer att flyga några passagerare på måndag.
Time will tell...
De har vel for pokker lige bekræftet at de forhandler videre imorgen.

Stop nu al den rygtespredning

Posting Rules