![]() |
|
![]() |
#821 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Vedkommende er ikke "bortestasjonert" avs SAS....han bor bare ikke i Norge...;-) Luftfarten er slik at mange skandinaver (ikke bare i SAS) bor i et annet land enn de var født i...Derfor er det plenty av nordmenn og svensker i SAS CPH, som det er dansker og svensker her hjemme. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#822 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]()
Enig med Tally-Ho. I tillegg synes jeg dette fokuset på lønninger blir litt vel ensidig, om enn ikke som forventet i slike fora. Disse kostnadskuttene i cockpit og kabin gjøres nok mer for å skape goodwill og fred, de burde ikke være noe make it or break it for SAS som selskap. Jo, SAS har en CASK som er altfor høy. (0.82) Men lønninger til de flygende utgjør for de fleste selskaper stort sett under 20% av det totale kostnadsbildet. Hvor stort utslag vil en 15% lønnsnedgang utgjøre på denne altfor høye CASKen? Man kan like det eller ei, men SAS er på langt nær noen klar lønnsleder hverken i Norge eller sammenlignet med ordentlige selskaper i andre vestlige land. Delta har f.eks. lønninger på SAS-nivå og gikk med $1 mrd overskudd i Q3. Selv om man raserer lønnsvilkårene ned til LCC-standard så vil CASKen fortsatt være i størrelsesorden dobbelt så stor. Then what?
|
![]() |
![]() |
#823 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#824 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Mulig jeg misforsto litt da.
Men faktum er i alle fall i mange, mange år så har mange, mange SAS-ansatte bodd på hotell rundt Værnes om nettene for å kunne fly morgenflyene til Oslo, antar det har vært likt i Bergen, Stavanger, .. også. Disse besetningene burde jo alle ha vært stasjonert utenfor København og Oslo, og heller rundt omkring, så kunne de møte opp på Flesland eller Værnes eller Sola om morgenen, som alle oss andre, og begynt arbeidsdagen der. Det må jo være en mye bedre situasjon for alle? Unntatt kanskje hvis man har kalkulert (høy) diett som en del av vanlig lønn kanskje... |
![]() |
![]() |
#825 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#826 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
http://borsen.dk/nyheder/avisen/arti...6/artikel.html
Og den danske staten viser at den mener alvor...... |
![]() |
![]() |
#827 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
En periode var det seks SAS-fly fra TRD til OSL før første fly kom opp, dvs at i det minste 6*5=30 kabinansatte bodde på hotell hver hverdagsnatt, med taxi til og fra (en del bodde inne i selve Trondheim, en del rundt Værnes). Hvis antallet fly i Stavanger og Bergen var noenlunde det samme så...
Hva er basekostnaden på Værnes hvis besetningen kommer kl 0700 og går rett ombord i flyet sitt og begynner å jobbe? |
![]() |
![]() |
#828 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
De som ligger i byen har vel litt lenger stopp en del som ligger ved Værnes. Det er jo også noe med at slingene skal gå opp med de som eventuelt har base T , de skal jo da ende opp i Trondheim på slutten av dagen, hvis de havner på hotel i Molde så er man like langt. Men det er jo noen her inne som har "grad" på slikt.... |
|
![]() |
![]() |
#829 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
i moderate antall som evner å se annet enn sitt eget kortsiktige beste. At man ikke liker det som skjer nå har jeg stor forståelse for, men faktum er at foreningene har sin store del av skylden for at man har havnet der. Det de danske og noen andre foreninger nå åpenbart gambler på er at "statene" ikke vil la SAS gå konk hvis de sier nei til avtalen. Man tar med andre ord ikke engang NÅ ansvar for den situasjonen man selv har vært med på å skape og ønsker igjen å flytte for N'te gang regningen over til andre - deg og meg! Dette er ikke trolling, det er å kalle en spade for en spade. Holdningene til de norske fagforeningene så langt står det stor respekt av og de fortjener å lykkes! W |
|
![]() |
![]() |
#830 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#831 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
|
![]()
Det vil gi mindre flekibilitet i schedulering, da man hele tiden må ta hensyn til at crew skal operere tilbake til et betemt destinasjon hver dag. Det kan gjøre at du ender opp med behov for flere crew enn hvis de stadig vekk ligger på hotell i forhold til den store crew planleggingen. Det er faktiskt ganske store og kompliserte regneoperasjoner med svært mange parametere lagt inn for å drive crew optimalisering.
|
![]() |
![]() |
#832 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
I både Norge och Danmark är det dessutom socialdemokratiska regeringar som står bakom Gustafson plan till 100%
http://borsen.dk/nyheder/politik/art...spareplan.html |
![]() |
![]() |
#833 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#834 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det er stort sett det samme som å være mot dem. |
|
![]() |
![]() |
#835 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
I Norge har SK baser i TRD, SVG og OSL.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
#836 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Litt ökonomi-vinkling til diskusjonen her ville kanskje falle seg tilpasset ? Kostnadsbildet skrives i teorien slik : trip costs = cyclic costs + hourly costs + fuel. Lönninger (hvorav f.eks. lönn til kabin-personalet) innregnes gjennom posten "hourly costs" ... dog noen antyder her at egentlig er en god del av nevnte personal-kostnader cycle-arted (spesielt kostnader som vinkles med night-stops). M.a.o. skulle en riktig kostnads-likning for kabin-personal skrives K/24t/fly = A (night stop-over costs pr fly) + B/t x (trip time) ? Kan man si noe mer presist om verdiene "A" og "B/t" for DY eller SK sammenliknet ?
|
![]() |
![]() |
#837 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#838 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]()
Nå går jo spareplanen også ut på andre ting en bare å redusere lønn. Oppsigelser, sentralisering og mer rasjonell drift bidrar nok vel så mye om ikke mer.
|
![]() |
![]() |
#839 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Nedbemaningen har jo følge gevinster som lavere husleie, mindre reisevirksomet, mindre kommunikasjon/it-kostnader osv...
|
![]() |
![]() |
#840 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Är det svenska konkursregler som gäller för SAS?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |