![]() |
|
![]() |
#801 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Är det möjligt för SAS styrelse om facken säger nej att begära företagsrestruktion?
Upphör inte fackliga avtal att gälla vid rekonstruktion? Last edited by L-1011; 14-11-2012 at 02:35. |
![]() |
![]() |
#802 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
Ja, tænk sig at de opfører sig som deres norske kollegaer...... Klaphatten blev ikke opfundet forgæves. |
|
![]() |
![]() |
#803 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2506433.ece Quote:
Quote:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2506397.ece Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
#804 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Fått noen funderinger siste dagene. Det kan virke som ingen ting med spareplaner er klart.
Ingen kjøper til Widerøe, Ingen kjøper til fastigheter og fly motorer. Hvor langt har man kommet i forhandlingene om dette? kommer det til å generere den sum penger SAS har sagt? Forhandlinger med personal kommer etter alt å dømme ikke være klart innom en uke som Gustavson har sagt. Får de låne garanti selvom dette ikke er klart og hva er final date ? Hadde jeg vært aksje eier hadde jeg følt meg lurt. Herr Jacobs Wallenberg som er nest leder i SAS styrelse virker ju som en veldig insatt person når man utaler seg om at SAS skal ned på kostnads nivå som Ryan. Er det mulig?(ironi) Håper for all del at det finns en større andel kompetenet personer i styret selvom det ikke virker så (om de ikke har blitt rundlurt). Kan hålle med en del SAS ansatte om at lønnen ikker det største problemet. (Jeg mener grundlønn) De som er ansatt føre begynnelsen av 2000 tallet har hatt gullkantede avtaler og der finns det mye å ta av både i penger og utnyttele av produserte flytimer. Å fornye flåten kommer ti å ta tid. Velviljen til å løse den komplexe administrasjonen må skje kjappt ellers kommer pengene fortsette renne ut. Men den økonomiske situasjonen er den den er og det kan ikke skyves under matta. En streik vil drenere kassen å sette spikern i kista. Tid er noe SAS ikke har En snarlig uttalse med klart budskap om at folk kan kjøpe billetter utan være bekymret for at SAS kan gå konkurs burde være AO Last edited by branserud; 14-11-2012 at 07:58. |
![]() |
![]() |
#805 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
De cabinansatte bør vel fortsatt være med hvis SAS fremdeles skal kunne kalle seg et flyselskap. Det samme med piloter. Norske kabinansatte, og talspersoner for disse, innser at en lønnsnedgang er nødvendig og en "smertefull" prosess de må gjennom. Vidar |
|
![]() |
![]() |
#806 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Og da ser vi igjen problemet med å ha så mange fagforeninger. Noen er alltid mer ekstreme enn
andre og er imot kolleger i andre foreninger. Dette kan til syvende og sist bli dette som senker SAS - at ett lite ekstremt mindretall ødelegger for det moderate flertallet. W |
![]() |
![]() |
#807 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
|
![]()
Svar til Wahoo.
Tror de fleste her på forumet har fått med seg at du ikke liker fagforeninger. Samme svar gang på gang, Trolling kalles det. |
![]() |
![]() |
#808 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
http://www.ryanair.com/no/careers/job
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
#809 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Danske piloter sier og nei
http://politiken.dk/erhverv/ECE18119...til-spareplan/ Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
#810 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]()
Synes jeg Giske til tider er en håpløs tullebukk, men her tror jeg han faktisk har vært fornuftig
http://www.dn.no/forsiden/kommentare...cle2507627.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#811 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Er spennende om man klarer å redde SAS denne gangen. Spørsmålet er jo hvor mye av sparrepakken som må gjennomføres for å redde SAS. Hvor viktige er disse kredittene for SAS? Og hvor langt kan man strekke eierne. Det er vel dette noen fagforeninger akkurat nå prøver å finne ut.
Den største frykten er jo om bare deler av pakken blir gjennomført, da får man gjort nok til at SAS kan hangle gjennom en periode. Dessuten er det jo noen store usikkerhetsmomenter i pakken. Salg av WF. Kanskje det enkleste å få gjennomført, det finnes kjøpere. spm er hva de vil betale når de vet SAS må selge. SGH, dette salget tror jeg ikke går gjennom før redningspakken er fullført. Hvem vil kjøpe et selskap hvor den største kundene forsvinner. Spennende hva som skjer hvis WF blir solgt, og de ansatte bare gir deler av kravet fra ledelsen. Da frykter jeg at vi ser er seigpinet SAS 6 mnd til. |
![]() |
![]() |
#812 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det er vel derfor FD+CC har fått frist til søndag, ingen flygende, intet selskap å drive videre
|
![]() |
![]() |
#813 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
Slik var regjeringens kriseplan for konkurs
I all hemmelighet la regjeringen kriseplaner i tilfelle SAS gikk konkurs og flyene ble satt på bakken. Planene omfattet ambulanseflyvninger til Svalbard og hvordan nordmenn i utlandet skulle komme seg hjem. http://e24.no/boers-og-finans/slik-v...eplan/20299071
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
#814 |
Newcomer
Join Date: Jul 2009
Posts: 39
|
![]()
Jeg nekter å tro at SAS stopper på mandag hvis disse avtalene ikke blir skrevet under på. At en Arbeiderparti regjering skal nekte ansatte forhandlingsrett på avtaler tror jeg ingenting på. At Giske skal gå inn i julen med ansvar for et kjempekaos hvor folk ikke får flydd hjem til jul ?
Det skjer bare ikke. Ha is i magen, begynn å snakke sammen. Et diktat er ingen tjent med. |
![]() |
![]() |
#815 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det verkar som norska ministern Giske var den som krävde allra hårdast villkor för att hjälpa SAS.
Nu har det dessutom gått politisk prestige i SAS frågan med alla uttalanden från regeringsföreträdarna i SE, NO och DK som stöder Gustafson plan till 100%. I Danmark har väl tom statsministern uttalat sitt stöd till Gustafson sparplan. |
![]() |
![]() |
#816 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
http://e24.no/boers-og-finans/slik-v...eplan/20299071 Quote:
Jeg tror nok at det ligger en plan i en skuff et sted for hvordan håndtere det som er samfunnskritisk, som feks ambulanseflyging, etc. Men det er en annen sak enn å fly strandede folk hjem, som burde ha reiseforsikringen sin i orden. -A |
||
![]() |
![]() |
#817 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Nils: Litt av problemet for SAS-sjefen er vel at f.eks. CAU i Danmark ikke vil la folk snakke med ham?
|
![]() |
![]() |
#818 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Ja, jeg tror vi har fått med oss at du ikke liker fagforeninger. Jeg vi gi deg et eksempel her på en "ekstremist"...(i flg. din definisjon...) En norsk SAS-pilot og familiemann, basert i CPH, skal i flg. avtalen de har fått lagt frem, gå ned ca 60-70 % i pensjon, han skal ikke gå ned 15 % i lønn, men 24-25 % i lønn, da vi også snakker om kutt av dietter, lønnsfrys, han skal jobbe 5 dager på, 3 dager fri på sin roster, han skal brukes opp til 60 timer i uken (mot nå max 47 - max subpart Q). 60 timer i uken på flight deck med kanskje glatte vinterbaner, tekniske feil og en veldig tight schedule gir en annen opplevelse enn når du Wahoo sitter i din recline kontorstol foran PC'en, med kantinaen rett utenfor døren...Prøv å forstå! Bare prøv - en gang! At vedkommende person (sammen med majoriteten av kollegene) er usikker på om de kan stemme gjennom dette er til å forstå - uten at de skal kalles "EKSTREME" av den grunn. Det gjelder å velge sine kamper, noen ganger kan det være greit å ha bitte litt menneskelig forståelse. Tally-Ho (som gudskjelov ikke arbeider i SAS disse dager) Last edited by Utflyttet; 14-11-2012 at 10:18. |
|
![]() |
![]() |
#819 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Ville det ikke være bedre både for den norske familiemannen og SAS om man gikk bort fra slike "bortestasjoneringer" slik at også norske piloter og familiemenn/-damer kan reise med buss eller tog til nærmeste flyplass og begynne og slutte arbeidsdagen der? Det er jo virkeligheten for mange av oss andre her i samfunnet.
|
![]() |
![]() |
#820 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |