Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2012, 20:24   #781
laurenz
ScanFlyer Molded

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by NorthWest View Post
Sitter her og prøver å mobilisere litt sympati og medfølelse med en som må gå ned fra 70.000 til 60.000 i måneden, men må innrømme at jeg sliter litt med å klare det!!
Det er heller ikke tilfelle at noen har 70.000 i lønn. Omtrent halvparten er nok mye nærmere sannheten.
laurenz is offline  
Old 13-11-2012, 20:24   #782
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg bør også nevne at det finnes noe som kalles styringsretten. Når en beslutning er tatt, hvilket det er gjort nå med kutt i lønninger, så har den enkelte to valg, enten godta det eller hvis en ikke godtar det så er man i realiteten illojal overfor en beslutning tatt av bedriften og dermed er reaksjonen også klart - avskjedigelse.
Der findes også noget som hedder overenskomster - og den er for CAU's vedkommende gældende til foråret 2014 og underskrevet af SAS - så sent som for 4 mdr. siden. Som udgangspunkt er den gældende indtil udløb eller til BEGGE parter underskriver en ny.

Derfor bliver ledelsens metoder med at lægge ansvaret for fremtiden drift over på ansatte også urimeligt. Hvis man allerede har en aftale, så må man forhandle sig frem til en ny - ikke diktere.

Naturligvis er situationen alvorligt og der er sket en del de sidste 4 måneder og netop derfor siger de ansatte jo også at de gerne vil forhandle igen. Det er ikke illoyalitet...
Old 13-11-2012, 20:25   #783
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Dette er topplønn, innkludert alle tillegg, dietter, og før skatt.
Slår du av 100.000,- så nærmer du deg middellønn og der jeg ligger
Dog med variasjoner dersom det har vært ekstremt mye overnattinger ute, og dertil mer i diett.
Dersom man i gjennomsnitt tjener 350.000 i kabinen i SAS, så kan jeg ikke helt tro at det er korrekt at disse kan risikere å gå ned 7-10.000 per måned. Hvis så rent faktisk er tilfellet så er det utvilsomt svært dramatisk.

Jeg tror imidlertid de tallene som ghostern refererer til er gjennomsnittslønn i Norge, og ikke for kabinansatte.

Last edited by TOS; 13-11-2012 at 20:28.
TOS is offline  
Old 13-11-2012, 20:26   #784
ghostern
ScanFlyer Blue

Quote:
Dette er topplønn, innkludert alle tillegg, dietter, og før skatt.
Slår du av 100.000,- så nærmer du deg middellønn og der jeg ligger
Dog med variasjoner dersom det har vært ekstremt mye overnattinger ute, og dertil mer i diett.
Ah, mogleg eg misforstod spørsmålet. Trudde han var ute etter snittløn i Norge generelt Kva som gjeld spesifikt for SAS veit eg ikkje!
ghostern is offline  
Old 13-11-2012, 20:26   #785
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by NorthWest View Post
Sitter her og prøver å mobilisere litt sympati og medfølelse med en som må gå ned fra 70.000 til 60.000 i måneden, men må innrømme at jeg sliter litt med å klare det!!
Jeg forstår godt at det kan være svært at få forståelse når holdninger er bygget på så fejlagtige oplysninger. Det er MEGET langt fra virkeligheden.
Old 13-11-2012, 20:28   #786
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er ihvertfald ikke SAS hun er ansat i med den løn. Nok et eksempel på at man ikke skal tro på alt man hører...
De best betalte vil kunne få en slik reduksjon av lønn og økonomiske godtgjørelser totaltsett.
Med 15 prosent på lønn, og et betydelig bortfall av diett så blir totalen mellom 6 og 10000 for de høyest på lønnskalaen.
Men jeg tror at på dette forumet hjelper det ikke å legge ut lønnslipp en gang uten at noen skal betvile det.
Så happy discussion ;-)

Jeg har sagt mitt, og skal nå sannsynligvis begynne å se meg om etter noe annet.
Om noen har noen gode tips, bare send en pm. Åpen for det meste, så lenge lønna er god og gjerne med reisevirksomhet
SAS-Steward is offline  
Old 13-11-2012, 20:38   #787
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

Derfor bliver ledelsens metoder med at lægge ansvaret for fremtiden drift over på ansatte også urimeligt.
Forstår ikke din præmis om at det er forkert at en virksomhed henvender sig til sine ansatte direkte. Alt andet er da direkte dårlig stil. Det vedrører den enkelte medarbejder, derfor skal vedkommende da også informeres direkte.

Jeg kunne forstå at man ville være utilfreds med en virksomhed der ikke kommunikerede med medarbejderne. At man gør det er positivt.
JELSC is offline  
Old 13-11-2012, 20:42   #788
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
60 timer i uken tror jeg de fleste her inne kan forholde seg til....
60timer/uger går jeg ud fra er max. Hvad er max pr år? hvad er forventet gennemsnit pr uge, eksempelvis over en 13ugers periode (kvart år)?

60timer/uge siger ikke noget i sig selv. Tror mange har 60/uge ind i mellem.
JELSC is offline  
Old 13-11-2012, 20:43   #789
ValdaIsaksson
ScanFlyer Blue

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Jeg har lige fået en mail der siger at SAS fortsat vil tilbyde de laveste flybilletter fra Danmark..... Bliver lidt småsur. Hvorfor kan SAS ikke bare erkende at de ikke er billigste og hellere fokusere på noget helt andet, nemlig deres service. SAS bliver nødt til at vælge hvilken vej de vil gå. Er så træt af at de ikke melder konkret ud.

Og angiveligt vil de oprette en masse nye ruter til charterdestinationer og derved kæmpe mod lavprisselskaberne - er det bare mig eller er den strategi alt for forkert?

Last edited by ValdaIsaksson; 13-11-2012 at 20:47.
ValdaIsaksson is offline  
Old 13-11-2012, 20:53   #790
Nils
Newcomer

Etter hva jeg har lest og hørt av personer i SAS blir jeg veldig overrasket om disse betingelsene blir godtatt. Det er helt enkelt for store kutt. Ikke først og fremst i lønn, men i de andre betingelsene. Fridager, ferier og antall timer i uken en må jobbe.

Går det igjennom tror jeg mange slutter så fort de får seg andre jobber. Tenker da på kabinpersonell. Men det er kanskje det ledelsen ønsker ?
Nils is offline  
Old 13-11-2012, 21:01   #791
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by ValdaIsaksson View Post
Jeg har lige fået en mail der siger at SAS fortsat vil tilbyde de laveste flybilletter fra Danmark..... Bliver lidt småsur. Hvorfor kan SAS ikke bare erkende at de ikke er billigste og hellere fokusere på noget helt andet, nemlig deres service. SAS bliver nødt til at vælge hvilken vej de vil gå. Er så træt af at de ikke melder konkret ud.

Og angiveligt vil de oprette en masse nye ruter til charterdestinationer og derved kæmpe mod lavprisselskaberne - er det bare mig eller er den strategi alt for forkert?
De må ha de rutene og prisene som kundene vil betale for. Alternativet er færre ruter og høyere priser. Da kan de stenge butikken med engang.

Les denne http://business.time.com/2012/10/25/...ve-is-failing/artikkelen om Virgin America. De har ikke historikken og kostnadene til SAS, men et produkt som nok mange skulle ønske at SAS hadde. Men selv de sliter, de store kundemassene vil ha det billig.
storg is offline  
Old 13-11-2012, 21:17   #792
L-1011
ScanFlyer Molded

Det är en mycket hög arbetslöshet bland ungdomar(18-25) i Sverige. Jag tror inte SAS kommer ha några problem alls att rekrytera ny ung kabinpersonal.

Last edited by L-1011; 13-11-2012 at 22:32.
L-1011 is offline  
Old 13-11-2012, 21:37   #793
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Går det igjennom tror jeg mange slutter så fort de får seg andre jobber. Tenker da på kabinpersonell. Men det er kanskje det ledelsen ønsker ?
Ikke umulig at dette er strategien. Tving gjennom kraftige kutt, så kraftige at mange av de best betalte forsvinner ut av selskapet. Da kan man ansette nye på dårligere vilkår, med vesentlig lavere pensjon og 65 år pensjonsalder. Selv med en lønnsmatrise for piloter på 300 til 700 000kr pr år hadde SAS fått kvalifiserte søkere i bøtter og spann. Ansiennitet og pensjon må være et stort problem i SAS, det suger penger ut av selskapet mye raskere enn hos konkurrentene.

Gjennomfører SAS slike kutt, så kan man være sikker på at Norwegian får noen dårlige lønnsoppgjør fremover, slik at DY ikke blir lønnsledende. Vinn vinn for selskapene, og dårlig nytt for de ansatte i selskapene.
Old 13-11-2012, 21:48   #794
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg har sagt mitt, og skal nå sannsynligvis begynne å se meg om etter noe annet.
Jeg ønsker deg lykke til - og masse vind i seilene
Fly med oss is offline  
Old 13-11-2012, 23:11   #795
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ikke umulig at dette er strategien. Tving gjennom kraftige kutt, så kraftige at mange av de best betalte forsvinner ut av selskapet. Da kan man ansette nye på dårligere vilkår, med vesentlig lavere pensjon og 65 år pensjonsalder. Selv med en lønnsmatrise for piloter på 300 til 700 000kr pr år hadde SAS fått kvalifiserte søkere i bøtter og spann. Ansiennitet og pensjon må være et stort problem i SAS, det suger penger ut av selskapet mye raskere enn hos konkurrentene.

Gjennomfører SAS slike kutt, så kan man være sikker på at Norwegian får noen dårlige lønnsoppgjør fremover, slik at DY ikke blir lønnsledende. Vinn vinn for selskapene, og dårlig nytt for de ansatte i selskapene.
----
Jeg tror også dette kan være strategien, at man ønsker å legge listen så lavt at mange faktisk søker seg bort, og da tenker jeg spesielt på CA'ene. Så blir man kvitt de dyreste, og kan starte på nytt.

Problemet er hvis pilotforeningene ikke skriver på...,dette er spesialistene som ikke lar seg erstatte raskt. Akkurat nå er stemningen ganske råtten, og kuttene rammer hardere enn det media beskriver. Man kutter MINST 15 % på lønn til pilotene, men med lønnsfrys og kraftige kutt på dietter og andre goder snakker man om kutt på rundt 25 %. Verst er som sagt tidligere kuttene i pensjon, som er dramatisk hard.
Det er videre snakk om å barbere pilotforeningenes makt og innflytelse, og man vil fra ledelsen forsøke å sette strenge regler for bruk av forumkontakt etc....

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 13-11-2012 at 23:15.
Tally-Ho is offline  
Old 13-11-2012, 23:28   #796
Dash
ScanFlyer Molded

Det som ihvertfall er tydelig er at dette er vinn eller forsvinn. Jeg tror Giske har mange baktanker med å tvinge SAS til å selge WF og SGH. Ettersom disse 2 delene av SAS group selges ut reduseres kosekvensene av en eventuell fremtidig SAS konkurs betraktelig.

Håper uansett at SAS klarer seg. Det er et kjempe flott selskap, med mange flotte ansatte som står på hardt. Til og med nå i tøffe tider gir de mange passasjerer noen flotte reiseopplevelser
Dash is offline  
Old 13-11-2012, 23:31   #797
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Verst er som sagt tidligere kuttene i pensjon, som er dramatisk hard.
Å andra sidan har SAS ett enormt problem med sina pensioner och möjligen är de för generösa idag.

Det är förstås lätt att sitta på sidan av idag men nu verkar det vara allvar och konkursen nära.
Fredrik74 is offline  
Old 14-11-2012, 01:27   #798
Dash
ScanFlyer Molded

Og de danske pilotene sier nei....

http://politiken.dk/erhverv/ECE18119...til-spareplan/
Dash is offline  
Old 14-11-2012, 01:32   #799
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Kanskje det beste er å la selskapet gå konkurs, og la det gjenoppstå uten danske ansatte?
Old 14-11-2012, 01:37   #800
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Kanskje det beste er å la selskapet gå konkurs, og la det gjenoppstå uten danske ansatte?
Tror nok de godtar til slutt. Vist det er kun de danske som sier nei, så vil de jo for alltid være kjent som den gruppen som gav SAS det siste støtet......
Dash is offline  
Closed Thread

Posting Rules