Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2012, 15:17   #721
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Som nævnt er det et frivilligt informations (propoganda) møde som de er inviteret til i fritiden - mødet handler ikke om at nå en løsning eller forhandling af nogen art.

Naturligvis kan man forhandle om at nå sparemålet. Der er mange veje til målet og alle er vel enige om at nå dertil.

De ting der er fremlangt fra SAS er yderst ekstreme og det er ganske forståeligt at det ikke bliver acepteret uden forhandling om evt andre løsninger.
Neida, det er jo frivillig om man vil gå på informasjonsmøter fra ledelsen der det står om egen arbeidsplass. (Selv har jeg deltatt på flere slike møter, på fritiden, men det er jo ens eget valg)

Det er vel mange veier til målet, men hvis man skal begynne å diskutere mange veier fra onsdag-søndag, der de ulike grupperingene og landene kan bli risikert å bli satt opp mot hverandre, så er vel et diktat like greit å godta i første omgang, for å hindre at det blir kroken på døra allerede mandag?

Man kan jo selvsagt anta at ledelsen nå ser sitt snitt til å komme med urimelige og unødvendige kutt, under vikarierende argumenter om konkurs og trussel om dette, men slik jeg har oppfattet det (gjennom media) er det en slik reell fare.
AirbusTrond is offline  
Old 13-11-2012, 15:18   #722
ole99
:-)

Quote:
CAU vil gerne møde ledelsen og har flere gange opfordret ledelsen til at mødes til forhandlinger. De har endda sagt at de gerne vil finde en løsning og har ikke afvist at de skal bidrage igen - de har heller ikke afvist sparemålet.

Medarbejderne derimod har ikke haft lyst til at møde op til frivillige propoganda-møder i fritiden (som tydeligvis bliver meget sparsom i fremtiden) efter at have set det præsentationsmateriale SAS har uddelt, som "pudsigt nok" ikke er fyldestgørende og springer over store dele af forringelserne.

Medarbejderne har derimod sagt at de gerne vil forhandle med SAS-ledelsen via deres repræsentant CAU.

Indtil videre har SAS ikke kontaktet CAU for at forhandle om en løsning.

Efter at have set oplægget fra SAS forstår jeg dem ganske udemærket.

Viljen til at nå frem til en brugbar og fremtidsfokuseret løsning er stor hos medarbejderne - men er den det hos ledelsen, hvis de ikke vil forhandle?

Protesten går på ledelsen metoder og ikke at man skal spare og nå en løsning.

Det kræver to parter for at forhandle og nå en løsning - indtil videre har kun den ene (medarbejderne) sagt at de er villige til det.
There is no time for negotiations or nonsense. NKF, Parat og Norske pilotforeningen forstår det, uansett hvor frustrerende og jævlig det måtte være. Kanskje de svenske og danske etterhvert også.

Eierne ønsker heller å tape sine penger i dragsuget enn å bruke masse energi på å forhandle frem en økonomisk plan som er holdbar 1 år frem i tid.

SAS-ledelsen = Royal Flush
CAU = Jacks or better

I rest my case.
ole99 is offline  
Old 13-11-2012, 15:19   #723
Vegas73
ScanFlyer Blue

Quote:
Har du set SAS information til de ansatte og hvad de reelt er stillet overfor siden du kan vide det?
Nei, det har jeg ikke. Har du all informasjon?

Uansett har jeg en lik rett til å ha meninger og oppfatninger om dette som du har. Jeg har jobbet i flere år som fagforeningsleder, dog innenfor helse og forskning og ikke flyindustrien, og synes at det er merkelig at det ikke skal være mulig for ansatte å få inforamsjon direkte fra ledelsen i en organisasjon i en slik situasjon. Dessuten synes jeg fortsatt at det er smålig å kalle forsøk på å ha et slikt møte for "propagandamøte".
Old 13-11-2012, 15:22   #724
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hvordan kan du si at et møte blir lagt til fritiden når vi her snakker om yrkesgrupper som jobber skift? Møtet er vel lagt til arbeidstiden for de som er på jobb?
TCAS is offline  
Old 13-11-2012, 15:23   #725
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vegas73 View Post
Nei, det har jeg ikke. Har du all informasjon?
Jeg har lest hva vi har fått tilbudt her i huset, ikke lystig...
Men man får si ja nå, så kan man vurdere senere.
sail4fun is offline  
Old 13-11-2012, 15:28   #726
ole99
:-)

Siste fra E24:
http://e24.no/naeringsliv/en-av-diss...l-sas/20299036
ole99 is offline  
Old 13-11-2012, 15:32   #727
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det ville jo vært oppriktig underlig om man skulle ta folk ut av arbeidet for å orientere om dette, for i den situasjonen som SAS er i nå så trenger man vel strengt tatt ikke fortyrrelser i den inntektsgenererende aktiviteten...
Naturligvis skal det da være i fritiden - det er da ikke noget at bruge lønkroner på. Men hvis det er holdningen blandt SAS ansatte, forstå jeg ærlig talt bedre, at det går som det tilsyneladende går.

Var det min løn/ansættelsesbetingelser der var i spil, ville jeg da hellere høre udspillet fra "hestens mund" end fordrejet gennem andre. Og ja naturligvis ville jeg gå til et sådant infomøde i fritiden.

Endelig er det jo det faktum, at CAU jo ikke repræsenterer alle ansatte kabinefolk i DK, og det er nok i sdste ende det der egentlig er CAUs problem her, at de risikerer at nogle kolleger tror mere på arbejdsgiver end en tilfældig forening som de ikke har noget med at gøre.
JELSC is offline  
Old 13-11-2012, 15:36   #728
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Har du set SAS information til de ansatte og hvad de reelt er stillet overfor siden du kan vide det?
Er lønn og betingelser i tilbudet som de ansatte har fått vesentlig mye dårligere enn det DY og andre konkurrenter kan tilby?

Hvis ikke så er det på høy tide at de SAS-ansatte innser at de enten må akseptere dette tilbudet, eller finne seg en ny jobb. Det er selvsagt uhyre kjipt for de ansatte, men hvilke alternativer har egentlig SAS? Lønn og betingelser må være på samme nivå som hos konkurrentene, noe annet er ikke holdbart i det lange løp.
SE-AER is offline  
Old 13-11-2012, 15:36   #729
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Som nævnt er det et frivilligt informations (propoganda) møde som de er inviteret til i fritiden - mødet handler ikke om at nå en løsning eller forhandling af nogen art.

Naturligvis kan man forhandle om at nå sparemålet. Der er mange veje til målet og alle er vel enige om at nå dertil.

De ting der er fremlangt fra SAS er yderst ekstreme og det er ganske forståeligt at det ikke bliver acepteret uden forhandling om evt andre løsninger.
Det som gjelder nå er vel i all enkelhet:

- Det er komplett likegyldig hvem sin feil alt mulig skulle måtte være, både nå og historisk.
- Eierne (i praksis bankene og andre kreditorer) har sagt at nå får man enten orden i butikken ellers er det exit stage left for hele bolaget.
- Eierne har forklart de ansatte at nå har man valget: en siste runde på ledelsens vilkår eller slukke lyset.

Nå har det i mange nok år vært svak ledelse som ikke har turd å sette hardt mot hardt, eller å så SAS sin struktur inn i nåtiden, og tilsvarende mange grupperinger ansatte som har satt sine kortsiktige behof forran andre ansatte og bolaget. Dette har nå kostet så mye penger at det er ikke noe snakk om å gå flere runder, det er ikke så mye mer å diskutere.

Sett fra en kundes perspektiv sier jeg det enkelt: se å få butikken i orden, SAS er ikke uunværlig, det er mange alternativer, og jeg skyr MOL og tilsvarende modeller som pesten.

Til de som mener de er berettiget sin ønskearbeidsplass på sine vilkår selv om verden rundt har endret seg, så har jeg lite sympati. Jeg har siden jeg var ferdig med videregående selv skapt mine egne jobber. På tross av at jeg ikke er nådd 40 enda, så er jeg allerede på tredje generasjonen kunnskap, hva jeg drev med for 10 år siden hadde ikke gitt meg noe inntekt i dag, og slik var det 10 år før det. Det er helt mulig å gjøre noe nytt, om man vil.

-A
Utflyttet is offline  
Old 13-11-2012, 15:38   #730
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Nå skal jeg hverken være belærende eller bombastisk, men jeg mener det i en slik situasjon er viktig å delta på de møter man kan. Både med ledelse, og med fagforening.
Om man ikke gjør det, er men etter mitt syn dum.
Man må ta til seg den informasjonen som finnes, og mye av det som skrives i media er direkte feil. Har selv ved flere anledninger sett dette i dag.
Så til alle i Sverige, Danmark og Norge, skaff dere informasjon fra både ledelse og fagforeninger, ikke vær dumme.

Propagandamøter? really?
My god!
SAS-Steward is offline  
Old 13-11-2012, 16:03   #731
L-1011
ScanFlyer Molded

Hur f*n kan man snacka om propagandanöten när företaget är när konkurs? 2012 förknippar jag propagandamöten med som sådant som förekommer i främst Nordkorea.

OM det är CAU som definierar dessa informationsmöten som propagandamöten är det något som är väldigt sjukt. Vet CAU vad propaganda är?

Finansmarknadminister Peter Norman(representerar största ägaren) och Jacob Wallenberg(största privata ägaren) säger precis samma sak som VD Gustafson. Varför skulle de förmedla propaganda? Nej, de säger bara det bistra sanningen. Det har dessutom samtliga berörda fackförbund förstått utom CAU.
L-1011 is offline  
Old 13-11-2012, 16:08   #732
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvordan kan du si at et møte blir lagt til fritiden når vi her snakker om yrkesgrupper som jobber skift? Møtet er vel lagt til arbeidstiden for de som er på jobb?
Det er nok meget begrænset hvem som har tid til at sidde på basen i arbejdstiden - de fleste er jo nok ude på flyene og tage sig af kunderne
Old 13-11-2012, 16:21   #733
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Om Danmark er problemet kan SAS la bare den danske delen gå konkurs og kvitte seg med den? Og så får man et bedre norsk-svensk SAS som ikke lengere sender masse passasjerer via Køben.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 13-11-2012, 16:25   #734
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Nå skal jeg hverken være belærende eller bombastisk, men jeg mener det i en slik situasjon er viktig å delta på de møter man kan. Både med ledelse, og med fagforening.
Om man ikke gjør det, er men etter mitt syn dum.
Man må ta til seg den informasjonen som finnes, og mye av det som skrives i media er direkte feil. Har selv ved flere anledninger sett dette i dag.
Så til alle i Sverige, Danmark og Norge, skaff dere informasjon fra både ledelse og fagforeninger, ikke vær dumme.

Propagandamøter? really?
My god!
Som sagt forstår jeg godt at man reagerer når man ser hvad ledelsen lægger frem - det er trods alt ret ekstreme forandringer - og ikke mindst metoder der bliver brugt - og når ledelsen mere eller mindre tager medarbejderne som gidsler og lægger selskabets fremtid i deres hænder, så synes jeg faktisk heller ikke det er nogen særlig fair eller smart måde at gøre det på. Det kan man gøre langt bedre og med samme resultat. Medarbejderne ved godt hvor alvorligt det er.

Om reaktionen så er at blive væk fra informationsmødet eller noget andet kan man så diskutere. Personligt ville jeg nok også have valgt at møde op for at få informationen og det har da også stået alle medarbejdere frit at gøre det. Spørgsmålet er så hvor mange der i det hele taget har haft muligheden for det alligevel når hovedparten er ude på linierne og andre også har en familie at tage sig af derhjemme, bor langt fra CPH osv. Men men...

Med det jeg har hørt og set fra ledelsen, ja så synes jeg faktisk det kan minde om propoganda. Store dele af konsekvenserne er udeladt i materialet. Det bliver fremstillet som en take it or leave it deal og dermed skubber ledelsen ansvaret for fremtiden direkte ned på medarbejderne. Og når man så samtidig ikke vil give et klart svar på om man vil forhandle eller ej - og heller ikke vil give et klart svar på hvad alternativet er, så synes jeg faktisk det bliver lidt urimeligt.

Jeg køber ganske enkelt ikke præsissen for at SAS ledelsens fremlægning er eneste mulighed for at opnå disse besparelser. Det kan gøres på tusind forskellige måder - med samme resultat. Mange måder som måske endda gør det mere leveligt at have jobbet fremadrettet.

Jeg er - som sagt - ganske overbevist om at alle er indstillet på at finde en løsning og gerne vil bevare deres arbejdspladser i fremtiden også - og også gerne bidrage økonomisk, med arbejdstid, fleksibilitet m.v. Men der er absolut ingen der siger at der ikke kan findes mere hensigtsmæssige eller andre måder at lave en nye aftale på. Det har SAS hidtil afvist at kigge på andre modeller eller tilpasse en aftale, så den bedre passer med at have et liv udenfor jobbet.

Jeg håber virkeligt at man kommer frem til en løsning, som alle kan leve med og dermed håber jeg også at ledelsen - som medarbejderne - er villige til en forhandling.

Diktatur har sjældent ført noget godt med sig.
Old 13-11-2012, 16:27   #735
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Om Danmark er problemet kan SAS la bare den danske delen gå konkurs og kvitte seg med den? Og så får man et bedre norsk-svensk SAS som ikke lengere sender masse passasjerer via Køben.
Ingen tvekan om att Danmark har varit(är?) ett problem för SAS men jag tror inte Norge och Sverige är oskyldiga heller.
Fredrik74 is offline  
Old 13-11-2012, 16:32   #736
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Som sagt forstår jeg godt at man reagerer når man ser hvad ledelsen lægger frem - det er trods alt ret ekstreme forandringer - og ikke mindst metoder der bliver brugt - og når ledelsen mere eller mindre tager medarbejderne som gidsler og lægger selskabets fremtid i deres hænder, så synes jeg faktisk heller ikke det er nogen særlig fair eller smart måde at gøre det på. Det kan man gøre langt bedre og med samme resultat. Medarbejderne ved godt hvor alvorligt det er.

Om reaktionen så er at blive væk fra informationsmødet eller noget andet kan man så diskutere. Personligt ville jeg nok også have valgt at møde op for at få informationen og det har da også stået alle medarbejdere frit at gøre det. Spørgsmålet er så hvor mange der i det hele taget har haft muligheden for det alligevel når hovedparten er ude på linierne og andre også har en familie at tage sig af derhjemme, bor langt fra CPH osv. Men men...

Med det jeg har hørt og set fra ledelsen, ja så synes jeg faktisk det kan minde om propoganda. Store dele af konsekvenserne er udeladt i materialet. Det bliver fremstillet som en take it or leave it deal og dermed skubber ledelsen ansvaret for fremtiden direkte ned på medarbejderne. Og når man så samtidig ikke vil give et klart svar på om man vil forhandle eller ej - og heller ikke vil give et klart svar på hvad alternativet er, så synes jeg faktisk det bliver lidt urimeligt.

Jeg køber ganske enkelt ikke præsissen for at SAS ledelsens fremlægning er eneste mulighed for at opnå disse besparelser. Det kan gøres på tusind forskellige måder - med samme resultat. Mange måder som måske endda gør det mere leveligt at have jobbet fremadrettet.

Jeg er - som sagt - ganske overbevist om at alle er indstillet på at finde en løsning og gerne vil bevare deres arbejdspladser i fremtiden også - og også gerne bidrage økonomisk, med arbejdstid, fleksibilitet m.v. Men der er absolut ingen der siger at der ikke kan findes mere hensigtsmæssige eller andre måder at lave en nye aftale på. Det har SAS hidtil afvist at kigge på andre modeller eller tilpasse en aftale, så den bedre passer med at have et liv udenfor jobbet.

Jeg håber virkeligt at man kommer frem til en løsning, som alle kan leve med og dermed håber jeg også at ledelsen - som medarbejderne - er villige til en forhandling.

Diktatur har sjældent ført noget godt med sig.
Nå ønsker ikke jeg å føre noen diskusjon om dette her, men for å vite hva SAS vil og ønsker må man faktisk tilegne seg informasjon.
Det å da boikotte et møte blir for dumt.

Selvfølgelig kan dette gjøres på mange måter, så får vi se hva dette blir.
Jeg for en håper i alle fall vi unngår konkurs.
Propaganda eller ikke.
SAS-Steward is offline  
Old 13-11-2012, 16:33   #737
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Ja, ekstreme metoder burde nettopp CAU-medlemmer vite hva er.

Quote:
Se på det som et "fagmøte".

-A
Utflyttet is offline  
Old 13-11-2012, 16:38   #738
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:

Du burde kanskje sende en mail til Richard Gustavsson og eierne av SAS, med hvordan SAS kan reddes - på tusen forskjellige måter.
Så kan de fly videre med lønninger og vilkår som er langt over alle konkurrentenes. Popaganda, ja det er det sikkert. At økonomien er dårlig, er sikkert bare noe ledelsen sier..... yeah right!
Old 13-11-2012, 16:40   #739
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
...

1. Hva går disse besparelsene ut på i sånn fall, siden du tydeligvis har bedre besparingsforslag? Hvorfor ikke kommunisere disse forslagene til ledelsen?

2. Hvordan vil betingelsene for de SAS-ansatte bli med de nye forslagene som ledelsen har presentert denne uken? Vil de bli dårligere enn hos konkurrenter som f eks DY, LH, KLM og BA? Hvis ikke; er det noen særlig grunn til hvorfor ansatte i SAS skal ha bedre betingelser enn hos konkurrentene?
SE-AER is offline  
Old 13-11-2012, 16:40   #740
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det som gjelder nå er vel i all enkelhet:

- Det er komplett likegyldig hvem sin feil alt mulig skulle måtte være, både nå og historisk.
- Eierne (i praksis bankene og andre kreditorer) har sagt at nå får man enten orden i butikken ellers er det exit stage left for hele bolaget.
- Eierne har forklart de ansatte at nå har man valget: en siste runde på ledelsens vilkår eller slukke lyset.
Det er vi slet ikke uenige om - og det er jeg sikker på medarbejderne godt ved. Men det betyder ikke at man ikke kan nå samme resultat med en anden aftale en den ledelsen har lagt frem. Der findes mange veje til målet.

Quote:
Nå har det i mange nok år vært svak ledelse som ikke har turd å sette hardt mot hardt, eller å så SAS sin struktur inn i nåtiden, og tilsvarende mange grupperinger ansatte som har satt sine kortsiktige behof forran andre ansatte og bolaget. Dette har nå kostet så mye penger at det er ikke noe snakk om å gå flere runder, det er ikke så mye mer å diskutere.
Det er jeg forsåvidt også enig med dig i. Jeg synes det er positivt at man tager "det endelige opgør" og får lavet en holdbar model for fremtiden. Det koster naturligvis også medarbejderne noget. Jeg har heller ikke hørt noget der ikke er indstillet på det. Jeg er overbevist om at medarbejderne hellere end gerne vil have ro på arbejdspladsen og er godt og grundigt trætte af den ene sparerunde efter den anden. De vil gå langt for at få ro og fremtidsudsigter.

Quote:
Sett fra en kundes perspektiv sier jeg det enkelt: se å få butikken i orden, SAS er ikke uunværlig, det er mange alternativer, og jeg skyr MOL og tilsvarende modeller som pesten.
Det er jeg såmænd heller ikke uenig med dig i og det tror jeg heller ikke de ansatte er.

Quote:
Til de som mener de er berettiget sin ønskearbeidsplass på sine vilkår selv om verden rundt har endret seg, så har jeg lite sympati. Jeg har siden jeg var ferdig med videregående selv skapt mine egne jobber. På tross av at jeg ikke er nådd 40 enda, så er jeg allerede på tredje generasjonen kunnskap, hva jeg drev med for 10 år siden hadde ikke gitt meg noe inntekt i dag, og slik var det 10 år før det. Det er helt mulig å gjøre noe nytt, om man vil.

-A
At tale om ønskearbejdsplads på egne vilkår - er man way past. Det er mange år siden. Med de nye vilkår som er lagt frem, så er jeg også ganske overbevist om at rigtig, rigtig mange allerede er igang med at kigge efter nyt job eller vil komme til det meget snart - for det er helt enkelt ikke muligt at få et normalt familieliv til at fungere under de forhold som der er lagt op til. Vi er langt ude over at der bare er tale om forkælede medarbejdere, der vil have mest mulig fritid og eksotiske layovers - det er også mange på siden det var virkeligheden.

Vilkår lignende det har jeg ihvertfald ikke kunne finde i nogen som helst anden branche. Selv flyvende må have en grænse og den tror jeg faktisk er ved at være nået nu. Men det positive er jo så at der sikkert er en masse unge der får chancen får at få en karriere uden privatliv

Posting Rules