![]() |
|
![]() |
#601 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Så længe der ikke er indgået nye aftaler, så gælder de nuværende indtil udløbet. Og SAS kommer ikke til at få konkurs imorgen - ej heller hvis fagforeningerne ikke siger ja til alt SAS "dikterer". Forhandlingerne starter først nu og mon ikke man kommer frem til en løsning.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
#602 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det som er av mer relevans er samspillet mellom fagforeninger og selskap. |
|
![]() |
![]() |
#603 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
Det er ti timer til vi får noen reelle svar, så får vi se hva som faktisk er ståa ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
#604 | |||
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]() Quote:
Quote:
For å sette dette i et perspektiv: SAS-ansatte er ikke alene om å være igjennom en spareprosess. Norges største bank DNB, som i likhet med SAS er delvis statseid, skal kutte over 1500 ansatte innen 2014 og åpningen av deres nye hovedkontor i Bjørvika. http://e24.no/boers-og-finans/dnb-vi...av-ti/20271495 Flere arbeidsplasser i DNB har de siste år blitt outsourcet til Estland, og flere skal det bli. DNB har gått med milliardoverskudd i mange, mange år og kunne med sine overskudd ansatt halve Norge. Det er inget økonomisk nødstilfelle som tilsier, annet enn i DNB-ledelsen, at DNB må kutte antall ansatte / outsource. I media oppstår det ingen rykter eller uttalelser fra fagforeninger innad i DNB om "uakseptabelt", "hell to the no", "de kan jo bare prøve seg", "vi truer med arbeidsretten" hvis man sammenligner med SAS siden 2003. Jeg mener at det er gjennom konfidensielle samtaler og møter mellom ledelse og fagforening at et selskap kommer seg best igjennom en spareplan / rykteflom. Ikke igjennom media-uttalelser og debatter på TV (ref. NRK i uke 45 og SGH-Wikestad) hvor den skandinaviske befolkning er arge tilskuere. SAS, fagforeninger og ledelse, har i slike tilfeller som de nå er oppe i veldig mye å lære av andre. Synd at slike $£@€!!!"# som Richard Bjørnelid skal få lov til å kaste bensin på bålet.. Om lønnskutt er uaktuelt kan kanskje CAU bidra til bedre lønnsomhet uten lønnskutt. Hva med å vurdere mulighetene for at flere flights mellom Norge, Sverige og Danmark blir bemannet av NO/SE crew i stedet for DK-crew. Eller vurdere å flytte alle flights mellom Kastrup og Asia til Sverige, og alle flights mellom Kastrup og Nord-Amerika til Norge, uten at bemanningen ombord blir bare nordmenn eller bare svensker... Quote:
Last edited by ole99; 11-11-2012 at 23:37. |
|||
![]() |
![]() |
#605 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]()
Ole, jeg tror at det FlyHi mente var at hvis de kabineansatte bare accepterede alting uden indvendinger ville de være tilpas hjernedøde til at man ikke ville tiltro dem at kunne varetage deres job.
Vi har jo ikke set hvad de er blevet præsenteret for, men jeg tror godt du kan regne med at der ikke bliver lavet aftaler der overtræder loven. Flyselskaberne er nemlig så smarte at de først får ændret loven inden de udfører deres ændringer. |
![]() |
![]() |
#606 | |
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]() Quote:
Last edited by ole99; 12-11-2012 at 00:27. |
|
![]() |
![]() |
#607 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Svenske expressen skriver at EU har gitt forhåndsgodkjennelse av statsgarantiene:
http://www.expressen.se/nyheter/dage...odlan-for-sas/
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
#608 |
Newcomer
Join Date: Jun 2012
Posts: 42
|
![]()
Undskyld mig, men er det ikke dumt at videreføre et flyselskab som er dødsdømt? Hverken en spareplan eller noget andet kan da rette op på det?
__________________
Future flights: BLL-STN-BLL BLL-OSL-BLL BLL-STN-BLL BLL-FRA-JFK-FRA-BLL CPH-ARN-CPH |
![]() |
![]() |
#609 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
DN.no
Quote:
Quote:
Videre er ofte er samme gruppes fagforeninger i utakt om hva de mener (f.eks CAU) som skaper problemer. Det kan også være konkurranse fagforeninger i mellom om a skape best resultater. En jungel av fagforeninger vil også skape større personlig avstand mellom den enkelte og ledelsen da det rett og slett blir flere å forholde se til og dette går igjen utover samarbeidet. etc etc. W |
||
![]() |
![]() |
#611 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]()
Avyttring av tillgångar och finansieringsplanen
innefattar: · Widerøe, ett regionalt flygbolag i Norge · Flygplatsrelaterade fastigheter · Marktjänster (Ground Handling) · Flygmotorer |
![]() |
![]() |
#612 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her er planen:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#613 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Efter sparplanen är beslutad...SAS behöver en riktig strategi för framtiden! Vad ska vara SAS nisch och varför ska resenärer välja SAS?
Det nuvarande konceptet måste ändras...man har inte en chans att konkurrera lönsamt på europalinjer mot LCC. SAS borde satsa på brtydligt fler IC linjer från ARN...både till Asien och USA. Det underlaget finns. Idag är ca 40% av Finnairs rsenärer på asien linjerna svenskar! Hoppas man lyckas generer tillräckligt med pengar så det går att leasa 2-3 A330-200. På IC går det att tjäna pengar. Last edited by L-1011; 12-11-2012 at 09:51. |
![]() |
![]() |
#614 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 356
|
![]()
Når alle de foreslåtte tiltakene er gjennomført har vel SAS svært lite igjen å selge? Hvor lukrativt vil det være for Lufthansa å plukke opp SAS-ryggmargen som er igjen, og få synergieffekter, og ikke minst enorm tilgang til det skandinavisk markedet? Eller sitter de og venter på en konkurs kun for å snappe opp merkevaren SAS?
|
![]() |
![]() |
#615 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
hvormeget værdi er der i den "mærkevare" efterhånden?
Men hvis der skal være en chance for at LH eller andre skulle overtage SAS/resterne af SAS skal der ske noget drastisk, det ser jeg desværre ikke tegn på endnu. Det der er kommet idag er alene et plaster på såret - selve såret (en meningsfuld strategi for hvad vi som potentielle kunder skal opfatte SAS som) er stadig ikke lukket. |
![]() |
![]() |
#616 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Man kan like det eller ikke, men fagforeninger må man forholde seg til. En ledelse som ikke klarer det er ikke egnet. Likeledes påhviler det foreningene et ansvar å opptre ansvarlig. Og dette gjør foreningene i en utstrekning som du tilsynelatende ikke er i stand til å ta inn over deg. I større selskaper som strekker seg over flere land er det nødt til å bli en rekke foreninger å forholde seg til. Hver gruppe trenger sin forening, og avtalene kan nødvendigvis ikke være helt like fra land til land. Da blir naturlig nok listen over foreningen noe lengre. |
|
![]() |
![]() |
#617 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Måske man også skulle tænke lidt ud af boxen. Hvis vi for argumentets skyld forudsætter at fagforeninger er ønskværdige og overenskomster det samme (personlig er jeg ikke ening) kan man vel sagtens lave tværfaglige overenskomster - der findes jo en del tværfaglige fagforeninger (i DK i hvert fald) det handler mere om vilje end om realiteter. |
|
![]() |
![]() |
#618 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Videre er det relativt uinteressant om du liker fagforeninger eller ikke. Som allerede nevnt så er deres eksistens bare noe man må forholde seg til. Du tar opp en generell tanke vedr tverrfaglige foreninger. Ganske diffust så det blir vanskelig å kommentere, men man kan vel si at selv om èn forening hadde organisert både piloter og stuere så måtte de likevel ha ulike avtaler. |
|
![]() |
![]() |
#619 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Ei fagforening kan organisere mange, med mange forskjellige tariffer. Se for eksempel på Fagforbundet eller Norsk Tjenestemannslag.
Likevel står jo folk fritt til å melde seg inn der en vil, så som regel vil det være 2-3 forskjellige fagforeninger som organiserer hver gruppe. Dette er kanskje ikke direkte relevant, men siden folk tydeligvis ikke vet hvordan fagforeninger fungerer: Lærerforbundene er et godt eksempel på hvordan det fungerer, og hva forskjellene kan være (på organisering - ikke politisk). Jeg antar at det ikke er så langt unna realitetene i luftfarten. I skolesektoren organiserer Utdanningsforbundet (U), Skolenes Landsforbund (SL) og Lektorlaget (L). U organiserer alle med pedagogisk utdannelse, dvs fra førskolelærer til lektor og diverse spesialister. L organiserer bare lektorer. SL organiserer alle som jobber i utdanning fra barnehage og opp, fra vaktmester og renholder til lektor. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer i luftfarten (kanskje noen som faktisk kan noe om dette, kan gi et bilde?), men vil anta at en ser en del av det samme. |
![]() |
![]() |
#620 |
geocaching traveler
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
|
![]()
Innsparinger er tredd i kraft. Dagens Champagne på SK925 er tranebærjuice
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |