Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 22:05   #601
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Slik jeg har forstått det, har ikke ledelsen nevnt ordet "avtale".
De har diktert en 15 % lønnsreduksjon, i motsatt fall blir selskapet slått konkurs....
Så enkelt er det nok ikke.

Så længe der ikke er indgået nye aftaler, så gælder de nuværende indtil udløbet.

Og SAS kommer ikke til at få konkurs imorgen - ej heller hvis fagforeningerne ikke siger ja til alt SAS "dikterer". Forhandlingerne starter først nu og mon ikke man kommer frem til en løsning.
Old 11-11-2012, 22:09   #602
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Appropos fagforeninger, skal SAS ha sjans til å overleve i framtiden må de bli kvitt minst 2/3 av
fagforeningene sine. Dette kan jo være en mulighet når man nå skal omorganisere og outsource.

W
Antall fagforeninger er vel egentlig helt uinteressant. En forening kan uansett ikke representere både kabinansatte og stuere, eksempelvis, ettersom disse er nødt til å ha forskjellige avtaler uansett hvordan man snur og vender på det.

Det som er av mer relevans er samspillet mellom fagforeninger og selskap.
Cloudius is offline  
Old 11-11-2012, 22:20   #603
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Og SAS kommer ikke til at få konkurs imorgen - ej heller hvis fagforeningerne ikke siger ja til alt SAS "dikterer".
Til manges store skuffelse, etter hva man kan lese mellom linjene til diverse forumister.

Det er ti timer til vi får noen reelle svar, så får vi se hva som faktisk er ståa

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline  
Old 11-11-2012, 23:29   #604
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Jeg har til gengæld ikke hørt CAU sige at de ikke er villige til at forhandle om at nå et - for alle - tilfredsstillende resultat.

Det kræver trods alt en forhandling før man kan blive enige og nå i mål - og den er ikke startet. Før sådan en forhandlingen er startet så gælder den aftale man lavede for bare 4 måneder siden, der bl.a. betød at CA i Danmark kun får 50% løn 1. dec. i år og næste år + en masse andre forringelser af aftalen.

Jeg reagerer på at man begynder at hænge CAU ud - uden at vide noget som helst om hvad der reelt foregår, men tager enkelte udtalelse ud af kontekst og ikke mindst (som i posten med TV2 indslaget) citerer ting som ikke er sagt overhovedet. Den udtalelse CAU er kommet med omkring at de finder de ting der er præsenteret i pressen uacceptable - er givet ifm. Richard B. fejlagtige oplysninger på hans blog og som har kørt igen i specielt svenske medier hele dagen. De er så senere (i medierne) kædet sammen med at de ikke vil bidrage 15%. Pressemeddelelsen giver et noget mere nuanceret billede - og generelt i denne sag er det nok en god idé ikke at hente sin information alt for meget fra pressen, da det er ret tydeligt at der er ret mange "eksperter" der forsøger at få lidt medietid - uden at forholde sig alt for meget til hvad der reelt foregår (noget de sikkert ikke ved meget om).

Men jeg ved godt at det er meget populært at være imod CAU og gøre dem til syndebuk. Det har sikkert været berettiget i tidligere tilfælde, men ting har det med at udvikle sig - selv CAU. Og i denne "sag" synes jeg faktisk ikke det er rimeligt at begynde at hænge dem ud - før der overhovedet er startet forhandlinger og uden at vide hvad de er præsenteret for.

Hvis forhandingerne ikke når i mål, så er sagen muligvis en anden, men p.t. har de altså ikke sagt andet end at de gerne vil forhandle, men ikke kan acceptere det de er præsenteret for indtil nu.
Quote:
Og dermed konkluderer du at CAU, NKF, pilotforeningerne osv. har fået præcist samme oplæg fra SAS? Jeg ved ikke hvad de andre har fået forelagt - derfor kan jeg heller ikke sammenligne baggrunden for deres udtalelser - og at sige nej til første oplæg er ikke det samme som ikke at være løsningsorienteret.

Det er også ret tydeligt at det er SAS' ønskeliste og som alle ved får man ikke alt hvad man ønsker sig til jul. Det ved SAS godt og derfor er listen lang - meget lang. Det danner også basis for at man sagtens kan nå sparemålene uden at alle punkter skal opfyldes - og begge parter ender med en aftale som kan bruges.

Og tro mig - jeg har aldrig været nogen fan af CAU, men ret bør være ret, så de kun får skylden for de ting der er berettiget. Jeg kunne finde mange andre punkter hvor jeg synes de træffer ualmindeligt dumme beslutninger.

At de overhovedet er gået ud i medierne idag - vil jeg til gengæld gerne medgive er idiotisk og ikke tjener noget formål.
FlyHi. Jeg forstår veldig godt at du reagerer på at enkelte ser på CAU som en syndebuk/sorte får av alle fagforeningene i SAS. En sak har alltid to sider, og du har helt rett i at sannheten ikke alltid er slik som den blir skrivet om i media. Jeg vil at du skal vite "where I am coming from" og med det vil jeg si at jeg har full sympati og empati med situasjonen SAS-ansatte er oppe i med tanke på vilkårene og situasjonen i luftfartsbransjen 2012. Tross den tøffe situasjonen syntes jeg at det må være lov å kritisere både ledelse og enkelte fagforeningsgrupper. Jeg mener SAS har en gjeng surrete eiere som ikke har baller til å "tell it like it is" (De skandinaviske statene).. Men, uten å dra alle over en kam, så har SAS hatt surrete ansatte og fagforeningsledere opp gjennom årene også.

For å sette dette i et perspektiv: SAS-ansatte er ikke alene om å være igjennom en spareprosess. Norges største bank DNB, som i likhet med SAS er delvis statseid, skal kutte over 1500 ansatte innen 2014 og åpningen av deres nye hovedkontor i Bjørvika. http://e24.no/boers-og-finans/dnb-vi...av-ti/20271495 Flere arbeidsplasser i DNB har de siste år blitt outsourcet til Estland, og flere skal det bli. DNB har gått med milliardoverskudd i mange, mange år og kunne med sine overskudd ansatt halve Norge. Det er inget økonomisk nødstilfelle som tilsier, annet enn i DNB-ledelsen, at DNB må kutte antall ansatte / outsource. I media oppstår det ingen rykter eller uttalelser fra fagforeninger innad i DNB om "uakseptabelt", "hell to the no", "de kan jo bare prøve seg", "vi truer med arbeidsretten" hvis man sammenligner med SAS siden 2003. Jeg mener at det er gjennom konfidensielle samtaler og møter mellom ledelse og fagforening at et selskap kommer seg best igjennom en spareplan / rykteflom. Ikke igjennom media-uttalelser og debatter på TV (ref. NRK i uke 45 og SGH-Wikestad) hvor den skandinaviske befolkning er arge tilskuere. SAS, fagforeninger og ledelse, har i slike tilfeller som de nå er oppe i veldig mye å lære av andre. Synd at slike $£@€!!!"# som Richard Bjørnelid skal få lov til å kaste bensin på bålet..

Om lønnskutt er uaktuelt kan kanskje CAU bidra til bedre lønnsomhet uten lønnskutt. Hva med å vurdere mulighetene for at flere flights mellom Norge, Sverige og Danmark blir bemannet av NO/SE crew i stedet for DK-crew. Eller vurdere å flytte alle flights mellom Kastrup og Asia til Sverige, og alle flights mellom Kastrup og Nord-Amerika til Norge, uten at bemanningen ombord blir bare nordmenn eller bare svensker...

Quote:
Enhver oppegående ville sige nej til det CAU er blevet forelagt - hvis ikke ville jeg da første blive alvorligt nervøs for at have de folk til at varetage min sikkerhed når jeg rejser. Jeg beklager at jeg ikke kan komme nærmere ind på hvad det er, men det er ikke småting.
SAS, NAS, BA, DK ++ har de samme sikkerhetsregler å forholde seg til.. Og SAS og "insiders" sier selv at SAS sine sikkerhetsregler er flere hestehoder innenfor minimumskravene. Om du så mener at de foreslåtte vilkårsendringene fra SAS-ledelsen til CAU er en fare for sikkerheten håper jeg for guds skyld at du eller ansatte går til myndighetene / politiet med dette dersom det bryter med gjeldende regelverk for flysikkerhet.

Last edited by ole99; 11-11-2012 at 23:37.
ole99 is offline  
Old 12-11-2012, 00:05   #605
TRjumper
ScanFlyer Blue

Ole, jeg tror at det FlyHi mente var at hvis de kabineansatte bare accepterede alting uden indvendinger ville de være tilpas hjernedøde til at man ikke ville tiltro dem at kunne varetage deres job.
Vi har jo ikke set hvad de er blevet præsenteret for, men jeg tror godt du kan regne med at der ikke bliver lavet aftaler der overtræder loven. Flyselskaberne er nemlig så smarte at de først får ændret loven inden de udfører deres ændringer.
TRjumper is offline  
Old 12-11-2012, 00:20   #606
ole99
:-)

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Ole, jeg tror at det FlyHi mente var at hvis de kabineansatte bare accepterede alting uden indvendinger ville de være tilpas hjernedøde til at man ikke ville tiltro dem at kunne varetage deres job.
Vi har jo ikke set hvad de er blevet præsenteret for, men jeg tror godt du kan regne med at der ikke bliver lavet aftaler der overtræder loven. Flyselskaberne er nemlig så smarte at de først får ændret loven inden de udfører deres ændringer.
Forstår det, og er ikke direkte uenig. Jeg tror ikke at de fagforeningslederne som har åpnet for dialog lar seg "valse over" av ledelsen uten videre. Jeg prøver bare å få frem mitt poeng og det er at jeg mener det ikke er positivt for SAS/arbeidsgiver som helhet å uttale seg i media slik to fagforeningsledere har gjort, tatt ut av kontekst eller ei. Om jeg så på bakgrunn av det tar tid til å komme med egen mening eller vise til historie om CAU sin holdning m.m så er det for å underbygge min påstand / mening, ikke for hat eller ønske noen vondt.

Last edited by ole99; 12-11-2012 at 00:27.
ole99 is offline  
Old 12-11-2012, 00:34   #607
1944vintage
ScanFlyer Gold

Svenske expressen skriver at EU har gitt forhåndsgodkjennelse av statsgarantiene:

http://www.expressen.se/nyheter/dage...odlan-for-sas/
Old 12-11-2012, 01:28   #608
owj1310
Newcomer

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Undskyld mig, men er det ikke dumt at videreføre et flyselskab som er dødsdømt? Hverken en spareplan eller noget andet kan da rette op på det?
BLL-STN-BLL
BLL-FRA-JFK-FRA-BLL
CPH-ARN-CPH
owj1310 is offline  
Old 12-11-2012, 06:15   #609
Syndicate
Newcomer

Quote:
Originally Posted by owj1310 View Post
Undskyld mig, men er det ikke dumt at videreføre et flyselskab som er dødsdømt? Hverken en spareplan eller noget andet kan da rette op på det?
Du er hermed undskyldt
Syndicate is offline  
Old 12-11-2012, 06:58   #610
Wahoo
ScanFlyer Molded

DN.no

Quote:
Etter det Dagens Næringsliv kjenner til, er kutt- og salgsplanen godkjent av bankene, men de ansatte må akseptere kuttene før bankene bidrar med nye lån. Det betyr at de ansatte i ytterste konsekvens kan velte hele spareplanen, noe som kan føre til at flyselskapet går konkurs. Dermed er de ansatte satt under et voldsomt press.
Som forventet, blir spennende å se reaksjonene til fagforeningene.

Quote:
Antall fagforeninger er vel egentlig helt uinteressant.
I teorien ja, men i praksis nei. Dess flere fagforeninger dess mere byråkrati og tyngere tidkrevende forhandlinger.
Videre er ofte er samme gruppes fagforeninger i utakt om hva de mener (f.eks CAU) som skaper problemer.
Det kan også være konkurranse fagforeninger i mellom om a skape best resultater. En jungel av fagforeninger
vil også skape større personlig avstand mellom den enkelte og ledelsen da det rett og slett blir flere å forholde se til
og dette går igjen utover samarbeidet. etc etc.

W
Wahoo is offline  
Old 12-11-2012, 08:02   #611
RIBRO
ScanFlyer Gold

Avyttring av tillgångar och finansieringsplanen
innefattar:

· Widerøe, ett regionalt flygbolag i Norge
· Flygplatsrelaterade fastigheter
· Marktjänster (Ground Handling)
· Flygmotorer
RIBRO is offline  
Old 12-11-2012, 08:02   #612
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Her er planen:

Quote:
SAS launches comprehensive plan to improve profitability and secure long-term financial preparedness - ...

... new union agreements must be signed in the near future

Targeting approximately 3 bn SEK of annual improvement from cost reductions and organizational restructuring and approximately 3 bn SEK increased liquidity from asset sales ~ New 3.5 bn SEK Revolving Credit Facility from Banks and Core Shareholders to secure financial preparedness conditional on signed union agreements and parliamentary approvals ~The Board unanimously supports the plan and recommends all employees to do the same ~ The Board will meet again on Sunday November 18, 2012 to decide if the conditions for the implementation of the plan exist

The 4 Excellence Plan, which was announced in September 2011, is on target to deliver approximately 5 bn SEK in EBT effect. Despite this success, SAS foresees the need for further improvements to secure its long-term competitiveness. In a challenging environment for airlines, SAS must take decisive action to address its cost structure, improve its capital structure on a long-term basis, and take steps to reduce the negative impact on equity in 2013 due to changed pension accounting regulations.

4 Excellence Next Generation to improve profitability
The Board of SAS has approved the 4 Excellence Next Generation (4XNG) plan to address the issues facing SAS. The 4XNG plan will improve EBT by approximately 3 bn SEK on an annualized basis and improve the overall cost flexibility through:

· New union agreements for personnel
· Centralization of administration functions
· Reduction of compensation to market levels
· New pension terms
· Outsourcing of Call Centers and Ground Handling

1.5 bn SEK in improved EBT is expected to be realized in the financial year 2012/13, with most of the remaining annualized benefits realized in the financial year 2013/14. The plan is self-financing and requires no new capital. The restructuring cost and one-off implementation costs will be approximately 1.5bn SEK, whereof 0.9-1.0 bn SEK in financial year 2012, and will be fully funded from expected savings.

New pension terms will mitigate the need for new equity
As a result of the revised IAS19, that will be applied by SAS as of November 2013, the SAS Group's shareholders' equity will be reduced when all unrecognized deviations from estimates and plan amendments will be recognized in full in shareholders' equity. The 4XNG plan will result in a transition, for the majority of the employees, from the current defined benefit plans to defined contribution plans. These changes will mitigate the negative impact on equity by an estimated 2.8 bn SEK, reduce defined benefit obligations by 19 bn SEK (58%) and reduce volatility in future earnings resulting from changes in pension assumptions. These pension changes, together with the other actions announced today, provide SAS with the confidence that it will retain a strong equity position.

Asset Disposal and Financing Plan to increase liquidity
The Plan involves a commitment to complete an asset disposal and financing plan, which totals approximately 3 bn SEK in potential net cash proceeds. The proceeds will improve SAS' internally generated financial preparedness and allow SAS to further reduce its financial leverage. The asset disposal and financing plan includes:

· Widerøe, a subsidiary regional airline in Norway
· Airport realated real estate interests;
· Ground handling; and
· Aircraft engines

In addition, SAS will also actively consider opportunities to realize further value from its financed aircraft portfolio and other assets.

3.5 bn SEK Revolving Credit Facility conditional on signed union agreements and parliamentary approvals
SAS has reached an agreement to increase its existing 3.1 bn SEK revolving credit facility to 3.5 bn SEK and extend the term of the facility to 31 March 2015. SAS's bilateral facilities in the amount of 1.25 bn SEK will be cancelled as these facilities provide limited benefit at a significant financial cost. This new revolving credit facility alongside SAS' cash resources will provide the required financial preparedness while it completes its asset sales and realizes the full benefits from its cost reduction plans.

The new revolving credit facility is being provided by seven current lenders and SAS' core shareholders (The Kingdom of Denmark, the Swedish State, the Kingdom of Norway and KAW) on equal terms. The availability of the new revolving credit facility is subject to final documentation, parliamentary approval where required, and it is conditional on signed union agreements that are a central and integral part of the 4XNG plan.

SAS has initiated discussions with its relevant unions and will initiate a broad communication effort towards its employees to obtain their consent to the changes in the union agreements within a very short time.

Comprehensive plans create a financially strong SAS
The plans announced today are supported by our core shareholders and enable SAS to position itself as a strong, financially self-sufficient airline on a long-term basis. In connection with the approvals of the plans, SAS has set new financial targets.

Long term: FY 14/15
Profitability >8%
EBIT %

Financial preparedness >20%
Cash & unutilized RCF / Fixed cost

Equity ratio >35%
Equity / Assets

SAS Group Investor Relations
SAS is publishing this information (http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=263426) in accordance with the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act and corresponding Danish and Norwegian legislation. This information was submitted for publication on November 12, 2012 at 08.00 CET.
Old 12-11-2012, 09:17   #613
L-1011
ScanFlyer Molded

Efter sparplanen är beslutad...SAS behöver en riktig strategi för framtiden! Vad ska vara SAS nisch och varför ska resenärer välja SAS?
Det nuvarande konceptet måste ändras...man har inte en chans att konkurrera lönsamt på europalinjer mot LCC.
SAS borde satsa på brtydligt fler IC linjer från ARN...både till Asien och USA. Det underlaget finns. Idag är ca 40% av Finnairs rsenärer på asien linjerna svenskar!
Hoppas man lyckas generer tillräckligt med pengar så det går att leasa 2-3 A330-200. På IC går det att tjäna pengar.

Last edited by L-1011; 12-11-2012 at 09:51.
L-1011 is offline  
Old 12-11-2012, 10:22   #614
vstenhjem
ScanFlyer Blue

Når alle de foreslåtte tiltakene er gjennomført har vel SAS svært lite igjen å selge? Hvor lukrativt vil det være for Lufthansa å plukke opp SAS-ryggmargen som er igjen, og få synergieffekter, og ikke minst enorm tilgang til det skandinavisk markedet? Eller sitter de og venter på en konkurs kun for å snappe opp merkevaren SAS?
vstenhjem is offline  
Old 12-11-2012, 11:17   #615
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by vstenhjem View Post
opp merkevaren SAS?
hvormeget værdi er der i den "mærkevare" efterhånden?

Men hvis der skal være en chance for at LH eller andre skulle overtage SAS/resterne af SAS skal der ske noget drastisk, det ser jeg desværre ikke tegn på endnu. Det der er kommet idag er alene et plaster på såret - selve såret (en meningsfuld strategi for hvad vi som potentielle kunder skal opfatte SAS som) er stadig ikke lukket.
JELSC is offline  
Old 12-11-2012, 11:27   #616
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
DN.no

I teorien ja, men i praksis nei. Dess flere fagforeninger dess mere byråkrati og tyngere tidkrevende forhandlinger.
Videre er ofte er samme gruppes fagforeninger i utakt om hva de mener (f.eks CAU) som skaper problemer.
Det kan også være konkurranse fagforeninger i mellom om a skape best resultater. En jungel av fagforeninger
vil også skape større personlig avstand mellom den enkelte og ledelsen da det rett og slett blir flere å forholde se til
og dette går igjen utover samarbeidet. etc etc.

W
Igjen, du snakker om samspillet. Som jeg påpekte er det dette og ikke antallet som er viktig.

Man kan like det eller ikke, men fagforeninger må man forholde seg til. En ledelse som ikke klarer det er ikke egnet.
Likeledes påhviler det foreningene et ansvar å opptre ansvarlig. Og dette gjør foreningene i en utstrekning som du tilsynelatende ikke er i stand til å ta inn over deg.

I større selskaper som strekker seg over flere land er det nødt til å bli en rekke foreninger å forholde seg til. Hver gruppe trenger sin forening, og avtalene kan nødvendigvis ikke være helt like fra land til land. Da blir naturlig nok listen over foreningen noe lengre.
Cloudius is offline  
Old 12-11-2012, 11:36   #617
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Hver gruppe trenger sin forening, og avtalene kan nødvendigvis ikke være helt like fra land til land.

Måske man også skulle tænke lidt ud af boxen.

Hvis vi for argumentets skyld forudsætter at fagforeninger er ønskværdige og overenskomster det samme (personlig er jeg ikke ening) kan man vel sagtens lave tværfaglige overenskomster - der findes jo en del tværfaglige fagforeninger (i DK i hvert fald) det handler mere om vilje end om realiteter.
JELSC is offline  
Old 12-11-2012, 11:46   #618
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Måske man også skulle tænke lidt ud af boxen.

Hvis vi for argumentets skyld forudsætter at fagforeninger er ønskværdige og overenskomster det samme (personlig er jeg ikke ening) kan man vel sagtens lave tværfaglige overenskomster - der findes jo en del tværfaglige fagforeninger (i DK i hvert fald) det handler mere om vilje end om realiteter.
Jeg forstår deg slik at du mener at hverken fagforeninger eller overenskomster er ønskverdig. Betyr det da at alle skal forhandle sine vilkår på individuelt grunnlag? Det ville blitt ekstremt vanskelig for selskapet å administrere. Ser ikke for meg at tusenvis av ansatte skal ha individuelle møter for å diskutere arbeidsvilkår.

Videre er det relativt uinteressant om du liker fagforeninger eller ikke. Som allerede nevnt så er deres eksistens bare noe man må forholde seg til.

Du tar opp en generell tanke vedr tverrfaglige foreninger. Ganske diffust så det blir vanskelig å kommentere, men man kan vel si at selv om èn forening hadde organisert både piloter og stuere så måtte de likevel ha ulike avtaler.
Cloudius is offline  
Old 12-11-2012, 11:46   #619
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Ei fagforening kan organisere mange, med mange forskjellige tariffer. Se for eksempel på Fagforbundet eller Norsk Tjenestemannslag.

Likevel står jo folk fritt til å melde seg inn der en vil, så som regel vil det være 2-3 forskjellige fagforeninger som organiserer hver gruppe. Dette er kanskje ikke direkte relevant, men siden folk tydeligvis ikke vet hvordan fagforeninger fungerer:

Lærerforbundene er et godt eksempel på hvordan det fungerer, og hva forskjellene kan være (på organisering - ikke politisk). Jeg antar at det ikke er så langt unna realitetene i luftfarten. I skolesektoren organiserer Utdanningsforbundet (U), Skolenes Landsforbund (SL) og Lektorlaget (L). U organiserer alle med pedagogisk utdannelse, dvs fra førskolelærer til lektor og diverse spesialister. L organiserer bare lektorer. SL organiserer alle som jobber i utdanning fra barnehage og opp, fra vaktmester og renholder til lektor.

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer i luftfarten (kanskje noen som faktisk kan noe om dette, kan gi et bilde?), men vil anta at en ser en del av det samme.
IL-2 is offline  
Old 12-11-2012, 12:13   #620
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Innsparinger er tredd i kraft. Dagens Champagne på SK925 er tranebærjuice. Et bedre alternativ spør du meg!
hstad is offline  
Closed Thread

Posting Rules