Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 12:36   #521
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Et godt og reflektert innlegg fra Ole som vanlig, men jeg tror du tar feil i at det er mange her inne som ønsker SAS konkurs. Det er vel heller slik at en del mener at de ut fra forretningsmessige årsaker ikke lenger har livets rett og det er forskjell på det og å ønske selskapet nedlagt.
Jeg vil ønske deg og dine kolleger lykke til med fremtiden og håper at det ordner seg til det beste for så mange som mulig av dere og for selskapet!
VC-10 is offline  
Old 11-11-2012, 12:40   #522
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
...SAS har haft stor stor betydning for alle skandinaver. SAS har været banebrydende stort lige siden starten...3 lander der arbejder sammen og får det til at gå..

Hilsen ole
Som flyinteressert med stort engasjement på 60-tallet vil jeg komme med motforestillinger mot det at SAS var vellykket fra begynnelsen. Det var altfor mange år med underskudd og mye skriving i avisene om hvor håpløst dette skandinaviske samarbeidet var. Samtidig hadde man i Norge Braathens SAFE som tilbød seg å fly billigere (gratis), men ble nektet konsesjon både her og der av hensyn til norske politikeres behov for å markere nordisk enhet.

Var det først i Janne-tiden SAS begynte å bli vellykket? (Spørsmål, fordi jeg er usikker).

Dette innlegget hadde passet best under Flyhistorisk forum, men jeg kan ikke la disse uttalelsene stå uimotsagt i denne tråden.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline  
Old 11-11-2012, 12:42   #523
ole99
:-)
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Et godt og reflektert innlegg fra Ole som vanlig, men jeg tror du tar feil i at det er mange her inne som ønsker SAS konkurs. Det er vel heller slik at en del mener at de ut fra forretningsmessige årsaker ikke lenger har livets rett og det er forskjell på det og å ønske selskapet nedlagt.
Jeg vil ønske deg og dine kolleger lykke til med fremtiden og håper at det ordner seg til det beste for så mange som mulig av dere og for selskapet!
Hear hear!
ole99 is offline  
Old 11-11-2012, 12:45   #524
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Skulle nogen være i tvivl, jeg har ALDRIG lagt skjul på det, Ja jeg er ansat i SAS og det vil jeg gerne fortsætte med.
Tak.
Hilsen ole
Det finnes mange som støtter dere. Stå på!

Hilsen trofast kunde og EBG fra da jeg var 19 år.
Robbiedeluxe is offline  
Old 11-11-2012, 12:45   #525
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Syndicate View Post
Københavns lufthavn tjener stort på SAS, så de ville miste store indtægter om SAS forsvinder. Der vil selvfølgelig komme mange nye selskaber til, men den transfer trafik SAS idag genererer vil ikke blive genoprettet på kort sikt.
Nye selskaber vil sikkert kræve billigere slottider osv. om de skal åbne ruter ud af CPH
Det er klart at flyplassene tjener penger på flyselskapene, men i forbindelse med uttalelsen OSL, ARN og CPH har ikke råd til å miste inntekter så forstår jeg ikke relevansen for om SASs situasjon. Ja, de vil tape penger på dette, men de har vel ikke noen direkte innflytelse over prosessen. Det var mitt poeng.

Som VC-10 skriver så tror jeg også ikke er slik at det er mange som ønsker at SAS skal gå konkurs, men noen mener nok at SAS slik det fremstår i dag er dømt til å tape i det lange løp. Selv ville min reisevirksomhet blitt betydelig mer komplisert og tidkrevende om SAS forsvant og ble erstattet av et selskap som ikke er et nettverksselskap, så jeg håper virkelig at de klarer å få orden på ting.
TOS is offline  
Old 11-11-2012, 12:46   #526
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by Ph34r View Post
MEN håper de klarer å få en bærekraftig struktur i stand og ikke alltid havne i situasjoner hvor man må finne nye tiltak hvert 2. år..
Jeg er ganske overbevist om at næsten samtlige ansatte har samme ønske som dig her.

Ro på og omkring arbejdspladsen, så man igen udelukkende kan fokusere på det man er god til og som kunderne tydeligvis sætter pris på vil betyde mere end en lønnedgang eller ændre vilkår. Nogle vil måske falde fra, men så er det nok det bedste for alle.

SAS ansatte er muligvis dem som er mest trætte af al den uro og gentagne spareplaner. Jeg er overbevist om at de er villige til at gå meget langt for at beholde den arbejdsplads, som de alle i bund og grund er glade for.

De sendte år - og specielt de seneste måneder har absolut ikke været specielt sjove.

Ønsket om at komme videre og fokusere på fremtiden er ganske stort. Desværre har mange ledere ikke været dygtige nok. Forhåbentligt er den nuværende ledelse det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-11-2012, 12:49   #527
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Regnestykket for Norge i denne sammenhengen er jo ikke det enkleste:

Berge SAS koster penger/potensielle penger i form av garantier (Det siste er jo politisk enklere)

Berger en ikke SAS, med WF osv:

-Tap av nødvendige ruter:

Det innebærer direkte økonomiske tap for det offentlige i form av andre, mer tidkrevende og til slutt dyrere måter å forflytte folk på. Både offentlige ansatte og de mange som reiser rundt på det offentliges regning, tenk bare innafor helsesektoren.

Det innbærer tap for det private næringslivet, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang.

Mindre aktivitet på norske flyplasser:

Det innebærer tap i flyplassavgifter, altså inntekssvikt for Avinor, som igjen er offentlige penger som forsvinner.

Igjen innebærer det lavere inntekter i næringsliv, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang.

Hasteløsninger i samferdselssektoren:

-Nye utgifter i form av anbud for å få på plass viktige ruter på kort sikt.

-Hva skjer med kortbanenettet og det som allerede er av problemer med materiell som kan operere her? Ikke umulig at man på kort sikt må erstatte fly med kortsiktige, dyre løsninger i form av busser og båter.


Tap av arbeidsplasser:

-Periode med store økte utgifter til folk som går over på arbeidsledighetstrygd fra flyselskapene.

-Hva skjer på bakken, der trafikken minker for i alle fall en periode? Holder Avinor og flyplassrelaterte virksomheter hjulene i gang, eller blir det permitteringer/oppsigelser? Uansett ryr pengene ut.
IL-2 is offline  
Old 11-11-2012, 12:51   #528
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Hva skjer med rutetilbudet hvis SAS går konk?

Ryanair har jo satt 70-80 fly på bakken for vinteren, tipper de følger med på situasjonen...
matsemann is offline  
Old 11-11-2012, 12:54   #529
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende.
Jeg tror ingen her vil glede seg over en konkurs. Ingen ønsker vel at noen skal miste jobben og selv har jeg booket 9 private flighter med SAS ut året og 4 til neste år så en konkurs gir garantert konsekvenser og tap også for meg.

Jeg ser uansett realiteten i situasjonen og tror man antagelig vil ta visse grep, men ellers fortsetter som før på mandag. Om 2 år vil da SAS være tilbake i samme situasjon på konkursens rand, men med fly og ansatte som er 2 år eldre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 11-11-2012, 12:55   #530
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Widereø er en egen juridisk enhet som konkursboet kan selge. Så ved en konkurs vil det ikke skje noe med WF, bortsett fra at de vil få en ny eier. Driften vil gå som normalt.
storg is offline  
Old 11-11-2012, 13:01   #531
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Det tegner ikke godt...:
Quote:
"Holdningen er, at det, som er lagt frem i medierne, ikke er acceptabelt," siger presseansvarlig Jean Pierre Schomburg i SAS' kabineforening Cabin Attendents Union (CAU) til Ritzau.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...s.html?forside
__________________
jefi99 is offline  
Old 11-11-2012, 13:05   #532
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Widereø er en egen juridisk enhet som konkursboet kan selge. Så ved en konkurs vil det ikke skje noe med WF, bortsett fra at de vil få en ny eier. Driften vil gå som normalt.
Nå går jo ikke SAS konkurs i morgen.

Men, for teoriens sin skyld, så kjøper vel WF endel tjenester fra moder'n så da er det ikke så enklelt å si at WF blir upåvirket av en stopp i SAS.
+ Endel jus ,
sail4fun is offline  
Old 11-11-2012, 13:05   #533
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag tror DY kommer chockhöja sina priser när de for monopol på flera linjer i Skandinavien...Kjos kan tjäna rejält med $$$ i vakumet
Selv om noen i andre diskusjoner synes å argumentere for at det ikke vil ha store konsekvenser for prisnivået om et selskap forsvinner fra en rute, så er set opplagt slik at en eventuell exit av SAS vil bety en økning i prisene. Uttalelsen fra CAU'eren som jefi99 viser til indikerer vel at ikke alle er så løsningsorienterte som kanskje FlyHi og andre signaliserer.
TOS is offline  
Old 11-11-2012, 13:06   #534
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Selv om noen i andre diskusjoner synes å argumentere for at det ikke vil ha store konsekvenser for prisnivået om et selskap forsvinner fra en rute, så er set opplagt slik at en eventuell exit av SAS vil bety en økning i prisene. Uttalelsen fra CAU'eren som jefi99 viser til indikerer vel at ikke alle er så løsningsorienterte som kanskje FlyHi og andre signaliserer.
I den situasjonen man er i så får vel journalisten det svaret som selger mest "klicks"
sail4fun is offline  
Old 11-11-2012, 13:10   #535
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
I den situasjonen man er i så får vel journalisten det svaret som selger mest "klicks"
Så det du sier er at CAUs pressetalsmann har uttalt det han har gjort for å gi flere klikk hos avisen...? Mulig du har rett i det...
TOS is offline  
Old 11-11-2012, 13:13   #536
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Er det mulig med en kontrollert konkurs med restrukturering for SAS a la Chapter 11 i USA?

Det finnes jo mange eksempler på lignende prosesser både i og utenfor USA: JAL gikk jo nylig igjennom noe lignende og tidligere har vel Swiss også vært igjennom en prosess som ligner. Også United Airlines gikk vel så godt som konkurs for 10 år siden hvis jeg ikke tar feil, og American Airlines står vel midt oppe i en restrukturering nå?
Mekum is offline  
Old 11-11-2012, 13:14   #537
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Hadde det ikke vært billigere i det lange løp, om eierne hadde fyrt av en svær slump penger for å få fornya selskapet (flåta for eksempel) istedenfor å kaste litt penger etter SAS heile tida, med alt det medfører av usikkerhet og tull i og rundt selskapet?
Muligens, men problemet er at det er nasjonalstater som er de største eierne. Om man gir mer enn et minimum for å redde SAS vil man få en rekke utfordringer:
-statene driver forretningsvirksomhet i en konkurranseutsatt bransje. Både politisk oposisjon og europeisk konkurransetilsyn vil kunne reagere på konkurransevridning. Norwegian reagerer kraftig selv bare på en redningspakke.
-beløpene blir så store at det må til store politiske omprioriteringer.
-med dårlig økonomistyring i SAS er sannsynligheten stor for at man vil få lite valuta for pengene, men ledelsen ville antagelig gi seg selv rekordbonuser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 11-11-2012, 13:17   #538
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så det du sier er at CAUs pressetalsmann har uttalt det han har gjort for å gi flere klikk hos avisen...? Mulig du har rett i det...
The other way around....
sail4fun is offline  
Old 11-11-2012, 13:17   #539
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Lurer på hvor SAS skal sparke 1000 ansatte?

Håper SAS består! Spent på hva som skjer med longhaul..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 11-11-2012, 13:17   #540
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Uttalelsen fra CAU'eren som jefi99 viser til indikerer vel at ikke alle er så løsningsorienterte som kanskje FlyHi og andre signaliserer.
At de ikke blindt accepterer alt SAS har fremlagt er ikke ensbetydende med at man ikke er løsningsorienterede.

At CAU så endnu engang er så idiotiske at de skal gå i medierne er så en helt anden sag og helt sikkert bensin på bålet. Det er ualmindeligt dumt af dem. Der går vel ikke lang tid før forum her igen eksploderer i poster der giver CAU skylden for hele SAS situation. Men så er alt jo som det plejer.

Virkeligheden er dog en anden og det er meget let at have en mening om når man ikke ved hvad SAS har forelagt CAU.

Noget af det får DY's og FR's dårligste kontrakter til at ligne luksus-vilkår.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Breaking news: SAS satser stort!!! EB Flyforum 75 28-08-2006 12:53


All times are GMT +2. The time now is 16:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.