![]() |
|
![]() |
#521 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Et godt og reflektert innlegg fra Ole som vanlig, men jeg tror du tar feil i at det er mange her inne som ønsker SAS konkurs. Det er vel heller slik at en del mener at de ut fra forretningsmessige årsaker ikke lenger har livets rett og det er forskjell på det og å ønske selskapet nedlagt.
Jeg vil ønske deg og dine kolleger lykke til med fremtiden og håper at det ordner seg til det beste for så mange som mulig av dere og for selskapet! |
![]() |
![]() |
#522 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Var det først i Janne-tiden SAS begynte å bli vellykket? (Spørsmål, fordi jeg er usikker). Dette innlegget hadde passet best under Flyhistorisk forum, men jeg kan ikke la disse uttalelsene stå uimotsagt i denne tråden.
![]() |
#523 | |
:-)
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#524 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Som VC-10 skriver så tror jeg også ikke er slik at det er mange som ønsker at SAS skal gå konkurs, men noen mener nok at SAS slik det fremstår i dag er dømt til å tape i det lange løp. Selv ville min reisevirksomhet blitt betydelig mer komplisert og tidkrevende om SAS forsvant og ble erstattet av et selskap som ikke er et nettverksselskap, så jeg håper virkelig at de klarer å få orden på ting. |
|
![]() |
![]() |
#526 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ro på og omkring arbejdspladsen, så man igen udelukkende kan fokusere på det man er god til og som kunderne tydeligvis sætter pris på vil betyde mere end en lønnedgang eller ændre vilkår. Nogle vil måske falde fra, men så er det nok det bedste for alle. SAS ansatte er muligvis dem som er mest trætte af al den uro og gentagne spareplaner. Jeg er overbevist om at de er villige til at gå meget langt for at beholde den arbejdsplads, som de alle i bund og grund er glade for. De sendte år - og specielt de seneste måneder har absolut ikke været specielt sjove. Ønsket om at komme videre og fokusere på fremtiden er ganske stort. Desværre har mange ledere ikke været dygtige nok. Forhåbentligt er den nuværende ledelse det.
![]() |
#527 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Regnestykket for Norge i denne sammenhengen er jo ikke det enkleste:
Berge SAS koster penger/potensielle penger i form av garantier (Det siste er jo politisk enklere) Berger en ikke SAS, med WF osv: -Tap av nødvendige ruter: Det innebærer direkte økonomiske tap for det offentlige i form av andre, mer tidkrevende og til slutt dyrere måter å forflytte folk på. Både offentlige ansatte og de mange som reiser rundt på det offentliges regning, tenk bare innafor helsesektoren. Det innbærer tap for det private næringslivet, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang. Mindre aktivitet på norske flyplasser: Det innebærer tap i flyplassavgifter, altså inntekssvikt for Avinor, som igjen er offentlige penger som forsvinner. Igjen innebærer det lavere inntekter i næringsliv, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang. Hasteløsninger i samferdselssektoren: -Nye utgifter i form av anbud for å få på plass viktige ruter på kort sikt. -Hva skjer med kortbanenettet og det som allerede er av problemer med materiell som kan operere her? Ikke umulig at man på kort sikt må erstatte fly med kortsiktige, dyre løsninger i form av busser og båter. Tap av arbeidsplasser: -Periode med store økte utgifter til folk som går over på arbeidsledighetstrygd fra flyselskapene. -Hva skjer på bakken, der trafikken minker for i alle fall en periode? Holder Avinor og flyplassrelaterte virksomheter hjulene i gang, eller blir det permitteringer/oppsigelser? Uansett ryr pengene ut. |
![]() |
![]() |
#528 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ryanair har jo satt 70-80 fly på bakken for vinteren, tipper de følger med på situasjonen...
|
![]() |
![]() |
#529 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Jeg ser uansett realiteten i situasjonen og tror man antagelig vil ta visse grep, men ellers fortsetter som før på mandag. Om 2 år vil da SAS være tilbake i samme situasjon på konkursens rand, men med fly og ansatte som er 2 år eldre.
![]() |
#530 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Widereø er en egen juridisk enhet som konkursboet kan selge. Så ved en konkurs vil det ikke skje noe med WF, bortsett fra at de vil få en ny eier. Driften vil gå som normalt.
|
![]() |
![]() |
#531 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det tegner ikke godt...:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#532 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men, for teoriens sin skyld, så kjøper vel WF endel tjenester fra moder'n så da er det ikke så enklelt å si at WF blir upåvirket av en stopp i SAS. + Endel jus , |
|
![]() |
![]() |
#533 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#534 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#535 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det mulig med en kontrollert konkurs med restrukturering for SAS a la Chapter 11 i USA?
Det finnes jo mange eksempler på lignende prosesser både i og utenfor USA: JAL gikk jo nylig igjennom noe lignende og tidligere har vel Swiss også vært igjennom en prosess som ligner. Også United Airlines gikk vel så godt som konkurs for 10 år siden hvis jeg ikke tar feil, og American Airlines står vel midt oppe i en restrukturering nå? |
![]() |
![]() |
#537 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
-statene driver forretningsvirksomhet i en konkurranseutsatt bransje. Både politisk oposisjon og europeisk konkurransetilsyn vil kunne reagere på konkurransevridning. Norwegian reagerer kraftig selv bare på en redningspakke. -beløpene blir så store at det må til store politiske omprioriteringer. -med dårlig økonomistyring i SAS er sannsynligheten stor for at man vil få lite valuta for pengene, men ledelsen ville antagelig gi seg selv rekordbonuser.
![]() |
#538 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Lurer på hvor SAS skal sparke 1000 ansatte?
Håper SAS består! Spent på hva som skjer med longhaul..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
#540 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
At CAU så endnu engang er så idiotiske at de skal gå i medierne er så en helt anden sag og helt sikkert bensin på bålet. Det er ualmindeligt dumt af dem. Der går vel ikke lang tid før forum her igen eksploderer i poster der giver CAU skylden for hele SAS situation. Men så er alt jo som det plejer. Virkeligheden er dog en anden og det er meget let at have en mening om når man ikke ved hvad SAS har forelagt CAU. Noget af det får DY's og FR's dårligste kontrakter til at ligne luksus-vilkår.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |