Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 10:34   #481
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Dette høres ut som er lekket ut i pressen for å presse fagforeningene. Dog er det et ganske dramatisk skritt å ta... og det understreker alvoret i situasjonen, selv om selskapet neppe setter flyene på bakken imorgen.
lerik is offline  
Old 11-11-2012, 10:36   #482
dc9-21
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 139
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Man går ikke konkurs før kassa er bunnskrapt. Det er den ikke i SAS. Velger man å avslutte et selskap før kassa er bunnskrapt heter det vel oppbud og styrt avvikling. Det formoder jeg at det ikke er noen som går med planer om i SAS? Det skulle vel antyde at SAS ikke går konkurs i morgen. Håper ikke det skjer fordi det vil ramme de reisende.





Vidar
Nei, men det som skjer nå er dramatisk, uansett vil alle de store oppslagene nå være svært skadelig for et SAS som trenger alle de kundene de kan få. Kan SAS sitte stille og se de masive oppslagene uten og foreta seg noe? Eller er ikke alt på plass slik at media kan boltre seg i det uvisse?
dc9-21 is offline  
Old 11-11-2012, 10:37   #483
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

High Fly.
Informationschefen för Kastrup flygplats sa i en intervju med SVT häromdagen att SAS trafik på kastrup är drygt 40 % av totala trafiken och mycket är transfer.
Det är ingen lögn.

Kan SAS göra som Austrian Airlines? Tillåter lagen det?

Last edited by L-1011; 11-11-2012 at 10:41.
L-1011 is offline  
Old 11-11-2012, 10:39   #484
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan se på dette som en kampanje mot SAS. Jeg synes artiklene er rimelig edruelige. SAS er i en svært alvorlig situasjon -hvor alvorlig får vi kanskje vite i morgen, og dette er en sak som interesserer skandinaver flest og det skulle bare mangle at mediene ikke skulle følge opp dette. Jeg tror nok ikke at eierne vil la SAS går konkurs, men hadde ikke dette vært et selskap som statene har sterke interesser i hadde vel selskapet allerede vært borte!?
Naturligvis er SAS i en alvorlig situation - det tror jeg alle er klar over. Men medier i ugevis bringer "katastrofe-overskrifter" - primært på baggrund af en enkelt blogger med kilder, der tydeligvis ikke har fået fat i alle fakta - endda uden selv at have andre kilder eller krydschecke noget som helst, så bliver det altså for dumt. Journalisterne elsker at lave sådanne overskrifter og får flere klik på deres websites samt sælger lidt aviser. De får sat i skræk i livet på læserne/kunderne og elsker det. Helt uden at tage hensyn til hvor alvorlige konsekvenser sådanne udokumenterede påstande kan have.

Som du selv skriver er skandinavere interesserede i emnet og deres eneste kilde til information p.t. er fejlagtige oplysninger i medierne. Det er bensin på bålet og pludseligt er medierne med til at påvirke udfaldet af sagen - fremfor at dokumentere virkeligheden. Det ser vi desværre også på mange andre områder, men det gør det ikke mere rigtigt.

At SAS så har håndteret hele denne sag til langt under dumpekarakter PR-mæssigt er så en anden sag. Jeg har sjældent set en så alvorlig sag, som er kommet helt ud af kontrol hos PR-afdelingen. Om de er helt uden evner - eller bare lever i deres lukkede osteklokke og ikke ser alvorligheden at mediernes fejlagtige og hypede dækning ved jeg ikke, men det burde være stoppet for længe siden.

En ting er dog sikkert. Det hjælper hverken SAS, de mange tusinde ansatte, avis-læserne eller passagererne at blive ved med at hype denne sag op til katastrofe-overskrifter. Det hjælper kun på avissalg og annoncesalg på avisernes websites. Og det er nok i virkeligheden primært det at visse mediers "kampagne" går ud på - uanset den pris SAS kommer til at betale for det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-11-2012, 10:41   #485
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
High Fly.
Informationschefen för Kastrup flygplats sa i en intervju med SVT häromdagen att SAS trafik på kastrup är drygt 40 % av totala trafiken och mycket är transfer.
Det är ingen lögn.
Sagde han også:

Quote:
så kaoset kommer bli totalt om SK ställer in trafiken imorgon.
Der er absolut INTET der tyder på at dette kan ske p.t.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-11-2012, 10:43   #486
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Dette høres ut som er lekket ut i pressen for å presse fagforeningene. Dog er det et ganske dramatisk skritt å ta... og det understreker alvoret i situasjonen, selv om selskapet neppe setter flyene på bakken imorgen.
Nu ser det vel mest af alt ud til at det er en fra kabinen der står bag "lækket" . Ualmindeligt dumt og absolut ikke noget der hjælper nogen som helst.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-11-2012, 10:43   #487
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Og dette svarer de på face til bekymrede kunder:

SAS Hej Kim! Våra planer är att fortsätta flyga, men jag förstår att du är orolig då det är stort fokus i media. SAS erbjuder 24h full återbetalning av biljetter från köpetillfället. Har du köpt resegaranti/reseförsäkring så kommer återbetalningen från försäkringsbolaget/ resegarantifonden - du får kontakta dem för att se detaljerna. Vänliga hälsningar Stina

Egentlig ikke veldig betryggende...
lerik is offline  
Old 11-11-2012, 10:47   #488
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Tror vier 100% sikre på at de også fly i morgen...
Hvordan de ser ut i 2014 , er vel det vi får svar på (ja 2014 , ikke 2013)
sail4fun is offline  
Old 11-11-2012, 10:48   #489
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Risken är nu att biljettförsäljningen helt tar stopp eftersom ingen vågar köpa biljett med ett flygbolag som kan gå i konkurs inom kort. Det är jättefarligt för SAS.

Många som läser tidningarna och tittar på nyhetsprogram tror ju på det som står och sägs där.


Intressant är att nästan alla medier i Sverige och Norge hänvisar till Dagens Industri som i sin tur hänvisar till Richard Björnelid källor.
Björnelid har fått ett enormt inflytande över SAS framtid.

Last edited by L-1011; 11-11-2012 at 10:51.
L-1011 is offline  
Old 11-11-2012, 11:02   #490
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Egentlig ikke veldig betryggende...
Dette svaret er strengt tatt helt krise. Intern PR skulle sendt en standard-tekst til alle i kundefront som sier klart og tydelig at SK har midler og evner til å drive videre i lang tid.
Uklare svar fra KS vil bare oppfattes som at SAS bekrefter konkursfaren.


Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Intressant är att nästan alla medier i Sverige och Norge hänvisar till Dagens Industri som i sin tur hänvisar till Richard Björnelid källor.
Björnelid har fått ett enormt inflytande över SAS framtid.
Spesielt når du ser hvor mye mindre nyansert sakene blir for hvert ledd de går gjennom. Det begynner med omstrukturering hvis ikke kan vi gå konkurs, og ender opp med "SAS bare få timer unna konkursen?".

Dette er ganske uansvarlig dekning fra avisene, og kan lett koste SK millioner i tapte salg.
Commuter is offline  
Old 11-11-2012, 11:03   #491
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Björnelid har fått ett enormt inflytande över SAS framtid.
Jeg synes bloggen er mer nykter enn hva media klarer å spinne ut fra det han skriver, men han har jo skrevet boken om kunsten å senke et flyselskap og om det går troll i ord så blir den nok enda mer populær.
Superhai is offline  
Old 11-11-2012, 11:03   #492
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Tror SAS slår seg selv konkurs på mandag og starter opp igjen med nye ark
temmelig kvikt.
Det blir vel ett LCC selskap som kan bli ala Norwegian.

Blir spennende mandag morgen
fokkeren is offline  
Old 11-11-2012, 11:04   #493
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Dette svaret er strengt tatt helt krise. Intern PR skulle sendt en standard-tekst til alle i kundefront som sier klart og tydelig at SK har midler og evner til å drive videre i lang tid.
Det er også gjort, men det spørs om mediene er så interessert i tingenes faktiske tilstand.
Superhai is offline  
Old 11-11-2012, 11:07   #494
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Dette svaret er strengt tatt helt krise. Intern PR skulle sendt en standard-tekst til alle i kundefront som sier klart og tydelig at SK har midler og evner til å drive videre i lang tid.
Uklare svar fra KS vil bare oppfattes som at SAS bekrefter konkursfaren.



Helt enig, men desværre så har SAS' PR-afdeling ageret under al kritik i lang tid. Helt utroligt at man ikke har mere styr på denne afdeling i denne situation...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 11-11-2012, 11:16   #495
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post

Blir spennende mandag morgen
Skulle SAS lukke snart, er der for mig at se to store problemer:
Hvis SAS lukker, så lukker en stor handling operatør - det kan give besvær for andre selskaber i at komme ind på markedet, slet og ret fordi de andre handling selskaber ikke kan forventes at have fornøde kapasitet fra dag 1. Det vil vel kunne løses i løbet af 2 uger, hvor man kan købe udstyr ud af konkursboet og ansatte de ledige (på andre kontrakter).

Det andet større problem er at finde en operatør/flere operatører der kan dække de mindre skandinaviske ruter ind som netværksselskab, vel at mærke de ruter der ikke har volume til en 737-800 med rød næse.

Ruterne ud i Europa fra de tre! hubs er jeg ikke så nervøs for - de vil nok rimeligt hurtigt blive overtaget af selskaber fra "den anden ende" altså: LH, AF, AZ etc, enekelte af de oversøiske ruter skal nok også hurtigt blive lukket.

Charterflyvningerne kan - specielt i vinter - relativt hurtigt dækkes ind dels ved JT/DY dels ved omvendte flyvninger.

Nej problemet er handling og de tynde indenskandinaviske ruter.
Men mon ikke der sidder nogen og laver "skuffeplaner" lige nu.

Ja, der vil være en række pax der er strandet - men de har vel forhåbentlig købt en konkursforsikring, det samme gælder de ansatte der jo har haft bunker af tid til at tegne arbejdsløshedsforsikring og lønsikring.
JELSC is offline  
Old 11-11-2012, 11:17   #496
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
SAS Hva skjer med rutetilbudet hvis SAS går konk?

Hva vil i praksis skje hvis SAS blir slått konkurs i morgen?

Hvor lenge vil det gå før vi har rutetilbud omtrent som før?
Radiv is offline  
Old 11-11-2012, 11:26   #497
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Risken är nu att biljettförsäljningen helt tar stopp eftersom ingen vågar köpa biljett med ett flygbolag som kan gå i konkurs inom kort. Det är jättefarligt för SAS.
Jeg kjenner flere som allerede for et halvt år siden sluttet å booke med SAS pga. risiko for konkurs. De ønsket ikke styr med ombooking til et annet selskap i siste liten og dyrere billetter. Selv har jeg tatt risikoen med mange bookinger og forhåndsbetalte hoteller så det kan bli en dyr mandag for meg.

Men hva skjer så om eierne skyter inn nye milliarder? Er vi da ikke om 2 år tilbake til akkurat samme situasjon som idag, men med fly og ansatte som er 2 år eldre?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 11-11-2012, 11:27   #498
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Helt enig, men desværre så har SAS' PR-afdeling ageret under al kritik i lang tid. Helt utroligt at man ikke har mere styr på denne afdeling i denne situation...
Når media kun bruker eksterne kilder utenfor selskapet, så er det nok lite som kan gjøres. Legger ved det som er sendt ut til alt frontpersonell på torsdag (en versjon på engelsk ble sendt ut også).

Quote:
Budskap till kunder 2012-11-08

Hur påverkas min resa av att SAS skjuter på sitt kvartalsresultat?

Den påverkas inte alls. Vi kommer inte att göra några ändringar i vårt trafikprogram med anledning av detta. Vi har avtalat med börsen att skjuta på vår kommunikation kring vårt kvartalsresultat i några få dagar för att kunna ge så korrekt information om kvartalet och våra kommande planer som möjligt. (Observera också att vi preliminärt offentliggjorde kvartalsresultatet redan i förra veckan vilket var +568 MSEK)

Håller SAS på att gå i konkurs?

Jag kan förstå att den stora uppmärksamhet som SAS just nu har i media kan skapa osäkerhet men vi flyger som vanligt.

(Om frågan kopplas till kvartalsresultatets senareläggning - Vårt val att flytta kommunikationen kring vårt kvartalsresultat i några få dagar beror på en önskan om att kunna ge så korrekt information om kvartalet och våra kommande planer som möjligt. Det har således inget med bolagets finansiella ställning att göra.) (Observera också att vi preliminärt offentliggjorde kvartalsresultatet redan i förra veckan vilket var +568 MSEK)

Törs man verkligen boka hos er?

Ja. Vi flyger fortsatt som planerat. Jag kan dock förstå att den stora uppmärksamhet som SAS just nu har i media kan skapa osäkerhet.

(Om du är bekymrad för att köpa en biljett så finns det alltid sätt att säkra dig. Till exempel genom att boka biljetten på ett kreditkort (eller teckna en försäkring).)

Vad händer med min biljett om SAS går i konkurs?

Vi flyger fortsatt som planerat så det är en hypotetisk fråga. Jag kan dock förstå att den stora uppmärksamhet som SAS just nu har i media kan skapa osäkerhet.
Superhai is offline  
Old 11-11-2012, 11:35   #499
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva vil i praksis skje hvis SAS blir slått konkurs i morgen?
1: en mængde pax vil være strandet - og i løbet af 5 minutter får vi tårevædede historier i pressen.
2: En mængde ansatte er arbejdsløse i en periode

Begge disse alternativer kan den enkelte med lidt indsats i god tid have sikret sig mod store økonomiske konsekvenser af.

De udenlandske selskaber der ikke pt er handlet af SGS vil relativt hurtigt kunne indsætte ekstra/større maskiner til at opsuge en del af rejsebehovet. Vi er trods alt i vinterperioden så der er ledig kapasitet rundt omkring.

Når handling kapasiteten så er øget hos de andre selskaber, vil der kunne ske en tilgang af flere nye selskaber ekempelvis på IC-ruter. Og nok også FR på CPH - med SAS væk er 3F nok lidt mindre krigeriske....

Men de små nordiske lufthavne vil nok i en periode stå uden større betjening for hvis SAS ryger, vil WF sikkert også forsvinde, det samme vil QA (der jo har SAS som eneste kunde).

Vi vil sikkert se en del point-to-point ruter opstå - men det samlede netværk der feeder ind til SAS vil tage lang tid at genskabe.

Forhåbentligt vil vi også se en del kapasitet taget ud af markedet for good - med bedre indtjening til følge for de tilbageværende
JELSC is offline  
Old 11-11-2012, 11:39   #500
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Iflg, Q3 tallene til SAS så har de vel nok kontanter til over sommeren 2013 hvis alt fortsetter som før.
Men det forutsetter at problemet med bankene (kreditorene) hvor det etter det jeg forstår forfaller store
lån til våren løses. Uten en avtale med dem er det game over uansett.

MEN, dersom fagforeningene ikke er villige til å kutte nok, vil hverken bankene forlenge lånene eller eierne
investere mer i selskapet. Altså er utfallet av dette til syvende og sist opp til fagforeningene.

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg er ogsa overbevist at det er ikke klok a senke lönninger. Fordi dette vil ikke löse
de fundamentale problemer. Man ma ikke nödvendigvis bli billigere per ansatt, men mer effektive per ansatt og per fly.
Dette er to forskjellige ting som ledelsen skulle forsta.
Man har ikke noe valg. Hvis ikke blir man slått konkurs av enten banker eller investorer. Men jeg er enig med deg at SAS
antagelig har den laveste produktiviteten i hele Europa. (Omsettning pr. betalte arbeidsstimer). Det er 3 måter å øke denne på:
- Øke omsettningen (lite realistisk nå)
- Redusere antall arbeidstimer (oppsigelser + forlenget arbeidstid + omstrukturering, krever en del tid og ressurser i omstillinger, oppsigelsestider osv.)
- Redusere lønninger (Det raskeste og enkleste alternativet)

Derfor må det en kombinasjon av de to siste til som vil bedre situasjonen på både kort og lang sikt.

W
Wahoo is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Breaking news: SAS satser stort!!! EB Flyforum 75 28-08-2006 12:53


All times are GMT +2. The time now is 18:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.