Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2012, 14:02   #421
CFN_001
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

http://e24.no/jobb/da-dette-flyselsk...ennen/20297529

Dette syntes jeg det står STOR respekt av. Men hva kan man forvente seg av nordiske sjefer...?
CFN_001 is offline  
Old 09-11-2012, 14:27   #422
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

I wouldn't hold my breath ....
Boeingflyer is offline  
Old 09-11-2012, 14:34   #423
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Siste nytt i SAS-saken er at selskapet kjemper om å få forlenget sine lån.
http://www.bladet.no/jobb/article6333011.ece
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline  
Old 09-11-2012, 15:55   #424
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Selv om jeg opplever Bjørn Kjos som en slu og i overkant kreativ forretningsmann, som selv har innført nye og aggressive spilleregler i skandinavisk luftfart - må jeg gi ham rett i at det er helt feil å gi et luftfartsselskap statsstøtte - når dette flyr i konkurranse med andre selskaper.

Det er en uheldig samrøre her mellom Arbeiderpartiet (Giske) og et delvis statseid flyselskap.
Sånn som samfunnet fungerer nå er det de frie markedskrefter som virker (alle mot alle), og det er blitt survival of the cheapest som gjelder - på godt og vondt.

Ryanair og Norwegian leder an i en prosess som nå ikke er til å stoppe. Markedet roper på billige billetter - og det gamle flagcarrier's som SAS har intet å svare med her, all den tid de har forpliktelser, avtaler og en organisering som lavprisselskapene kan styre utenom.

Om det ikke skjer noe helt uventet i markedet er sannsynligvis SAS sin tid snart over, slik det er organisert i dag.

Men man skal ikke tro at DY får boltre seg alene på det norske / skandinaviske markedet lenge om SAS forsvinner. Et rovdyr som MOL i Ryanair vil garantert melde seg på, til enda lavere priser (og ansettelsesbetingelser) enn det DY har...
Og skjer dette vil det merkes langt inn i den norske luftfartsøkonomien, der man lever på overføringer fra fra de tre-fire største lufthavner til alle andre småflyplasser her i landet. MOL og andre lavprisaktører har alltid sagt at man kan utelukke at de vil betale dagens avgifter for å lande f.eks på OSL...
En konkurs i SAS kan derfor få ringvirkninger som man ikke ser helt konsekvensene av i dag.
Spennende tider...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 09-11-2012, 16:24   #425
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

I etterpå-klokskapens navn;

Den kanskje største tabben som har blitt gjort her er av styret.
For ett par år siden gikk man ut og annonserte at målet var å selge SAS.
Strategien var altså å pynte på kjerringa for så å gifte henne bort.

Med det vi vet nå er med respekt å melde den mest tåpelige, ansvarløse, risikofylte og naive strategien jeg har hørt!
Det øyeblikk man vedtar en slik strategi blir det en sovepute og nødvendige tilltak for å få
selskapet LEVEDYKTIG blir ikke gjort! Man humper videre og pynter litt her og der og håper at
en frier skal komme forbi. Makan til passiv holdning!!!

Nå som de reelle tallene til SAS har kommet ut og som styret må ha VISST hele tiden er jo at SAS har vært
på full fart mot stupet - med 6 mrd pr år - og de ALLIKEVEL ikke foretatt seg noe i nærheten
av hva man burde for å stanse dette????!!!!!

Det eneste riktige målet den gang skulle selvsagt ha vært å kutte det man trengte for å bli levedyktig der og da.
Så vil frierne komme av seg selv.

Dette er en skandale spør dere meg. Giske og Co har sittet å sett på dette hele tiden uten å gjøre noe som helst.
Om de har vært redd for fagforeningene/streiker/LO, eller om de rett og slett er inkompetente vet ikke jeg, men
det gjør meg ihvertfall passelig forbannet.

Når ett skip tar inn store mengder vann er alle mann til pumpene det eneste som gjelder og å få kontroll på situasjonen ASAP.

Det var dagens rant

God helg

W
Wahoo is offline  
Old 09-11-2012, 17:12   #426
Peffi
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.

Jeg kan ikke fatte og begripe at unge oppegående mennesker, piloter MÅ være oppegående, tør å bruke 1 mill på noe som er så usikkert som å ta pilotutdanning i dag. Ikke vet du om du får jobb og får du jobb er det ikke sikkert at det er en jobb du kan bli i resten av livet. Per i dag er det kun Lufttransport og Widerøe som ansetter i Norge med vilkår det går å leve med til du blir pensjonist (fixedwing). Å begynne som pilot i Norwegian i dag er å skyte seg selv i foten. Kanskje håper du på en dag å få jobb i SAS, men hvordan skal SAS kunne konkurere med Norwegian når folk går med på å jobbe for knapper og glansbilder og under betingelser som ikke er til å leve med over tid? Det er et KJEMPE paradoks som enhver med et ønske om å jobbe som flyger må ta innover seg.

Last edited by Peffi; 09-11-2012 at 17:42.
Peffi is offline  
Old 09-11-2012, 18:33   #427
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Peffi View Post
Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.
Dette er vel strengt tatt mest propaganda og skremsler. Hvem tror at ingen får råd til å bo i Norge pga denne utviklingen...? Dette har vi dessverre hørt før i forhold til andre næringer som har flagget ut, men jeg ser ikke annet enn at Norge fortsatt kåres til blant de beste land å bo i og det ville nok neppe vært tilfellet om ting hadde utviklet seg slik skremselspropagandaen har predikert opp gjennom tidende... Dersom man oppriktig tror på slikt så er min anbefaling at man løfter blikket litt....

Du kan vel heller ikke for alvor mene at den norske staten skal trå til med penger og garantier til SAS for å vise at de tar arbeidstakernes rettigheter på alvor...? Hva med å starte med å få på plass en felles tariffavtale som kan allmenngjøres?

Last edited by TOS; 09-11-2012 at 19:37.
TOS is offline  
Old 09-11-2012, 18:44   #428
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
SAS Ærligt talt, har virkelig SAS livets rett?

*De har en enorm gjeld
*De har brukt ca 6 milliarder i året (10 siste årene) på å overleve (salg av virksomheter)
*De tjente totalt 1 million kroner fra 1998 til 2008
*De har en foreldet og dyr flåte der mange av flyene er leaset
*De har snart ingenting mer å selge
*De har en dyr arbeidstokk som koster mye mer enn konkurentene
*De trenger nær 40 millarder for å fornye flåten
*Bankene forlenger kun lånene om det gis statsgarantier (ulovlig konkuransevridende støtte)
*Det forlanges fra fagforeningene urimelige krav for fremtiden

*Legg til det som mangler!......

Sorry SAS, dere har IKKE livets rett i dagens marked og dess raskere det insees dess raskere kan de ansatte komme seg videre med livet sitt. Det må jo være et lite helvete å være SAS ansatt med alle disse ryktene og fremtidsutsiktene.
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline  
Old 09-11-2012, 19:09   #429
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Peffi View Post
Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.

Jeg kan ikke fatte og begripe at unge oppegående mennesker, piloter MÅ være oppegående, tør å bruke 1 mill på noe som er så usikkert som å ta pilotutdanning i dag. Ikke vet du om du får jobb og får du jobb er det ikke sikkert at det er en jobb du kan bli i resten av livet. Per i dag er det kun Lufttransport og Widerøe som ansetter i Norge med vilkår det går å leve med til du blir pensjonist (fixedwing). Å begynne som pilot i Norwegian i dag er å skyte seg selv i foten. Kanskje håper du på en dag å få jobb i SAS, men hvordan skal SAS kunne konkurere med Norwegian når folk går med på å jobbe for knapper og glansbilder og under betingelser som ikke er til å leve med over tid? Det er et KJEMPE paradoks som enhver med et ønske om å jobbe som flyger må ta innover seg.
---
Enig at det er en trist utvikling innen lavprisselskapene, med stadig mer bruk av kontraktsansatte på tvilsomme betingelser.
Men nå er det ikke sånn at det KUN er SAS som har kjørt på "gode gammeldagse betingelser" frem til nå - det er vel heller slik at ALLE skandinaviske selskaper frem til nå har rekrutter ansatte til faste stillinger med skikkelige arbeidsbetingelser, men at Norwegian med dette har satt en ny standard som flere selskaper nok kan tvinges til å følge etter hvert.
For orden skyld, piloter i SAS er verken best eller nest best lønnet i Skandinavia, og disse selskapene det gjelder har ikke så langt latt seg lokke over på Kjos' kreative løsninger...
Så bildet er nok ikke så svart som du tror...

Mandag vil man sannsynligvis ha fått mange svar ang. utviklingen i SAS, og det ligger an til hard kost for de ansatte der.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 09-11-2012, 20:01   #430
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Hvorfor ikke bli ett lav kosnad selskap,etter hva gjei erdrinder hvar Erik Braathen å tenke det samme.
Satse på en arbeidshest,ikke blanding av A320og B737.
Tror ikke Norwegian vill opere to tilnermet like hester,vill koste alt for mye
Start på ny og nye koster feier best.
Lest boken Skygods mye likt SAS og Braathens selge det en kan tilslutt ikke mer.
fokkeren is offline  
Old 09-11-2012, 20:09   #431
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Satse på en arbeidshest,ikke blanding av A320og B737.
Tror ikke Norwegian vill opere to tilnermet like hester,vill koste alt for mye
.
Nå har jo DY både 320 og 737 på bestilling .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 09-11-2012, 20:20   #432
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Norwegian Air Shuttle har beställt 100 Boeing 737-8Max och 100 Airbus A320 Neo..firm order.

På måndag kl 08 kommer säkerligen många svar till oroliga medarbetare i SAS.
Rykten säger att Gustsfson enorma sparplan för SAS kallas "Alexander Hugget"...det ger ju en föraning om vad ledningen vill.
L-1011 is offline  
Old 09-11-2012, 20:40   #433
flywheel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Q3 resultat + info om sparplaner som senast skulle kommit på måndag, har nu bekräftats bli måndag ca kl 0800. Dessutom en telefonkonferens kl 0900 för media. http://www.sasgroup.net/SASGROUP_GEN..._NG%202012.pdf

Spänningen tätnar....trevlig helg allihop
flywheel is offline  
Old 09-11-2012, 20:41   #434
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Peffi View Post
Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull.
Konsekvensene av det du sier vil bety at det ikke lenger vil være noen risiko for en bank å låne penger til ett flyselskap.
Man trenger med andre ord ikke lenger egenkapital og kan leve i det uendelige på nye lån. Forholdet mellom kostnader og inntjening vil ikke
lenger ha noen betyding. Man kan drive som insolvent. Det var vel denne type økonomi som førte til at sovjetunionen gikk i
oppløsning til slutt - bankerott.

W
Wahoo is offline  
Old 09-11-2012, 20:43   #435
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
og det gamle flagcarrier's som SAS....
Strengt tatt var det vel Braathens S.A.F.E som var gamle flagcarrier, og ikke SAS.




Vidar
LN-VLE is offline  
Old 09-11-2012, 20:47   #436
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Nei, Braathens S.A.F.E fløy med flagg på halen. Men tradisjonellt så brukes begrepet flag carrier om de gamle statseide selskapene.
scarebus is offline  
Old 09-11-2012, 20:53   #437
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Nå som de reelle tallene til SAS har kommet ut og som styret må ha VISST hele tiden er jo at SAS har vært
på full fart mot stupet - med 6 mrd pr år - og de ALLIKEVEL ikke foretatt seg noe i nærheten
av hva man burde for å stanse dette????!!!!!
Kanske är det avsiktligt? Kaos och hot om total kollaps är ibland bästa receptet för att ro i land förändringar. Ur infernot kan ett pånyttfött och livskraftigt SAS resa sig.
jikswoboB is offline  
Old 09-11-2012, 20:57   #438
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Men man skal ikke tro at DY får boltre seg alene på det norske / skandinaviske markedet lenge om SAS forsvinner. Et rovdyr som MOL i Ryanair vil garantert melde seg på, til enda lavere priser (og ansettelsesbetingelser) enn det DY har...
Og skjer dette vil det merkes langt inn i den norske luftfartsøkonomien, der man lever på overføringer fra fra de tre-fire største lufthavner til alle andre småflyplasser her i landet. MOL og andre lavprisaktører har alltid sagt at man kan utelukke at de vil betale dagens avgifter for å lande f.eks på OSL...
En konkurs i SAS kan derfor få ringvirkninger som man ikke ser helt konsekvensene av i dag.
Spennende tider...

Tally-Ho
Jeg er enig med deg i at Norwegian nok ikke vil bli lenge ensom i lufta over Norge, og jeg håper heller ikke de blir det. Den andre operatøren må gjerne være SAS, og jeg håper virkelig de klarer å holde flyene i lufta også i fremtiden. Om Ryanair ikke vil fly på OSL med de landingsavgiftene de har så OK for meg, men jeg tror at det må de om de ønsker å fly "Norge rundt" ut fra OSL. Det er jo allerede lavprisaktører som flyr ut fra OSL i dag. Norwegian er et eksempel.





Vidar
LN-VLE is offline  
Old 10-11-2012, 12:00   #439
Mørebas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ved en konkurs settes flyene på bakken, de ansatte mister jobben umiddelbart og billetter utstedt av selskapet blir verdiløse.
Jeg mener å huske at da Colorair konket høsten -99, var billettene gyldige på SAS og BU etter konkursen? Dette førte til veldig fulle fly på bl.a Ålesund-ruten noen dager.
Mørebas is offline  
Old 10-11-2012, 12:09   #440
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,933
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Jeg mener å huske at da Colorair konket høsten -99, var billettene gyldige på SAS og BU etter konkursen? Dette førte til veldig fulle fly på bl.a Ålesund-ruten noen dager.
Det var nok et markedsføringsstunt.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Breaking news: SAS satser stort!!! EB Flyforum 75 28-08-2006 12:53


All times are GMT +2. The time now is 11:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.