![]() |
|
![]() |
#401 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Jag tror Norwegians intåg på interkont från ARN/OSL är fullständigt förödande för SAS. Om SAS överlever är det inte omöjligt att ic avvecklas under 2013. Jag kan inte se hur SAS ska kunna vinna "ic kriget" mot Norwegian. SAS flotta börjar bli föråldrad och det finns inga pengar till att uppgradera stolar, IFE och leasa fler plan. SAS personal kostnader är sannolikt mycket mycket högre än Norwegians. SAS service koncept i monkey har bara blivit sämre och sämre de senaste 10 åren. Nu kostar tom läsk pengar och juice pengar mellan måltiderna. Lägger man dessutom till många militanta fack som vägrar förstå att guldåren på 80-talet för evigt är borta så ser framtiden inte bra ut.
Går inte facken omedelbart med på alla lednings sparkrav tror jag SAS gör konkurs innan år 2012 är slut. Its now or never for SAS... Last edited by L-1011; 08-11-2012 at 20:10. |
![]() |
![]() |
#402 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 08-11-2012 at 20:16. |
|
![]() |
![]() |
#403 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Det blir flere og flere konkursartikler i avisene, og når jeg hører snakk om det på toget etc har hvertfall Norges befolkning fått greie på det. Og da frister det hvertfall ikke å bestille billetter.
Lurer på hva som er Sas´ skjebne.. |
![]() |
![]() |
#404 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Og da slår DN opp lederlønninger som hovedoppslag
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2504147.ece Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#405 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det enda som sker om/när SAS lyckas med ny finansiering är att man rullar skulderna framåt. Det löser inga problem, utan man köper sig mer tid. Dyr tid. Lånen lär vara dyrare eftersom risken för bankerna är större än vid förra lånet. Bankerna tjänar stora pengar på räntan som SAS betalar.
SAS måste alltså kunna "service the debt" till högre pris samtidigt som kostnader skall ner och försäljning upp. SAS skär och skär, men dom stora blödningarna har man inte kunnat stoppa hittils. Dyr personal (som styrs av militanta fack, där man inte ser längre än sina medlemmars lönekuvert) samt en föråldrad flotta som dricker för mycket soppa..airbus A340-300 & Boeing 737-600 var katastrofala felköp för SAS. Det är som Romneys budget. The maths do not add upp. It's a fantasy. |
![]() |
![]() |
#406 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
|
![]()
Jeg vet ikke om dette blir for off-topic eller ei, men ved en eventuell konkurs, hva skjer med billetter som allerede er bestilt? Det er vel en 'best practice' her, men hva den er vet jeg ikke
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Ved en konkurs settes flyene på bakken, de ansatte mister jobben umiddelbart og billetter utstedt av selskapet blir verdiløse.
|
![]() |
![]() |
#408 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#409 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
Det stemmer og er en av grunnene til at det alltid er en fordel å bruke kredittkort når man må forhåndbetale for noe. Får man da ikke varen/tjenesten får man pengene igjen
|
![]() |
![]() |
#410 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Billettene blir vel også refundert vist billettene sendes ut av noen andre enn SAS. F.eks vist UA sender ut billetter på sk907/908....
|
![]() |
![]() |
#411 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#412 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Mener du har rett i at marketing carrier har ansvar for å få deg fram. Dvs. at på en TATL på KLM-metall vil billetten være tapt hvis KLM (hypotetisk) går konkurs og billetten har KL-flightnummer, mens hvis den har DL-nummer vil Delta ha ansvar for å gi deg ombooking/refund.
|
![]() |
![]() |
#413 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
Du kan booke trygt på wideroe.no .. vi kjører alt på 701-dokumenter.
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Finansavisen skriver i dag at de tre skandinaviske statene nå er villige til å spytte inn mer penger, hvis kuttplanen viser et lite overskudd. I følge avisens kilder har Giske snudd, og åpner for emisjon hvis kostnadskuttene er store nok.
Kjus sier til avisen at en ny emisjon vil være det fremste beviset på urettferdige konkurransevilkår. Det er en meningsløs bruk av skattepenger. Statene er blitt lurt trill rundt flere ganger med løfter om at SAS skal tjene penger Det blir de denne gang også, sier han. Han nevner også Miami, Los Angeles og San Fransisco som gode eksempler på mulige fremtidige ruter for Norwegian. |
![]() |
![]() |
#415 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Skälet till den försenade rapporten är enligt Dagens Industri att regeringarna i Sverige, Norge och Danmark har begärt EU:s godkännande för att ge statsgarantier till bankernas förlängda lån på 4,7 miljarder kronor. Bara det är extremt allvarligt och innebär ju att konkurs annars är mycket mycket nära...
|
![]() |
![]() |
#416 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Så får vi se da om 3 mrd i kutt er nok med ett overforbruk på 6+ mrd i snitt de siste 10 årene.
Men man får vel anta at de har regnet nøye på dette.. . W |
![]() |
![]() |
#417 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
|
![]() Quote:
Kunne være interessant at vide stor del af passagerne til NYC og BKK som rejser videre |
|
![]() |
![]() |
#418 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Det er sannsynligvis mye i det du skriver her..., og mye tyder på at SAS balanserer farlig nær en konkurs. Stemningen hos mange av de SAS-ansatte er nå en blanding av resignasjon og oppgitthet. De er oppgitte over ledere internt som tjener over 10 mill kr i året, og der er forberedt på kraftige kutt i lønn og pensjoner. Det ryktes om kuttforslag som er så harde (spesielt på pensjonsbiten hos pilotene), at de dermed vil komme vesentlig lavere ut enn øvrige skandinaviske aktører. Hva som for øvrig vil skje med pensjonsforpliktelsene som allerede er opparbeidet ved en konkurs, er vanskelig å bedømme nå... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#419 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Her er det mye spill fram og tilbake. Jeg tipper at regjeringene forsøker å presse SAS til det ytterste, og holder muligheten for konkurs varm som et ledd i dette.
Dessuten kan en stille seg spørmålet: Hva blir dyrest for det offentlige og næringslivet for øvrig - Å holde SAS i live eller å ha Norwegian som monopolist? Så kan en innvende at markedet er stort nok til at flere aktører vil melde seg om Norwegian får styre sjappa alene. Det kan sikkert være tilfelle, men det skjer ikke over natta og hvor lenge fikk vel ikke SAS lov til nettopp dette? |
![]() |
![]() |
#420 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |