Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2012, 00:01   #101
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, jeg observerer at folk er utrolig imponert over og hopper rett paa 3500 t/r NYC. Vi har sett priser som er langt lavere enn det.
Det har vi, men ikke i høysesong. Introduksjonsprisene til NYC er, etter min mening, gode. Hvordan prisene utvikler seg, vet vi vel strengt tatt lite om enda.

Quote:
Seter maa man bestille paa forhaand, i 9/8 (ikke 7 timer) er det ihvertfall viktig for de fleste aa ikke faa ett midtsete, saa da maa du paaregne deg 4-500 kroner ekstra. Mat og drikke maa man ogsaa ha paa en saapass lang flight.
Disse 400-500 kronene har du vel allerede tatt med i prisene du nevner ellers, så la oss unngå å telle dobbelt.

Midtsetene må noen sitte i uansett, og noen av oss har erfart at de finnes også hos Norwegians konkurrenter. Noen vil sikkert også se det som en fordel å enkelt kunne betale for nødutgang eller, mot ei billigere reise, slippe å betale gebyret og nærmest være sikret et drittsete. Alt i alt, tror jeg ikke seteprising er veldig avgjørende for reisemønster.

Quote:
Man ankommer til NYC saapass sent paa kvelden at man ikke kan komme seg videre stort sett noen steder. Det betyr at dette er en NYC rute. Punktum. Vi vet hvor stor andel av UA og SK reisende som skal videre er flere enn det som ender opp i NYC.
Det er helt åpenbart ei rute for de som har NYC som reisemål, og det er neppe tilfeldig at en av de største (den største?) interkontinentale destinasjonen fra OSL er først ute. Norwegian har lykkes som punkt-til-punkt i Europa, vi får se om de finner nok destinasjoner der det fungerer interkontinentalt, men jeg tror NYC er en destinasjon som har et marked for det.

Quote:
De vil operere med 3 ukentlige, det er TOTALT. SAS har vel naermere 20 ukentlige avganger fra NYC? Dersom det blir snag (og det har vi sett paa 787 mange ganger allerede) staar man fast i dagesvis, kanskje ukesvis siden neste fly sannsynligvis er stappet. Du kan banne paa at dersom DY forsoeker aa ombooke til andre selskaper at de kommer til aa ta seg MEGET godt betalt for disse setene.
Jeg er spent på hvordan Norwegian vil håndtere snag, for vi vet jo alle at det kommer.

Quote:
Naar det gjelder priser, vil disse REALISTISK ligge mellom 3500-6K norske kroner all in, eller 600-1000 USD, saa man vil ligge FRA ca. 500 norske billigere enn det konkurrentene.
Vi får se hvordan prisbildet ender opp til slutt, men er egentlig normale høysesongpriser OSL-NYC så lavt nede som 4.000-6.500 kr?
Old 09-11-2012, 00:06   #102
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ser du posten til Tommy der han skriver om hva man tjener på en tur, og hva en oppgradering på neste tur koster, så er det en veldig god deal (kjøp økonomi, få utreise på økonomi og retur på øko extra, kjøp økonomi extra og få retur på business).
Dette forutsetter selvsagt at man reiser i ny og ne, og er noenlunde trofast på allianse.
Nå er vel poengopptjeningen fra OSL til NYC 3700 poeng en vei (om bonuskalkulatoren til SAS fungerer riktig), så det holder vel ikke helt til en oppgradering?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 00:09   #103
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Vi får se hvordan prisbildet ender opp til slutt, men er egentlig normale høysesongpriser OSL-NYC så lavt nede som 4.000-6.500 kr?
Min sjekk av LH og SK i juli forteller meg om priser på 7-8000,- t/r i economy. Om dette er representativt vet jeg ikke, men det kan ganske sikkert andre fortelle mer om.

Last edited by TOS; 09-11-2012 at 00:15.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 00:16   #104
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Quote:
Når jeg skriver HELGETUR så er det vel du som skal gjøre matten en gang til. Å klippe ut deler av en quote for å kunne svare på den måten blir veldig Se&Hør-messig.
Quote:
Er også enig i dette. Er prisen den eneste viktige, ja, da stiller DY sterkt. Ser man på litt andre ting og hva man får for pengene, så er det nok andre selskap som frister mer. Så kan man jo spørre seg, hvis prisen er absolutt det viktigste, er virkelig NYC den riktige byen å dra til? Den typiske DY-reisende tar vel inn på vandrehjem siden det er billigst?
Quote:
Da skjønner jeg ikke helt logikken, for en atlanterhavskryssing er like lang som en natt på hotell.
Quote:
Det er helt klart et poeng. For noen er det viktig å unngå å grue seg til reisen, og dermed spolere mye av gleden ved ferien også.
Som jeg tolket den opprinnelig argumetasjonen din handlet det om fly vs hotell i NYC generelt.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 00:28   #105
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul?

Her er det mye rart... Hvorfor er det så vanskelig for enkelte her inne å akseptere at noen driter i comfort, så lenge prisen er riktig?

Til Dag Viking:
Hvorfor bryr du deg om hvor Norwegian`s passasjerer sover når dem er på ferie? Må da være en ærlig sak å kjøpe seg en tur/retur til 2000 og bo på vandrehjem.

Last edited by FamilyGuy; 09-11-2012 at 00:31.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 00:32   #106
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Norwegian Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er det noen som har kontroll på hva maten ombord koster, hva det koster å reservere sete, og hva må man ut med for baggasje?
Rakk så vidt å sjekke ut Norwegian.no før siden gikk ned.

Om jeg husker rett: 199,- hver vei for bagasje til JFK. Man kan også bestille pakke som inkluderer to måltider ombord, drikke, bagasje og reservering av sete til 399 kr hver vei.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 00:50   #107
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Her er det mye rart... Hvorfor er det så vanskelig for enkelte her inne å akseptere at noen driter i comfort, så lenge prisen er riktig?

Til Dag Viking:
Hvorfor bryr du deg om hvor Norwegian`s passasjerer sover når dem er på ferie? Må da være en ærlig sak å kjøpe seg en tur/retur til 2000 og bo på vandrehjem.
Det er en helt ærlig sak å velge billig over hele linja, og jeg tror egentlig jeg fikk bekreftet det jeg hadde en mistanke om. Selv om folk er flyinteresserte, er det mye mer "normalt" å bruke mye penger på hotell enn på flyreisen. Dette tror jeg gjelder både her på forumet og ellers. Så vidt jeg har sett av diverse rapporter og tråder er det svært få som betaler noe særlig penger av egen lomme for komfort i luften, men hotellstandarden er det aldri noe å si på. Kanskje derfor så få flyselskap som har hatt komfort som "forse" har klart seg (nå sist Virgin America i motvind), det er en vanskelig bransje å selge på noe annet enn pris. Nettopp av den grunn har jeg god tro på at Norwegian Longhaul kommer til å klare seg godt, selv med tøff konkurranse.

Når det gjelder prisene som ble frigitt nå ved salgsstart kan det tenkes at de ikke er helt representative for fremtiden. Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg lagt ut en høyere prosentandel 999,- billetter enn jeg ellers ville gjort for sommerferien neste år. Dette for å få litt god pr i starten, kunder som faktisk klarer å få billetter til annonsert pris, og få sure miner. Synet på Kjos som mannen som gir Norge billige flybilletter, befester seg bare mer og mer, og jo større kommer Kjos sine verdier til å bli.
Old 09-11-2012, 00:57   #108
Kenneth
ScanFlyer Blue

Mye snobberi her synes jeg. For folk flest er ikke flyreisen i økonomiklassen en stor ferieopplevelse, uansett selskap, det er en kjedelig nødvendighet for å komme seg dit man skal. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder å bruke en dagslønn for litt bedre komfort på transporten (som det faktisk er).
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:12   #109
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Iflg en bekjent som kom gjennom på telefon, er første ledige 999.- billett i oktober...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:13   #110
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er en helt ærlig sak å velge billig over hele linja, og jeg tror egentlig jeg fikk bekreftet det jeg hadde en mistanke om. Selv om folk er flyinteresserte, er det mye mer "normalt" å bruke mye penger på hotell enn på flyreisen. Dette tror jeg gjelder både her på forumet og ellers. Så vidt jeg har sett av diverse rapporter og tråder er det svært få som betaler noe særlig penger av egen lomme for komfort i luften, men hotellstandarden er det aldri noe å si på. Kanskje derfor så få flyselskap som har hatt komfort som "forse" har klart seg (nå sist Virgin America i motvind), det er en vanskelig bransje å selge på noe annet enn pris. Nettopp av den grunn har jeg god tro på at Norwegian Longhaul kommer til å klare seg godt, selv med tøff konkurranse.

Når det gjelder prisene som ble frigitt nå ved salgsstart kan det tenkes at de ikke er helt representative for fremtiden. Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg lagt ut en høyere prosentandel 999,- billetter enn jeg ellers ville gjort for sommerferien neste år. Dette for å få litt god pr i starten, kunder som faktisk klarer å få billetter til annonsert pris, og få sure miner. Synet på Kjos som mannen som gir Norge billige flybilletter, befester seg bare mer og mer, og jo større kommer Kjos sine verdier til å bli.
Det med billig flight kontra dyrt hotell er igrunn ganske enkelt å forstå. Heller 7 dager luksus på hotell til 10k, enn 12 timer luksus i i lufta til 10k.

Lurer litt på hva du mener med flyinteresse og hva man betaler for en flybillett..? Hvis jeg tolker deg riktig så er man mer flyinteressert om man reiser på biz?
Skjønner ikke helt hva disse ala carte menyene med ost og champis eller evt. liggestoler har med flyinteresse å gjøre.

Ellers så tror jeg det er mye sant i det siste avsnittet ditt.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:15   #111
Kenneth
ScanFlyer Blue

Norwegian.no er oppe igjen.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:30   #112
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Det er fantastisk å lese denne tråden, og den ble akkurat som forventet når DY la ut disse turene.

* Selvfølgelig gjengen som hadde på forhånd bestemt seg for at det ikke blir noe rimeligere og usjenert sammenligner priser uten å ta hensyn til høysesong, direkte ruter osv.

* Så har du gjengen som skremmer oss dumme om hvor latterlig dårlig komfort disse flyene vil ha og hvor trangt det blir. Tviler på et dette blir noe værre en feks. de sure slitne A330/340 til SAS som ikke har AVOD en gang.

* Så har du den "fine" gjengen (som ofte privat kan bo på bygda eller til og med i blokk) som skal fortelle at dette er nok ok, men under deres strenge krav til komfort. Da er det bedre og ha 1" ekstra plass (ikke nødvendigvis ekstra benplass) og fly via MUC/CPH/LHR/FRA

Sosial dumping har fått være i fred, og flysikkerheten har fått være i fred i denne tråden - men typisk norsk blir tatt opp flittig. Det som er typisk norsk (dansk) er jo en så total forutsigbar holdning til at noen andre lykkes og man vil prøve stusselig å "jante" ned dette. Mulig noen av dere prøver å bruke et forum til å redde deres, eller venners arbeidsplasser og/eller bruker dette som en arena til å leke litt flotte. For meg er dette i alle fall forutsigbar og artig underholdning.

Lykke til ;-)

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:32   #113
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Lurer litt på hva du mener med flyinteresse og hva man betaler for en flybillett..? Hvis jeg tolker deg riktig så er man mer flyinteressert om man reiser på biz?
Du tolker temmelig feil her. Om det er bevisst eller ubevisst skal jeg ikke si noe om. De fleste bilinteresserte legger ned mer penger i biler, båtinteresserte bruker ofte en del penger på båt. Da hadde det ikke overrasket meg om en flyinteressert hadde vært villig til å bruke litt mer penger på en flyreise enn gjennomsnittsnordmannen. Det ser ikke ut til å være tilfelle.

Forøvrig så synes jeg at ferie er en helhetsopplevelse. Den begynner når man går ut døra hjemme, og slutter når man er tilbake. Opplevelsen er ikke bedre enn det svakeste leddet. Dårlig flyreise og bra hotell (da husker man ofte den det dårlige setet), dårlig hotell og bra fly (da husker man det skitne hotellet).

Må vel også legge til at jeg er litt større enn gjennomsnittet, og derfor er komfort på flyreisen ganske viktig for at de tre første dagene etterpå ikke skal bli ødelagt (been there, done that - never again)
Old 09-11-2012, 01:39   #114
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Forøvrig så synes jeg at ferie er en helhetsopplevelse. Den begynner når man går ut døra hjemme, og slutter når man er tilbake. Opplevelsen er ikke bedre enn det svakeste leddet. Dårlig flyreise og bra hotell (da husker man ofte den det dårlige setet), dårlig hotell og bra fly (da husker man det skitne hotellet).
Her er i alle fall vi temmelig forskjellige - har jeg vært på ferie så fokuserer jeg på de positive opplevelsene og minnene, og henger meg ikke opp i det negative.

At ferien helst bør ha en bra helhet ser jeg,

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 09-11-2012 at 01:41.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 01:59   #115
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Jeg syns nå dette er ganske positivt, om det vil være mulig videre å finne rimelig billetter etter at de har holdt på en stund. Selv omjeg har ID-rettigheter et par år til er jeg ikke fremmed for tanken om å slå til på tilbud for å slippe usikkerheten eller om jeg har reisefølge. De neste par årene er det det å komme flest mulig steder for minst mulig penger som gjelder og lojalitet er ikke viktig.
Ellers velger jeg hostel over hotell pga opplevelsen og møte folk i samme aldersgruppe og situasjon.
Ønsker Norwegian velkommen og lykke til

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 02:10   #116
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå er nettside og priskalender oppe igjen. Og det er langt mellom de billige billettene nå. BKK er noe bedre enn JFK...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 03:46   #117
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er nettside og priskalender oppe igjen. Og det er langt mellom de billige billettene nå. BKK er noe bedre enn JFK...

Kan være at det er pga regntiden at BKK seller noe mindre?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 07:21   #118
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

DY B787 leveres den ?????
DY har vel en plan om ikke B787èrne er på plads....men stadig
undrer jeg på hvad DY gør hvis de får en aflysning på f.ex en NYC flight...
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 07:28   #119
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er jo personer som har skrevet i denne tråden som hevder at DYs priser som de har fått kjøpt billett for er halve prisen av det andre selskaper tilbyr som kampanjepriser i høysesongen. Det er selvsagt ikke slik at alle får denne lave prisen, men ikke alle får laveste pris hos de andre heller. Jeg kjenner ikke så godt til prisbildet over til NYC, men jeg sitter med et inntrykk av at de gode tilbudene fra f.eks. LH har vel stort sett vært på høst/vinter (sjekk av noen tilfeldige datoer i juli så har LH priser t/r NYC til drøyt 7000,-, SAS enda ca 1000,- dyrere enn dette, mens DY har priser ekskl. alt til rundt 4500,-. Legger man så til baggasje og mat så blir det vel en del hundrelapper dyrere, men skal en familie på 4 reise på tur så blir det en viss forskjell i pris). At DY ikke selger seg for billig tror jeg man skal regne med.

Det neste spørsmålet er vel om forskjellen i komfort er veldig stor i DYs disfavør om man sammenlikner med economy class hos andre selskaper. Skal man reise business class så er nok ikke DY noen match uansett.
Man må regne med litt billigere billetter i forbindelse med lansering av slike ruter. Du kan ikke sammenlikne lanseringsprisene til Norwegian med ordinære priser hos f.eks. Lufthansa. En bedre sammenlikning er at Norwegian legger seg ca. 7-800 kr. billigere enn det SAS gjorde da deres Oslo-New York direkterute ble lansert. Selv fløy jeg med Lufthansa og United til samme pris som det Norwegian tilbyr i februar. At man kan fly for under 2000 kr. til USA i sommermånedene med Norwegian er selvsagt et unntak, bare se hvordan prisene har utviklet seg på Midddelhavsrutene i høysesongen. Her klarer Norwegian å pumpe mye mer ut av passasjerene.

Last edited by FlightDeck; 09-11-2012 at 07:58.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 07:37   #120
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nettsiden er oppe, men når man velger utreiseflyplass, så kommer det ingen alternativer i destinasjonsfeltet, dvs ingenting i dropdown-menyen der.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules