Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2012, 15:03   #1
ole99
:-)

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Et par innspill på noen av Ole99s punkter, uten at det betyr at jeg nødvendigvis er uenig

1) Ikke SAS spesifikk, og jeg vil også hevde det er de samme høye oljeprisene som bidrar godt til at SAS i Norge tjener penger

2) Og det er vel heller ikke at CRJ900 er noen CASM vinner, og på endel -600 ruter kanskje for liten

3)Og selv idag er de ikke umulig å tjene penger på A340

11) Jepp, SAS er bare en forsmak på hva man kan vente seg seg. De fleste
bedrifter er nå på vei bort fra ytelses til innskuddsbasert pensjon. Dessverre burde det skjedd for lenge siden. Men jeg er mer bekymret for alle offentlig ansatte og min foreldregenerasjon som sitter med samme godene og som kommer til å ødelegge for oss yngre i fremtidenen. Hele konseptet med ytelsesbasert pensjon er sviket fra 68-generasjonen ovenfor samfunnet, men hvor SAS er blant de første ute som får seg en solid på trynet av

13) er mange fagforeninger lik høy lønn/dårlig produktivitet?
1) Du har et godt poeng.

2) Ble CRJ900 bestilt på bakgrunn av de danske og noen svenske sine typeratinger m.m. på MD80-serien med motor montert til fueselage?

3) SAS tjener tydeligvis penger på kjerringa. Poenget mitt er at SAS burde ha tjent mye mer enn hva de gjør idag, enten ved en annen LH-maskin eller annerledes kabinoppsett etc på A330-340 maskinene.

11) Enig.

13) Det kommer helt an på situasjonen. Hvordan kan det være formålstjenlig for SAS og deres organiserte at EX-braathensansatte sine fagforeninger går til angrep mot SAS-foreningene / vice versa etter et oppkjøp. Ledelsens "splitt og hersk" førte aldri til noe godt for SAS personalmessig, men fagforeningene i Norge (..og Danmark) er etter min mening ikke tom for skjeletter i skapet de heller. Nå er det vel sånn at SAS har kabinforeninger for de respektive landene. Hvordan det står til med pilotforeningene, bakke, administrasjon osv. vet jeg ikke nok til å uttale meg konkret om hvor vidt det påvirker produktiviteten eller ikke. På bakgrunn av Asbjørn Wikestads (SGH) seneste mediauttalelser vil jeg gjerne tilføye at Wikestad og andre fagforeningsledere har jo tydeligvis vært igjennom spareprogram i over 20 år sånn ca, f.eks http://vorhaug.net/politikk/ist/is/i.../is39/sas.html, og er således over gjennomsnittet erfarne med spareprogram...

Last edited by ole99; 01-11-2012 at 15:05.
ole99 is offline  
Closed Thread

Posting Rules