Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2012, 09:11   #281
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
800 mill redusert kontantbeholdning siden sommeren;

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2498240.ece
En annen interessant notis på samme side er at Qantas sitt Bonusprogram er verdsatt til 12 Milliarder - en fjerdedel av Qantas sin verdi - kanksje Bonusprogrammer ikke er et såpass stort onde allikevel
Old 31-10-2012, 09:12   #282
RIBRO
ScanFlyer Gold

"Flere potensielle kjøpere er blitt kontaktet, blant annet Qatar Airways og Aeroflot, men ingen har vist større interesse."

RIBRO is offline  
Old 31-10-2012, 09:14   #283
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
. Flyinvesteringer og nedbetaling av gjeld kan også forsklare reduksjonen i kontanter.
sies det videre
sail4fun is offline  
Old 31-10-2012, 09:15   #284
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
"Flere potensielle kjøpere er blitt kontaktet, blant annet Qatar Airways og Aeroflot, men ingen har vist større interesse."

Prisen blir sikkert lavere nå eventuelt dagens eier gir opp [?]
sail4fun is offline  
Old 31-10-2012, 15:47   #285
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
sies det videre
Vel, hva pengene har gått til er av mindre interesse. Når man ikke lenger har
likviditet stopper alt. Hvis de fortsetter i samme tempo vil kassa være tom om 9 mnd..
Men vi får anta at en løsning på likviditets-siden kommer før den tid.

W
Wahoo is offline  
Old 31-10-2012, 16:18   #286
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vel, hva pengene har gått til er av mindre interesse. Når man ikke lenger har
likviditet stopper alt. Hvis de fortsetter i samme tempo vil kassa være tom om 9 mnd..
Men vi får anta at en løsning på likviditets-siden kommer før den tid.
Det er absolutt av interesse hvor milliardene har blitt av. Om man ikke ser på det så vil nye tilskudd bare kjøpe SAS mere tid mens pengene fortsetter å renne ut.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 31-10-2012, 16:22   #287
darkcho
ScanFlyer Gold

De som skal gi tilskuddene får selvsagt se det.
Old 31-10-2012, 16:39   #288
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
En annen interessant notis på samme side er at Qantas sitt Bonusprogram er verdsatt til 12 Milliarder - en fjerdedel av Qantas sin verdi - kanksje Bonusprogrammer ikke er et såpass stort onde allikevel
Men det koster jo aa ha lounger, ansatte i lounger, kundeservice etc etc
Tommy777 is offline  
Old 31-10-2012, 16:56   #289
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Er det ikke bedre å erklære SAS konkurs, og lansere det på nytt igjen - men denne gangen slik at det blir lønnsomt?
teamseacow is offline  
Old 31-10-2012, 17:42   #290
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå skjønner sikkert dere gutter at det er to forskjellige problemstillinger ute og går. Bonusprogrammer kan være veldig verdifulle for flyselskaper om de får gode nok dealer med spesielt kredittkortselskaper, men kan likefullt være problematiske av konkurransemessige hensyn. Jeg påpeker nå bare dette selv om jeg regner med at dere er klar over det...
Nå er vel kommentarene ovenfor rettet mot innlegg fra skuggenheimer m.fl. som mener at bonusprogammer er store unødvendige utgiftsposter tidligere i denne tråden, og som dermed må bort fra SAS. A.B.L.A. ser dog ut til å ha fått teften og prøver å få tråden til å gå OT... ;-)
Old 31-10-2012, 18:01   #291
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Er det ikke bedre å erklære SAS konkurs, og lansere det på nytt igjen - men denne gangen slik at det blir lønnsomt?
Er det ikke bedre å erklære DEG konkurs, og lansere deg på nytt til 50 kr timen slik at du blir lønnsom?

Du er vel ca den 5. i rekken som skriver noe slikt, og nå orker jeg ikke slik drittslenging mer. Det er tydeligvis en del som ønsker sine medforumister det verste!

Men jeg skal la være å kommentere evt følgekommentarer fra mafiaen...
Lamox is offline  
Old 31-10-2012, 18:15   #292
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nå er vel kommentarene ovenfor rettet mot innlegg fra skuggenheimer m.fl. som mener at bonusprogammer er store unødvendige utgiftsposter tidligere i denne tråden, og som dermed må bort fra SAS. A.B.L.A. ser dog ut til å ha fått teften og prøver å få tråden til å gå OT... ;-)
Jeg tar konsekvensen av holdningen om at positive, fleipete innlegg er OK, men ikke en saksopplysning, og sletter derfor mitt innlegg i et forsøk på selvmoderering.

Last edited by TOS; 31-10-2012 at 18:18.
TOS is offline  
Old 31-10-2012, 19:03   #293
branserud
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Er det ikke bedre å erklære DEG konkurs, og lansere deg på nytt til 50 kr timen slik at du blir lønnsom?

Du er vel ca den 5. i rekken som skriver noe slikt, og nå orker jeg ikke slik drittslenging mer. Det er tydeligvis en del som ønsker sine medforumister det verste!

Men jeg skal la være å kommentere evt følgekommentarer fra mafiaen...
Det blir stillt et spørsmål du kommer med så useriøs komentarer. Kan du ikke heller komme med konstruktive saker + å legge fram saker som gir folk inblikk i hvorfor du mener sas IKKE SKAL GÅ I KONKURS i såfall?
branserud is offline  
Old 31-10-2012, 19:31   #294
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
SAS er ikke insolvent og kan derfor ikke erklære seg konkurs. Så enkelt og greit er det egentlig med den saken.
Old 31-10-2012, 19:45   #295
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tar konsekvensen av holdningen om at positive, fleipete innlegg er OK, men ikke en saksopplysning, og sletter derfor mitt innlegg i et forsøk på selvmoderering.
Nå er det jeg som var skyldig i å legge til en liten "snert" på slutten av et ellers seriøst innlegg, det at Bonusprogrammene kan ha tildels store verdier (25% av Qantas er en stor verdi) og at de kan ha en salgsverdi (Air Canada har solgt sitt). Dermed faller tanken om at Bonusprogrammene kun er store utgifter litt.

En ser jo også en fremvekst av Bonusprogram som ikke er knyttet til noe flyselskap f.eks. Air Miles i Canada som er meget stort, og vi har selv et " nøytralt" Bonusprogram knyttet til våre Boeing Visa Kort hvor vi har opptjent billetter med Northwest og Frontier uten å ha Bonusprogram hos noen av dem.
SAS kan selge EuroBonus for et betydelig beløp og beholde fordelene - helt sikkert bedre enn å selge Farmer og LN-MOW
Old 31-10-2012, 19:47   #296
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

En ting som bør understrekes til alle SAS-skeptikere, Vis man ønsker at SAS skal gå konkurs, så ønsker dere også at prisene særlig på innland både i Norge, Sverige og Danmark blir hevet og det med en stor prisøkning, SAS har i dag oftest over 50-60% av volumet på de rutene de opererer, en aktør som vil hoppe inn eller "ekspandere" vil være Norwegian, de vil øyeblikkelig sette prisene opp rundt 300-600kr på vær avgang, problemet er ikke at det er for dyrt, det er mere en nok av de som er villig til å betale så mye for billettene, men problemet er at det ikke er nok sjetteplasser. En ny aktør vil ikke klare og hoppe inn i konkuranse med Norwegian på over et halvt år etter en "eventuel" konkurs, diverse tillatelser osv. må på plass og ikke minst diverse undersøkelser må gjøres for og tilpasse seg markedet.

Tilslutt jeg har verken noe i mot Norwegian eller SAS, men jeg er i mot de som ønsker at SAS skal gå konkurs fordi de liker best Norwegian og ikke SAS, fordi SAS har eldre fly og ikke har noe Wifi. For det første så er vi i Norge blitt bortskjemte med de flotte nye flyene til Norwegian med Wifi og SkyInteriør.

Last edited by Trdfly; 31-10-2012 at 19:50.
Trdfly is offline  
Old 31-10-2012, 19:55   #297
branserud
ScanFlyer Blue

Hele greie med SAS er at allt er så komplisert med eierforhold, fagforeninger, økonomiske situasjonen gammle tradisjoner og varemerke.

Et oppkjøp anser jeg som nesten umulig pga eierforhold og fagforeninger.
Danske staten har jeg lite tro på velger å selge seg ut med fare for at CPH forsvinner som SAS nav. At noen andre en Damark kan kjøpe opp aksjene til Norge og/eller Sverige om Danmark skal sitte med et sånt krav tror jeg ikke komer til å skje.
Å kjøpe SAS med den fagforenings og statlige eier strukturen tror jeg skremmer bort de fleste.
En kjøper av SAS ønsker i såfall å kjøpe SAS for å få en økonomisk gevinst av det. Som det har vært og er, er det langt dit.
Først skal pensjons forpliktene løses, Skaffe lån til bedre vilkår, Skaffe finansiering til flåtefornyelse, Komme overens med fagforeninger om nye avtaler, komme med et produkt folk vil kjøpe mere av, sikkre en veldig mye bedre inntjening, få bedre kredittverdighet.

Det som forsatt kommer til å stikke kjepper i hjulene er et innarbeidet hiarki med besluttningsveier lengre enn rundt jorden(litt ironi) og statlig innblanding.
Alle spare runder har gått fryktelig tregt og gitt for lite effekt. Pengene har fortsatt å renne ut.
Markedet blir tøffere og tøffere for SAS. De fleste Monopol rutene er snart bort.
Man konkurere mot selskaper som har langt lavere kostnader som ytterliger setter press på inntjening. Flåte fornyesen går for treigt. Varemerket SAS er ikke det det engang var. Det gjør at de er vanskligere å beholde kunder. Nå går flere etter pris.
Fagforeniningen kommer til å kjeme en hard kamp om vilkår. Med så mange fagforeninger vil dette ta tid. Tid og penger er vel det SAS har minst av.

Jeg håper ikke staten går inn med mere penger. 2 ganger er alerede en gang for mye. Det er ingene annen stor eier som hadde latt det gå så langt som det har nå.
SAS har dumpet ut miljoner av billetter siste årene man ikke tjener penger på og staten bare spytter inn mere penger.. Av dette blir det skjeiv konkuranse.
Om ikke SaS kan begynne å tjene penger så mener jag det er bare et alternativ igjen..
Skandinavia er iike like avhengi av SAS i dag som for noen år tilbake. Hullene kommer kjappt å fylles. Ref cimber , skyways og sterling
Når det gjeller salg av deler av virksomheten har jeg vanskelig for å tro at om man seier feks at Widerøe er verdt en milliard får en milliard. Heller kanskje 8-900 millioner. Motsvarende for eurobonus og SGH

Last edited by branserud; 31-10-2012 at 20:36.
branserud is offline  
Old 31-10-2012, 20:05   #298
branserud
ScanFlyer Blue

Prisene kommer ikke til å øke markant så lenge det finns 2 eller flere så flyr. Et monopol i skandinavia er utenkelig etter min mening. Skulle en så stor aktør som SAS gå konkurs kan det oppstå et tomrom men det kommer til å fylles kjapt. Tror ikke ønske fra noen går ut på at SAS skal gå konkurs for å gå konkurs men at statene ikke kan fortsette å fylle på med cash bare for at lommeboka er tom gang på gang. Hadde SAS vært privat ville det mest sansynlig vært konkurs om det hadde vært i samme situasjon. At firmar går i konkurs er noe jeg ikke ønsker. Men er det siste utvei så er det det

Last edited by branserud; 31-10-2012 at 20:38.
branserud is offline  
Old 31-10-2012, 20:12   #299
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Prisene kommer ikke til å øke markant så lenge det finns 2 eller flere så flyr. Et monopol i skandinavia er utenkelig etter min mening. Skulle en så stor aktør som SAS gå konkurs kan det oppstå et tomrom men det kommer til å fylles kjapt. Tror ikke ønske fra noen går ut på at SAS skal gå konkurs for å gå konkurs men at statene ikke kan fortsette å fylle på med cash bare for at lommeboka er tom gang på gang. Hadde SAS vært privat ville det mest sansynlig vært konkurs om det hadde vært i samme situasjon. At firmar går i konkurs er noe jeg ønsker. Men er det siste utvei så er det det
Det jeg mente med det at folk ville at SAS skulle går konkurs, var utgangspunkt i den Poll-tråden som var for noen dager siden, den ble stengt, ikke uventet pga. så mye usakelig og uovertenkt sommel sagt i den tråden, og i helheten tråden. Så siden denne tråden passet best ble det her jeg la det ut.
Trdfly is offline  
Old 31-10-2012, 21:33   #300
L-1011
ScanFlyer Molded

Hade SAS privatiserats för 15-20 år sedan och därefter haft kompetenta ledningar & styrelser tvivlar jag starkt på att bolaget varit så illa ute som idag.

En stor anledning till SAS enorma problem 2012 är att företaget under flera decennier haft svaga ledningar och styrelser som dessutom inte haft tillräcklig kompetens om flygbranschen. Kombinationen ovanligt starka fackförbund och svaga politiskt tillsatta okunniga ledningar & styrelser har gjort att SAS förlorat ofattbara 65 miljarder svenska kronor sedan 2001.

Jag förstår inte hur SAS ska kunna överleva 2013 utan att ledning och styrelse genomför en fullständig slakt på "nuvarande"SAS som vi känner till det idag.

Last edited by L-1011; 31-10-2012 at 21:38.
L-1011 is offline  
Closed Thread

Posting Rules