![]() |
|
![]() |
#241 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Det skal tydligvis ikke mere til en løssluppende og (ondsindige) rykter til for å stoppe handelen av et selskap på børsen. SAS avviser ryktene, noe man vel bør ta i betraktning, eller...? Montro hva børsmeldingen sier.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
#242 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
En svensk avis tror også på at lånefinansiering er på stell: http://www.di.se/artiklar/2012/10/30...ering-ar-lost/
|
![]() |
![]() |
#243 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Nettavisen di.se «erfarer» at SAS skal ha kommet til en
løsning på sin lånesituasjon som inkluderer minst fire store banker. Det skriver di.se i en artikkel tirsdag. Nettstedet viser til at SAS har hatt møter med finansdepartementet og investeringsbanker de seneste dagene, og at den nye løsningen innebærer minst fire banker. SAS har blant annet store lån som forfaller i mars. Last edited by darkcho; 30-10-2012 at 14:03. |
![]() |
![]() |
#244 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vanligvis er ikke en slik eksklusjon uten grunn. En grunn som er vanlig er at noen vet mer enn andre (lekkasje?) og kan av den grunn dra fordeler av denne informasjonen (børsstyret beslutter eksklusjon). En annen grunn kan være at selskapet selv har informasjon de vil slippe, men har ikke dette klart til børsåpningen (selskapet initierer en eksklusjon).
Nå får vi bare vente på hva som er årsaken - og den kommer helt sikkert først på andre kilder enn en synseartikkel i en avis.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#245 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her er børsmeldingen:
Quote:
Quote:
Last edited by FlightDeck; 30-10-2012 at 11:04. |
||
![]() |
![]() |
#246 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Norsk versjon:
Quote:
Last edited by darkcho; 30-10-2012 at 14:03. |
|
![]() |
![]() |
#247 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Da blir EBT for SAS for årets ni første måneder -193 MSEK og dermed er også helt klart håpet for et positivt 2012 helt sikkert skrinlagt. Spørsmålet er så hva som skjer de tre siste månedene i år. Gjennomsnittet av de fire siste årene er -1 810 MSEK, og det mest positive året 2010 viste en EBT på -463 MSEK.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#248 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
SAS aksjen opp 18% til nå
|
![]() |
![]() |
#249 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det måste väl innebära att bla SGH blir sålt?
Sälja tillgångar för 3 miljarder... http://www.di.se/artiklar/2012/10/30...s-miljardplan/ |
![]() |
![]() |
#250 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hva eier SAS av selskaper og verdier, og hva bør de selge?
|
![]() |
![]() |
#251 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Leser du igjennom denne tråden vil det komme mange forslag om hva de bør/ikke bør selge, samt hva de eier. Ellers kan du sjekke www.sas.no så får du en grei oversikt der.
|
![]() |
![]() |
#252 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,154
|
![]()
Heisann!
Mulig jeg burde tenkt svaret selv, men får skylde på gårsdagens pubrunde her i Dublin, så her er spørsmålet mitt: Ser i media at Eurobonus er verdsatt til ca 2 mia SEK, og at dette kan være en av tingene som kan selges. Men hvordan kan man "selge" et bonusprogram i eget flyselskap til eksterne, hva betyr det i praksis? Kim |
![]() |
![]() |
#253 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Man selger medlemsmassen og muligheten til å selge poengene. Da blir det den kommersielle aktøren som må lokke med poengene og sørge for å få partene ombord. Air Canada sitt program drives vel av noen andre enn de selv.
|
![]() |
![]() |
#254 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]()
Kan noen forklare dette med pensjonsforpliktelsene til SAS, all den tid man ikke hører om noen andre selskaper som har disse forpliktelsene?
Uten å nevne navn hører man aldri at Norwegian, Statoil, Rema100 eller andre sliter med pensjonsforpliktelser? |
![]() |
![]() |
#255 | |
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]() Quote:
Se eksempel: SAS 01.01.2012 Pensjonsforpliktelser = 12 mrd SEK (gjeld) EK = 12 mrd SEK Egenkapitalen påvirkes ikke av pensjonsforpliktelsene. Fra og med 01.01.2012 trer regelendringene inn. SAS har, for å skaffe seg tid til å forbedre økonomien, endret regnskapsåret sitt slik at årsavslutningen blir 31.10.2013. Derimot vil det 01.11.2013 se slik ut: SAS 01.11.2013 Pensjonsforpliktelser = 12 mrd SEK (gjeld) EK = 0 mrd SEK - med mindre SAS klarer å kutte kostnadene og øke inntektene. Slik markedet er i dag går de fleste store flyselskapene i Europa, ihvertfall SAS og Norwegian, med underskudd om vinteren og overskudd om sommeren. Med en egenkapital (EK) lik 0 eller +/- 100 mio SEK er et flyselskap sterkt truet av konkurs dersom flyselskapet ikke har store nok overskudd i Q2 og Q3 ("sommersesongen") til å dekke underskudd i Q1 og Q4 ("vintersesongen"). Pensjonsforpliktelsene avhenger av hvordan type pensjonsavtale de ansatte har. SAS har de siste årene møtt økt konkurranse fra British Airways, KLM, Lufthansa og Finnair samt sterk konkurranse på hjemmemarkedet fra Norwegian. Dette har ført til at SAS har mistet kunder og inntekter. Overskudd har blitt til underskudd og pensjonsforpliktelsene står ikke lenger i stil med den finansielle situasjonen til SAS. Statoil er et oljeselskap og har således enorme inntekter og overskudd. Utrolig mye skal gå galt dersom pensjonsforpliktelsene til Statoil "spiser opp" egenkapitalen. Feel free to correct me if I am wrong. Last edited by ole99; 30-10-2012 at 12:45. |
|
![]() |
![]() |
#256 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Pensionsreglerna gäller alla företag.
Norwegian är dock ett ungt flygbolag, det finns inte många Norwegian pensionister. Dessutom är många anställda på kontrakt via bemanningsföretag och såvitt jag förstår betalas ingen framtida pension till dem. |
![]() |
![]() |
#257 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#258 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke nøyaktig tall, men det er kanskje snakk om 700 000 - 1 000 000 i pensjon for en pilot? Det er selvsagt mange andre grupper i selskapet, men deres betingelser blir sjelden diskutert. Derimot har:
|
|
![]() |
![]() |
#259 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Forsåvidt ikke direkte dramatisk at de ikke vil kommentere, avkrefter de WIF må de svare for resterende også.
Quote:
Last edited by darkcho; 30-10-2012 at 14:04. |
|
![]() |
![]() |
#260 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |