Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2012, 19:16   #21
bear
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 48
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Nå er det vel med de-icing som med første snøfall forøvrig.
Det tar gjerne noen dager før rutinen kommer tilbake til det den var.
bear is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:24   #22
Holloman
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Nå er det vel med de-icing som med første snøfall forøvrig.
Det tar gjerne noen dager før rutinen kommer tilbake til det den var.
Fast om SAS klarade att ha tillräcklig beredskap så är väl det minsta man kan begära att om Norwegian inte klarar det (betalar för tillräckligt många bilar) så får de hålla sig till en egen kö där de kan hålla på så länge de vill utan att blockera övriga boiag.

Ett sätt att hålla kostnaderna nere är ju att inte köpa mer de icing än man tror sig behöva (vilket uppenbarligen i det här fallet inte var det bästa alternativet).
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:47   #23
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Problemet i dag var redusert rate inn til OSL 10/60 grunnet kombinasjonen single runway ops og redusert sikt. Videre slet man voldsomt med å holde oppstillingsplasser og taxi veier snø og isfrie. En lang rekke bussavganger til/fra fly hjalp heller ikke til.
SAS sin sutring virker bare underlig.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:48   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,934
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå sier vel DY noe annet enn SAS sier (SAS sier at det tar opp mot 30 minutter for DY å de-ice, mens DY sier 10-15 minutter; DY sier at de bruker i gjennomsnitt 2 biler per fly, SAS sier at DY bruker 1 bil per fly), så hvem vet hva som er det korrekte.

Hvis det er slik som SAS sier at DY er årsaken til forsinkelsene deres så er det forståelig at de er litt misfornøyde, men jeg antar at kun en rullebane i bruk også forklarer noe av dette.
Dette er vel et greit regnestykke - antall De-icing biler i drift -1 (i slikt vær er vel alltid bil avgårde for etterfylle deicing veske) delt på antallet avganger pr.time inkludert de andre selskapene man handler) Tar vi opplysningene fra talspersonene høres det ut som SAS hadde 4 biler -1 altså 3, mens DY hadde 2 -1 altså 1 , det kan være noe i det SAS sier i dette tilfellet
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:58   #25
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Problemet i dag var redusert rate inn til OSL 10/60 grunnet kombinasjonen single runway ops og redusert sikt. Videre slet man voldsomt med å holde oppstillingsplasser og taxi veier snø og isfrie. En lang rekke bussavganger til/fra fly hjalp heller ikke til.
SAS sin sutring virker bare underlig.
Det var kø til de-ice platformen, hvor Nordic Aero kun opererte med en bil.
Hvorpå SGH etterhvert hjalp til med å de-ice DY sine fly for å få unna køen.
SAS sin sutring er berettiget.

Snøfallet har vært varslet lenge, så hvorfor Nordic Aero ikke bemanner opp er en gåte.
Det er jo heller ikke første gang det skjer. Så sålenge det ikke får konsekvenser for de, så skjer det nok igjen, og passasjerene får lide.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 20:14   #26
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det var kø til de-ice platformen, hvor Nordic Aero kun opererte med en bil.
Hvorpå SGH etterhvert hjalp til med å de-ice DY sine fly for å få unna køen.
SAS sin sutring er berettiget.

Snøfallet har vært varslet lenge, så hvorfor Nordic Aero ikke bemanner opp er en gåte.
Det er jo heller ikke første gang det skjer. Så sålenge det ikke får konsekvenser for de, så skjer det nok igjen, og passasjerene får lide.
Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 20:28   #27
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Knoll og tott sier følgende til NRK P2 i dag:

Quote:
Vi var godt forberedt, og hadde opp til fire biler som gjorde jobben, men det gikk tregere hos konkurrentene. Det sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Jeg skulle gjerne sett at vi hadde fått vår egen fil, i og med at vi hadde så ulik prioritering på utfordringene i dag. Vi har i dag hatt et gjennomsnitt på 4 minutter og 50 sekunder. Da er det ganske fortvilende å måtte vente så lenge, uttaler han.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian føler seg ikke truffet. - Vi har hatt folk på jobb som har stått på og klart å avise flyene med en snittid på 10-15 minutter, og vi har hatt opp til tre biler per fly gjennom hele dagen, sier Sandaker-Nielsen. Han mener bemanningen har vært forsvarlig.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 20:30   #28
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Knoll og tott:
Knoll og Tott var meget beskrivende på disse to herrene
Dash is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 20:40   #29
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
Det var en rate på 10 ankomster i timen ja, en rullebane og ikke preparerte oppstillingsplasser ja. Taxi vei til de-ice sør var brøytet og der stod køen..
Nordic Aero opererte kun 1 de-ice truck.
Så du mener at den skulle kunne ta seg av alle DY`s avg like hurtig som SGH`s 4 ?

Få deg kunnskap om situasjonen før du uttaler deg....

For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 29-10-2012 at 20:42.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 20:48   #30
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
Det er vel ingen som har sagt at det ikke har betydning?
Det som påpekes er at noen, i dette tilfelle DY, har underdimensjonert grovt og derfor gjør at hele situasjonen blir verre enn det den hadde behøvd å være.

Last edited by Cloudius; 29-10-2012 at 20:48. Reason: Typo
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 21:09   #31
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....
Og hadde andre på OSL hatt tilgang til dette på lik linje med SGH sin OP så hadde det vært desto lettere å koordinere også.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 21:11   #32
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Og hadde andre på OSL hatt tilgang til dette på lik linje med SGH sin OP så hadde det vært desto lettere å koordinere også.
Hva har det med at Nordic Aero KUN stillte med en De-ice truck?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 21:15   #33
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 21:28   #34
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,293
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
Har ikke dokumentert at utalelsene stemmer, har bare kommet med hva jeg selv har sett.. Og det var ikke i sgh sin ops...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 22:10   #35
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
Vel, dersom SAS bruker 4 minutter og 50 sekunder og DY bruker 10-15 minutter per propagandaministerne deres, er vel det offisielt? Da bruker DY 2-3 ganger saa lang tid paa a deice.

SAS har aapenbart en case her. Saa istedetfor aa proeve aa bortforklare og skylde paa underleverandoerer (kjent DY stil) og OSL, er det kanskje bedre aa legge seg flate og innroemme at det ikke er godt nok og kanskje kalle underleverandoeren inn paa teppet?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 22:17   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,520
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post

Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?
En ting er å bli kvitt eller i det minste smelte snøen/isen. En utfordring er vel å unngå at dette fryser på nytt eller ny snø legger seg i det man takser ut fra deice. Var det ikke dette som skjedde da de forsøkte seg med "teltet"?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 23:22   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,614
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Teltets største problem var vel at det ikke klarte å ta de mengdene med sne som skyene over Galemoen dumper på flyene .. Hvis jeg husker rett fungerte det utmerket med en cm eller to, men ikke mer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2012, 22:11   #38
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det blir litt som en SAS-pilot tørt uttalte:"Det er ikke alt som lønner seg å legge ut på anbud..."
Fikk også inntrykk av at Norwegians trege de-iceing var medvirkende til problemene denne dagen. Man kunne lett lande flere enn 10pr/t, men de-iceing tok knapt unna fly, så det var fullt på gatene og taxebanene, så GM kunne ikke ta imot mer.
Blir like tullete som når man la ut brøyting av fortau i Oslo på anbud: ett selskap brøyter 25m, mens et annet brøyter de neste 20m. Idiotisk.
OSL burde drevet de-iceing, så fakturerte man hvert selskap ettersom hvor mange fly de har de-icet. Da kan man utnytte de-iceing bilene til det maksimale, og man slipper å stå i unødvendig kø bak "de som har et annet selskap".
Kjos som er flink å kritisere alle andre bør gå i egne rekker her, for dette var lite imponerende.
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2012, 22:33   #39
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Fornax View Post
OSL burde drevet de-iceing, så fakturerte man hvert selskap ettersom hvor mange fly de har de-icet. Da kan man utnytte de-iceing bilene til det maksimale, og man slipper å stå i unødvendig kø bak "de som har et annet selskap".
Hva skal så det mannskapet som utfører de-ising på flyene gjøre mellom de periodene de de-iser?
Du kan ikke bruke brøytemannskapene til det. De vil være opptatt i og med at periodene med de-ising sammenfaller med de periodene det er sterkt behov for brøyting.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2012, 22:38   #40
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Hva skal så det mannskapet som utfører de-ising på flyene gjøre mellom de periodene de de-iser?
Du kan ikke bruke brøytemannskapene til det. De vil være opptatt i og med at periodene med de-ising sammenfaller med de periodene det er sterkt behov for brøyting.

Vidar
Den problemstillingen er jo den samme uansett hvor de er ansatt.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Staten er ikke helt fornøyd med WF vil ha litt penger tilbake. storg Flyforum 2 24-07-2018 06:20
Fra München til Oslo med SAS? Ikke helt enkelt. robertaas TripReports 16 06-12-2012 10:02
Ikke fornøyd med Thai Air. Fred Reiseforum 25 07-02-2012 23:53
Ikke fornøyd med pasientfly på AES fkrlf Flyforum 1 31-01-2008 10:22
Passasjerene ikke fornøyd med Ryanair Hurum Flyforum 12 14-12-2006 12:26


All times are GMT +2. The time now is 03:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.