Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2012, 12:04   #181
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jer er enig i det, men den musserende vinen de serverer smaker ikke godt. Champisen de hadde var ikke så verst, og iallefall betydelig bedre enn det som serveres nå. Det er mulig det er smak og behag. Jeg tar meg heller en juice enn den musserende...
iflg. fruen, så har hun fået flere negative tilbagemeldinger fra pax på kvaliteten på den nye mousserende vin, så det ser ud til du ikke er alene om at mene det.

Feedback på det nye servicekoncept har vist heller ikke været for god - og på sidste tur hun var på var der en del utilfredshed fra flere som var irriterede over at skulle finde kreditkort frem for at betale 10 kr for en lille cola Og som hun sagde, så var det faktisk ret så pinligt at skulle insisterede på det overfor et par EBS'er, som bare gerne ville have en tår cola til filmen. Det er ikke så meget de 10 kr, men mere irritationsmomentet i at skulle finde penge/kreditkort frem.

Det lader også til at cateringafdelingen har lidt problemer med at få lastet korrekt stock - flere items var "udsolgt" ret så tidligt på udturen (selvom der også skulle være lastet nok til hjemturen), men mon ikke det er noget de hurtigt får rettet til ud fra feedback fra crew.
Old 24-10-2012, 14:24   #182
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
SAS sine luksuskunder raser etter champers kutt:
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...tlig-champagne
De Pandion'er som har kopiert åpent brev (etter hva jeg forstod fra tilsvarende sak i DN) til Dagens Industri og håper på sympati fra folket... fordi de får "rimeligere champagne" som det ender opp med å bli... ...Samtidig som saken over handlet om at personalet får sablet lønnen med 25%....

...De bør Google Marie Antionette; http://nn.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette

Etterpå kan de f.eks Google "Kake".

Jeg synes fortsatt dette er et teit valg av SAS, kun slått av mediastrategien til dem som har kopiert DI på dette.

Med forbehold om at jeg har forstått saken rett, så klart.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 15:13   #183
view
ScanFlyer Gold

Vet ikke hvor mye sympati utspillet fra "lyxklubben" får, men samtidig er det jo sterke signaler fra det som er SAS sin ubestridte beste kunder ettersom Pandon er revenue basert. Det er ofte en ide å høre på kundene sine, mener nå jeg.
view is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 15:23   #184
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Vet ikke hvor mye sympati utspillet fra "lyxklubben" får, men samtidig er det jo sterke signaler fra det som er SAS sin ubestridte beste kunder ettersom Pandon er revenue basert. Det er ofte en ide å høre på kundene sine, mener nå jeg.
Er helt enig. Har sendt samme klage til SAS selv, og har utrykt at jeg synes det er en dustete strategi her på forumet. Prisene har gått ned i economy, så servicen må nødvendigvis følge. I Business koster det fremdeles nesten 10.000,- tur retur OSL-AMS, og servicen/kvaliteten her har sunket prosentvis like mye som i economy (sammenlignet med 5-6 år siden er setene dårligere, maten dårligere, serveringen kjipere og drikken dårligere. Prisen... den er den samme). Nå kutter de muligheten for til og med å kjøpe seg god drikke.

Det er mer at ideen med å sende en slik klage til media og forvente enten sympati for synet sitt er HEEEEELT HÅPLØST i Skandinavia. I USA kunne det muligens funket. Her blir det jantelov så hatten passer. Her trengs det liksom litt reality check blandt de involverte.

Old 24-10-2012, 15:32   #185
apeks
ScanFlyer Silver

Pandion er vel noen av de tyngste kundene SAS har.
Poenget er vel kanskje deerfor også om SAS faktisk har råd til å miste dem ?

Når en en meget god kundegruppe sier i fra til bedriften at at de er misfornøyde så er det kanskje lurt å vurdere omsetning disse genererer opp mot hva sparetiltakene og dårlig pr gir ?
apeks is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 15:40   #186
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Pandion er vel noen av de tyngste kundene SAS har.
Poenget er vel kanskje deerfor også om SAS faktisk har råd til å miste dem ?

Når en en meget god kundegruppe sier i fra til bedriften at at de er misfornøyde så er det kanskje lurt å vurdere omsetning disse genererer opp mot hva sparetiltakene og dårlig pr gir ?
Hm... Jeg tror nok en gang jeg blir kraftig misforstått... Jeg forsøker en siste gang.

Det er Pandion'ene som har kopiert brevet til DN (slik det fremgår av artikelen i DN). Det er altså sånn sett Pandion'ene som ber om almen forståelse for deres champagne-nød. Det kommer de ikke til å få av almenheten. Tvert imot. Jeg synes det var en ugjennomtenkt strategi fra disse kundene. De burde skrevet et felles brev til SAS. Uten å blande inn media (om de nå faktisk har gjort det. Det er et forbehold der)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2493786.ece
Quote:
Den svenske avisen har tatt del i en epostkorrespondanse hvor medlemmer i klubben sendte en epost direkte til Gustafson.
At de burde få sympati fra SAS er etter min mening helt åpenbart. Men det er en annen sak, som har blitt ganske grundig debatert i tråden her allerede. Personlig har jeg allerede i utgangspunktet sympati med en Pandion da det aner meg hvor mye han/hun er på "veien".

Så kort oppsummert mener jeg altså at Pandion'ene har en strålende sak, som de har prosedert helt elendig.

Last edited by Fnate; 24-10-2012 at 15:48.
Old 24-10-2012, 18:25   #187
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Denne tråden handler vel om servering på interkontinentale ruter? SAS kommer nok uansett til å gå tilbake på dette - som med de fleste andre upopulære avgjørelser ...
Old 24-10-2012, 19:06   #188
L-1011
ScanFlyer Molded

I svenska tidningarna framställs det mellan raderna som om Pandion statusen vore en hemlig sekt för toppskiktet av fd statsministrar och inflytelserika personer i näringslivet. Bla näms att Göran Persson, Jacob Wallenberg, Carl-Henric Svanberg etc är medlemmar i den hemliga lyxklubben Pandion.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 19:17   #189
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

På FT spekuleres de om det er en lekkasje internt i SAS, og ikke et passasjer fremstøt mot pressen og SAS ledelsen. Det ville isåfall være veldig trist for SAS. Dette siden Pandion medlemslisten også har lekket samtidig.

Old 25-10-2012, 12:05   #190
L-1011
ScanFlyer Molded

Nu har tyvärr mediedrevet i Sverige satt igång mot Pandion statusen.
Jante är mycket stark på vissa tidningsredaktioner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15666479.ab
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 13:18   #191
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Nu har tyvärr mediedrevet i Sverige satt igång mot Pandion statusen.
Jante är mycket stark på vissa tidningsredaktioner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15666479.ab
Jeg synes nå denne kritikken mot f.eks. økonomisjefen i politiet er fullstendig feilrettet. Det høres ut som om Pandion oppfattes som en slags hemmelig klubb, noe som vel ikke stemmer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 13:57   #192
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Misunnelse er et fint dyr, de som reiser så mye at de har gjort seg fortjent til EBP sitter mer enn hva som kan være sunt i et fly..
Har ingen problemer med å se at de skal ha det så komfortabelt som mulig når de reiser og at et glass champagne må man kunne unne seg.

Det er vel ikke den typiske direktør som har EBP, ser for meg en eller annen mellomleder som reiser rundt som et "piska skinn"...

Selv begår jeg vel i snitt tre leg's i månedene og syns det er helt ok, men om jeg skulle vært igjennom den mølla flere ganger i uka, så hadde jeg satt umåtelig pris på den ekstra komforten, som EBP gir.

Men avundssjuka lever nok enda!

Last edited by kekker; 25-10-2012 at 13:59.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 12:08   #193
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Nå har også VG publisert saken og de linker til Pandion erfaringer tråden her på forumet http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055417
Old 26-10-2012, 12:15   #194
Dash
ScanFlyer Molded

SAS har tydeligvis fått ny sjef også, Robert Gustafson
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 13:12   #195
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
SAS har tydeligvis fått ny sjef også, Robert Gustafson
Han kunne sikkert fått løftet stemningen i SAS en lite hakk eller tre som sikkert bare hadde vært til det bedre.....

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 14:27   #196
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Nå har også VG publisert saken og de linker til Pandion erfaringer tråden her på forumet http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055417
"stas-passasjerer"

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2012, 10:14   #197
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Vann, juice og kaffe/te er gratis/innkludert. Det skal ikke betales ekstra for juice som mange her påstår.
Hmmm. Det lader til at inflight-afd. ikke er enig i dette. Iflg. det oprindelige serviceoplæg, som jeg har set, så skal der betales for juice mellem måltiderne - og nu ser jeg netop en mail fra inflight , der bekræfter dette og indkærper at man overholder det oprindelige oplæg og opkræver kr. 10,- pr. glas juice. Til trods for at man på bl.a. Facebook oplyser kunderne om at man får gratis vand, juice, kaffe og the...

"Forenklingen" af servicekonceptet har gjort forvirringen total...

I vanlig stil, så lader det til at den ene hånd ikke ved hvad den anden gør
Old 27-10-2012, 15:27   #198
SAS CC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hmmm. Det lader til at inflight-afd. ikke er enig i dette. Iflg. det oprindelige serviceoplæg, som jeg har set, så skal der betales for juice mellem måltiderne - og nu ser jeg netop en mail fra inflight , der bekræfter dette og indkærper at man overholder det oprindelige oplæg og opkræver kr. 10,- pr. glas juice. Til trods for at man på bl.a. Facebook oplyser kunderne om at man får gratis vand, juice, kaffe og the...

"Forenklingen" af servicekonceptet har gjort forvirringen total...

I vanlig stil, så lader det til at den ene hånd ikke ved hvad den anden gør
Ja, det er fantastisk, synes du ikke!?
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2012, 07:44   #199
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Jeg kan på min side melde om en fantastisk flight CPH - PVG i C for en ukes tid siden! Det som manglet fra tidligere var pre take off champagne, men for min del skal jeg være ærlig å si at dette ikke har så alt for mye å si. Supert at forretten kom alene og desserten på bordet først etter at alt annet var ryddet. Vin og annen drikke ble servert kontinuerlig gjennom hele måltidet (for min del champagne gjennom alle 11 timene ).

Kan videre melde om et supert, opplagt og service minded crew. Maten til LH står virkelig tilbake for det vi denne gangen ble vartet opp med.

Sammenliknet med mine erfaringer av LH i C, blir det nok SK igjen som får neste longhaul tur i C, like over nyttår.

Hilsen fra fantastiske Vietnam!
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2012, 12:28   #200
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Samme som LNv22 var min erfaring på ARN-ORD sist tirsdag. Ja, det er litt gnient å kutte ut pre-flight Champisen, men når resten er bra, og serveringen virker å være forbedret så klarte jeg meg uten den før avgang.

Snakket endel med crewet som egentlig virket litt flaue over at den ble kuttet.
Reply

Posting Rules