![]() |
|
![]() |
#161 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Da har kaptein og investor Ole Gievær vært ute og sagt at han, ansatte og investorer evt. er med på å forhandle om å kjøpe WF dersom SAS skal selge. (Kilde: TV2-nyhetene)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#162 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#165 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#166 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#168 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Og her ligger vel også grunnlaget for spekulasjonene; WF har like høye lønninger som i SAS, og store pensjonsforpliktelser (nok ikke langt unna SGH - færre ansatte, men flere høyinntekts grupper). Greit nok; WF går med overskudd nå, men hva skjer den dagen billigere aktører finner en måte å tilfredstille konsesjonskravene på kortbanenettet? Filosofien til enkelte her er tydeligvis at det er galskap å selge et selskap som går med overskudd, men det er vel egentlig da man SKAL selge? Spesielt hvis det er en risiko for at det engang kan snu. Spanair ble en dyr lærepenge...! |
|
![]() |
![]() |
#170 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Siste spørsmål du stiller Lamox kan det være at det uthevede verbet ikke er gjeldende. Kanskje vi nå har beveget oss inn i terrenget hvor verbet MÅ må benyttes?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#171 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Gjerne det. Any verb you prefer...! :-)
|
![]() |
![]() |
#172 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er vel ingen automatikk i at man skal/bør selge et selskap som går med overskudd, ei heller at det er dumt å kjøpe et selskap som går dårlig (Spanair er naturligvis et eksempel på at det ikke alltid er lurt å kjøpe et selskap som går dårlig, men BU er et eksempel på at det kan gå helt fint å kjøpe et selskap som er omtrent konkurs). Man selger vel typisk om man mener at verdien som realiseres i salget er større enn verdien man selv mener man får ut av selskapet, og denne verdien kan være koblet til verdien av å få inn cash.
|
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Ja, og det var vel noe sånt jeg skrev - og underbygget...? Samt at det ikke nødvendigvis betyr at man står uten feed...
|
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Som jeg har skrevet tidligere har inntjeningen vært allt for liten. Tiltakene man har inført siden slutten av 2003 gitt lite resultat.
Siden slutten av 90tallet har man solgt catering, SAS data, Raddison SAS, Spanair, SAS flight academi, componenet, Estonien, Airbaltic, fly , hangarer,andre byggninger osv. Man har store lån som forfaller i 2014(med rente opp til 10 %) i tillegg til pensjonen, finansiering av fly. Det man har igjen å selge er eierandeler i Air Grenland, Blue 1, groung handling, teknisk, Widereø, noen få fly og Eurobonus. Ser man på hva SAS er vært som selskap forstår man at det som er igjen å selge ikke har veldig stor verdi. (Gjetter på max 2-3 milliarder) Synes det er synd at det har gått så langt men man har bare sjefer, eiere og fagforeninger å takke fo at man ikke har sett alvoret tidliger. Man kan liksom ikke skylde på pax eller konkurenter. Får også håpe at sjefene går foran som et godt eksempel og senker sine lønner med. Last edited by branserud; 26-10-2012 at 07:17. |
![]() |
![]() |
#175 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Hentet fra :
http://boarding.no/art.asp?id=51555 CAU - den danske fagforeningen til de kabinansatte i SAS, uttaler seg for første gang om den nye store spareplanen i flykonsernet. - Under den siste overenskomsten gav kabinpersonalet en hel månedslønn per medarbeider i besparelser. Det skjedde fordi personalet ønsket å bidra til å holde SAS flyvende, sier CAU`s nye leder Henrik Parelius til Berlingske. De kabinansatte ser på seg selv som garantisten for at kundetilfredsheten ikke er blitt mindre - de mange innsparingene tiltross. Henrik Parelius sier at de gjerne vil bidra også denne gang, men legger til: - Vi føler behov for at påpeke at det kundene etterspør i luften som kabinepersonalet skal levere; nemlig kvalitet, trygghet, service og kulturell identitetskraft, er under økende press i takt med at kabinpersonalet kommer under press. Mens kabinpersonalet har imøtekommet ledelsens krav om besparelser gang på gang, så har personalet også sikret at kundetilfredsheten er i topp, sier Henrik Parelius. ---------------------------------------- Last edited by branserud; 26-10-2012 at 08:27. |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
At CAU også vil bidrage i denne sparerunde eller at de er lykkedes med at holde kundetilfredsheden i top - på trods af kraftigt forringede vilkår? Eller at de mister to halve månedslønninger op til jul i år og næste år? Nogle gange kan det måske betale sig rent faktisk at læse hvad der står fremfor at være forudindtaget.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Beklager. Lest litt for fort. Fikk intrykket at man hadde allerede gitt nok. Samtidig beholdt kunde tilfretsheten. Redigerer det jeg skrev. Beklager
Last edited by branserud; 26-10-2012 at 08:33. |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Synes CAUs uttalelse var fin, jeg, og noe helt annet enn det vi tidligere er vant til å høre fra dem.
|
![]() |
![]() |
#179 |
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]()
CAU får jo den halve månedslønnen dekket av fagforeningen, det er ikke slik at de får mindre penger å disponere. Det er ikke akkurat noen "blodofring" de foretar seg i mine øyne.
Når det gjelder salg av Widerøe tror jeg at Widerøe vil oppleve en veldig sterk konkurranse fra blant annet Malmø Aviation, DAT m.m på anbudsrutene i fremtiden om de er utenfor SAS. Dette er selskaper som har lavere kostnader enn Widerøe, og dersom Widerøe faller utenfor SAS-paraplyen og et evt. codeshare / alliansesamarbeid faller bort står både kommune/stat og SAS fritt til å velge operatør på disse rutene selv. Jeg tror Widerøe må endre dagens arbeidsbestemmelser (lønn, diett etc) i cockpit dersom de ønsker å stå på egne ben for å kunne være konkurransedyktige mot DAT, Malmø Aviation osv. som garantert ønsker å konkurrere. |
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Men du mener altså ikke at to halve månedslønninger er noget specielt offer? Det tror jeg der er mange familier, som vil være uenig med dig i når de skal betale husleje, billån osv - ikke mindst når den halve månedløn mangler lige op til jul to år i træk.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |