Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2012, 00:09   #521
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.
Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 08:02   #522
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...
Jo, jeg har lest hva han har skrevet.

Men problemet her er at pressen kun viser frem det som passer dem for å selge en sak, ikke for å gi et korrekt bilde av hva som har foregått. Her kan man også lure litt på hva slags agenda media har, om det rett og slett er den gode gamle "la oss ta flygelederne"-taktikken, siden vi er en utskjelt og forhatt gruppe.

Hvis jeg skriver en setning om en sak, så vil den bli oppfattet på mange forskjellige måter av forskjellige lesere, særlig om den er spissformulert. Og her ligger nok mye av sakens kjerne. Skal man ikke få spissformulere seg lenger, fordi det kan oppfattes som noe helt annet enn det det er ment som? I så fall har ytringsfriheten tapt seg kraftig.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 08:05   #523
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...
- TFC1 svarer BU016. Det Røde har gjort er å henge opp et ark med teksten "overtid er frivillig", samt omdisponert folk til jobb i travle junidager for å slippe probleme da, dette i trå med normal praksis(litt som å pisse i buksa for å holde varmen). Dersom han ville legge press på lønnsforhandlingene hadde det vel vært mer naturlig å ikke omdisponere folk slik at personalsituasjonen ble tydelig under forhandlingene? (det er forøvrig mere trafikk i juni enn i juli)

Problemet til Røde kan ligge i det han har skrevet. Er det trusler eller informering? Han har også foreslått en del radikale forslag til løsninger.

Uansett utfall av saken, har den ikke noe med problemene vi så på kontrollsentralen på Røyken å gjøre. Det er en helt annen arbeidsstokk. Det var altså bemanningen på Røyken som skapte mest problemer, det er på Røyken arbeidstilsynet har vært og var der det var satt opp kun en person en lørdag formiddag.. Så en statusrapport derfra vil neppe ha noe å si for denne saken, om ikke arbeistilsynet har vært på Gardermoen også?

Det kan se ut som det er viktig å finne en syndebukk til (sjefen har jo gått av, Knut Skaar)..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 08:54   #524
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.
Jeg vet ikke all verden om saken bortsett fra det som sto i DN.
Riktig som du sier at man sliter med dårlig bemanning og et iskaldt forhold til Avinor.
Men det gir ingen rett til å bevisst sabotere, motarbeide, manipulere og på andre utidige måter stikke kjepper i hjulene for en mer smidig avvikling.

HVIS DN sin artikkel er korrekt.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 09:14   #525
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
J
Men det gir ingen rett til å bevisst sabotere, motarbeide, manipulere og på andre utidige måter stikke kjepper i hjulene for en mer smidig avvikling.
Enig. Sakens ene kjerne er vel om dette har blitt gjort? Det blir forhåpentligvis belyst i rettssaken.

Den andre kjernen av saken er om han har kommet med trussler eller kun informert. Ikke vet jeg hvor grensen går her..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 11:27   #526
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år.
Litt off topic, men et praktisk spørsmål av interesse: Ville det - rent teoretisk - være mulig å avhjelpe en slik situasjon ved å endre grensene for kontrollområdene, slik at Stavanger og Bodø overtar deler av området som Røyken kontrollerer? (Forutsatt selvsagt at disse har tilstrekkelig eller nær tilstrekkelig bemanning til å gjøre det.)
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2012, 12:03   #527
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Litt off topic, men et praktisk spørsmål av interesse: Ville det - rent teoretisk - være mulig å avhjelpe en slik situasjon ved å endre grensene for kontrollområdene, slik at Stavanger og Bodø overtar deler av området som Røyken kontrollerer? (Forutsatt selvsagt at disse har tilstrekkelig eller nær tilstrekkelig bemanning til å gjøre det.)
Hvis man ser isolert på bemanning, så kan det bidra. Men i en overgangsfase vil situasjonen da bli verre, fordi man må bruke eksisterende personell til å lære opp de som skal drive luftrommet etterpå. Sikkerhetsmessig er det betenkelig, og effektiviteten i luftrommet vil også bli dårligere med en slik løsning.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 12:48   #528
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7026739.html
Quote:
Hovedtillitsvalgt for flygelederne i Avinor, Åge Røde, trekker seg fra vervet, melder NRK.

Last edited by LN-AØR; 24-10-2012 at 15:34. Reason: Ingress
Futura is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 16:25   #529
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Han er/var tillitsvalgt for Gardermoen, og kun det.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 19:19   #530
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ser ut til at mange bekymrer seg for at vi kan få "Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge".

At flygelederne ikke trenger å snakke Norsk er underordnet ?
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 19:38   #531
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Kjos says "- Hiv det ut på anbud!"
Det er helt feil at vi må ta regningen for flygeledermangelen hos Avinor, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Monopolet bør bort, slår han fast.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2494829.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 20:47   #532
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Greit for FLL på Østlandet med privatisering.
Skal man få utenlandske FLL til å jobbe i Norge må lønnsnivået betraktelig opp enkelte steder.
Man tjener f.eks dobbelt så mye i Dubai; sammenliget med kjøpekraft kan man heller ikke konkurrere mot Polen, Tsjekkia osv.
Ellers morsomt at han sammenligner med England som selv med sin enorme trafikkmengde også på overflygninger (som er "lettjente penger"),
har en av de dyreste unit ratene i Europa - mye dyrere enn Norge også.

Anbefaler Kjos og co/"privatisering løser alt" å lese denne:
http://tb.no/meninger/debattartikler...ring-1.7458716
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 21:42   #533
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Ser ut til at mange bekymrer seg for at vi kan få "Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge".

At flygelederne ikke trenger å snakke Norsk er underordnet ?

"Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge" har vi vel hatt i minst 40 år...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 21:50   #534
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
"Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge" har vi vel hatt i minst 40 år...?
Skuter.. hehe. Kommunikasjonen med toget gaar paa engelsk

http://youtu.be/4fNWWA2R-Bo
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2012, 23:29   #535
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Skuter.. hehe. Kommunikasjonen med toget gaar paa engelsk

http://youtu.be/4fNWWA2R-Bo
He he... Den jeg tenkte på ja - fantastisk...! :-)
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2012, 11:04   #536
Tristar1011
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Hvorfor i all verden er det så strenge alderskrav på flygeledere da? Søkte når jeg var 29 og kom ikke inn fordi jeg fylte 30 i søkeråret.
Tristar1011 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2012, 21:55   #537
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Tristar1011 View Post
Hvorfor i all verden er det så strenge alderskrav på flygeledere da? Søkte når jeg var 29 og kom ikke inn fordi jeg fylte 30 i søkeråret.
Tror det er rett og slett grunnet suksessrate på opplæringen - ergo økonomi. Antar det finnes noe lur statistikk som viser at suksessraten faller med alderen..

Det på ingen måte forbudt å ha "eldre" folk i utdanning, men så lenge Avinor betaler for det, vil de vel sikre seg mest mulig for pengene. Så hvis det viser seg at folk over 30 statistisk sett har lavere suksessrate, så...
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2012, 22:22   #538
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Tror det er rett og slett grunnet suksessrate på opplæringen - ergo økonomi. Antar det finnes noe lur statistikk som viser at suksessraten faller med alderen..

Det på ingen måte forbudt å ha "eldre" folk i utdanning, men så lenge Avinor betaler for det, vil de vel sikre seg mest mulig for pengene. Så hvis det viser seg at folk over 30 statistisk sett har lavere suksessrate, så...
Og så kan det også henge sammen med at de fleste flygeledere slutter å jobbe operativt ved ca. 60 år... En på 25 står 5 år lengre i arbeid enn enn på 30.
thnp is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 18:21   #539
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Og da har arbeidstilsynet sagt sitt og kritiserer sterkt Avinor:
Quote:
Arbeidstilsynet varsler nå at Avinor vil få pålegg om å sørge for at bruken av overtid er innenfor lovens rammer.
  • En ansatt jobbet 78 timer i løpet av ei uke.
  • Arbeidstiden har i mange tilfeller vært over 16 timer, opptil 20 timer i løpet av 24 timer.
  • Hviletiden mellom to arbeidsperioder har vært nede i 5 timer.
  • Enkelte ansatte har arbeidet flere enn tre søndager på rad.
...
Arbeidstilsynet påpeker at overtid ikke skal inngå som en fast ordning.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.8401788
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2012, 12:18   #540
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Lederen i Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, vil konkurranseutsette flytårntjenestene og gå bort fra kravet om at flygeledere må snakke norsk.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10854419
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 21:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.