Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2012, 15:22   #161
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nå fikk jeg prøvd det nye konseptet i går, og vil påstå at det er en stor forbedring.
Mye bedre armslag, en ryddigere servering, og etter det jeg kan se er kvaliteten på forretten bedre (selv om dette kan være tilfeldigheter).

Dette er naturligvis ingen grunn til å fjerne andre elementer, men totalt sett hadde jeg et bedre inntrykk av SAS C etter i natt. Skulle bare sett salt/pepper-børsen komme tilbake. Den savnet jeg virkelig.
Jeg har ikke flydd noe C klasse med SK siden 1.10.12 men har allikevel 2 spørsmål og det er om det disse nydelige konfektbitene fremdeles blir servert etter maten? De er nydelige og jeg har alltid forsynt meg grovt av de, hehe:-)
Samt om man fremdeles får baguetten med seg på Kastrup(som erstatning for frokost) når man går av "bussen"?
Nå vet ikke jeg hvor du kom fra men var det BKK så vet du sikkert dette:-)
Old 06-10-2012, 16:23   #162
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Jeg har ikke flydd noe C klasse med SK siden 1.10.12 men har allikevel 2 spørsmål og det er om det disse nydelige konfektbitene fremdeles blir servert etter maten? De er nydelige og jeg har alltid forsynt meg grovt av de, hehe:-)
Samt om man fremdeles får baguetten med seg på Kastrup(som erstatning for frokost) når man går av "bussen"?
Ingen tilbud om baguette på OSL i stedet for frokost i hvert fall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 16:58   #163
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ingen tilbud om baguette på OSL i stedet for frokost i hvert fall.
Nei forklarte kanskje litt teit - men på IC i C så fikk man før tilbud om baguette man kunne ta med seg ut av flyet hvis man ville fortsette å sove under frokostserveringen før landing. Det var om denne fortsatt eksisterte etter 1.10.12 jeg lurte på. Da har man jo en baguette å knaske på når man allikevel må av flyet ved landing i CPH når man ankommer fra BKK..
Old 06-10-2012, 17:23   #164
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Nei forklarte kanskje litt teit - men på IC i C så fikk man før tilbud om baguette man kunne ta med seg ut av flyet hvis man ville fortsette å sove under frokostserveringen før landing. Det var om denne fortsatt eksisterte etter 1.10.12 jeg lurte på. Da har man jo en baguette å knaske på når man allikevel må av flyet ved landing i CPH når man ankommer fra BKK..
Som sagt, ingen tilbud om dette på OSL etter EWR-OSL i hvert fall, og ja, jeg sov gjennom frokosten.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 18:13   #165
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
På trallen kunne du velge mellom kakestykker (som var veldig gode), frukt og ost. Kunne ikke se konfektbitene, men jeg mener jeg så purser kose seg med de i galley senere så de var nok tilgjengelig. Mye bedre avslutning på middagen enn tidligere i alle fall.

Så ikke så nøye på menyen, så jeg vet ikke om grab and go fortsatt er tilgjengelig. Men vi fikk i alle fall valget om å sove gjennom frokosten, så jeg regner med at den fortsatt er der.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 18:36   #166
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Ser at mange av meningene, påstandene, og missforståelsene kommer igjen her nå. Noe som betyr at de fleste enten ikke evner å lese det som er skrevet, ikke gidder å lese det som er skrevet, eller rett og slett ikke bryr seg, og vil heller skape diskusjon på ingenting. Helt ok det.
Men jeg logger av for et par uker. Ferie :-)
Først St Maarten, og så en ukes tid på en seilbåt. Just love Karibien.
Ha en flott helg, med eller uten champagne ;-)

PS har de siste par dagene behandlet mer en 100 kreditkortkjøp ombord. Av disse var det kun 2 kort som måtte legges in manuelt. Hvorav det ene i følge eier sannsynligvis var avmagnetisert.
Så til ILS2 og alle dere andre som mener dette er et stort problem, så er jeg lei meg på SAS` vegne. Dere må være maks uheldige med kortene deres.
Men skal være med på at det til tider har vært problemer med maskinene, som forøvrig også brukes av en rekke andre aktører, med de samme utfrodringene i daglig bruk sannsynligvis :-)))
Takker for gode innspill og god tur. Du er soleklart en av de man gleder seg til aa moete ombord ett SAS fly.

God ferie!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 19:21   #167
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
På trallen kunne du velge mellom kakestykker (som var veldig gode), frukt og ost. Kunne ikke se konfektbitene, men jeg mener jeg så purser kose seg med de i galley senere så de var nok tilgjengelig. Mye bedre avslutning på middagen enn tidligere i alle fall.

Så ikke så nøye på menyen, så jeg vet ikke om grab and go fortsatt er tilgjengelig. Men vi fikk i alle fall valget om å sove gjennom frokosten, så jeg regner med at den fortsatt er der.
Jeg kikket som sagt paa den blodferske rapporten VirreVapp postet i Trip Reports forumet og jeg klarte ikke aa se noen merkbar endring fra min siste C tur med SAS.

Ost har de alltid hatt, men den ble ikke servert fra vogn, den var plassert paa brettet. Det er en merkbar forbedring, mest fordi man unngaar plastfolien.

Paa dessertfronten har de alltid hatt kaker paa vogn, frukt etc. Kan hende de siste aaret har kuttet dette ut, men de 3 flightene jeg hadde i fjor hadde det. (kikket paa bildene jeg tok)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 21:35   #168
haakonks
ScanFlyer Silver

Sitter på Newark nå og venter på fly videre etter å ha flydd over dammen med SK903 fra ARN.

Egentlig så merket jeg ikke så mye forskjell fra sist jeg var over i USA i begynnelsen av september, men "avslutningen" på middagen, med dessert og ost sammen virker bedre. Skal hjem igjen til OSL med SK908 om et par uker, skal se om jeg merker noe da...

Mangel på Champagne før avgang bryr jeg meg ikke så veldig me om.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2012, 09:55   #169
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg kikket som sagt paa den blodferske rapporten VirreVapp postet i Trip Reports forumet og jeg klarte ikke aa se noen merkbar endring fra min siste C tur med SAS.
Endringene er ikke radikale, men gjør allikevel inntrykket av serveringen mye bedre.
Kort oppsummert er det:
- Drink og snacks før middagsservering er tilbake (men det var vel bare sommerpause?)
- Forretten er bedre, både i smak, presentasjon og volum
- Siden osten er borte fra brettet har du mye bedre plass
- Brettet ryddes bort før dessert
- Mer valgfrihet og bedre utvalg på dessert

Det er for all del mye som bør forbedres fortsatt, men disse forbedringene i bytte mot salt/pepper-børse og klypen er greit nok for meg. Få bort brettet og folien + server peanøttene i en skål ville vært de høyest prioriterte hos meg fremover.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2012, 23:44   #170
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Der man merker minst forskjell fra tidligere er CPH-NRT-CPH (ref. Virrevapp rapporten Tommy777 referer til) og Skandinavia til USA fordi de hadde full serveringskonsept fra tidligere av, med cocktail/snacks før maten, separat forrett, hovedrett og dessert fra tralle.

De flightene man vil merke størst forbedring er CPH-BKK-CPH og til dels USA til Skandinavia som ikke hadde fullt serveringskonsept fra tidligere. Jeg vet ikke hvordan serveringskonseptet var på Kina-flightene tidligere, men de har ihvertfall det nye konseptet nå siden det har blitt harmonisert på all longhaul biz. Se flere detaljer i min post på forrige side.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 11:16   #171
bardf
ScanFlyer Blue

bardf's Avatar

For meg så handler det å fly i C med følelsen jeg får. Jeg teller ikke og måler ikke - det handler om følelsen av at flyr du i BIZ skal du bli tatt vare på og føle "overflod" og en totalt annerledes opplevelse.

Fra jeg var liten guttunge har jeg alltid elska SAS. Historie, design, verdighet, respekt og allianse.

Og som EBG, spesielt etter de nye opptjeningsreglene, så vil jeg veldig gjerne velge SAS, også på IC. Men nå er det UTROLIG vanskelig å forsvare for meg selv.

Det at de tar vekk muligheten for champis på pre-drink er for meg helt ufattelig. De serverer jo champagne senere på flighten, er det da et stort problem å fylle opp noen glass til oss før vi tar av? Det høres kanskje rart ut, men den lille detaljen utgjør om jeg får den riktige C-følelsen når jeg flyr.

Når man sammenligner SK med LX, så blir valget veldig, veldig lett. Bedre mat, drikke, lie-flat, IFE som virker (sjansespill på SK) og sprudlings som en selvfølgelighet. I tillegg har de (Og LH som med 747-8 nå nesten blir like gode som LX) til tider svært gode tilbud både til USA og ASIA, ofte nede i 13.990 med full opptjening.

Jeg forstår det er trange tider - men når de forringer opplevelsen selv i C, da er det takk og farvel på IC.
bardf is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 11:48   #172
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Helt utroligt så mange kunder et enkelt glas champagne kan skræmme væk

Jeg forstår heller ikke at SAS fjerner det og synes det er et tåbeligt træk af dem, men mon ikke de fleste pax slet ikke opdager det. Har meget svært ved at foretille mig at det kun er derfor man vælger flyselskab. Og mon ikke - at selv SAS - snart kommer på bedre tanker og genindfører det. I bedste SAS stil, så skal servicekonceptet vel uanset ændres en 3-4 gange om året

Tror faktisk der er andre ting i serviceændringer - specielt på M, der skræmmer flere pax væk og giver langt dårligere PR end et enkelt glas champagne.
Old 18-10-2012, 12:12   #173
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er vel det at ”begeret renner over” som er konseptet… Jeg tror litt av det som er problemet til SAS er at de har samme holdning som deg.

Det er selvfølgelig pakken av et langsomt dårligere og dårligere konsept som får folk til å velge noe bedre.

Det er faktisk svært mange som setter pris på denne ”luksusen” når man skal ut å reise. (eller som en nevnte her: puste ut etter litt flyplass stress)

For meg er hovedsaken at det er trist at de ikke tenker lengre… Dette er så stusselige besparelser i forhold til hva de taper…

Fra DXB prøver jeg å fly LX fordi de har bedre mat, seter, underholdning (skjermer ikke utvalg) enn LH – enkelt og greit - enkle detaljer styrer valget..

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 12:29   #174
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg er helt enig med SudCaravelle - SAS har nådd "The Tipping Point" - og jeg betaler min pendling selv så for meg er det M-class og dårligere. Der er nå SAS produktet totalt såpass mye dårligere og dyrere i form av den tid jeg må bruke på å forsøke å få de poeng jeg burde få helt automatisk.
Old 18-10-2012, 13:10   #175
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

Jeg forstår heller ikke at SAS fjerner det og synes det er et tåbeligt træk af dem, men mon ikke de fleste pax slet ikke opdager det. Har meget svært ved at foretille mig at det kun er derfor man vælger flyselskab. Og mon ikke - at selv SAS - snart kommer på bedre tanker og genindfører det. I bedste SAS stil, så skal servicekonceptet vel uanset ændres en 3-4 gange om året

Tror faktisk der er andre ting i serviceændringer - specielt på M, der skræmmer flere pax væk og giver langt dårligere PR end et enkelt glas champagne.

Er vel akkurat denne tankegangen SAS burde komme seg bort fra så fort som mulig.

Jeg tror at de fleste som flyr C med SAS er mennesker som er fullt oppegående og er i stand til å oppdage at SAS driver å kutter ned på ting. Og ikke minst sammenligner mot andre konkurrenter og hva de får der.

Jeg kan bare svare for min egen arbeidsplass som er flittig bruker av SAS på C og kan love deg at det blir lagt merke til.
Og nei, det er ikke positivt
apeks is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 10:48   #176
apeks
ScanFlyer Silver

SAS sine luksuskunder raser etter champers kutt:
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...tlig-champagne
apeks is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 11:20   #177
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Pandion-folket er merkebevisste får en si: SAS forvandles fra en Audi til en Skoda. Heldigvis har SAS aldri vært en Bentley, en Bugatti eller en Porsche.
Old 24-10-2012, 11:34   #178
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Pandion-folket er merkebevisste får en si: SAS forvandles fra en Audi til en Skoda. Heldigvis har SAS aldri vært en Bentley, en Bugatti eller en Porsche.
Jeg kjøres heller rundt i baksetet på en Skoda Superb, enn baksetet på en Audi A4, selv om Audien er dyrere. Om den musserende vinen jeg drikker er laget i champagne eller et annet fransk distrikt spiller ingen rolle for meg, så lenge den smaker godt. Men så er jeg heller ikke noe slikt luksusdyr.
Hvor mye er egentlig besparelsen for SAS i året på denne endringen?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 11:36   #179
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg kjøres heller rundt i baksetet på en Skoda Superb, enn baksetet på en Audi A4, selv om Audien er dyrere. Om den musserende vinen jeg drikker er laget i champagne eller et annet fransk distrikt spiller ingen rolle for meg, så lenge den smaker godt. Men så er jeg heller ikke noe slikt luksusdyr.
Hvor mye er egentlig besparelsen for SAS i året på denne endringen?
Om 2000 pandion velger andre selskap pga de har champagne så går de vel i minus på tiltaket
Old 24-10-2012, 11:55   #180
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg kjøres heller rundt i baksetet på en Skoda Superb, enn baksetet på en Audi A4, selv om Audien er dyrere. Om den musserende vinen jeg drikker er laget i champagne eller et annet fransk distrikt spiller ingen rolle for meg, så lenge den smaker godt.
Jer er enig i det, men den musserende vinen de serverer smaker ikke godt. Champisen de hadde var ikke så verst, og iallefall betydelig bedre enn det som serveres nå. Det er mulig det er smak og behag. Jeg tar meg heller en juice enn den musserende...
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules