![]() |
|
![]() |
#1181 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår lobbyvirksomhet så er vel en vanlig strategi å slå seg sammen med andre grupper i liknende posisjon, og ikke nødvendigvis slik at hver enkelt fagforening stiller med en egen lobbyorganisasjon. Bransjeforeninger er svært vanlig som lobby i f.eks. EU, samt at store selskaper nok også er representert. Last edited by TOS; 20-10-2012 at 14:01. |
|
![]() |
![]() |
#1182 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
for å dekke inn høyere kostnader. (Noen tror faktisk det fortsatt går..) Idag kan selv en kortvarig streik bety "selvmord" for de fleste selskaper med den svake økonomien og høye konkurransen som er nå. Fagforeningene idag har derfor ikke annet valg enn å forsøke å få til en løsning hvis de ønsker å ha en jobb å gå til. Dessuten har jo fagforeningene omsider forstått at hvis bedriften går i rødt er det å helle dynamitt på bålet å kreve kostbare bedre vilkår. Derfor ser vi antall streiker og konflikter i denne bransjen er kraftig redusert nå med dårlige tider. Og derfor er det så stille hos SAS om dagen på den fronten. Husk også at fly-transport er "super-ferskvare"! Står flyene på bakken får det umiddelbare konsekvenser for kundene dine og dermed selskapet. En industribedrift derimot klarer seg fint noen dager/uker uten store konsekvenser da man som regel kan ta igjen den tapte produksjonen på ett senere tidspunkt før kunden stikker til konkurrenten. Man har også ofte lagere man kan leva av en stund. Derfor fungerer streikevåpnet dårlig i ett moderne flyselskap.. W Last edited by Wahoo; 20-10-2012 at 15:14. |
|
![]() |
![]() |
#1183 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så om flyselskapene tjente gode penger (som revisjonsselskaper og advokatselskaper) og det hadde vært knapphet på piloter (som for ingeniører og flygeledere) så hadde det vært uproblematisk å argumentere for høy lønn. Så er vel imidlertid ikke tilfellet? Last edited by TOS; 20-10-2012 at 14:49. |
|
![]() |
![]() |
#1184 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Fordi fagforeningene der er strålende fornøyd med alt som skjer av rekordstore nedskjæringer og oppsigelser? I don't think so.. ![]() W Last edited by Wahoo; 20-10-2012 at 22:21. |
|
![]() |
![]() |
#1185 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#1186 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1187 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Pilotene på forumet har en kunnskap og innsikt i bransjen som skinner gjennom temmelig ofte. Flere andre påberoper seg fagkunnskap innen flere områder, men det skinner sjelden gjennom. En ting er å påstå man har greie på noe, en helt annen ting er å vise det og overbevise andre om at man faktisk har peiling på det man snakker om. |
|
![]() |
![]() |
#1189 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det skinner vel også ofte gjennom at selv om piloter kan det de holder på med og kjenner den delen av bransjen, at de ikke alltid er like oppdatert på eller forstår alle andre forhold ved bransjen. Det er jo derfor flott at man har folk med litt forskjellig kompetanse som bidrar. Det er ikke alle spørsmål som vedrører luftfarten som man trenger pilotsertifikat for å kunne noe om... Last edited by TOS; 21-10-2012 at 12:35. |
|
![]() |
![]() |
#1190 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1191 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Antall sider i tråden kan vel også reflektere hvor viktig man synes spørsmålet er (men at man ikke er helt enige er vel en kjennsgjerning)? Last edited by TOS; 21-10-2012 at 12:45. |
|
![]() |
![]() |
#1192 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er ingen tvil om at all og enhver kan miste gangsynet når en blir dypt involvert i en sak, spesielt hvis den omhandler ens egen fremtid. Men en har et par valg (som jeg ser det) og det er å prøve å gjøre det beste ut av det eller gjøre sitt eget (og kanskje mange andres) liv vanskelig p.g.a. noe en har fint lite kontroll over. På en måte må en være glad for at en har en jobb som betaler det en trenger for å tjene til livets opphold og holde på den så lenge en kan, samtidig som en ikke forkorter sitt eget livsløp med 10min per dag p.g.a. at en trekker seg så opp over en sak.
Jeg har jobbet i både lavkost og nå i et "tradisjonelt" selskap, som endog kan bli innlemmet i den største "fienden" i følge mange. Kan jeg gjøre noe med det? Nei, det er fullstendig utenfor min kontroll og om det skjer, ja så kan jeg sikkert ordne meg et godt liv i Ryanair også, på lik linje med mange av mine bekjente som jobber der. Det å jobbe for "nystartet" lavkost i seg selv er ikke nødvendigvis så ille. De som har mest å tape er imperiene, og hva de har gjort for å prøve og stoppe "fienden" skulle en ikke tro var mulig, men det er nå det. Kunne skrevet en veldig interessant avhandling om det... Enn så lenge er der nå en form for sameksistens da kundene har sine preferanser hva valg av transportør angår, og slik blir det nok i Norge også. Som en som ser Norge og hva som skjer der fra utsiden kan jeg godt se hva som skjer nå som denne "virkeligheten" også inntar den delen av det norske samfunn. Det blir litt som med osten (så en debatt om det på NRK når jeg var der for noen uker siden, og hjelpe meg...) hvor norske bønder skal beskyttes for enhver pris mens en samtidig vil ha full mulighet til fri eksport av norske varer. Det blir litt som med bukta og begge endene. Sånn litt på siden har det vært mye press på mulitnasjonale selskap her i UK i den senere tid. Dette p.g.a. fullt lovlig skatteunndragelse som er mulig p.g.a. deres multinasjonale status med registreringsland etc. En snakker om milliarder i selskapsskatt og selskapene en snakker om er f.eks. Amazon, Starbucks, Google, Apple og Facebook. Noen av disse har jo endog i løpet av denne debatten blitt trukket fram som eksempler på "samvittighetsfulle" selskap. Jo takk, de er nok ikke så mye bedre enn alle andre til slutt og rest når det kommer til moral vs. inntjening... Så gjelder dette kun for den "unike" flybransjen (slik som en kan få inntrykk av her)? Nei, så absolutt ikke! Last edited by Turtle; 21-10-2012 at 13:00. |
![]() |
![]() |
#1193 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Så viljen til å lære av andres kunnskap og erfaring er vel like slett eller god på begge sider av bordet her, selv om du åpenbart mener at vi pilotene her inne er de mest trangsynte ![]() |
|
![]() |
![]() |
#1194 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Det er foretatt en kraftig rydding etter flere dager med mottatte klager på diverse innlegg og debattanter. Noen innlegg kan ha forsvunnet utilsiktet. Ber om at 1) Man holder seg omtrentlig til tema 2) IKKE starter persondiskusjoner 3) Dropp metadiskusjonen om "trådens hensikt og hvorfor vi diskuterer" her, start evt egen tråd i småprat el.l. Det er mange som ønsker å føre en fornuftig diskusjon her, og som ikke ønsker at tråden skal stenges. Minner om reglene: Quote:
![]() </mod>
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 21-10-2012 at 13:55. |
|
![]() |
![]() |
#1195 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Det hjalp ikke med en henstilling om å kikke på Kardemommeloven, så da ble det stengt på ubestemt tid etter enda en oppryddingsrunde </mod>
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |