Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2012, 11:38   #61
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by mindsweeper View Post
Hvor mye koster EuroBonus / lounger å drive? Det er ett sted å kutte, ikke mange bedrifter som er villige til å betale premium for at ansatte skal få opparbeide seg miles, så jeg tror ikke lenger et FFP er avgjørende for lojalitet.

Privatreisende opparbeider uansett svært sjelden nok miles til å hverken få status eller andre goder.
Dette har man vært gjennom før: Bonusprogrammet er inntektskilder for flyselskapene og således ganske dumme å kutte.
Old 20-10-2012, 11:48   #62
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by mindsweeper View Post
Hvor mye koster EuroBonus / lounger å drive? Det er ett sted å kutte, ikke mange bedrifter som er villige til å betale premium for at ansatte skal få opparbeide seg miles, så jeg tror ikke lenger et FFP er avgjørende for lojalitet.

Privatreisende opparbeider uansett svært sjelden nok miles til å hverken få status eller andre goder.
He he som å banne i kirken detta men som EBG medlem(privat betalende) så er jeg helt enig. Strengt tatt så er det så mange som har EBG nå at å oppnå det ikke fremstår som spesielt vanskelig. Jeg er en enkel gutt fra landet som ikke trenger noe ekstraservice bla benytter jeg meg ikke av Fasttrack/Lounger da dette er et av mange fordyrende tiltak som jeg syns er litt tåpelig faktisk og ja jeg oppholder meg mye på flyplasser og betaler tom alt av egen lommebok. Vil tippe noen ser på muligheten til å kvitte seg med dette også - bla SAS går mer og mer i retning av LCC så hvorfor ikke bare ta den helt ut å være ærlig med seg selv og kutte i alt fordyrende..
Old 20-10-2012, 11:54   #63
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette har man vært gjennom før: Bonusprogrammet er inntektskilder for flyselskapene og således ganske dumme å kutte.
Tja vet du dette? Tenker opp imot hvor mye det koster å drifte(administrasjon, ansatte i lounger, fasttracks og alle andre som arbeider med å serve vårs som reiser på "gratis" bonusreiser)?

Og hva gjelder administrasjonen i feks SAS så fremstår det ikke som at det alltid har vært like velfundamenterte avgjørelser med tanke på selskapets inntjening jfr at selskapet faktisk sliter endel økonomisk..

Så jeg tenker at ihvertfall er det verdt å se på og ikke bare avfeie det med at "dette har vi vært gjennom før":-) Tror det er det siste feks SAS trenger - flere av den typen mennesker som skal bestemme og lede selskapet..
Old 20-10-2012, 12:03   #64
Dash
ScanFlyer Molded

Å begynne og kødde med de mest lojale/profitable kundene er ikke veien å gå.....

Last edited by Dash; 20-10-2012 at 12:06.
Dash is offline  
Old 20-10-2012, 13:09   #65
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Enligt vad som rapporterats i svensk media är det framförallt SAS flygande personal, dvs piloter och kabinpersonal som kommer tvingas igenom ett enormt besparing och effektivitetsprogram. OM det stämmer att sparprogrammet offentliggörs av CEO Gustafsson nästa vecka så borde väl redan de berörda facken givit "green light"?
Slik situasjonen i SAS har vært de siste årene, så er det jevnlige møter og forhandlinger mellom ledelse og alle ansattgrupper. Så dette er ikke noe som vil komme som en overraskelse, og mest sannsynlig vil det meste være ferdigforhandling når nyheten kommer.
TCAS is offline  
Old 20-10-2012, 13:42   #66
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Tja vet du dette? Tenker opp imot hvor mye det koster å drifte(administrasjon, ansatte i lounger, fasttracks og alle andre som arbeider med å serve vårs som reiser på "gratis" bonusreiser)?
Disse tjenestene må de ha så lenge de skal ha et business-produkt som er konkurransedyktig, og så lenge de er med i *A har de også noen forpliktelser rundt dette.

Old 20-10-2012, 17:10   #67
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Vet du dette? Kan du komme med noen dokumentasjon?
Old 20-10-2012, 17:39   #68
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Strengt tatt så er det så mange som har EBG nå at å oppnå det ikke fremstår som spesielt vanskelig.
Ikke riktig. SAS har mistet titusenvis av gullkunder de siste årene og det var først i fjor at det var liten en økning etter at programmet ble lagt om. Ca. 3 prosent av passasjerene har gullkort.
Old 20-10-2012, 17:48   #69
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Nå er jo tommelfingerregelen etter Pareto-prinsippet at 80% av inntektene kommer fra 20% av kundene, så kan man jo synse seg videre derfra...
JoeW is offline  
Old 20-10-2012, 18:00   #70
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Jeg er en enkel gutt fra landet som ikke trenger noe ekstraservice bla benytter jeg meg ikke av Fasttrack/Lounger da dette er et av mange fordyrende tiltak som jeg syns er litt tåpelig faktisk og ja jeg oppholder meg mye på flyplasser og betaler tom alt av egen lommebok.
Det høres helt tullete ut.

Om du er selvstendig daytrader og har en inntjening per arbeidstime som er så dårlig at det ikke lønner seg å spare tid i kø, eller få bedre arbeidsbetingelser ved å sitte i en lounge... Da ville jeg vurdert et annet fagområde.

Det blir nesten som å slippe ut igjen laksen man fikk på kroken, fordi man ikke spiser så kostbar mat.

Hilsen en uenkel gutt fra landet. Dessuten er da bonusprogrammene profitsentre. De selger jo poengene med forjeneste og de fleste poengene kommer nok utenfra og ikke på flydde kilometer.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now  
Old 20-10-2012, 19:58   #71
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

EBG'ere generelt er langt fra "freeloaders" og legger igjen både søster- og brorparten av hva SAS tjener, og de som ikke er EBG og velger billetter med tilgang til fasttrack og lounger, de dekker garantert kostnadene ved det tilbudet. Men om det kommer et massekrav fra de som er EBG/EBP om å fjerne lounger og fasttrack, så må jo SAS se på det, men jeg tror ikke det - derimot så tror jeg SAS taper mye om man fjerner dette.
Superhai is offline  
Old 20-10-2012, 22:27   #72
Kjetil.L
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Nå er jo tommelfingerregelen etter Pareto-prinsippet at 80% av inntektene kommer fra 20% av kundene, så kan man jo synse seg videre derfra...
Brakk ikke den tommelen for noen år siden da?
Kjetil.L is offline  
Old 21-10-2012, 17:15   #73
jb1
ScanFlyer Rusty

Når det gjelder Eurobonus. Vil det være mulig å spare noe ved å "fusjonere" EB inn et annet bonusprogram. AF/KL har jo samme og Miles & More er bonusprogram for flere selskaper.
Old 21-10-2012, 17:38   #74
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Når det gjelder Eurobonus. Vil det være mulig å spare noe ved å "fusjonere" EB inn et annet bonusprogram. AF/KL har jo samme og Miles & More er bonusprogram for flere selskaper.
Da vil man samtidig oppleve å redusere inntektene, så det løser lite
Old 21-10-2012, 17:44   #75
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Miles & More er bare for disse selskaper som er samlet under LH Gruppen paraply. Samme som AF/KL har gjort. Men SK er fritt staende som eget gruppe.
Old 21-10-2012, 17:52   #76
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Miles & More er bare for disse selskaper som er samlet under LH Gruppen paraply. Samme som AF/KL har gjort. Men SK er fritt staende som eget gruppe.
Det ville uansett være mulig å gjøre det. Flying Blue er program som ikke er direkte under AF/KL paraplyen. Kenya Airways er et eksempel. Jeg vet det er deleiet av KLM og tidligere sponset av KLM i Skyteam, men om det kunne spare noen kroner.
Old 21-10-2012, 19:07   #77
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Miles & More er bare for disse selskaper som er samlet under LH Gruppen paraply.
Lot, Adria, Croatia, Luxair er alle M&M, men tilhører ikke LH-gruppen.
Men likevel ser jeg ikke gevinsten av å sette ut bonusprogrammet for SAS.
Superhai is offline  
Old 22-10-2012, 21:59   #78
L-1011
ScanFlyer Molded

Enligt den här mannen kommer SAS CEO Gustavson genomföra ett "Alexanderhugg" för att få ner kostnaderna. Besparingarna blir mycket kraftiga, nästan alla SK anställda i Sverige, Norge och Danmark kommer få sparken och får sedan söka om sitt jobb till 25 % lägre lön. Får han rätt? Time will tell...

http://res.se/blogg/richardsflygtankar/
L-1011 is offline  
Old 22-10-2012, 23:14   #79
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg vet ikke hvordan det er i resten av Skandinavia, men i Norge er det i hvert fall ikke slik at man bare kan sparke alle ansatte fordi man synes de tjener for mye.
Old 22-10-2012, 23:25   #80
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg vet ikke hvordan det er i resten av Skandinavia, men i Norge er det i hvert fall ikke slik at man bare kan sparke alle ansatte fordi man synes de tjener for mye.
Men vist SAS flytter all produksjon til et datterselskap, så er der jo nesten ingen aktivitet igjen i Morsselskapet. Og lite å gjøre er vel grunnlag for nedskjæringer.....
Dash is offline  
Closed Thread

Posting Rules