Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2012, 20:03   #1
Cap.Knut
ScanFlyer Blue
 
Cap.Knut's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Hemsedal
Posts: 11
Flyprat Diskusjon om FLYNONSTOP

Hadde en liten diskusjon på FB, hvor jeg spurte: Men hvorfor akkurat Kjevik? Hvorfor ikke Torp eller Rygge?

Hva mener dere er best for et nytstartet selskap. Starte på en liten flyplass, Kjevik med 953 202 (2011) reisende hvert år eller satse på en av Osloflyplassene. Feks Torp med 1 350 115 (2011) reisende.

Hva mener dere er best?
__________________
-Knut
Cap.Knut is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:10   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Vel de sier jo selv at de synes tilbudet fra Kjevik ikke er bra nok, og det er vel en hovedgrunn. Men hvor fornuftig det er vil tiden vise.

Fordelen er jo at man flyr på en flyplass hvor ikke konkurransen er så stor, men ulempen er jo selvfølgelig at grunnlaget er mye lavere.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:19   #3
Cap.Knut
ScanFlyer Blue
 
Cap.Knut's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Hemsedal
Posts: 11
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Vel de sier jo selv at de synes tilbudet fra Kjevik ikke er bra nok, og det er vel en hovedgrunn. Men hvor fornuftig det er vil tiden vise.

Fordelen er jo at man flyr på en flyplass hvor ikke konkurransen er så stor, men ulempen er jo selvfølgelig at grunnlaget er mye lavere.
Jepp og derfor er jeg litt tvilsom til akkurat Kjevik.
__________________
-Knut
Cap.Knut is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:20   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Når de flyr direkte til utlandet fra KRS så kan de kreve en mye høyere bllettpris enn fra Osloområdet. Hadde de flydd fra OSL/TRF/RYG så måtte de konkurrert på pris. Og med ett lite fly, så kan ikke FN(er det en grei forkortelse=) konkurrer på pris pga kostnadsbilde....

Og jeg har sagt det en del ganger før, men konkurransen på KRS er lav pga kort rullebane.... Så nå som FN har egnet matriell, så er det klart at de kan kreve en høyere pris for å fly direkte....

Last edited by Dash; 17-10-2012 at 20:22.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:21   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Nå er vel dette startet av lokal patrioter i Kristiansand så det forklarer det meste
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:28   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Dette kommer til å gå som bare det, hvis dere sørlendinger hiver dere på og tar årets storbyreise med Nonstop. Det er ikke selskapet som er begrensningen men kundene...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:28   #7
Cap.Knut
ScanFlyer Blue
 
Cap.Knut's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Hemsedal
Posts: 11
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Jepp, men tror du at det er VELDIG mange sørlendinger som reiser ut, mere en byfolk? I såfall er det billigere å fly FLYNONSTO, men for folk fra Oslo området er dette en ekstra kosnad, med bil. De velger heller ENTO,ENRY og ENGM. De mister jo en god del reisende pga valget i Kjevik.
__________________
-Knut
Cap.Knut is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:37   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Cap.Knut View Post
Jepp, men tror du at det er VELDIG mange sørlendinger som reiser ut, mere en byfolk? I såfall er det billigere å fly FLYNONSTO, men for folk fra Oslo området er dette en ekstra kosnad, med bil. De velger heller ENTO,ENRY og ENGM. De mister jo en god del reisende pga valget i Kjevik.
Dette blir neppe noen konkuranse om reisende fra hovedstadsområdet. Derimot kan ferierende fra sørlandet få en langt mer behagelig reise til de nevnte reisemål enn om de skulle ta seg hele veien til OsL.
Det er dere som avgjør om dette blir en suksess
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:44   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Nå er vel dette startet av lokal patrioter i Kristiansand så det forklarer det meste
Det er akkurat det som er clouet her! Startet av en Kristiansander som var lei av at ingen andre selskaper ville satse på utenlandsruter fra Kristiansand. Derfor er ingen andre flyplasser involvert. Iallefall foreløpig. Dette er av Sørlendinger, for sørlendinger.

Så får vi bare håpe at det er liv laga. Omtrent alle jeg har snakket med i går og i dag gleder seg til å prøve dette tilbudet.

Håper bare de har fått noen gode avtaler på landingsavgifter og handling både her i KRS og på utenlandske flyplasser.

Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:44   #10
Cap.Knut
ScanFlyer Blue
 
Cap.Knut's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Hemsedal
Posts: 11
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Ja, men det er ikke like mange som reiser av sørlendinger. Det er et flyselskap for de. Rett og slett.
__________________
-Knut
Cap.Knut is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:46   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,506
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Håper bare de har fått noen gode avtaler på landingsavgifter og handling både her i KRS og på utenlandske flyplasser.

Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?

BF
Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:51   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?
Mener de har rabatter for internasjonale ruter til flyplasser som har få fra før i hvertfall, noe som er grunnen til at FR flyr til HAU.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:52   #13
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?
Quote:
Det gis bonus per ekstra avreiste passasjer fra ett år til et annet, beregnet etter antall passasjerer som er fakturert passasjeravgift. Bonusen settes til 25 kroner per utlandspassasjer og 12,50 kroner per innlandspassasjer.Ordningen omfatter alle Avinors lufthavner, og passasjergrunnlaget beregnes på totalnivå for konsernet ved at det summeres per flyselskap for alle lufthavner.
http://www.avinor.no/tridionimages/B...181-146448.pdf
Dash is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:59   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,506
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Men de har også en form for oppstartsrabatt, som er istedet for denne vekstrabatten (krediteringen) du nevner her. Spørsmålet er om de vil få denne oppstartsrabatten, som vel er endel høyere
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 13:20   #15
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Diskusjon om FLYNONSTOP

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?
Det beregnes kun startavgifter. Landinger er gratis!
Avgiften er basert på MTOW på flyet.

Avhengig av hvilken E190-versjon de skal bruke, varierer MTOW mellom 47,790 kg og 51,800 kg.
Startavgiften blir da i prisområdet 2940-3220 NOK (70 kr pr tonn, første 6 tonn er gratis..). Utenlandsflyginger er fritatt MVA.
(http://www.avinor.no/avinor/trafikk/...tfartsavgifter)

Når det kommer til oppstart av nye ruter, er det som noen nevner noen incentivordninger:
Quote:
a) for alle nye ruter
Det kan gis rabatt på startavgiften med inntil 100 % i første året, inntil 75% i andre året og
inntil 50% i tredje året.
I tillegg kan det gis rabatt på passasjeravgiften med inntil 40 % i første året, inntil 30% i
andre året og inntil 20% i tredje året.
Det gis ikke rabatt på andre avgifter.
http://www.avinor.no/tridionimages/o...m181-83859.pdf
Ergo er det relativt billig å ta av fra Kjevik det første året..

Passasjer/securityavgifter er uansett per reisende passasjer, ergo et variabelt tillegg.
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.