Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2012, 18:48   #41
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

[QUOTE

Tenk at man kan unne seg den luksus å innføre "seniluke" ved fyllte 40:-) [/QUOTE]

Kunne du ha utdypet denne ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 13-10-2012, 19:20   #42
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Du teng ikkje å engsta deg angåande Widerøe,Per G.Braathen kjøpar nok dt og
Hehe, det kan vere. Spelar forsåvidt lita rolle, om det er DY eller FR eller andre som ikkje samarbeider i andre enden.
Old 14-10-2012, 13:47   #43
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
[QUOTE

Tenk at man kan unne seg den luksus å innføre "seniluke" ved fyllte 40:-)
Kunne du ha utdypet denne ?[/QUOTE]

Vet ikke om jeg tør men det har seg nå slik at i Wideroe så har foreningen/ledelsen blitt enige om 1 ekstra feieuke for folk som har fyllt 40 år(om flere har en slik ordning i selskapet aner jeg ikke da jeg kun kjenner flyvende der). Ikke noe uvanlig i seg selv men tror at en slik seniluke var ment anderledes fra regjeringen sin side når de åpnet opp en slik mulighet for eldre arbeidstakere i staten(fra 60 år og oppover):-)

Kjenner ihvertfall etpar som fikk sjokk da de fikk vite om dette da de syntes de hadde mer en nok fri fra før. De ansatte produserer ihvertfall ikke noe mer med en slik uke og kun et selskap som føler seg rimelig skjermet for konkurranse kan unne seg noe slikt er nå min mening.. OT men dog et kanskje utdypende svar..

Last edited by Skuggenheimer; 14-10-2012 at 14:10.
Skuggenheimer is offline  
Old 14-10-2012, 14:31   #44
Wahoo
ScanFlyer Molded

Kanskje en idé for SAS konsernet snart å kutte litt kostnader i WF.. *..dukk!!..*

W
Wahoo is offline  
Old 14-10-2012, 17:18   #45
fokkeren
ScanFlyer Blue

Prøver vel å pynte seg før Lufthansa eller Norwegian kjøper SAS
fokkeren is offline  
Old 14-10-2012, 18:03   #46
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Det ville jo vært helt meningsløst for Norwegian å kjøpe SAS.
Herlov is offline  
Old 14-10-2012, 18:49   #47
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Det har de gjort i flere år. Dette er nok mer snakk om å overleve på kortere sikt.
Og jeg tviler sterkt på at DY får lov å kjøpe SAS uansett.
Commuter is offline  
Old 14-10-2012, 18:54   #48
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Det har de gjort i flere år. Dette er nok mer snakk om å overleve på kortere sikt.
Og jeg tviler sterkt på at DY får lov å kjøpe SAS uansett.
SAS fikk jo lov til å kjøpe Braathens i sin tid.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 14-10-2012, 19:25   #49
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hovedproblem til SAS lar seg ikke löse med en simpel salg. Uansett om dette er Norwegian, Lufthansa eller en sandkassa-selskap som kjöper.

Ett av de störste problemer som SK har - og som star forsatt ulöst - er hvordan man bruker sine begrensede ressourcer. De har litt over 140 fly, og fordeler dette pa 3 hubs. Dette er ikke klok. Fordi ingen av de 3 hubs er en fortress-hub men alle 3 er relativ sarbar. Dette kan man ikke löse fornunftig, her hjelper bare en öks slik som Alexander den Store löste den gordiske knop...

Den annen ting er "lesson learned" fra SK sin kjöp av BU. Marked i Norge og trolig ogsa i Sverige er stort nok for a kunne stötte to aktörer. Den er ikke enna stort nok for 3 aktörer, men 2 aktörer er ikke bare stötted, men ogsa kreved fra marked. Ellers ville Norwegian ikke kunne har etablert seg slik som de har. Derfor er en kjöps-scenario "DY spiser SK" totalt urealistisk. Dette ville bety at DY inviterer en ny konkurrent og setter seg selv i samme situasjon som SK ble inne i 2002. Og jeg har liten tro at NAX vil sende en slik invitasjon til easyJet og Ryanair...

Det hva kanskje kommer a skje er dette: SK velger a fragi fra seg enda flere tynne ruter og konsentrerer seg pa de high-yield ruter hvor de kan hente noe. Dette vil vaere noe hva jeg har skissert som "Skeleton-SAS". Men dette hva man forsatt flyr, ma man fly med overlegen frekvens, slik at man kan holde de yields höy. En slik SAS vil vaere svaert attraktiv for en LH og for alle sandkassa-selskapene. De trenger ikke feed fra KSU eller Alta, men de vil sette pris pa mange frekvenser mellom LHR og de hovedsteder...

Sa lenge som ingen kjöper / investor dykker opp, sa lenge ma ledelsen forsette sin fortvilet kamp for a holde skuta over vannet. Dette vil innebare rute-kutt, lönns-kutt, pensjons-kutt, flate-kutt og trolig ogsa salg av de siste deler av virksomheten som kan selges. Rett og slett for a ha positiv egenkapital. Og som resultat av dette blir man - dersom de ökonomiske resultater blir sorte tall - ogsa attraktiv igjen pa "bride-show" for en LH, EK, QR, EY...
Old 14-10-2012, 22:19   #50
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Kan nå ikke fjerne opptjente rettigheter , fremtidige pensjoner er noe annet.
Går selskapet konkurs, ryker jo driftspensjonen uansett...
Earlybird. is offline  
Old 19-10-2012, 14:48   #51
Pjokken
ScanFlyer Blue

Default Tsunami i SAS

Rykte skal ha det til at SAS slipper nyheter neste uke om nye sparetiltak i selskpet. Blir omtalt som "Tsunami". Noen som har hørt noe?
Pjokken is offline  
Old 19-10-2012, 14:59   #52
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: Tsunami i SAS

Ja....alle disse ryger har kørt rundt, alle steder, også her..i mindst 1 måned nu...
Der er en tråd med alle mulige rygter
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 19-10-2012, 17:01   #53
Pjokken
ScanFlyer Blue

Default Re: Tsunami i SAS

Men dette er nye rykter om ting som kommer neste uke....

Skal visstnok ikke være bra- hvertfall ikke for de ansatte.
Pjokken is offline  
Old 19-10-2012, 17:11   #54
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Att SAS måste göra något åt sin enhetskostnad är inget nytt och att det går ut över personalen är väl ingen större överraskning. Personligen hoppas jag att SAS klarar detta och att alla ni som jobbar där får behålla jobben med "inte allt för stor påverkan". SAS har alltid legat mig varmt om hjärtat sen jag var liten påg, flög mycket inrikes i Sverige med SAS och Linjeflyg
Marcus W is offline  
Old 19-10-2012, 20:39   #55
tiedomi
Newcomer

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Tvilsomt at det kommer noe mere nå før desember. Ryktene er mange å man får som SAS ansatt bare lære seg å se igjennom fingrene. De interne meldingene vi får sier i hvertfall noe helt annet enn hva ryktene sier. At Boarding slår opp at ett SGH salg sto på agendaen forrige onsdag og faktisk allerede var solgt oppsto da en Menzies ansatt på flybussen hjem i fra jobb på ARN. Det sier litt om kildene hvor vi får våre rykter i fra.

Jeg tror de fleste av oss i SAS for lengst har insett at noe må gjøres og de aller fleste er forbredt på det verste, men at ett salg er klart før jul er lite sannsynelig. Eller la meg være klikende klar slik at ting ikke kan tolkes galt . Min uniform har ingen ny logo før tidligst jan / feb 2013
tiedomi is offline  
Old 20-10-2012, 04:32   #56
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Tja mange av mine trader venner er spente på disse ryktene som oppsto på "flybussen". Selv har jeg holdt meg langt unna flyselskap siden Norwegian aksjen var flott å selge etter å ha kjøpt mange mange i etableringsfasen for en slikk og ingenting:-)

SAS kan klare spareprogrammet sitt hvis de implementerer Blue1 i produksjonen sin til vesentlig lavere betingelser for ansatte en det som hersker i moderselskapet og vips har selskapet en meget gunstig utgangsposisjon hvis de kan klare å få produksjonen under disses vinger. Jeg er rett fra leveren og ønsker å tjene penger på aksjer hvis mulig - kanskje på sikt SAS aksje kunne bli attraktivt igjen. Aldri mix business og følelser:-)

Tenk long haul piloter til under 1 mill i året(samme som Norwegian LH sine). Bortsett fra å være dyrere idag en de fleste andre har ikke SAS så mange fortrinn - særlig ikke på C klasse som er ganske slitt og stadig vekk er det seter som ikke virker helt ned til laveste liggegrad(senest for 1 uke siden fra PEK). Fikk noe sjokolade så klagde ikke men har skjedd litt for ofte at de fine innstillingene ikke virker på C setene..
Old 20-10-2012, 05:00   #57
L-1011
ScanFlyer Molded

Enligt vad som rapporterats i svensk media är det framförallt SAS flygande personal, dvs piloter och kabinpersonal som kommer tvingas igenom ett enormt besparing och effektivitetsprogram. OM det stämmer att sparprogrammet offentliggörs av CEO Gustafsson nästa vecka så borde väl redan de berörda facken givit "green light"?
SAS har ju länge varit ökända för sin enorma administration med MASSOR av chefer. Det finns säkert fortfarande en hel del onödig overhead kostnad i SE/NO/DK som går att ta bort.
L-1011 is offline  
Old 20-10-2012, 10:53   #58
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Vel, dette ikke betyr nödvendigvis at man kutter i lönninger.

De störste potensialer ligger i procedures og operations. Dersom SAS ville kutte radikalt i antall crewbaser ned til bare 3 og samler sine IC ops ved ett sted, sa vil det trolig gi besparelser i en höy 3-sifred millionbelöp.

Dersom man vil gjöre slike forandringer, sa vil dette faktisk bety at man ma flytte crews fra A til B og derfor vil ledelsen komme i nöd a forhandle med de divsere fagforeninger.

Selvsagt er det alltid smart a kikke om man kan kutte i overhead, men jeg tror da har öksen gatt igjennom alrede og min personlig inntrykk er denne at SK har kanskje kutted alt for mye av de unge og sitter na med altfor mye av de gamle dinosaur. Det kan vise seg som en fatalt strategi, fordi nye ideer kommer ofte fra de unge hoder...
Old 20-10-2012, 11:09   #59
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel, dette ikke betyr nödvendigvis at man kutter i lönninger.

De störste potensialer ligger i procedures og operations. Dersom SAS ville kutte radikalt i antall crewbaser ned til bare 3 og samler sine IC ops ved ett sted, sa vil det trolig gi besparelser i en höy 3-sifred millionbelöp.

Dersom man vil gjöre slike forandringer, sa vil dette faktisk bety at man ma flytte crews fra A til B og derfor vil ledelsen komme i nöd a forhandle med de divsere fagforeninger.

Selvsagt er det alltid smart a kikke om man kan kutte i overhead, men jeg tror da har öksen gatt igjennom alrede og min personlig inntrykk er denne at SK har kanskje kutted alt for mye av de unge og sitter na med altfor mye av de gamle dinosaur. Det kan vise seg som en fatalt strategi, fordi nye ideer kommer ofte fra de unge hoder...
Der er ingen tvivl om at der vil være meget at hente på at samle aktiviteterne - specielt hvis man forstår at planlægge crew rigtigt, så man undgår en masse nightstops og passive overførsler (som man allerede idag ser alt for mange af).

Desuden ville man kunne hente store beløb ved en mere effektiv udnyttelse af crew end man gør idag. Ved at forhandle om f.eks. vilkår for mealstop osv, så ville man kunne udnytte crew langt mere effektivt i løbet af en arbejdsdag.
Old 20-10-2012, 11:27   #60
mindsweeper
ScanFlyer Blue

Hvor mye koster EuroBonus / lounger å drive? Det er ett sted å kutte, ikke mange bedrifter som er villige til å betale premium for at ansatte skal få opparbeide seg miles, så jeg tror ikke lenger et FFP er avgjørende for lojalitet.

Privatreisende opparbeider uansett svært sjelden nok miles til å hverken få status eller andre goder.
mindsweeper is offline  
Closed Thread

Posting Rules