Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2012, 20:57   #21
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
"NEJ DET HÆNGER INTE IHOP..."
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole
Ifølge artiklene som er publisert i dag, så har regjeringene i Norge, Sverige og Danmark godkjent spareplanene. Meg bekjent er ikke dette noe som har skjedd før, og derfor er det i det minste grunn til å forvente noe større enn det som har skjedd de siste årene.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 21:03   #22
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Det er da ingen som vet noe. Det står jo i overskriften, nemlig spekulasjoner. Det burde da være tillatt å spekulere på et nettforum?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 21:09   #23
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
"NEJ DET HÆNGER INTE IHOP..."
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole
Tråden heter jo nettop "Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi". At det oppstår spekulasjoner, gjettninger ol er ikke til å unngå. SAS er et selskap alle har en mening om. Derfor syns jeg det er passende og ha en egen tråd til det. Slik at reelle fakta kan diskuteres i den mer seriøse tråden. Det er da ingen i SAS som vet noe, som kommer til å lekke noe her. Og det som blir postet her må tas for det det er, nemelig spekulasjoner. At folk har et brennende engasjement for SAS er i bunn og grunn positivt for SAS.

Et scenario der Blue1 overtar en del av rutene til SAS er da ikke utenkelig. De har lavere lønnskostnader og kan dermed drive mer lønnsomt enn morselskapet. Men som sagt, det er spekulasjoner.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 21:13   #24
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Nu skal vi lige huske på at ALLE disse historier er bygget på antagelser/rygter/gætterier fra EN journalist på ET medie og så ellers bare er blevet gentaget igen og igen i andre medier.

Ingen tvivl om at der er gang i et eller andet. Det har ihvertfald mindst en fagforening bekræftet, men ellers er det INTET bekræftet eller officielt.

Faktum er:

SAS ønsker større besparelser og der forhandles med fagforeninger om dette. Men p.t. er der en overenskomst som begge parter er forpligtet til at overholde, så det kræver at man bliver enige, hvis der skal ske ændringer. Fagforeningerne har til gengæld sagt at de vil se på mulighederne og går konstruktivt ind i en snak med SAS om yderligere besparelser/effektiviseringer.

Alt andet er rygter og gætterier... Muligvis der er hold i noget af det - muligvis ikke - det vil tiden vise.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 21:26   #25
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Her er det mye fantasi på en Fredag kveld, skål kosmonauter sier jeg...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 22:55   #26
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon

Noen operasjonell begrunnelse bak dette? Støtter dagens operasjoner en slik flåte? Eller er det en våt spotterdrøm for å få litt forskjell fra DY's 737?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 23:23   #27
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Noen operasjonell begrunnelse bak dette? Støtter dagens operasjoner en slik flåte? Eller er det en våt spotterdrøm for å få litt forskjell fra DY's 737?
Hehe. Jeg er nok ikke noen spotter. Så har en begrunnelse for flyene ja.

SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader.

Men det er også behov for større fly i størrelsesorden 170-200 seter for å ta unna ruter som har veldig stort passasjergrunnlag. Ettersom SAS alt har lagt inn bestilling på neo, så er vel det alt bestemt.

Når det gjelder langdistanseflyene så kan sikkert 787 også være i passe størrelse, men SAS har jo sagt at da må Boeing lansere 787-10 først. Og det har de ikke gjort. A350 er et fint fly i rett størrelse. Men om det blir 787 så skal ikke jeg klage.

Last edited by Dash; 12-10-2012 at 23:27.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 23:42   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men det er også behov for større fly i størrelsesorden 170-200 seter for å ta unna ruter som har veldig stort passasjergrunnlag.
Hvilket trengs på mange av innenriksavgangene og innen Skandinavia da flyene her ofte er fulle, og det med høyt betalende passasjerer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 23:48   #29
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 241
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Her snakkes det om flyinvesteringer i mangemilliardersklassen for et flyselskap uten egenkapital og med majoritetseiere som har gjort det klart de helst vil selge, og ihvertfall ikke spytte inn nye milliarder i egenkapital i selskapet.....dream on!
geha is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 23:55   #30
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvilket trengs på mange av innenriksavgangene og innen Skandinavia da flyene her ofte er fulle, og det med høyt betalende passasjerer
Nå har jeg ikke sagt noe om antall av hver type. Men jeg tro at SAS i fremtiden vil trenge fly i 3 kategortier:
Kat1: 110-130 seter
Kat2: 170-200 seter
Kat3: 250-280 seter

Med 30 a320neo bestillt og 11 i opsjoner så burde dette være nok til å dekke antall fly i kategori 2. Kategori1 tror jeg vil bli viktig i fremtiden for å holde oppe frekvenser. Men det krever selvsagt at Bombarider holder det de lover med driftskostnader på CSeries. i dagens flåte har vel ikke akkurat 736 vært noen suksess.

Så er der jo en kategori i 50-90 seters klassen. Men dette tro jeg er best Widerøe tar seg av.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 23:59   #31
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Her snakkes det om flyinvesteringer i mangemilliardersklassen for et flyselskap uten egenkapital og med majoritetseiere som har gjort det klart de helst vil selge, og ihvertfall ikke spytte inn nye milliarder i egenkapital i selskapet.....dream on!
Dette er jo en veldig langsiktig strategi da. Ingen av flyene er jo leveringsklare i morgen. Og SAS er helt nøtt til å få opp egenkaitalen for å overleve. En emisjon er ikke utenkelig. Og da kan en like gjerne bruke pengene på fly....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 00:12   #32
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader.
C-series er en vurdering jeg er enig i, men NEO er noe helt annet.
Hvor stor del av SAS sin RPK kommer av temmelig korte ruter? OSL-BGO/TRD/SVG/ARN/CPH f.eks.? Dette er alle blandt Europas mest trafikkerte ruter i dag. At dette skal gå vesentlig ned tror jeg er en utopi. SAS har i dag nesten like mange daglige avganger på disse rutene som før DY kom på banen for ganske mange år siden.
Hvorfor velge NEO når dette er en flytype som først og fremst er planlagt å være overlegen på 1000+km lange flighter?

Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at SAS IC forsvinner.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 00:53   #33
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

I en tråd som heter spekulasjoner på et diskusjonsforum tillater jeg meg til å diskutere nettop spekulasjoner. Har på følelsen om at store forandringer er på gang, ikke bare flere og større kostnadskutt i samme spor som tidligere. Tror det er mer drastisk enn det.

Ryktene om å flytte produksjon over til Blue1, for å muliggjøre en enda lavere kostnadsbase, er således interessante.

Tror jeg dette er noe SAS-ledelsen egentlig ønsker? Nei. Men saken er den at SAS har under et år på seg før pensjonsforpliktelsene blir regnskapsført, og man mangler 12 milliarder kroner. Hvis ikke noe drastisk skjer, så har SAS negativ egenkapital om under ett år, og er teknisk konkurs.

Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne.

1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering.

2 SAS går konkurs, enkelt og greit.

3 Emisjon. Selv om det er lite støtte for dette nå, kan fasiten fort bli en annen hvis det eneste alternativet er konkurs. En SAS-konkurs vil gå hardt ut over ARN, være katastrofal for CPH og føre til at halve Norge er uten flytilbud hvis WF går med i dragsuget. I en slik situasjon kan det godt tenkes at regjeringene konkluderer at emisjon er det minste av to onder, og blir med på en 'siste' emisjon. Kan vel også tenkes at Wallenberg er positiv hvis alternativet er å miste hele investeringen.

Sånn sett tror jeg et salg av SGH er livsnødvendig i forsøket på å unngå denne situasjonen. Ikke fordi det nødvendigvis vil gi så mye cash, men fordi det forhåpentligvis vil bety at SAS kvitter seg med en betydelig andel av pensjonsforpliktelsene.

At det skal komme noen reddende engel og kjøpe hele SAS på nåværende tidspunkt virker lite sannsynlig, er ikke mange aktører som kan eller er villige til å hive inn 12 milliarder i egenkapital. Etter en vellykket restrukturering derimot...

Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-)
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 02:58   #34
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-)
Mulig du har rett, vi får egentlig bare vente å se.

Men vist det blir foretatt en emisjon i SAS, så vil jeg si at det er ganske naturlig at pengene brukes til nye fly. Og en emisjon for å kjøpe fly, ikke dekke drift, kan være mer spiselig for politikerne. Spesielt vist man kan gjøre det så konkret at emisjonen knyttes opp mot en spesifikk ordre.... Grunnnen til emisjon er jo ikke et cash problem, så påfyll av cash menr jeg MÅ brukes på nye fly....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 06:04   #35
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 389
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Wallenberg familien har vel hatt bedre investments en i SAS - tenker bla. på Skandia banken og SEB. Tror ikke de er veldig villige til å kaste flere milliarder i SAS. Her blir det etterhvert en kamp i storpolitikkens lys hvor den rødgrønne regjeringen i Norge ikke vil spytte mer penger inn i et så og si teknisk konkurs selskap(etter at pensjonsforpliktelsene endelig skal vises via regnskap - ca 10 - 12 MRD SEK). For ikke å tenke på all motstand en slik "doping" av et selskap uten god eierstruktur/fagforeningskaos vil møte ihvertfall i den norske befolkning, så lenge vi har et bærekraftig alternativ som står helt på egne ben.

Mon tro hva som skjer hvisomattedersom selskapet går konk - opprettholdes da pensjonsforpliktelsene fra det offentlige?

Tror på sikt at SAS er bærekraftig i egenskap av eget produkt men med helt andre betingelser for ansatte en idag(fra ledelse til yngste kabinansatt) Mulig konkurs er riktig vei å gå for å gjenoppstå i annen form og med mer dynamisk eier- og fagforeningsstruktur(for komplisert å iverksette tiltak). Jeg tror Air Berlin er en hovedutfordrer som står klar til å overta og derav håper jeg SAS klarer brasene..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 08:22   #36
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at SAS IC forsvinner.
Hvor mye feed vil SAS miste ved å legge ned IC? Mistenker at mye av trafikken inn og ut av CPH er feed til IC, og dette kan være mer enn nok til å la IC overleve.


Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne.
1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering.

2 SAS går konkurs, enkelt og greit.

3 Emisjon.
Skal ikke se bort fra at det er noe så radikalt som kommer.. Jeg forventer i utgangspunktet bare en ny Core eller 4Excellence med økte ambisjoner, men som nevnt tidligere i tråden understreker de at de tre regjeringene har gitt grønt lys. Dette kan tyde på større endringer enn jeg selv tror.
Konkurs skulle jeg tro var lite sannsynlig, men en større strukturell endring kan vel raskt være nødvendig.

Alt i alt er det spennende å ha 150k bundet opp i årskort hos SAS akkurat nå!
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 08:33   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default

Skuggenheimer: Nå eier vel Wallenberg og endel av SAS andre investorer endel av flyene til SAS, så er ikke sikkert investeringen er så dårlig

HenrikP: Pga leasing og andre finansieringsformer så er ikke en emisjon nødvendig for å fornye flyparken....hvilket uansett SAS er i en prosess å gjøre, så ser ikke poenget med å fokusere på det. SAS sine problemer må løses lenge før de kan få de flyene du snakker om
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 15:13   #38
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Tror nok at om kostnadsnivå i SAS skal ned, så blir nok en del ruter overflyttet til eksisterende datterselskap eller nye blir opprettet. Dette er nok, dessverre, veien SAS må gå, i tillegg til oppsigelser og outsourcing av tjenester, om de skal klare å konkurrere mot dagens og morgendagens konkurrenter.
De må også tydeliggjøre hvilket selskap de er, er de LCC eller ett fullverdig service selskap. Håper selv på det siste.

Tror ikke det blir så mye billigere å kjøpe nye C-serien, enn å bruke opp de gamle 736, om de ikke klarer å få en god rabatt.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 17:36   #39
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Nå har jeg ikke sagt noe om antall av hver type. Men jeg tro at SAS i fremtiden vil trenge fly i 3 kategortier:
Kat1: 110-130 seter
Kat2: 170-200 seter
Kat3: 250-280 seter

Med 30 a320neo bestillt og 11 i opsjoner så burde dette være nok til å dekke antall fly i kategori 2. Kategori1 tror jeg vil bli viktig i fremtiden for å holde oppe frekvenser. Men det krever selvsagt at Bombarider holder det de lover med driftskostnader på CSeries. i dagens flåte har vel ikke akkurat 736 vært noen suksess.

Så er der jo en kategori i 50-90 seters klassen. Men dette tro jeg er best Widerøe tar seg av.
Blue 1 overtar all short haul, og så skulle de la WF ta seg av 50-90 seters klassen, til over det doble av lønnskostnadene i Blue1...? Det hadde virkelig vært å snu ting på hodet!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2012, 21:28   #40
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Lamox, er det sådan at lønomkostninger er en del af det samlede regnestykke, og at en turboprop med en "dyr" besætning stadig kan være billigere end en MD80 lookalike med "billige" finner? Er ikke så god til matematik og hurtige kommentarer så undskyld hvis spørgsmålet er helt hen i vejret....
TRjumper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye ruter med SAS A321LR - Spekulasjoner JELSC Flyforum 93 02-10-2019 20:58
Spekulasjoner, rykter, refleksjoner og annet rundt MH17 (17/7/14) SQ 777 Småprat 55 25-07-2014 11:42
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 16:20
Analyse av SAS sin nye strategi issalin Flyforum 11 06-12-2010 00:17


All times are GMT +2. The time now is 21:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.