![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er da ingen som vet noe. Det står jo i overskriften, nemlig spekulasjoner. Det burde da være tillatt å spekulere på et nettforum?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Et scenario der Blue1 overtar en del av rutene til SAS er da ikke utenkelig. De har lavere lønnskostnader og kan dermed drive mer lønnsomt enn morselskapet. Men som sagt, det er spekulasjoner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu skal vi lige huske på at ALLE disse historier er bygget på antagelser/rygter/gætterier fra EN journalist på ET medie og så ellers bare er blevet gentaget igen og igen i andre medier.
Ingen tvivl om at der er gang i et eller andet. Det har ihvertfald mindst en fagforening bekræftet, men ellers er det INTET bekræftet eller officielt. Faktum er: SAS ønsker større besparelser og der forhandles med fagforeninger om dette. Men p.t. er der en overenskomst som begge parter er forpligtet til at overholde, så det kræver at man bliver enige, hvis der skal ske ændringer. Fagforeningerne har til gengæld sagt at de vil se på mulighederne og går konstruktivt ind i en snak med SAS om yderligere besparelser/effektiviseringer. Alt andet er rygter og gætterier... Muligvis der er hold i noget af det - muligvis ikke - det vil tiden vise.
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her er det mye fantasi på en Fredag kveld, skål kosmonauter sier jeg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Noen operasjonell begrunnelse bak dette? Støtter dagens operasjoner en slik flåte? Eller er det en våt spotterdrøm for å få litt forskjell fra DY's 737? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader. Men det er også behov for større fly i størrelsesorden 170-200 seter for å ta unna ruter som har veldig stort passasjergrunnlag. Ettersom SAS alt har lagt inn bestilling på neo, så er vel det alt bestemt. Når det gjelder langdistanseflyene så kan sikkert 787 også være i passe størrelse, men SAS har jo sagt at da må Boeing lansere 787-10 først. Og det har de ikke gjort. A350 er et fint fly i rett størrelse. Men om det blir 787 så skal ikke jeg klage. Last edited by Dash; 12-10-2012 at 23:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvilket trengs på mange av innenriksavgangene og innen Skandinavia da flyene her ofte er fulle, og det med høyt betalende passasjerer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her snakkes det om flyinvesteringer i mangemilliardersklassen for et flyselskap uten egenkapital og med majoritetseiere som har gjort det klart de helst vil selge, og ihvertfall ikke spytte inn nye milliarder i egenkapital i selskapet.....dream on!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Kat1: 110-130 seter Kat2: 170-200 seter Kat3: 250-280 seter Med 30 a320neo bestillt og 11 i opsjoner så burde dette være nok til å dekke antall fly i kategori 2. Kategori1 tror jeg vil bli viktig i fremtiden for å holde oppe frekvenser. Men det krever selvsagt at Bombarider holder det de lover med driftskostnader på CSeries. i dagens flåte har vel ikke akkurat 736 vært noen suksess. Så er der jo en kategori i 50-90 seters klassen. Men dette tro jeg er best Widerøe tar seg av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvor stor del av SAS sin RPK kommer av temmelig korte ruter? OSL-BGO/TRD/SVG/ARN/CPH f.eks.? Dette er alle blandt Europas mest trafikkerte ruter i dag. At dette skal gå vesentlig ned tror jeg er en utopi. SAS har i dag nesten like mange daglige avganger på disse rutene som før DY kom på banen for ganske mange år siden. Hvorfor velge NEO når dette er en flytype som først og fremst er planlagt å være overlegen på 1000+km lange flighter? Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at SAS IC forsvinner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I en tråd som heter spekulasjoner på et diskusjonsforum tillater jeg meg til å diskutere nettop spekulasjoner. Har på følelsen om at store forandringer er på gang, ikke bare flere og større kostnadskutt i samme spor som tidligere. Tror det er mer drastisk enn det.
Ryktene om å flytte produksjon over til Blue1, for å muliggjøre en enda lavere kostnadsbase, er således interessante. Tror jeg dette er noe SAS-ledelsen egentlig ønsker? Nei. Men saken er den at SAS har under et år på seg før pensjonsforpliktelsene blir regnskapsført, og man mangler 12 milliarder kroner. Hvis ikke noe drastisk skjer, så har SAS negativ egenkapital om under ett år, og er teknisk konkurs. Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne. 1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering. 2 SAS går konkurs, enkelt og greit. 3 Emisjon. Selv om det er lite støtte for dette nå, kan fasiten fort bli en annen hvis det eneste alternativet er konkurs. En SAS-konkurs vil gå hardt ut over ARN, være katastrofal for CPH og føre til at halve Norge er uten flytilbud hvis WF går med i dragsuget. I en slik situasjon kan det godt tenkes at regjeringene konkluderer at emisjon er det minste av to onder, og blir med på en 'siste' emisjon. Kan vel også tenkes at Wallenberg er positiv hvis alternativet er å miste hele investeringen. Sånn sett tror jeg et salg av SGH er livsnødvendig i forsøket på å unngå denne situasjonen. Ikke fordi det nødvendigvis vil gi så mye cash, men fordi det forhåpentligvis vil bety at SAS kvitter seg med en betydelig andel av pensjonsforpliktelsene. At det skal komme noen reddende engel og kjøpe hele SAS på nåværende tidspunkt virker lite sannsynlig, er ikke mange aktører som kan eller er villige til å hive inn 12 milliarder i egenkapital. Etter en vellykket restrukturering derimot... Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men vist det blir foretatt en emisjon i SAS, så vil jeg si at det er ganske naturlig at pengene brukes til nye fly. Og en emisjon for å kjøpe fly, ikke dekke drift, kan være mer spiselig for politikerne. Spesielt vist man kan gjøre det så konkret at emisjonen knyttes opp mot en spesifikk ordre.... Grunnnen til emisjon er jo ikke et cash problem, så påfyll av cash menr jeg MÅ brukes på nye fly.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Wallenberg familien har vel hatt bedre investments en i SAS - tenker bla. på Skandia banken og SEB. Tror ikke de er veldig villige til å kaste flere milliarder i SAS. Her blir det etterhvert en kamp i storpolitikkens lys hvor den rødgrønne regjeringen i Norge ikke vil spytte mer penger inn i et så og si teknisk konkurs selskap(etter at pensjonsforpliktelsene endelig skal vises via regnskap - ca 10 - 12 MRD SEK). For ikke å tenke på all motstand en slik "doping" av et selskap uten god eierstruktur/fagforeningskaos vil møte ihvertfall i den norske befolkning, så lenge vi har et bærekraftig alternativ som står helt på egne ben.
Mon tro hva som skjer hvisomattedersom selskapet går konk - opprettholdes da pensjonsforpliktelsene fra det offentlige? Tror på sikt at SAS er bærekraftig i egenskap av eget produkt men med helt andre betingelser for ansatte en idag(fra ledelse til yngste kabinansatt) Mulig konkurs er riktig vei å gå for å gjenoppstå i annen form og med mer dynamisk eier- og fagforeningsstruktur(for komplisert å iverksette tiltak). Jeg tror Air Berlin er en hovedutfordrer som står klar til å overta og derav håper jeg SAS klarer brasene..
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Konkurs skulle jeg tro var lite sannsynlig, men en større strukturell endring kan vel raskt være nødvendig. Alt i alt er det spennende å ha 150k bundet opp i årskort hos SAS akkurat nå! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Skuggenheimer: Nå eier vel Wallenberg og endel av SAS andre investorer endel av flyene til SAS, så er ikke sikkert investeringen er så dårlig
HenrikP: Pga leasing og andre finansieringsformer så er ikke en emisjon nødvendig for å fornye flyparken....hvilket uansett SAS er i en prosess å gjøre, så ser ikke poenget med å fokusere på det. SAS sine problemer må løses lenge før de kan få de flyene du snakker om |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror nok at om kostnadsnivå i SAS skal ned, så blir nok en del ruter overflyttet til eksisterende datterselskap eller nye blir opprettet. Dette er nok, dessverre, veien SAS må gå, i tillegg til oppsigelser og outsourcing av tjenester, om de skal klare å konkurrere mot dagens og morgendagens konkurrenter.
De må også tydeliggjøre hvilket selskap de er, er de LCC eller ett fullverdig service selskap. Håper selv på det siste. Tror ikke det blir så mye billigere å kjøpe nye C-serien, enn å bruke opp de gamle 736, om de ikke klarer å få en god rabatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lamox, er det sådan at lønomkostninger er en del af det samlede regnestykke, og at en turboprop med en "dyr" besætning stadig kan være billigere end en MD80 lookalike med "billige" finner? Er ikke så god til matematik og hurtige kommentarer så undskyld hvis spørgsmålet er helt hen i vejret....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye ruter med SAS A321LR - Spekulasjoner | JELSC | Flyforum | 93 | 02-10-2019 20:58 |
Spekulasjoner, rykter, refleksjoner og annet rundt MH17 (17/7/14) | SQ 777 | Småprat | 55 | 25-07-2014 11:42 |
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE | sail4fun | Flyforum | 182 | 17-02-2012 16:20 |
Analyse av SAS sin nye strategi | issalin | Flyforum | 11 | 06-12-2010 00:17 |