![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
|
![]()
Pensjonsforpliktelsene til SAS har vært kjent lenge nå. Ledelsen burde ha tatt tak i dette og kuttet pensjonene for lenge siden, og ikke tilby mer enn lovens minimum. SAS har nok ingen annen mulighet enn å redusere både personell, rutenettet og frekvenser fremover.
w |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#23 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Jeg er nettopp ferdig med å lese boken "Skygods - the fall of Pan Am" og det slår meg at man egentlig bare kan stryke ut "Pan Am" i boken, og erstatte det med "SAS" istedenfor.
|
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Men; Regnskapet til SAS i forhold til fremtidige pensjonsforpliktelser er ført på nøyaktig samme måte som øvrige norske AS, og i henhold til aksjelovgivningen. Disse er ekstra ille for SAS, ved at de er større enn egenkapitalen, men det er en lang rekke selskap som har samme problem, om enn i mindre grad. En rekke selskap må nå bokføre forpliktelser på over 50% av egenkapitalen, og til og med et relativt nytt selskap som DY forpliktelser på rundt 25%. Så får vi se om de pågående forhandlingene, hvor både innskuddsordninger og forhøyet pensjonsalder er på bordet, fører til en overraskende løsning/reduksjon av problemets omfang. En vet jo aldri... Hvis du kan vise til et eneste innlegg hvor "SAS gjengen" kjefter på folk så vil jeg for øvrig bli ganske så overrasket! Folk med sympatier for både det ene og det andre selskap har vel sagt hva de mener om forskjellige innlegg, men kjeft...? Det får vel ikke folk her inne? Det tror jeg ikke engang jeg har fått av "DY gjengen".... Og BU662: Jeg tror du skal studere driftsresultetet til Air France/KLM og Air Berlin litt grundigere før du beskriver disse som noe i nærheten av en økonomisk suksess historie...! |
|
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Nøyaktig hvor i mitt innlegg det stod at det er en fasit, vet jeg ikke. Det jeg skrev, er at jeg ser likheter mellom Pan Ams langsomme og smertefulle død, og det som skjer med SAS nå. Pan Am solgte, i likhet med SAS, unna det de kunne for å holde seg i live - uten at det løste noen ting i lengden. På et tidspunkt tapte Pan Am 2 millioner dollar per dag.
|
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Velkommen på forumet, og så håper jeg ikke du har rett i dine koblinger...! |
|
![]() |
![]() |
#28 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Jeg kan faktisk anbefale "Skygods - the fall of Pan Am" på det sterkeste. Meget interessant lesning.
Selv håper jeg selvfølgelig at SAS klarer å snu seg rundt. Problemet er vel ofte at en ikke kan kutte seg til lønnsomhet, hvis selskapsstrukturen ikke er bygget rundt LCC-konseptet fra starten av? |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Jag rekommenderar varmt alla att läsa boken "SAS, Konsten att sänka ett flygbolag"
Mycket bra bok. Det är en skrämmande läsning. |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
Alle AS som du beskriver riktig kan gjøre dette men det bedrer ikke situasjonen i SAS for det. For selskapet snarere tvert imot da de egentlige tallene må komme for en dag. I dragsuget frykter jeg også for WF som i stor grad kan opprettholde høyt lønnsnivå(kunstig i live) pga et anbudssystem som i praksis hindrer andre konkurrenter(store) å komme med motbud og billigere. Tenk at man kan unne seg den luksus å innføre "seniluke" ved fyllte 40:-) Ganske sprøtt tenkt for folk som bare betaler av egen lomme.. Hvis SAS i andre enden av den nye sparepakken fortsatt består noenlunde i dagens form så kan faktisk SAS aksje bli interessant igjen. Eierstrukturen må dog forbedres og jeg som en menig investor ville likt å se at SAS eies av en eier og ikke stykkevis og delt som nå. Håper de består prøvene som kommer i nær fremtid men man kan anta at kjepper vil stikkes i hjulene. Vi trenger konkurransen mellom ihvertfall 2 selskap her til lands(Norge)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Location: Uppsala, Sweden
Posts: 137
|
![]() Quote:
Bernt |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det hva jeg beskriver er en faktum: SAS sine konkurrenter kaprer i stadig ökende grad passajerer som tidligere har flydd i minst ett segment eller heile reisen med SK. Og disse tapte inntekter svekker SAS. Bare som en liten illustrasjon. KLM hadde ifjor bare pa sine ruter til Skandinavia, Finland og Baltikum en arlig omsetning pa 400 Mio EUR [Kilde: Paul Verhagen]. Dette er eksakt dette rute-omrade som SAS har definert som sitt hjemmemarked. Som en gigantisk stovsuger mater KLM disse pax inn til AMS og videre i sitt nettverk som tidligere har flydd i stor stil via CPH eller ARN videre ut i verden. Tenk deg av SVG, BGO, GOT, bare for a nevne noen steder. Trenden er klart. Enda flere aktörer slar seg om de skandinaviske pax. AB har just ökt til CPH og ARN fra TXL. Pa CPH-TXL er SAS redusert fra tidligere 5 daglige til 3 daglige turer, pa ARN-TXL har de forsatt to, mot 4 av AB fra neste sommer. Og da LH overgir sine ARN-TXL rute til Germanwings, sa ma man ha lov a spöre hvor lenge vil SAS holde ut... Derfor skrev jeg at det er to problemer i SK. Det ene er a finne en snart lösning til pensjons-bomben. Det andre er a finne en strategi mot sine konkurrenter. Rett na - dersom jeg ser pa TXL-ARN neste sommer - sa finner jeg 4 eksellente grunner (AB flygninger) a velge bort SK som flyreise-leverandör.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Heller ikke glem FR som ihvertfall har sagt at de skal sette inn ytterligere 50 fly i Skandinavia i årene fremover.
De vil isåfall gjøre betydlige innhogg i fritidsmarkedet og bidra til ytterligere pris og kostnadspress. Problemet til SAS er at de har svakest økonomi og høyeste kostnader av alle sine konkurrenter, samtidig som deres produkt er midt på treet. Videre har deres skog av bortskjemte fagforeninger altfor lenge hatt hodet stukket langt ned i sanden og motarbeidet nødvendige forrandringer. Og når det omsider gikk opp for dem, har man ikke lenger kapital til å gjøre de forrandringer man skulle ønske. Da har man stort sett bare kostnadskutt igjen og gjøre - spare seg til fant... W |
![]() |
![]() |
#36 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Det som eg i allefall håpar ikkje skjer er at SK ryk og til dømes FR kjem inn. Ein kan sikkert seie mykje om produktet til sas, men vil vere forferdeleg om vi mister eit nettverksselskap som vert erstatta med punkt-til-punkt. Sas pluss wf er jo livsnødvendig for folk som ikkje bur nær Gardermoen. Eg bryr meg lite om det som skjer ombord så lenge eg kjem meg der eg skal utan å bære med meg bagasjen over alt og måtte ha tre timar mellom kvar leg. Lykke til, sas!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Du teng ikkje å engsta deg angåande Widerøe,Per G.Braathen kjøpar nok dt og
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
At KLM er store på spesielt Norge er det ikke noe tvil om, men dette er heller ikke noe nytt. Hovedgrunnen til dette er at de spesielt på intercont har et rutenett som SAS aldri vil kunne matche, men også at de har priser fra bl.a. BGO hvor jeg bor som er svært lave uansett hvor i verden du vil dra. Men hvor lenge vil de kunne fortsette med disse prisene, og tape 6 MRD pr år...? Den franske staten er tydeligvis mer rundhåndet enn de skandinaviske landene, men en gang sier vel også de stopp? SAS har ihvertfall ikke penger til å gå inn i en enda større ekspansjon i krig med et KLM/Air France som tydeligvis har råd til å tape mye. Så får vi håpe Air Berlin ikke roter seg inn i den samme økonomiske situasjonen - heller ikke de (dere) har en utømmelig sparegris å ta av... Når det gjelder rutene på Tyskland så er disse en sak for seg, ved at SAS og LH deler rutene mellom seg, og fordeler kostnader og inntekter seg imellom i en joint venture. Det har ikke noe å si hvem som flyr hva, og fordelingen er gitt. Som sagt; akkurat nå har SAS en passasjervekst som overrasker de fleste, og jeg håper og tror at denne er lønnsom, noe vel utviklingen i både yield og RASK kan tyde på. Nå skal det spares enda mer, jeg håper pensjonsproblematikken kan ryddes opp i, og hvis de greier det samtidig som de fortsetter å øke antall ruter og passasjerer så KAN det medføre at tragiske år kan snus til noe positive. Jeg VET ikke, men jeg HÅPER...! |
|
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
[QUOTE=Lamox;788777 Det siste året er imidlertid passasjervekst og vekst i CF en av de få områdene hvor SAS har overasket positivt de siste månedene, og jeg vet ikke helt hvor lønnsom veksten hadde vert om den var enda større.
Som sagt; akkurat nå har SAS en passasjervekst som overrasker de fleste, og jeg håper og tror at denne er lønnsom, noe vel utviklingen i både yield og RASK kan tyde på. Nå skal det spares enda mer, jeg håper pensjonsproblematikken kan ryddes opp i, og hvis de greier det samtidig som de fortsetter å øke antall ruter og passasjerer så KAN det medføre at tragiske år kan snus til noe positive. Jeg VET ikke, men jeg HÅPER...![/QUOTE] Tror litt av det som var positivt for SAS siste mnd var Lufthansa streiken. Ja det går bedre for SAS både med tafikk og intjening men det er langt fra nok for å dekke kostnader og sette av penger for framtiden. Husk også at tallen man sammenligner med er fra forrige året. Da gikk man hvor mye pluss? Hvorfor skal plutselig yield og rask falle for sept? Hvorfor er man desperat på gjøre gigantiske spare program? Jeg tror man ser effektene av spareprogrammene går altfor tregt. Norwegians intog på longhaul og ruter SAS har hatt monopol på legger anda større press fra mnd til mnd. Lufthansa utøker lowcost. Man duper ut mill billig billjettter. Det hjelper til med å fylle cabin men ikke intjening. Man har 1 år på seg til fylle på egenkapitalen. Gør man ikke det har man knappt positiv egenkapital i nov 2013. Jeg forstår ikke helt.. |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår utviklingen i RASK og yield så har vel SAS hatt mange måneder det siste året hvor RASK har vært ned i forhold til året før, og det er vel først fra rundt juni at denne utviklingen snudde (om jeg husker rett). Flyene er tilnærmet stappet med folk, og det har kun vært 2 leg av totalt 14 jeg har fløyet med SAS den siste måneden som har hatt noe særlig romslige forhold (det var en formiddagsavgang fra TOS til OSL, samt en ettermiddagsflygning fra OSL til BRU - sistnevnte avgang har jeg mer enn en gang opplevd som veldig tynt befolket). Jeg håper at de har priset seg slik at de også tjener penger på alle disse reisende. Basert på prisen jeg har betalt så tilsier iallefall det at de har brukbar inntjening (iallefall på meg som reisende... ![]() Last edited by TOS; 13-10-2012 at 18:23. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |