Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 05-10-2012, 12:01   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: "Finner ikke navnet - kontroller dine søke kriterier" - Martin prøver SAS.

For å ta det første først: SAS hadde for ikke lenge siden en liten "kampanje" der man fort kunne tjene en 5-6000 EB-poeng ved å ta en liten quiz flere ganger. Jeg er ingen storsparer av EB-poeng, og har et slasgs "har jeg nok til å bruke så bruk"-forhold til poengene. Med en liten "top-up" fra Trumf-kontoen hadde jeg så plutselig nok til en enveisbillett innen Norden. Som sagt så booket. Vurderte muligens Stockholm (siden det er lenge siden jeg har vært der), men endte på en enveis CPH-OSL. Tror det var litt fordi jeg aldri har flydd fra CPH før, bare til og via. Den ble først booket på en dag, men siden endret til en annen dag. På et tidspunkt hadde jeg lyst til å endre den til en litt senere avgang, men takket være SAS IT ble det litt vanskelig.

Bestemte meg også for å "gjøre en tur" ut av det, og valget for utreise falt på DFDS. Siden jeeg også trodde at jeg trengte et Hilton-stay, måtte jeg altså beregne avreise Oslo to dager før flighten, og da var det "Pearl Seaways" som seilte fra Oslo. Siden det var henne jeg hadde seillt med på mine to siste turer (da under navnet "Pearl of Scandinavia), følte jeg for å teste "Crown of Scandinavia" (soon to be Pearl Seaways), og det var derfor jeg endret flybilletten.

Avreise skjedde fra Maura i 13-tiden. Det ville holdt med bussen en time senere, men jeg følte for litt god tid. Ankomst Oslo S var da 14:15, og jeg rakkk en kjapp tur innomn Østbanehallen og fikk fylt opp garderoben litt når jeg først var der (sånn er det når man ikke kan gå i hvilken som helst klesbutikk, men stort sett må på "Dressmann XL).

Fant etterhvert vegen ut til DFDS-terminalen, og fikk sjekket inn med en gang, før det var å sette seg å vente. Trodde kanskje det ikke skulle være så mange med sånn midt i uke litt utpå høsten, men sannelig var det ikke en del mennesker der. Begynte å lure på om det kanskje var noe høstferie siden det var en del barn der.

Det ble boarding, og jeg fant vegen ombord og opp til dekk 11 og lugar 1120.

"Artig dekorasjon" på senga, samt et lite kort med navnet på hun som hadde gjort det sånn.

Minibar. Spurte ikke den musserende flasken hvor den var fra, men den smakte på ingen måte vondt.

Lugaren var av typen "Commodore Balcony", og i følge noen gamle TR'er fra Blackhawk fikk jeg den typen som var noen kvadratmeter større enn de andre.

Hadde også lugar på styrbord (skipets høyre) side, og kunne nyte utsikten over Oslo fra balkogen under utseiling

Middag måtte man ha, og jeg fikk meg et bord i "Explorers Steakhouse". Her overhørte man nordmenn snakke "utenlandsk" da han lurte på om de hadde "stiiiik" der.

Vin, type rød. Mener det stod noe ala Zinfandel på vinkartet, og at den var fra California. Den ble valgt ene og alene etter følgende kriterier: Vinkartet inneholdt tre "kategorier" med vin, typpe "God", "Bedre" og "Best" eller noe sånt, og dette var den eneste av typen "god" (eller "billigst" man fikk servert i glass, og ikke i hel flaske. Jeg konstaterte at det smakte rødvin, og på ingen måte vondt. En ikke-skandinav på et bord like ved var nok litt mer nøye på det enn meg, for han endte opp med å sende tilbake både den første og den andre flasken han fikk, før han gikk for en øl.

Forrett. Løkringer, scampin og kyllingvinger. Ingen voldsom høydare, men heller ikke vond.

Hovedrett: Rib-eye på 200-og-noe gram. Den var ekstremt god!!

Dessert. Noe kjeks med is i mellom som var utrolig upraktisk og spise med skje. Ellers god.

Restten av kvelden tilbragte jeg i Explorers Nightclub. Der har de et coverband - gjerne fra Øst-Europa - som spiller. Kall meg rar, men jeg liker å sitte der å høre på dem, siden de som regel alltid klarer å spille minst en eller to låter jeg liker. Hadde f.eks. tidligere et blodfan-forhoold til Smokie, og da de først spilte "Stumblin' In" (av Smokie-vokalist Chris Norman og Suzie Quatro), og deretter fortsatte med "Living Next Door to Alice" smile jeg litt . Rett etter den klinte de like så godt til med "Have You Ever Seen the Rain" - den Smokie spiller før Alice på konsertene sine. Nuvel.

Tok etterhvert kvelden, og våknet passe tidlig neste morgen.

Vi klappet til kai ca. på rute (09:45) og det var å komme seg i land. Køen begynte bare ett dekk over der utgangen var.

Stilte meg så i kø for å vente på gratiisbussen inn til Kongens Nytorv sammen med ca. 1000 andre mennesker. Her skjedde det noe som jeg tror flere enn meg ble irritert på. To busser kommer, og den fremste åpner dørene, mens den bakre venter. Etter at den første er full, tenker alle at nå skal den bakre kjøre fram... Da åpnet den bakre dørene på samme flekken som den stod, og de som hadde flaks kom seg med den, mens resten hadde trukket framover mot den fremste holdeplassen. Jeg kom meg uansett på en buss etterhvert, og etter en trang tur havnet jeg på Kongens Nytorv.

Last edited by Martin; 05-10-2012 at 22:45.
Martin is offline   Reply With Quote

Posting Rules