Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2012, 18:02   #141
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
det er vel heller ikke vært sånn at kabinbesetningen går rundt med drikketrallen og kjører full drikkeservering mellom måltidene. Passasjerer henter drikke i galley hvis man vil ha, og ellers går besetningen rundt med vann.
Det høres ut som en mye bedre løsning hvis målet er å holde nede konsumet ombord. Kan ikke se for meg at det er noe stort rotterace for å hente drikke i galley hele tida (dersom det ikke blir annonsert er sikkert mange ikke klar over muligheten en gang). Dersom man tilbys 1 L drikke per måltid kommer nok mange til å ta alt de får, mens de tidligere kanskje hadde drukket 1-2 enheter per måltid.

Syns denne uttalelsen er litt selvmotsigende:
Quote:
Men først og fremst vil det bli bedre for passasjerene, lover informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til VG Nett.

Han forklarer konseptet for økonomiklasse slik:

* Passasjerene vil få tre enheter med drikke til hvert hovedmåltid på langrutene, det vil si seks enheter totalt.

* Enhetene blir dobbelt så store, 0,33 liter i stedet for 0,15 liter.
Leser det slik at han mener at 2 L > "∞"

Man kan fint spare en colaboks eller to fra måltidet til senere, men den vil da bli varm etter hvert (+ det krever litt mer planlegging). Dersom det stemmer at jus forblir gratis mellom måltidene er denne forandringen forøvrig ikke noen stor katastrofe for min del, spesielt hvis man veier opp med forbedringer på andre områder
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 18:33   #142
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg blir helt oppgitt av SAS. Det er aapenbart at den eneste maaten selskapet kan komme seg ut av det meget dype hullet de sitter i er aa bytte ut hele mid to upper management med folks som ihvertfall har en smule vett og kompetanse paa markedsfoering, PR og generell forretningssans.
Med respekt for de jeg kjenner i ledelsen som har visjoner og er smarte, finnes det en inngrodd gjeng som overhodet ikke skjoenner poenget. Lederen for Eurobonus er ett utmerket eksempel. Eurobonus var ett av verdens ledende bonusprogrammer og vant priser verden rundt i boetter og spann. Ingen vant saa mange Freddies som the SAS gjorde back in the day. Man velger deretter aa innfoere en 25% regel og skremmer vekk masse lojale kunder. Istedetfor aa bruke programmet til aa tiltrekke seg kunder, velger man aa bevege seg mot LCC og tilby omtrent det verste bonusprogrammet som finnes.

Og det tar 9 aar foer SAS innser at det slett ikke var en god ide.

En annen ting er at den generelle kunde aner ikke hva bookingklasse er, de aller aller fleste tror det er Economy eller Business etc. Poenget med Ancillary revenue er at du faktisk maa tilby aa selge opp. SAS introduserte 25% regelen saann at folk skulle velge dyrere billetter, men tilboed aldri (i 9 aarr!!!) aa kjoepe opp.

Saa en samtale med Eurobonus, vil hoeres ut som noe slikt: "Heisann, jeg skjoenner ikke, jeg har kun faatt bittelite poeng paa siste turen min, kun 300, vanligvis bruker jeg aa faa 1800? Vel, du reiste i en billig bookingklasse som kun gir 25% poeng. Huh? Jeg reiser alltid Economy og sist gang jeg reiste fikk jeg 1800. Vel, du maa kjoepe en billett som er litt dyrere, ca. 150 kroner faar deg opp til slik opptjening. Hvordan bestiller jeg det, jeg ser det ikke paa sas.no? Nei, du kan ikke bestille dette. Kan jeg bestille det fra deg? Ja, men da maa du betale ett telefongebyr paa 10000 kroner." HELT haaploest og uforstaaeling for en vanlig consumer.

Programmet er dog oedelagt og SAS har paa langt naer hatt suksess med aa kommunisere dette til kundene sine, det kommer til aa ta aar foer Eurobonus er hva det en gang var.

Saa til on-board service. Historisk sett (foer SAS begynte aa kutte til beinet) har SAS hatt ett godt og enkelt produkt. Men siden 2001 har ledelsen aapenbart serioest behov for aa ta en 180 grader og sette seg rett paa skolebenken.

Denne turen faar du X, mens paa denne ruten faar du Y. Innenriks Sverige faar du ikke frokost her faar du frokost, her faar du en drink gratis til middagen, her faar du ingenting, ikke vann engang. Noe som de aller aller fleste synes er utrolig irriterende. Vi har flygeeker her inne som ikke klarer aa foelge med engang. Fra ett markedsfoeringsperspektiv er det fallitt.

Saa til PR stuntene til SAS. Ja, SAS har en tradisjon med aa gaa tilbake paa idiotiske ting de har innfoert, mer enn noen andre. Klart, noen selskaper gjoer slike ting av og til. Men SAS gjoer det relativt ofte. Ikke bare kredittkort, YQ paa bonusbilletter etc. men ogsaa launch av nye ruter for deretter aa kansellere dem foer launch.

Serioese selskaper gjoer ekstrem noeye marked research foer man hopper ut paa PR glattisen

De trekkene de gjoer naa ombord er stikk i strid med det de tidligere har uttalt. Det at man tar vekk ost for deretter aa introdusere den tilbake, er ikke bra, det er aa korrigere en feil man har gjort tidligere. Dersom det er sant at man kutter Champersen fordi det er ingen som drikker dette foer avgang, boer det jo ikke vaere noe problem aa ha en flaske til 20 daler paa lur for de som vil ha dette? Jeg har reist mer i premium cabin paa intercont med SAS og mange andre enn de fleste (selv om jeg ikke flyr med SAS saa mye lengre pga at jeg bor i Chicago) og det aa paastaa at "ingen drikker Champers ombord foer avgang" er bambus. At SAS vil vaere de eneste som ikke tilbyr dette i biz, rock and roll, men de SAS GARANTERT vil motta fra folk som er vant til aa reise i C og forventer dette naar de spoer etter ett glass Champers foer avgang, koster MYE mer enn den skarve flaska. Saa til soda popen ombord. Har vaert forsoekt foer av US airways. Det ble en storm av det og gratis brus kom tilbake. Her kjoerer SAS paa med atter en kjempeforvirrende strategi som garantert kommer til aa koste mer aa administrere/daarlig PR enn de kronene de drar inn. Rett foer Norwegian launcher, serverer de ett superargument paa soelvfat for sleskeKjos. Klart, du faar gratis brus til maten, men det er ikke det folk kommer til aa huske. De kommer til aa huske mediestorment.

Og til slutt: Hvor mye arbeid er det crewet ombord sparer paa serveringen av en skarve brus inflight mellom service? Vel, folk kommer til aa bestille dette uansett og servere SAS en tilbake. Da kan man spoerre professorene i SAS ledelsen om hva som tar mest tid: Aa gi noen en brus i haanden eller aa gi dem samme brusen, ta imot kredittkort, prossessere betaling og gi folk en kvittering. Det folk bestiller mest mellom maaltidene paa intercont er alkohol, det tar man seg betalt for. Saa denne strategien skal gi bedre service i premium cabins hos SAS?? Tror de virkelig paa denne statement selv??

Huffameg, det er toeft aa vaere forsanger i SAS hylekoret

Last edited by Tommy777; 04-10-2012 at 18:37.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 18:47   #143
fuglern
ScanFlyer Blue

Fantastisk tråd - mye artig lesing.

Åpent tips til Mr.Kjos er å gi ALLE passasjerer et lite glass champis når de setter igang med LH...da tenker jeg det blir rabalder

Personlig syntes jeg dette er storm i ett vann(brus)glass....men hovedproblemet til SAS er vel å finne ut av hvordan de egentlig skal framstå. Det må ha kostet skjorta med all markedsføring (eks stadig helsider i DN) i en lang periode nå...også ødelegger man for dette med alle de negative påfunnene (eller hvordan dette kommuniseres).

Enkel løsning: Hva med å slutte å rakke ned på konkurrenten, innrømme at på economy konkurrerer man på pris, og da må tilbudet være derretter, og heller "relansere service" og ta ordentlig vare på de som betaler ekstra for det...

Ha fin kveld alle sammen - med eller uten champagne, her blir detkun et glass rødvin i kveld.
fuglern is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 18:59   #144
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Kan ikke si meg mer enig, noe jeg har formidlet internt.
Hvor er fokuset på det som er positivt. Presseavdelingen er helt bortreist.

På business så er dessertbordet oppgradert, osten er flyttet tilbake dit.
Vil være enkelte varme desserter, som f.eks varm eplekake med is på enkelte av rotasjoenen.
Forretten skal forbedres, med mer mat og bedre kvalitet.
Brettet vil bli fjernt fra bordet raskere nå, som er meget etterspurt.

På Economy extra vil det bli større fokus.
Coctail kommer tilbake etter "sommerpausen", bedre og mer mat.
Bedre service mellom serveringene osv.

På economy er første serveringen som den nå er. På andre serveringen vil det bli brettservering med en varm wrap, eller varm sandwich.
Mer mat, og bedre kvalitet.

Dette er kortversjonen av positive endringer de desverre ikke har klart å kommunisere.
Det er mange flere elementer også, men det vil alle som reiser endel merke tror jeg, og føle positivt.
Jeg regner med dette er implementert naa siden mange har rapportert at man allerede gjemmer Champersen til 30K fot..

Jeg leste med interesse VirreVapps blodferske SAS Intercont rapport CPH-NRT og den eneste stoerre forskjellen jeg klarte aa spore var at han ikke fikk pre-departure Champers. Maten, baade mengde og visuelt, skiller seg ikke ut overhodet som noe en kunde kommer til aa legge merke til. For folk som ikke flyr med SAS ofte, vil man dog merke SAS sin tradisjon med classy Glad rundt forrett, plastikk over den samme, mikroskopiske salaten og alufolie paa hovedrett.

Som en FYI, skal du forbedre noe, skipp hele brettet og server maten direkte paa duken.

Varm mat som andre maaltid i M er ikke noe nytt. Man hadde i mange aar en ganske saa god Pizza.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109511
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 19:10   #145
C-klasse
ScanFlyer Blue

Vin Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Man kan fint spare en colaboks eller to fra måltidet til senere, men den vil da bli varm etter hvert (+ det krever litt mer planlegging). Dersom det stemmer at jus forblir gratis mellom måltidene er denne forandringen forøvrig ikke noen stor katastrofe for min del, spesielt hvis man veier opp med forbedringer på andre områder
Kan man spare på den ene enheten og gå til galley når tiden er inne og bytte den i en kald en?
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 19:49   #146
darkcho
ScanFlyer Gold

Er det seriøst noen som her inne som tenker å gjøre slikt? Sitte å spare på en colaboks for å bytte den i en kald en senere på flighten? 20kr...
Old 04-10-2012, 21:29   #147
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Er det seriøst noen som her inne som tenker å gjøre slikt? Sitte å spare på en colaboks for å bytte den i en kald en senere på flighten? 20kr...
Det å betale 20kr til sas er ikke bare bare... Regn med at vekslepenger mangler, og at kortmaskinen ikke liker kortet ditt slik at de må taste inn alle tallene manuelt. Da blir det lett så mye styr å kjøpe noe at man ikke gidder, enklere å drikke lunken brus eller bare gi opp.
Old 04-10-2012, 22:45   #148
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Det å betale 20kr til sas er ikke bare bare... Regn med at vekslepenger mangler, og at kortmaskinen ikke liker kortet ditt slik at de må taste inn alle tallene manuelt. Da blir det lett så mye styr å kjøpe noe at man ikke gidder, enklere å drikke lunken brus eller bare gi opp.
Really? Jeg har handlet temmelig mye ombord hos SAS de siste årene, og har ALDRI opplevd problemer med å betale med kort.
Det er alldeles ikke noe man "må regne med".
Old 04-10-2012, 23:12   #149
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Tusen takk til SAS-Steward som har forsøkt etter beste evne å komme med opplysninger over endringen av servicekonseptet, for å ha tålmodighet til å svare på all mulig syting og oppgulp folk kommer med som ofte er basert på feil opplysninger og synsing, og i det hele tatt å forsøke å nyansere bildet som kommer frem i media og i denne tråden. Det at tråden heter "slutt på gratis drikke på SAS Intercont" viser jo at det kom skjevt ut fra start. Takk igjen SAS-Steward.

Jeg skal prøve å komme med litt flere positive drypp ang. endringen i servicekonseptet på Intercont business. Og for å ha det på det rene, jeg syns det suger big time at pre-dep champisen forsvinner i C. Men la oss prøve å få frem det positive:

- cocktail og snacks på alle ruter før matserveringen tar til, dette har man bl.a. ikke hatt på CPH-BKK-CPH og andre sene kveldsavganger til nå. For de som vil savne pre-dep champis av middels kvalitet (type Piper Heidsieck), får nå et bedre glass med champis vel oppe i luften til å nyte før maten, og gjerne litt mer velfylt enn pre-dep

- separat servering av forrett på alle ruter inkl. større porsjon. På mange ruter bl.a. ovennevnte BKK/sene kveldsavganger, og ikke minst alle USA til Skandinavia avganger så kommer forretten og hovedretten på samme brett. Dermed mindre stress og valg av drikke til hver rett separat, mere tid til å nyte god champis her også gitt

- ost er fjernet fra brettet som kommer med forretten, ergo litt mer plass på brettet under serveringen

- harmonisert dessertservering og ost på alle ruter. Til nå har BKK/senekveldsavganger/USA>Skand kun hatt petit fours
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 00:03   #150
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
Jeg skal prøve å komme med litt flere positive drypp ang. endringen i servicekonseptet på Intercont business. Og for å ha det på det rene, jeg syns det suger big time at pre-dep champisen forsvinner i C. Men la oss prøve å få frem det positive:

- cocktail og snacks på alle ruter før matserveringen tar til, dette har man bl.a. ikke hatt på CPH-BKK-CPH og andre sene kveldsavganger til nå. For de som vil savne pre-dep champis av middels kvalitet (type Piper Heidsieck), får nå et bedre glass med champis vel oppe i luften til å nyte før maten, og gjerne litt mer velfylt enn pre-dep

- separat servering av forrett på alle ruter inkl. større porsjon. På mange ruter bl.a. ovennevnte BKK/sene kveldsavganger, og ikke minst alle USA til Skandinavia avganger så kommer forretten og hovedretten på samme brett. Dermed mindre stress og valg av drikke til hver rett separat, mere tid til å nyte god champis her også gitt

- ost er fjernet fra brettet som kommer med forretten, ergo litt mer plass på brettet under serveringen

- harmonisert dessertservering og ost på alle ruter. Til nå har BKK/senekveldsavganger/USA>Skand kun hatt petit fours

Gjelder dette i økonomi klasse og ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 04:00   #151
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Det er det tåpeligste jeg har hørt. Når cabincrewet skal servere middag til 195 personer (A330) eller 171 (A340), så skal de virkelig ta frem bankterminal på hver eneste person. Bare nå bruker dem mere nok tid på å finne frem riktig middagsrett.

Oppgitt over Sas...
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 04:53   #152
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Det er det tåpeligste jeg har hørt. Når cabincrewet skal servere middag til 195 personer (A330) eller 171 (A340), så skal de virkelig ta frem bankterminal på hver eneste person. Bare nå bruker dem mere nok tid på å finne frem riktig middagsrett.

Oppgitt over Sas...
Har du lest tråden og saken i det hele tatt?
Drikke til maten er fortsatt inkludert - det er IKKE snakk om bankterminal under middagsserveringen i noen klasser.
Old 05-10-2012, 07:45   #153
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Weekendklumme på Takeoff.dk:

"Hvad skal SAS med de store problemer, så længe de har nok af de små? Oven i købet selvskabte."

http://www.takeoff.dk/news/23806
Old 05-10-2012, 08:49   #154
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Really? Jeg har handlet temmelig mye ombord hos SAS de siste årene, og har ALDRI opplevd problemer med å betale med kort.
Det er alldeles ikke noe man "må regne med".
Tja, 3 av de 3 siste forsøkene for mine på å kjøpe noe endte med at alt måtte tastes inn manuelt (SK836 21/9, SK4629 17/7 og SK5606 22/7 ut fra hva jeg husker). Jeg var ikke den eneste med problemer på disse flightene heller, det tok evig lang tid når hvert kort ble dradd 2-3 ganger, før de krøp til korset og tastet inn alt manuellt. Jeg har etterhvert funnet ut at cola fra en kiosk er bedre å satse på om man er tørst, selv om det skjeldent holder seg duggfrisk så veldig lenge.
Old 05-10-2012, 08:55   #155
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Tja, 3 av de 3 siste forsøkene for mine på å kjøpe noe endte med at alt måtte tastes inn manuelt (SK836 21/9, SK4629 17/7 og SK5606 22/7 ut fra hva jeg husker). Jeg var ikke den eneste med problemer på disse flightene heller, det tok evig lang tid når hvert kort ble dradd 2-3 ganger, før de krøp til korset og tastet inn alt manuellt. Jeg har etterhvert funnet ut at cola fra en kiosk er bedre å satse på om man er tørst, selv om det skjeldent holder seg duggfrisk så veldig lenge.
Har samme erfaring.

De kortene som jeg benytter i det daglige fungerer svært sjelden på første forsøk hos SAS. Har derfor et eget "BOB-kort" som oppbevares i silkemyke plastlommer for å leve opp til SAS' strenge magnetstripekrav.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 13:20   #156
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Ser at mange av meningene, påstandene, og missforståelsene kommer igjen her nå. Noe som betyr at de fleste enten ikke evner å lese det som er skrevet, ikke gidder å lese det som er skrevet, eller rett og slett ikke bryr seg, og vil heller skape diskusjon på ingenting. Helt ok det.
Men jeg logger av for et par uker. Ferie :-)
Først St Maarten, og så en ukes tid på en seilbåt. Just love Karibien.
Ha en flott helg, med eller uten champagne ;-)

PS har de siste par dagene behandlet mer en 100 kreditkortkjøp ombord. Av disse var det kun 2 kort som måtte legges in manuelt. Hvorav det ene i følge eier sannsynligvis var avmagnetisert.
Så til ILS2 og alle dere andre som mener dette er et stort problem, så er jeg lei meg på SAS` vegne. Dere må være maks uheldige med kortene deres.
Men skal være med på at det til tider har vært problemer med maskinene, som forøvrig også brukes av en rekke andre aktører, med de samme utfrodringene i daglig bruk sannsynligvis :-)))

Last edited by SAS-Steward; 05-10-2012 at 13:23.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 14:05   #157
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

God tur... Regner med trip report...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 15:00   #158
pendler
ScanFlyer Blue

Ha en riktig god ferie SAS-Steward, det har du helt sikkert fortjent. Takk også for din tålmodighet her med forklaringer til alle sammen.
pendler is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 12:07   #159
raskefot
ScanFlyer Blue

Alexander Lund, Product & Concept Manager Inflight, prøver på My SAS Idea å forklare produktforandringene. Kanskje ikke rette forum for å kunne nå ut til de fleste SAS-reisende, men han kan iallfall komme med følgende gode nyhet (for sikkert mange her på forumet):

Restore the long haul service level

Quote:
We are removing the cling film later this autumn from all plates due previous feedback in this forum. You will then not need to remove it by yourself any longer. This is the one the (sic) first steps as we are planning to strengthen our products even more

Last edited by raskefot; 06-10-2012 at 12:08. Reason: Glemte link
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2012, 12:37   #160
Commuter
ScanFlyer Silver

Nå fikk jeg prøvd det nye konseptet i går, og vil påstå at det er en stor forbedring.
Mye bedre armslag, en ryddigere servering, og etter det jeg kan se er kvaliteten på forretten bedre (selv om dette kan være tilfeldigheter).

Dette er naturligvis ingen grunn til å fjerne andre elementer, men totalt sett hadde jeg et bedre inntrykk av SAS C etter i natt. Skulle bare sett salt/pepper-børsen komme tilbake. Den savnet jeg virkelig.
Commuter is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules