![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
"Jeg er fortsatt brennsikker på at Braathens' konkursbo ville bli plukket opp av nye investorer hvis bare Konkurransetilsynet hadde hatt ryggrad sterk nok til å si bastant nei."
"Det er lett å forstå at SAS-flyverne ikke vil oppgi sine gamle privilegier. Det er også til å forstå at folk som er redde for å miste jobbene sine tyr til midler som vi ellers bare kjenner fra typografer, heismontører og flyveledere." Valebrokk i Aftenposten. ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
Posts: n/a
|
![]()
Ikke det dummeste jeg har lest !
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
ABSOLUTT DET DUMMESTE JEG HAR LEST...
EN SEPTEMBERDAG i 1946 tok en DC-4 Metropolitan av fra Stockholm med kurs for New York. Etter to mellomlandinger tok flyet bakken i verdensbyen 24 timer senere, og oppfylte dermed drømmen om et felles, internasjonalt flyselskap i Norden, riktignok med bare tre av Nordens fem svaner som eiere. NÅR HADDE DC-4 TILNAVNET "METROPOLITAN"??????????? Send kodeord "SKYMASTER" til Valebrokk... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Guest
Posts: n/a
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
Kkkkommmer.... i...kke... forbbbbi... Metrrr AARGH ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Men ska man vara riktigt petig så hade väl inte DC-4 tillnamnet Skymaster? Det var väl ombyggda C-54 som hette det eller ... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
For å holde oss til Kåre Vet-alt-bråk:
Beskrivelsen hans av konkurransesituasjonen må vel sies å være litt forenklet, siden han ikke nevner EU og EØS i det hele tatt. Synes han har en OK beskrivelse av globalisering og konsekvensene av den, men kunne ønske at han problematiserte faren for sosial duimping og fagforeningsknusing - men så leser han kanskje ike dette forumet :devil |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
Når man sitter med litt mer informasjon om emnet en vanlig synes jeg derimot det blir noen huller i fremstillingen. komentar til de to avsnittene som er plukket ut ovenfor; Hva hadde skjedd hvis KT hadde sagt nei 23 oktober 2001 i stedet for ja? Den eneste som viste interesse for BU i denne tiden var Hegnar. Etter å ha vurdert situasjonen kom han tilbake og sa at han ikke vil ta i BU med ildtang. "For et halvt år siden hadde de 1 milliard, nå har de 500 mill. Hva da om et halvt år?" KT lette med lys nog lykte for å finne interessenter for BU. De fant ingen. Arne Jensen, sjefen i BU, sa ; det finnes ingen plan B, og plan A er at SAS kjøper BU. Dengang var ikke SAS delt opp. BU ansatte håpet i den tiden at SAS skulle kjøpe. At noen skulle dukket opp etter at konkursen var et faktum, det er nok mulig, men da ville de ha delt det opp som de ville og brukt kun de bitene som var interessante for dem. Valebrokk, i likhet med Hegnar ,snakker alltid ledelsens sak, sjelden de ansatte. Valebrokk nevner ikke ledelsens brudd på inngåtte avtaler. Det er tydligvis lov for ledelsen å bryte avtaler. Ledelsen har ikke i denne saken brukt økonomiske argumenter når de vil dele opp ansettelsesforholdet, ikke engang når pilotforeningen spørr om å få tall på bordet. Hva er så pilotene redd for? Et lite blikk inn i fremtiden! http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article545546.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
(Hvilket ikke nødvendigvis betyr at det virkelig ville vært noen andre som ville kjøpe...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
BU sa jo lenge at de var en såkalt "failing firm" - og til slutt klarte de å overbevise alle om at de faktisk var det (dvs. det er vel bare å bruke tilstrekkelig med penger over en lengre periode så er vel konkursen nesten et faktum). I en slik situasjon er det kanskje bortimot umulig å grave frem andre potensielle kjøpere. Hvem vil bruke en masse penger for å kjøpe opp et selskap hvis ansatte så klart har signalisert at de ønsker en annen eier...? Jeg tror Valebrokk har mye rett i at noen ville plukket opp Braathens i en eller annen form. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Ingen som husker intervjuet Per Braathen ga til DN (og Svenska Näringsliv eller noe sånt)?
Sa noe slikt som at "ALLE andre muligheter var prøvd. INGEN var interessert. De hadde gått til skifteretten SAMME DAG som SAS evt sa nei." Det var altså ikke snakk om skifteretten iløpet av litt tid etter et evt negativt svar, men umiddelbart! Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
|
![]()
Ja, Cloudius har rett. Braathen hadde gaatt til KLM, BA og alle andre som kunne ha hatt en fjern interesse av aa gaa inn og investere, men kom ut tomhendt hver gang. Det var SAS eller skifteretten. Av to onder .....
Valebrokk har en annen faktafeil ogsaa: Quote:
Skal et kinesisk (eller amerikansk, afrikansk.....) selskap fly innenriks i Norge, maa de ha konsesjon. Kineserne er i tillegg veldig proteksjonistiske - for hver flyvning f.eks. SAS vil ha til Kina, forlanger kineserne tilsvarende til Skandinavia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Om jeg (som har blitt en gammel mann ) ikke husker feil så la SAS inn det endelige budet på BU våren 2001 , og bekreftet salget i slutten av 2001.
Tror ikke det da sent 2001 / tidlig 2002 var så mange som var i posisjon til å tenke på å hente BU ut av skifteretten ? Eller har jeg feil ang år/tider ? /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
Jeg har stor sans for Valebrokk og ja jeg synes mye av det han skriver i dag er veldig bra... Da blir det alikevel for dumt at han ikke har kontroll på fakta...han påberoper seg liksom å være sannferdig og ha alle fakta...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Fingertrøbbel på morran - skulle edit og fikk ny post.
![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathens og SAS braathens modeller søkes!!! | svgspotter | Samlerhjørnet | 3 | 12-08-2009 12:50 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE | dash-7 | Flyforum | 37 | 01-11-2006 23:16 |
SAS stjeler 700 mill fra SAS Braathens | LN-MOW | Flyforum | 4 | 28-08-2006 08:33 |
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? | LTH | Flyforum | 8 | 04-04-2005 13:50 |