Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2006, 08:35   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Valebrokk om SAS Braathens

"Jeg er fortsatt brennsikker på at Braathens' konkursbo ville bli plukket opp av nye investorer hvis bare Konkurransetilsynet hadde hatt ryggrad sterk nok til å si bastant nei."

"Det er lett å forstå at SAS-flyverne ikke vil oppgi sine gamle privilegier. Det er også til å forstå at folk som er redde for å miste jobbene sine tyr til midler som vi ellers bare kjenner fra typografer, heismontører og flyveledere."

Valebrokk i Aftenposten.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 09:26   #2
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Ikke det dummeste jeg har lest !
  Reply With Quote
Old 29-01-2006, 09:39   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

ABSOLUTT DET DUMMESTE JEG HAR LEST...

EN SEPTEMBERDAG i 1946 tok en DC-4 Metropolitan av fra Stockholm med kurs for New York. Etter to mellomlandinger tok flyet bakken i verdensbyen 24 timer senere, og oppfylte dermed drømmen om et felles, internasjonalt flyselskap i Norden, riktignok med bare tre av Nordens fem svaner som eiere.

NÅR HADDE DC-4 TILNAVNET "METROPOLITAN"??????????? Send kodeord "SKYMASTER" til Valebrokk...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 09:47   #4
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by EB


ABSOLUTT DET DUMMESTE JEG HAR LEST...

EN SEPTEMBERDAG i 1946 tok en DC-4 Metropolitan av fra Stockholm med kurs for New York. Etter to mellomlandinger tok flyet bakken i verdensbyen 24 timer senere, og oppfylte dermed drømmen om et felles, internasjonalt flyselskap i Norden, riktignok med bare tre av Nordens fem svaner som eiere.

NÅR HADDE DC-4 TILNAVNET "METROPOLITAN"??????????? Send kodeord "SKYMASTER" til Valebrokk...
DE detaljene er det kun forumister som ser.....Les det andre i artikkelen
  Reply With Quote
Old 29-01-2006, 09:52   #5
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by LN-HAT


DE detaljene er det kun forumister som ser.....Les det andre i artikkelen
Det er det EB ikke klarer. Han har begynt på artikkelen 4 ganger. Og 3 ganger i papirutgaven.
Kkkkommmer.... i...kke... forbbbbi... Metrrr

AARGH

atck is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 12:45   #6
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Men ska man vara riktigt petig så hade väl inte DC-4 tillnamnet Skymaster? Det var väl ombyggda C-54 som hette det eller ... ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 13:27   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

For å holde oss til Kåre Vet-alt-bråk:

Beskrivelsen hans av konkurransesituasjonen må vel sies å være litt forenklet, siden han ikke nevner EU og EØS i det hele tatt. Synes han har en OK beskrivelse av globalisering og konsekvensene av den, men kunne ønske at han problematiserte faren for sosial duimping og fagforeningsknusing - men så leser han kanskje ike dette forumet :devil
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 13:48   #8
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by GF1


"Jeg er fortsatt brennsikker på at Braathens' konkursbo ville bli plukket opp av nye investorer hvis bare Konkurransetilsynet hadde hatt ryggrad sterk nok til å si bastant nei."

"Det er lett å forstå at SAS-flyverne ikke vil oppgi sine gamle privilegier. Det er også til å forstå at folk som er redde for å miste jobbene sine tyr til midler som vi ellers bare kjenner fra typografer, heismontører og flyveledere."

Valebrokk i Aftenposten.
Leser nesten alltid Valebrokk i Aftenposten på søndager og er for det meste enig med fyren. En smule humor klarer han også å få med.
Når man sitter med litt mer informasjon om emnet en vanlig synes jeg derimot det blir noen huller i fremstillingen.
komentar til de to avsnittene som er plukket ut ovenfor;
Hva hadde skjedd hvis KT hadde sagt nei 23 oktober 2001 i stedet for ja?
Den eneste som viste interesse for BU i denne tiden var Hegnar. Etter å ha vurdert situasjonen kom han tilbake og sa at han ikke vil ta i BU med ildtang. "For et halvt år siden hadde de 1 milliard, nå har de 500 mill. Hva da om et halvt år?"

KT lette med lys nog lykte for å finne interessenter for BU. De fant ingen.

Arne Jensen, sjefen i BU, sa ; det finnes ingen plan B, og plan A er at SAS kjøper BU.
Dengang var ikke SAS delt opp. BU ansatte håpet i den tiden at SAS skulle kjøpe.

At noen skulle dukket opp etter at konkursen var et faktum, det er nok mulig, men da ville de ha delt det opp som de ville og brukt kun de bitene som var interessante for dem.

Valebrokk, i likhet med Hegnar ,snakker alltid ledelsens sak, sjelden de ansatte. Valebrokk nevner ikke ledelsens brudd på inngåtte avtaler. Det er tydligvis lov for ledelsen å bryte avtaler. Ledelsen har ikke i denne saken brukt økonomiske argumenter når de vil dele opp ansettelsesforholdet, ikke engang når pilotforeningen spørr om å få tall på bordet.
Hva er så pilotene redd for?

Et lite blikk inn i fremtiden!

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article545546.ece

Kua is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 14:00   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by Kua

Arne Jensen, sjefen i BU, sa ; det finnes ingen plan B, og plan A er at SAS kjøper BU.
Dengang var ikke SAS delt opp. BU ansatte håpet i den tiden at SAS skulle kjøpe.

At noen skulle dukket opp etter at konkursen var et faktum, det er nok mulig, men da ville de ha delt det opp som de ville og brukt kun de bitene som var interessante for dem.
Ikke rart at salg til SAS var Plan A, Arne Armani måtte jo få cashe inn bonusen sin og smiket derfor brura så styg som mulig for å få lov å selge til SAS...

(Hvilket ikke nødvendigvis betyr at det virkelig ville vært noen andre som ville kjøpe...)
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 14:00   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by Kua

KT lette med lys nog lykte for å finne interessenter for BU. De fant ingen.

Arne Jensen, sjefen i BU, sa ; det finnes ingen plan B, og plan A er at SAS kjøper BU.
Dengang var ikke SAS delt opp. BU ansatte håpet i den tiden at SAS skulle kjøpe.

At noen skulle dukket opp etter at konkursen var et faktum, det er nok mulig, men da ville de ha delt det opp som de ville og brukt kun de bitene som var interessante for dem.
Nå er det selvsagt vanskelig å spekulere i hva som ville skjedd om SAS ikke hadde fått lov til å kjøpe opp Braathens i sin tid. Jeg satt med den klare oppfatningen at både ledelsen og fagforeningene snakket veldig varmt om SAS som kjøper - jeg hadde til tider inntrykk av at Arne J. omtrent var ansatt av SAS for å markedsføre SAS som den beste kjøperen man kunne få (det tullet med ingen plan B signaliserer jo dette nokså klart...). Noe liknende var mitt inntrykk av iallefall enkelte av de fra fagforeningene som uttalte seg.

BU sa jo lenge at de var en såkalt "failing firm" - og til slutt klarte de å overbevise alle om at de faktisk var det (dvs. det er vel bare å bruke tilstrekkelig med penger over en lengre periode så er vel konkursen nesten et faktum).

I en slik situasjon er det kanskje bortimot umulig å grave frem andre potensielle kjøpere. Hvem vil bruke en masse penger for å kjøpe opp et selskap hvis ansatte så klart har signalisert at de ønsker en annen eier...? Jeg tror Valebrokk har mye rett i at noen ville plukket opp Braathens i en eller annen form.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 14:57   #11
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Ingen som husker intervjuet Per Braathen ga til DN (og Svenska Näringsliv eller noe sånt)?

Sa noe slikt som at "ALLE andre muligheter var prøvd. INGEN var interessert. De hadde gått til skifteretten SAMME DAG som SAS evt sa nei."

Det var altså ikke snakk om skifteretten iløpet av litt tid etter et evt negativt svar, men umiddelbart!


Cloudius
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 15:30   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Ja, Cloudius har rett. Braathen hadde gaatt til KLM, BA og alle andre som kunne ha hatt en fjern interesse av aa gaa inn og investere, men kom ut tomhendt hver gang. Det var SAS eller skifteretten. Av to onder .....

Valebrokk har en annen faktafeil ogsaa:
Quote:
Det andre er at det internasjonale markedet er så avregulert at hvem som helst kan fly hvor som helst. Det er i dag fullt mulig for et kinesisk flyselskap å starte flyvninger mellom Oslo og Bergen
Det er jo selvfoelgelig feil ... det er kun EU-selskaper som kan fly innen andre EU-land ...
Skal et kinesisk (eller amerikansk, afrikansk.....) selskap fly innenriks i Norge, maa de ha konsesjon. Kineserne er i tillegg veldig proteksjonistiske - for hver flyvning f.eks. SAS vil ha til Kina, forlanger kineserne tilsvarende til Skandinavia.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 15:45   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


Ja, Cloudius har rett. Braathen hadde gaatt til KLM, BA og alle andre som kunne ha hatt en fjern interesse av aa gaa inn og investere, men kom ut tomhendt hver gang. Det var SAS eller skifteretten. Av to onder .....
Men var ikke dette også snakk om pris..? Jeg synes så tydelig å huske at det ble sagt at ingen var villige til å betale det som SAS var villige til å bla opp for Braathens. Jeg husker iallefall at det var mange diskusjoner som gikk på at dette slett ikke var rart - SK var selvsagt villig til å betale mer enn f.eks. KLM fordi SAS da kjøpte seg (iallefall midlertidig) monopol innenlands.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 15:55   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Om jeg (som har blitt en gammel mann ) ikke husker feil så la SAS inn det endelige budet på BU våren 2001 , og bekreftet salget i slutten av 2001.

Tror ikke det da sent 2001 / tidlig 2002 var så mange som var i posisjon til å tenke på å hente BU ut av skifteretten ?

Eller har jeg feil ang år/tider ?

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 16:05   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Om jeg (som har blitt en gammel mann ) ikke husker feil så la SAS inn det endelige budet på BU våren 2001 , og bekreftet salget i slutten av 2001.

Tror ikke det da sent 2001 / tidlig 2002 var så mange som var i posisjon til å tenke på å hente BU ut av skifteretten ?

Eller har jeg feil ang år/tider ?

/G
Jeg tror det ble bekjentgjort at SAS ville kjøpe Braathens i mai 2001 og Konkurransetilsynet godkjente oppkjøpet i oktober samme år.

TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 17:56   #16
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


Det er jo selvfoelgelig feil ... det er kun EU-selskaper som kan fly innen andre EU-land ...
Skal et kinesisk (eller amerikansk, afrikansk.....) selskap fly innenriks i Norge, maa de ha konsesjon. Kineserne er i tillegg veldig proteksjonistiske - for hver flyvning f.eks. SAS vil ha til Kina, forlanger kineserne tilsvarende til Skandinavia.
Og med "EU" mener en vel her EØS-området? Vi er jo ikke med i EU
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 19:20   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Jeg har stor sans for Valebrokk og ja jeg synes mye av det han skriver i dag er veldig bra... Da blir det alikevel for dumt at han ikke har kontroll på fakta...han påberoper seg liksom å være sannferdig og ha alle fakta...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 19:41   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by Hurum


Quote:
Originally posted by LN-MOW


Det er jo selvfoelgelig feil ... det er kun EU-selskaper som kan fly innen andre EU-land ...
Skal et kinesisk (eller amerikansk, afrikansk.....) selskap fly innenriks i Norge, maa de ha konsesjon. Kineserne er i tillegg veldig proteksjonistiske - for hver flyvning f.eks. SAS vil ha til Kina, forlanger kineserne tilsvarende til Skandinavia.
Og med "EU" mener en vel her EØS-området? Vi er jo ikke med i EU
Ja det er "open skies" i hele EU og EØS-området. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Valebrokk har bommet kraftig i sin påstand om kinesere her. Det er litt merkelig han påstår dette.
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2006, 21:32   #19
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by captaink


Helt enig. Akkurat som da idiotene i Hollywood brukte F5 'ere i Top Gun som russiske jagerfly. Ødela filmen totalt. Holder man ikke orden på detaljene blir budskapet forurenset og ødelagt.
Takk for at du reddet en ellers crappy kveld, capt'n.

Falcon is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2006, 09:50   #20
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Valebrokk om SAS Braathens'

Fingertrøbbel på morran - skulle edit og fikk ny post.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathens og SAS braathens modeller søkes!!! svgspotter Samlerhjørnet 3 12-08-2009 12:50
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 OJB Flyforum 4 30-07-2007 11:25
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE dash-7 Flyforum 37 01-11-2006 23:16
SAS stjeler 700 mill fra SAS Braathens LN-MOW Flyforum 4 28-08-2006 08:33
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? LTH Flyforum 8 04-04-2005 13:50


All times are GMT +2. The time now is 15:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.